Decyzja 2006/213/WE ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 marca 2006 r.
ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 655)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/213/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), w szczególności jej art. 20 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 89/106/EWG przewiduje, iż w celu uwzględnienia zróżnicowanych poziomów zabezpieczenia obiektów budowlanych na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym może istnieć konieczność ustalenia w dokumentach interpretacyjnych klas odpowiadających właściwościom użytkowym wyrobów dla każdego zasadniczego wymogu. Dokumenty takie opublikowano w formie "Komunikatu Komisji w sprawie dokumentów interpretacyjnych w odniesieniu do dyrektywy 89/106/EWG"(2).

(2) Z punktu widzenia wymagania podstawowego dotyczącego bezpieczeństwa pożarowego, dokument interpretacyjny nr 2 wymienia szereg powiązanych ze sobą środków składających się na strategię bezpieczeństwa pożarowego, która ma być na różne sposoby rozwijana w państwach członkowskich.

(3) Jednym z takich środków określonych w dokumencie interpretacyjnym nr 2 jest ograniczenie powstawania i rozprzestrzeniania się ognia i dymu na danym obszarze poprzez ograniczenie potencjału wyrobów budowlanych do przyczyniania się do pełnego rozniecenia ognia.

(4) Poziom tego ograniczenia może być wyrażony tylko przez zróżnicowane poziomy reakcji na ogień wyrobów budowlanych w ich docelowym zastosowaniu.

(5) Dążąc do zharmonizowanego rozwiązania, przyjęto system klas na mocy decyzji Komisji 2000/147/WE z dnia 8 lutego 2000 r. wykonującej dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień wyrobów budowlanych(3).

(6) W przypadku drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych konieczne jest stosowanie klasyfikacji ustanowionej decyzją 2000/147/WE.

(7) Odporność wielu wyrobów i/lub materiałów budowlanych na działanie ognia, podana w klasyfikacji zawartej w decyzji 2000/147/WE, jest dostatecznie ustalona i wystarczająco dobrze znana organom regulującym zagadnienia pożarowe w państwach członkowskich, co oznacza, że nie wymagają one badań tej właściwości użytkowej.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W Załączniku określa się wyroby i/lub materiały budowlane, które spełniają wszystkie wymagania w zakresie właściwości użytkowej "reakcja na ogień", bez konieczności dalszego badania.

Artykuł  2

W Załączniku do niniejszej decyzji określa się konkretne klasy mające zastosowanie do różnych wyrobów i/lub materiałów budowlanych w ramach klasyfikacji dotyczącej reakcji na działanie ognia, przyjętej w decyzji 2000/147/WE.

Artykuł  3

W stosownych przypadkach wyroby powinny być rozpatrywane pod kątem ich docelowego zastosowania.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 14. Decyzja zmieniona decyzją 2003/632/WE (Dz.U. L 220 z 3.9.2003, str. 5).

ZAŁĄCZNIK

Tabele zawarte w niniejszym załączniku wymieniają wyroby i/lub materiały budowlane, które spełniają wszystkie wymagania właściwości użytkowej w zakresie reakcji na ogień

Tabela 1

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ DREWNIANYCH WYROBÓW PODŁOGOWYCH

Materiał(1),(7) Szczegółowy opis wyrobu(4) Minimalna gęstość średnia(5) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita (mm) Warunek zastosowania końcowego Klasa(3) dla pokryć podłogowych
Drewniane pokrycia podłogowe i parkiet Lite pokrycie podłogowe z dębu lub buku z powłoką powierzchniową Buk: 680 Dąb: 650 8 Przyklejone do podłoża(6) Cfl - s1
Lite pokrycie podłogowe z dębu, buku lub świerku z powłoką powierzchniową Buk: 680 Dąb: 650 Świerk: 450 20 Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Lite pokrycia podłogowe z drewna z powłoką powierzchniową inne niż 390 8 Bez szczeliny powietrznej pod spodem Dfl - s1
uwzględnione powyżej 20 Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Parkiet drewniany Parkiet wielowarstwowy z górną warstwą dębową grubości co najmniej 5 mm 650

(górna warstwa)

10 Przyklejony do podłoża(6) Cfl - s1
z powłoką powierzchniową 14(2) Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Parkiet wielowarstwowy z powłoką powierzchniową, 500 8 Przyklejony do podłoża Dfl - s1
inny niż uwzględniony powyżej 10 Bez szczeliny powietrznej pod spodem
14(2) Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Fornirowane pokrycie podłogowe Fornirowane pokrycie podłogowe 800 6(2) Bez szczeliny powietrznej pod spodem Dfl - s1
(1) Zamontowany zgodnie z normą EN ISO 9239-1 na podłożu co najmniej klasy D - s2, d0 oraz posiadający

minimalną gęstość 400 kg/m3 lub szczelinę powietrzną pod spodem.

(2) Warstwa pośrednia co najmniej klasy E o maksymalnej grubości 3 mm może występować, w przypadku

zastosowań bez szczeliny powietrznej, dla wyrobów parkietowych o grubości 14 mm lub większej oraz dla

fornirowanych pokryć podłogowych.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 2 Załącznika do decyzji 2000/147/WE.
(4) Rodzaj i ilość zastosowanych powłok powierzchniowych to odpowiednio: akryl, poliuretan lub mydło,

50-100 g/m2, oraz olej, 20-60 g/m2.

(5) Sezonowanie zgodnie z normą EN 13238 (50 % RH, 23 °C).
(6) Substrat co najmniej klasy A2 - s1, d0.
(7) Dotyczy również stopni schodowych.

Tabela 2

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ PANELI Z LITEGO DREWNA ORAZ PŁYT OKŁADZINOWYCH

Materiał(11) Szczegółowy opis wyrobu(5) Minimalna gęstość średnia(6) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita/ minimalna(7) (mm) Warunek zastosowania końcowego(4) Klasa(3)
Panele i płyty Elementy drewniane z 390 9/6 Bez szczeliny D - s2, d2
okładzinowe(1) wpustem i piórem lub nieprofilowane 12/8 powietrznej lub z zamkniętą szczeliną powietrzną z tyłu D - s2, d0
Panele i płyty okładzinowe(2) Elementy drewniane z wpustem i piórem lub nieprofilowane 390 9/6 Z otwartą szczeliną powietrzną ≤ Ü 20 mm z tyłu D - s2, d0
18/12 Bez szczeliny powietrznej lub z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu
Szczebelkowe elementy drewniane(8) Elementy drewniane zamocowane do ramy nośnej(9) 390 18 Otoczone przez powietrze ze wszystkich stron(10) D - s2, d0
(1) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy ze szczeliną zamkniętą lub wypełnioną

podłożem co najmniej klasy A2 - s1, d0 o minimalnej gęstości równej 10 kg/m3 lub wypełnioną podłożem

z celulozowego materiału izolacyjnego co najmniej klasy E, ew. zawierającym materiał paroszczelny.

Projekt wyrobu z drzewa powinien i umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń.

(2) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu

lub bez niej. Projekt wyrobu z drzewa powinien i umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 1 Załącznika do decyzji 2000/147/WE.
(4) Otwarta szczelina powietrzna może umożliwiać wentylację z tyłu wyrobu, natomiast zamknięta szczelina

powietrzna wyklucza taką możliwość. Podłoże umieszczone za szczeliną powietrzną powinno być co

najmniej klasy A2 - s1, d0, a jego gęstość powinna wynosić co najmniej 10 kg/m3. Podłoże umieszczone

za zamkniętą szczeliną powietrzną o maksymalnej grubości 20 mm w przypadku pionowych elementów

drewnianych a powinno być co najmniej klasy D - s2, d0.

(5) Połączenia obejmują wszelkie typy połączeń, np. połączenia doczołowe, z wpustem i piórem.
(6) Uzyskana zgodnie z EN 13238.
(7) Zgodnie z zamieszczonym poniżej rysunkiem. Obszar profilowany eksponowanej strony panela nie powinien

stanowić więcej niż 20 % obszaru płaskiego lub 25 %, jeżeli zmierzony został zarówno na eksponowanej,

jak i na tylniej stronie panela. W przypadku połączeń doczołowych najgrubsze miejsce występuje w

punkcie połączenia.

(8) Prostokątne elementy drewniane z zaokrąglonymi narożami lub bez, zamontowane poziomo lub pionowo na

ramie nośnej i otoczone ze wszystkich stron powietrzem, głównie stosowane na na innych elementach

budowlanych w zastosowaniach przeznaczonych do wnętrz i na zewnątrz.

(9) Maksymalny eksponowany obszar (wszystkie strony prostokątnych elementów drewnianych i drewnianej ramy

nośnej) nie może przekraczać 110 % całkowitej powierzchni płaskiej, patrz: rysunek b) poniżej.

(10) Inne elementy budowlane położone bliżej niż 100 mm od elementów drewnianych (nie licząc ramy nośnej)

powinny być co najmniej klasy A2 - s1, d0, umieszczone w odległości od 100 do 300 mm, co najmniej

klasy B - s1, d0, a umieszczone dalej niż 300 mm, co najmniej klasy D - s2, d0.

(11) Dotyczy również schodów.

Rysunek a)

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

Profile paneli z litego drewna i płyt okładzinowych

grafika

Rysunek b)

Maksymalny eksponowany obszar drewnianego elementu taśmowego 2n (t + w) + a ≤ Ü 1,10

grafika

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024