Wspólne stanowisko 2006/242/WPZiB dotyczące konferencji przeglądowej 2006 na temat Konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2006/242/WPZiB
z dnia 20 marca 2006 r.
dotyczące konferencji przeglądowej 2006 na temat Konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia Europejska uważa Konwencję o zakazie prowadzenia badań, produkcji i gromadzenia zapasów broni bakteriologicznej (biologicznej) i toksycznej oraz o ich zniszczeniu (BTWC) za najważniejszy element międzynarodowego systemu nierozprzestrzeniania broni oraz rozbrojenia, a także za podstawę dążeń do zapobiegania produkcji środków biologicznych i toksyn oraz wykorzystywaniu ich jako broni. Ponadto Unia Europejska potwierdza swe zaangażowanie na rzecz opracowania środków pozwalających kontrolować stosowanie się do BTWC w dłuższym okresie.

(2) Dnia 17 maja 1999 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 1999/346/WPZiB odnoszące się do postępu w sprawie prawnie wiążącego Protokolu w celu wzmocnienia przestrzegania BTWC(1), a dnia 25 czerwca 1996 r. - wspólne stanowisko 96/408/WPZiB dotyczące przygotowań do czwartej konferencji przeglądowej na temat BTWC(2).

(3) Dnia 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia(3). W ramach tego wspólnego stanowiska BTWC została uwzględniona jako jedna z tych umów wielostronnych.

(4) Dnia 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, której cele obejmują między innymi wzmocnienie BTWC, dalszą refleksję nad sposobami kontroli stosowania się do niej, wspieranie wprowadzania w życie BTWC na szczeblu krajowym, także poprzez przepisy karne, a także zapewnienie powszechniejszego stosowania się do niej.

(5) Dnia 28 kwietnia 2004 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych jednomyślnie przyjęła rezolucję nr 1540 (2004), w której rozprzestrzenianie broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia uznaje się za zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego. Wdrożenie postanowień tej rezolucji przyczynia się do wprowadzania w życie BTWC.

(6) Dnia 1 czerwca 2004 r. Rada przyjęła deklarację poparcia dla inicjatywy dotyczącej przeciwdziałania rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia.

(7) Dnia 14 listopada 2002 r. państwa strony BTWC osiągnęły porozumienie w sprawie zorganizowania trzech tygodniowych posiedzeń państw stron; pierwsze z tych posiedzeń miało odbyć się w 2003 r., a ostatnie najpóźniej w roku 2006, kiedy odbędzie się szósta konferencja przeglądowa. Każde posiedzenie państw stron miało być poprzedzone dwutygodniowym przygotowawczym spotkaniem ekspertów, a wynik ich prac ma zostać omówiony podczas szóstej konferencji przeglądowej, podczas której podjęta zostanie decyzja o dalszych działaniach. Państwa strony postanowiły, że szósta konferencja przeglądowa odbędzie się w Genewie w 2006 r. i poprzedzą ją prace komitetu przygotowawczego.

(8) Dnia 13 grudnia 1982 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło rezolucję (A/RES/37/98) w sprawie broni chemicznej i bakteriologicznej (biologicznej), zobowiązującą Sekretarza Generalnego ONZ do przeprowadzenia dochodzeń w sprawie przekazywanych mu informacji, które dotyczą działań mogących stanowić pogwałcenie Protokołu genewskiego z 1925 r. Dnia 26 sierpnia 1988 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję nr 620, która między innymi zachęca Sekretarza Generalnego do niezwłocznego przeprowadzania dochodzeń w przypadku domniemanego użycia broni chemicznej i bakteriologicznej (biologicznej) lub toksycznej, które może stanowić pogwałcenie Protokołu genewskiego z 1925 r.

(9) Dnia 27 lutego 2006 r. Unia Europejska uzgodniła wspólne działanie dotyczące BTWC, którego celem jest jej upowszechnianie i wspieranie wprowadzania w życie BTWC przez państwa strony, aby zagwarantować, że międzynarodowe zobowiązania państw stron wynikające z BTWC znajdują odzwierciedlenie w ustawodawstwie krajowym i środkach administracyjnych.

(10) Równolegle do wspólnego działania Unia Europejska uzgodniła także plan działania dotyczący BTWC, w którym Państwa Członkowskie zobowiązały się do przedłożenia ONZ w kwietniu 2006 r. informacji na temat środków budowy zaufania oraz do przekazania Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych wykazu ekspertów i laboratoriów w celu ułatwienia dochodzeń w sprawie domniemanego użycia broni chemicznej i biologicznej.

(11) Wobec zbliżającej się konferencji przeglądowej na temat BTWC w dniach 20 listopada - 8 grudnia 2006 r. oraz posiedzenia komitetu przygotowawczego w dniach 26-28 kwietnia 2006 r. należy uaktualnić stanowisko Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Celem Unii Europejskiej jest dalsze umacnianie Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji i gromadzenia zapasów broni bakteriologicznej (biologicznej) i toksycznej oraz ich zniszczeniu (BTWC). UE kontynuuje prace nad określeniem skutecznych sposobów wzmocnienia i kontroli stosowania się do BTWC. W związku z tym UE dąży do osiągnięcia jak najlepszych rezultatów podczas szóstej konferencji przeglądowej w 2006 r.

Artykuł  2

Aby osiągnąć cel określony w art. 1, Unia Europejska:

a) przyczynia się do przeprowadzenia podczas szóstej konferencji przeglądowej pełnego przeglądu stosowania BTWC, w tym realizacji zobowiązań podjętych przez państwa strony w ramach BTWC;

b) wspiera dalsze prace prowadzone w okresie pomiędzy posiedzeniami szóstej i siódmej konferencji przeglądowej oraz określa konkretne dziedziny i procedury, które wymagają dalszych postępów w ramach programu tych prac;

c) popiera zwołanie siódmej konferencji przeglądowej na temat BTWC nie później niż w 2011 r.;

d) pomaga osiągnąć porozumienie pozwalające na uzyskanie jak najlepszych rezultatów podczas szóstej konferencji przeglądowej, stosuje się przy tym do ram ustanowionych podczas poprzednich konferencji przeglądowych oraz promuje między innymi następujące istotne kwestie:

i) powszechne przystąpienie do BTWC wszystkich państw, poprzez m.in. wezwanie wszystkich państw niebędących stronami BTWC, by niezwłocznie do niej przystąpiły oraz by w sposób wiążący prawnie zobowiązały się do rozbrojenia i do nierozprzestrzeniania broni biologicznej i toksycznej, a także - w oczekiwaniu na przystąpienie tych państw do BTWC - poprzez zachęcanie ich do udziału jako obserwatorów w posiedzeniach państw stron BTWC oraz do wdrażania na zasadzie dobrowolności postanowień tej konwencji. Dążenie do uznania zakazu broni biologicznej i toksycznej za powszechnie wiążącą zasadę prawa międzynarodowego, m.in. przez propagowanie BTWC;

ii) pełne stosowanie się do zobowiązań wynikających z BTWC oraz skuteczne wprowadzanie jej w życie przez wszystkie państwa strony;

iii) w odniesieniu do pełnego stosowania się do wszystkich postanowień BTWC przez wszystkie państwa strony - w razie konieczności - zwiększanie skuteczności środków służących wprowadzaniu jej w życie na szczeblu krajowym, w tym poprzez przepisy karne, oraz przeprowadzanie w BTWC konwencji kontroli mikroorganizmów chorobotwórczych i toksyn. Dążenie do określenia skutecznych metod wzmocnienia i kontroli stosowania się do BTWC;

iv) dążenie do zwiększenia przejrzystości poprzez sprawniejszą wymianę informacji pomiędzy państwami stronami, w tym coroczną wymianę informacji pomiędzy państwami stronami konwencji [środki budowy zaufania - Confidence Building Measures (CBM)], określenie sposobów oceny i rozszerzenia zasięgu geograficznego oraz użyteczności mechanizmu CBM, a także zbadanie potrzeby ewentualnego zwiększenia zakresu jego zastosowania;

v) wypełnianie zobowiązań wynikających z rezolucji nr 1540 (2004) Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodow Zjednoczonych, przede wszystkim w celu wyeliminowania ryzyka związanego z nabywaniem i użyciem broni biologicznej lub toksycznej do celów terrorystycznych, w tym możliwego dostępu terrorystów do materiałów, sprzętu oraz wiedzy, które mogą zostać wykorzystane do przygotowania i produkcji broni biologicznej lub toksycznej;

vi) programy globalnego partnerstwa G8 mające na celu wspieranie rozbrojenia oraz kontroli i bezpieczeństwa materiałów sensytywnych, instalacji oraz wiedzy fachowej;

vii) analiza prac zrealizowanych dotychczas w ramach programu obejmującego okres pomiędzy posiedzeniami w latach 2003-2005, decyzje w sprawie dalszych działań w ramach tego programu, a także starania służące omówieniu i propagowaniu wspólnego rozumienia i skutecznych działań związanych z: przyjęciem na szczeblu krajowym niezbędnych środków służących wprowadzaniu w życie zakazów ustanowionych w BTWC, w tym przyjęcie przepisów karnych; krajowymi mechanizmami, których celem jest ustanowienie oraz utrzymanie bezpieczeństwa i nadzoru nad mikroorganizmami chorobotwórczymi i toksynami; zwiększaniem międzynarodowych zdolności reagowania w przypadku domniemanego użycia broni biologicznej albo toksycznej lub w przypadku budzących podejrzenia wybuchów epidemii a także ze zwiększaniem zdolności badania takich przypadków oraz łagodzenia ich skutków; zwiększaniem i poszerzaniem zakresu krajowych i międzynarodowych wysiłków oraz usprawnianiem mechanizmów w dziedzinie nadzoru, wykrywania, diagnozowania i zwalczania chorób zakaźnych u ludzi, zwierząt i roślin; treścią, publikowaniem i przyjmowaniem kodeksów postępowania obowiązujących naukowców; uwzględnia się przy tym fakt, że wszystkie państwa strony będą zobowiązane do podejmowania ciągłych wysiłków w wyżej wymienionych dziedzinach, by usprawnić proces wprowadzania w życie BTWC.

Artykuł  3

Działania podejmowane przez Unię Europejską do celów art. 2

obejmują:

a) uzgodnienie przez Państwa Członkowskie konkretnych, praktycznych i możliwych do realizacji BTWC dotyczących skutecznego usprawniania procesu wprowadzania w życie konwencji, które zostaną przedłożone w imieniu Unii Europejskiej do rozpatrzenia państwom stronom konwencji podczas szóstej konferencji przeglądowej;

b) w odpowiednich przypadkach podejmowanie działań przez Prezydencję zgodnie z art. 18 Traktatu o Unii Europejskiej:

i) z myślą o promowaniu powszechnego przystąpienia do BTWC;

ii) w celu promowania wprowadzania w życie BTWC na szczeblu krajowym przez państwa strony;

iii) w celu zachęcenia państw stron do wspierania skutecznego i pełnego przeglądu BTWC oraz udziału w nim i tym samym do potwierdzenia swego zaangażowania na rzecz tej podstawowej międzynarodowej normy przeciwko broni biologicznej;

iv) w celu wspierania wyżej wymienionych wniosków służących dalszemu wzmacnianiu BTWC, które Unia Europejska przedkłada do rozważenia państwom stronom.

c) oświadczenia Unii Europejskiej składane przez Prezydencję w okresie poprzedzającym konferencję przeglądową oraz w czasie jej trwania.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne w dniu jego przyjęcia.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 marca 2006 r.
W imieniu Rady
U. PLASSNIK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 133 z 28.5.1999, str. 3.

(2) Dz.U. L 168 z 6.7.1996, str. 3.

(3) Dz.U. L 302 z 20.11.2003, str. 34.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.88.65

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2006/242/WPZiB dotyczące konferencji przeglądowej 2006 na temat Konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC)
Data aktu: 20/03/2006
Data ogłoszenia: 25/03/2006
Data wejścia w życie: 20/03/2006