Rozporządzenie 40/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 40/2006
z dnia 10 stycznia 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylające dyrektywę 77/435/EWG(1), w szczególności jej art. 19,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 4045/89 stawia wymóg, aby Państwa Członkowskie przekazywały Komisji niektóre informacje. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 4/2004(2) ustanawia jednolitą formę i treść przekazywanych komunikatów. Zważywszy, że ustanowione normy dotyczące formy i treści ułatwiają wykorzystanie przekazywanych informacji i zapewniają jednolite podejście, powinny zostać przyjęte szczegółowe zasady dotyczące formy i treści przekazywanych informacji.

(2) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 4/2004.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 4/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 5 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Sprawozdanie roczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, zawiera szczegółowe informacje dotyczące wszystkich aspektów stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 zgodnie z załącznikiem II część I do niniejszego rozporządzenia i szczegółowe informacje zgodnie ze wzorami formularzy znajdującymi się w części II tego załącznika.";

b) ustęp 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"3. Wykaz przedsiębiorstw, o którym mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przygotowuje się zgodnie ze wzorem formularza przedstawionym w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia i zawiera datę transakcji w formacie określonym zgodnie z art. 6 ust. 3.";

c) dodaje się ust. 8 w następującym brzmieniu:

"8. Analizę ryzyka, o której mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, przygotowuje się zgodnie ze wzorem formularza określonym w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia.";

2) artykuł 6 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 6

1. Informacje, których należy dostarczyć zgodnie z art. 5 ust. 1, 2, 3, 4, 7 i 8, dostarczane są w formie elektronicznej w formacie określonym przez Komisję.

2. Informacje, których należy dostarczyć zgodnie z art. 5 ust. 5 i 6, dostarczane są w formie papierowej lub elektronicznej w formacie uzgodnionym przez nadawcę i odbiorcę. Potwierdzenie przyjęcia każdego wniosku/odpowiedzi otrzymanej zgodnie z art. 5 ust. 5 i 6 wysyłane jest do nadawcy.

3. Dane dotyczące transakcji, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, dostarczane są w formie elektronicznej w formacie określonym w załączniku I, w załączniku II pkt 2 i w załączniku III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2390/1999(*).

______

(*) Dz.U. L 295 z 16.11.1999, str. 1.";

3) załącznik II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;

4) załącznik III zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia;

5) załącznik VIII zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku III do niniejszego rozporządzenia;

6) dodaje się nowy załącznik IX, którego tekst znajduje się w załącznik IV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 stycznia 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 388 z 30.12.1989, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2154/2002 (Dz.U. L 328 z 5.12.2002, str. 4).

(2) Dz.U. L 2 z 6.1.2004, str. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK II

CZĘŚĆ I

Informacje do uwzględnienia w sprawozdaniu rocznym określonym w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89

1. Zarządzanie sprawami związanymi z rozporządzeniem (EWG) nr 4045/89

Przekazuje się informacje dotyczące zarządzania sprawami związanymi z rozporządzeniem (EWG) nr 4045/89, w tym zmian w organizacjach odpowiedzialnych za kontrole oraz w specjalnym organie administracyjnym odpowiedzialnym za monitorowanie stosowania tego rozporządzenia, jak określono w jego art. 11, oraz zmian w zakresie uprawnień wspomnianych organizacji.

2. Zmiany ustawodawcze

Przekazuje się informacje dotyczące wszelkich zmian w ustawodawstwie krajowym odnoszących się do stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, które nastąpiły po poprzednim sprawozdaniu rocznym.

3. Zmiany w programie kontroli

Przekazuje się opis wszelkich zmian lub modyfikacji dokonanych w programie kontroli przedłożonym Komisji na mocy art. 10 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 po przedłożeniu wymienionego programu.

4. Realizacja programu kontroli objętego niniejszym sprawozdaniem

Przekazuje się informacje na temat realizacji programu kontroli za okres upływający dnia 30 czerwca poprzedzającego ostateczny termin złożenia sprawozdania, określony w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, w tym zarówno ogółem, jak i w podziale według organu kontrolującego (w przypadku gdy więcej niż jeden organ dokonuje kontroli na podstawie tego rozporządzenia), dane dotyczące:

a) liczby przedsiębiorstw kontrolowanych w okresie kontroli, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu A niniejszego załącznika;

b) liczby przedsiębiorstw będących w trakcie kontroli, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu A niniejszego załącznika;

c) liczby przedsiębiorstw nieobjętych kontrolami w przedmiotowym okresie na skutek niezrealizowania niektórych kontroli, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu A niniejszego załącznika;

d) przyczyn nieprzeprowadzenia kontroli, o których mowa w lit. c);

e) podziału według kwot otrzymanych lub wypłaconych oraz według środków, dotyczącego kontroli, o których mowa w lit. a), b) i c), zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu B niniejszego załącznika;

f) wyników kontroli, o których mowa w lit. a), zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu C niniejszego załącznika, w tym:

i) liczba kontroli, w trakcie których zostały stwierdzone nieprawidłowości, oraz liczby danych przedsiębiorstw;

ii) charakter stwierdzonych nieprawidłowości;

iii) odnośny środek, w przypadku gdy została stwierdzona nieprawidłowość;

iv) oszacowane skutki finansowe każdej nieprawidłowości;

g) określenia przeciętnego czasu trwania kontroli w osobodniach, ze wskazaniem, tam, gdzie jest to możliwe, czasu przeznaczonego na planowanie, przygotowanie, realizację kontroli oraz sporządzenie sprawozdania.

5. Realizacja programów kontroli poprzedzających obecny program

Sprawozdanie zawiera wyniki kontroli przeprowadzonych w poprzednich okresach kontroli, w przypadku których wyniki nie były dostępne w momencie składania sprawozdań za odnośne okresy kontroli, w tym dla każdego poprzedniego okresu kontroli informacje dotyczące:

a) stanu kontroli zgłoszonego na mocy pkt 4 lit. b) i c) w poprzednich sprawozdaniach rocznych z kontroli, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu D niniejszego załącznika;

b) liczby kontroli, w trakcie których zostały wykryte nieprawidłowości, oraz liczby danych przedsiębiorstw, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu C niniejszego załącznika;

c) charakteru stwierdzonych nieprawidłowości, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu C niniejszego załącznika;

d) odnośnego środka, w przypadku gdy została stwierdzona nieprawidłowość, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu C niniejszego załącznika;

e) oszacowanych skutków finansowych każdej nieprawidłowości, zgodnie ze wzorem formularza zawartym w arkuszu C niniejszego załącznika.

Wyniki kontroli przeprowadzonych na mocy art. 7 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 są przedstawiane jako takie.

6. Wzajemna pomoc

Powiadamia się o zgłoszonych wnioskach w sprawie wzajemnej pomocy, sporządzonych oraz otrzymanych na mocy art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, w tym o wynikach priorytetowych kontroli przeprowadzonych na mocy art. 7 ust. 2 i 4 tego rozporządzenia oraz o zestawieniu zbiorczym wykazów wysłanych i otrzymanych na mocy art. 7 ust. 2 i 3 tego rozporządzenia.

7. Zasoby

Przekazuje się szczegółowe informacje o zasobach dostępnych do przeprowadzenia kontroli na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, w tym informacje dotyczące:

a) liczby pracowników, wyrażonej w osobolatach, skierowanych do kontroli na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89 przez organ kontrolny, oraz, w stosownych przypadkach, przez region;

b) szkolenia personelu pracującego przy kontrolach prowadzonych na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, ze wskazaniem części personelu, o którym mowa w lit. a), biorącego udział w szkoleniu i ze wskazaniem rodzaju samego szkolenia; oraz

c) wyposażenia komputerowego i narzędzi pozostających do dyspozycji personelu zajmującego się kontrolami na mocy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.

8. Trudności związane ze stosowaniem rozporządzenia (EWG) nr 4045/89

Przekazuje się informacje na temat wszelkich trudności napotkanych w trakcie stosowania rozporządzenia oraz środków podjętych dla ich przezwyciężenia lub wniosków złożonych w tym celu.

9. Propozycje usprawnień

W stosownych przypadkach należy przedstawić wszelkie sugestie dotyczące usprawnień, tak w zakresie stosowania rozporządzenia (EWG) nr 4045/89, jak i samego rozporządzenia.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

CZĘŚĆ II

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

ZAŁĄCZNIK  III

"ZAŁĄCZNIK VIII

SPRAWOZDANIE KWARTALNE

(określone w art. 7 ust. 4 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 4045/89)

... (Państwo Członkowskie)

Dotyczące wniosków w sprawie przeprowadzenia kontroli i wyników kontroli za pierwszy [ ], drugi [ ], trzeci [ ], czwarty [ ] kwartał 20... r.

TABELA PRZEGLĄDU KWARTALNEGO:

WNIOSKI przesłane do:

Państwo Całkowita liczba WNIOSEK
Członkowskie na każde P.Cz. Data wysłania Numer referencyjny
Ogółem

ODPOWIEDZI przesłane do:

Państwo Całkowita liczba ODPOWIEDŹ
Członkowskie na każde P.Cz. Data wysłania Numer referencyjny
Ogółem

Uwagi dotyczące rubryk:

W tabeli przeglądu należy ująć każdy wniosek/odpowiedź wysłane w danym kwartale.

W stosownych przypadkach dodaje się rubryki.

Numery referencyjne wysłanych odpowiedzi powinny być takie same jak numery referencyjne odpowiadających im wniosków w sprawie przeprowadzenia kontroli.

ARKUSZ A

grafika

ARKUSZ B

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

"ZAŁĄCZNIK IX

Informacje do uwzględnienia w rocznej analizie ryzyka, o której mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89

1. Ocena analizy ryzyka z roku poprzedniego

Przekazuje się informacje dotyczące oceny skuteczności analizy ryzyka z roku poprzedniego, w tym oceny jej mocnych i słabych stron. Należy wyraźnie określić wszelkie możliwości usprawnienia i rozważyć wprowadzenie usprawnień.

2. Zbiór informacji

Przekazuje się informacje dotyczące wszystkich źródeł informacji uwzględnianych w celu przygotowania i wykonania analizy ryzyka. Odsyła się w szczególności do rozporządzenia (EWG) nr 386/90.

3. Procedura selekcji

Przekazuje się opis procedury, która zostanie zastosowana przy selekcji przedsiębiorstw wymagających kontroli. Należy w wyraźny sposób wskazać liczbę/wartość procentową przedsiębiorstw i sektory/środki, w odniesieniu do których będą stosowane: analiza ryzyka, selekcja wyrywkowa oraz automatyczne i/lub manualne typowanie. Należy w wyraźny sposób określić wyłączone sektory/środki i powody tego wyłączenia.

4. Stosowane czynniki ryzyka i wartości ryzyka

W przypadku zastosowania analizy ryzyka przekazuje się informacje dotyczące wszystkich uwzględnionych czynników ryzyka i możliwych wartości przypisanych później tym czynnikom ryzyka. Informacje te przekazuje się zgodnie z podanymi poniżej wzorami tabel.

Czynniki ryzyka i wartości ryzyka mające zastosowanie do wszystkich środków podlegających analizie ryzyka
Czynniki ryzyka Wartości ryzyka
Opis Wartości
Szczególne czynniki ryzyka i wartości ryzyka mające zastosowanie do refundacji wywozowych
Czynniki ryzyka Wartości ryzyka
Opis Wartości
Szczególne czynniki ryzyka i wartości ryzyka mające zastosowanie do ... (sektor/środek)
Czynniki ryzyka Wartości ryzyka
Opis Wartości

5. Określenie czynników ryzyka

W stosownych przypadkach przekazuje się opis procedury, która zostanie zastosowana do określenia czynników ryzyka.

6. Wyniki analizy ryzyka

Przekazuje się informacje na temat tego, w jaki sposób wyniki analizy ryzyka i sporządzenie »wykazu ocen« (dla każdego sektora/środka - w stosownych przypadkach) znajdą odzwierciedlenie w selekcji przedsiębiorstw w ostatecznym planie kontroli.

Szczególną uwagę należy zwrócić na możliwość prowadzenia wspólnych działań zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 4045/89.

7. Napotkane trudności i propozycje usprawnień

Przekazuje się informacje na temat wszelkich napotkanych trudności i środków podjętych w celu ich przezwyciężenia lub wniosków złożonych w tym celu. W stosownych przypadkach należy zgłosić propozycje usprawnień".

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.8.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 40/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 4/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 4045/89 w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
Data aktu: 10/01/2006
Data ogłoszenia: 13/01/2006
Data wejścia w życie: 16/01/2006