uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unia Europejska uważa Konwencję o zakazie prowadzenia badań, produkcji i gromadzenia zapasów broni bakteriologicznej (biologicznej) i toksycznej oraz o ich zniszczeniu (BTWC) za najważniejszy element międzynarodowego systemu nierozprzestrzeniania broni oraz rozbrojenia, a także za podstawę dążeń do zapobiegania produkcji środków biologicznych i toksyn oraz wykorzystywaniu ich jako broni. Ponadto Unia Europejska potwierdza swe zaangażowanie na rzecz opracowania środków pozwalających kontrolować stosowanie się do BTWC w dłuższym okresie.
(2) Dnia 17 maja 1999 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 1999/346/WPZiB odnoszące się do postępu w sprawie prawnie wiążącego Protokolu w celu wzmocnienia przestrzegania BTWC(1), a dnia 25 czerwca 1996 r. - wspólne stanowisko 96/408/WPZiB dotyczące przygotowań do czwartej konferencji przeglądowej na temat BTWC(2).
(3) Dnia 17 listopada 2003 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2003/805/WPZiB w sprawie upowszechnienia i wzmocnienia porozumień wielostronnych w dziedzinie nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia oraz środków przenoszenia(3). W ramach tego wspólnego stanowiska BTWC została uwzględniona jako jedna z tych umów wielostronnych.
(4) Dnia 12 grudnia 2003 r. Rada Europejska przyjęła strategię przeciwko rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia, której cele obejmują między innymi wzmocnienie BTWC, dalszą refleksję nad sposobami kontroli stosowania się do niej, wspieranie wprowadzania w życie BTWC na szczeblu krajowym, także poprzez przepisy karne, a także zapewnienie powszechniejszego stosowania się do niej.
(5) Dnia 28 kwietnia 2004 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych jednomyślnie przyjęła rezolucję nr 1540 (2004), w której rozprzestrzenianie broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia uznaje się za zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego. Wdrożenie postanowień tej rezolucji przyczynia się do wprowadzania w życie BTWC.
(6) Dnia 1 czerwca 2004 r. Rada przyjęła deklarację poparcia dla inicjatywy dotyczącej przeciwdziałania rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia.
(7) Dnia 14 listopada 2002 r. państwa strony BTWC osiągnęły porozumienie w sprawie zorganizowania trzech tygodniowych posiedzeń państw stron; pierwsze z tych posiedzeń miało odbyć się w 2003 r., a ostatnie najpóźniej w roku 2006, kiedy odbędzie się szósta konferencja przeglądowa. Każde posiedzenie państw stron miało być poprzedzone dwutygodniowym przygotowawczym spotkaniem ekspertów, a wynik ich prac ma zostać omówiony podczas szóstej konferencji przeglądowej, podczas której podjęta zostanie decyzja o dalszych działaniach. Państwa strony postanowiły, że szósta konferencja przeglądowa odbędzie się w Genewie w 2006 r. i poprzedzą ją prace komitetu przygotowawczego.
(8) Dnia 13 grudnia 1982 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęło rezolucję (A/RES/37/98) w sprawie broni chemicznej i bakteriologicznej (biologicznej), zobowiązującą Sekretarza Generalnego ONZ do przeprowadzenia dochodzeń w sprawie przekazywanych mu informacji, które dotyczą działań mogących stanowić pogwałcenie Protokołu genewskiego z 1925 r. Dnia 26 sierpnia 1988 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję nr 620, która między innymi zachęca Sekretarza Generalnego do niezwłocznego przeprowadzania dochodzeń w przypadku domniemanego użycia broni chemicznej i bakteriologicznej (biologicznej) lub toksycznej, które może stanowić pogwałcenie Protokołu genewskiego z 1925 r.
(9) Dnia 27 lutego 2006 r. Unia Europejska uzgodniła wspólne działanie dotyczące BTWC, którego celem jest jej upowszechnianie i wspieranie wprowadzania w życie BTWC przez państwa strony, aby zagwarantować, że międzynarodowe zobowiązania państw stron wynikające z BTWC znajdują odzwierciedlenie w ustawodawstwie krajowym i środkach administracyjnych.
(10) Równolegle do wspólnego działania Unia Europejska uzgodniła także plan działania dotyczący BTWC, w którym Państwa Członkowskie zobowiązały się do przedłożenia ONZ w kwietniu 2006 r. informacji na temat środków budowy zaufania oraz do przekazania Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych wykazu ekspertów i laboratoriów w celu ułatwienia dochodzeń w sprawie domniemanego użycia broni chemicznej i biologicznej.
(11) Wobec zbliżającej się konferencji przeglądowej na temat BTWC w dniach 20 listopada - 8 grudnia 2006 r. oraz posiedzenia komitetu przygotowawczego w dniach 26-28 kwietnia 2006 r. należy uaktualnić stanowisko Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
W imieniu Rady | |
U. PLASSNIK | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 133 z 28.5.1999, str. 3.
(2) Dz.U. L 168 z 6.7.1996, str. 3.
(3) Dz.U. L 302 z 20.11.2003, str. 34.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.88.65 |
Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
Tytuł: | Wspólne stanowisko 2006/242/WPZiB dotyczące konferencji przeglądowej 2006 na temat Konwencji o zakazie broni biologicznej i toksycznej (BTWC) |
Data aktu: | 20/03/2006 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2006 |
Data wejścia w życie: | 20/03/2006 |