Decyzja 2006/210/WE ustanawiająca grupę krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 lutego 2006 r.
ustanawiająca grupę krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych

(2006/210/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 16 marca 2005 r. Komisja przyjęła komunikat zatytułowany Poprawa otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej(1), w którym zapowiedziała zamiar ustanowienia w 2005 r. grupy krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych w celu ułatwienia opracowywania środków związanych z tworzeniem lepszych uregulowań prawnych na poziomie krajowym i wspólnotowym.

(2) Zadaniem tej grupy będzie udzielanie Komisji porad w ogólnym zakresie w kwestiach lepszych uregulowań prawnych; nie będzie ona wydawała opinii w sprawie inicjatyw lub projektów dotyczących opracowywania określonych wniosków legislacyjnych.

(3) Grupa składa się z krajowych ekspertów wysokiego szczebla mianowanych przez Komisję, stanowiącej na wniosek państw członkowskich; w jej posiedzeniach mogą uczestniczyć obserwatorzy z państw przystępujących.

(4) Dlatego należy ustanowić grupę krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych i szczegółowo określić zakres jej obowiązków i strukturę,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym Komisja ustanawia grupę ekspertów o nazwie "grupa krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych", zwaną dalej "grupą".

Artykuł  2

Zadania

Komisja może zasięgać porady grupy we wszelkich kwestiach związanych z polityką lepszych uregulowań prawnych oraz opracowywaniu związanych z nią środków zarówno na poziomie krajowym, jak i wspólnotowym.

Główne zadania grupy polegają na:

stworzeniu skutecznej płaszczyzny porozumienia pomiędzy Komisją i głównymi organami rządowymi w celu wspierania Komisji w ulepszaniu otoczenia prawnego dla przedsiębiorstw, przemysłu, konsumentów, partnerów społecznych i całego społeczeństwa,
przyczynieniu się do popularyzacji najlepszych praktyk w dziedzinie lepszych uregulowań prawnych w UE, opracowanych zarówno na poziomie wspólnotowym, jak i krajowym,
wzmocnieniu współpracy pomiędzy Komisją i państwami członkowskimi celem wprowadzania w życie lepszych uregulowań prawnych na poziomie krajowym; w szczególności wspólna analiza transpozycji i wykonywania prawodawstwa UE przez państwa członkowskie (tj. wprowadzenie dodatkowych wymogów lub procedur w trakcie transpozycji),
przyczynieniu się do opracowania spójnego zbioru wspólnych wskaźników celu monitorowania postępu w odniesieniu do jakości otoczenia prawnego, zarówno na poziomie wspólnotowym, jak i w samych państwach członkowskich, który będzie podstawą analizy porównawczej w ich krajowych programach lizbońskich,
udzielaniu Komisji porad w kwestiach lepszych uregulowań prawnych, w szczególności takich jak: uproszczenie; ocena wpływu gospodarczego, społecznego i związanego ze środowiskiem, łącznie z kosztami administracyjnymi; praktyki konsultacyjne; różne możliwe rodzaje uregulowań prawnych.
Artykuł  3 1

Skład - wyznaczanie

1.
Grupa składa się z przedstawicieli organów państw członkowskich. Każde państwo członkowskie ma jednego przedstawiciela w grupie. W wyjątkowych przypadkach, gdy w danym państwie członkowskim na poziomie administracji krajowej kompetencje są rozdzielone, można wyznaczyć dwóch przedstawicieli.
2.
Państwa członkowskie wyznaczają na swoich przedstawicieli specjalistów posiadających kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2.
3.
Przedstawiciele państw członkowskich są wyznaczani na odnawialny okres dwóch lat i pełnią swoje funkcje do czasu ich zastąpienia lub do wygaśnięcia ich mandatu. Ich kadencja może zostać przedłużona.
4.
Można ustanowić przepisy, na mocy których wyznaczeni zostaną zastępcy w ilości równej liczbie przedstawicieli państw członkowskich. Zastępców wyznacza się zgodnie z tymi samymi warunkami, co przedstawicieli państw członkowskich. Zastępcy automatycznie przejmują obowiązki członków nieobecnych bądź niedysponowanych.
5.
Przedstawiciele państw członkowskich, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub naruszą warunki określone w ust. 3 lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich mandatu.
6.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  4

Działanie

1.
Grupie przewodniczy Komisja.
2.
W porozumieniu z Komisją grupa ustanowić może podgrupy, analizujące szczegółowe kwestie podlegające zakresowi obowiązków ustalonemu przez grupę; po wypełnieniu opisanych zadań podgrupy są rozwiązywane.
3.
Przewodniczący może zwrócić się do ekspertów, w tym ekspertów z krajów przystępujących(2), posiadających wiedzę specjalistyczną w dziedzinie, którą zajmuje się grupa, o wzięcie udziału w obradach grupy lub podgrupy, jeżeli ich udział jest przydatny i/lub konieczny.
4. 2
Członkowie grup eksperckich i ich pełnomocnicy oraz inni zaproszeni eksperci i obserwatorzy podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może podjąć wszelkie stosowne środki.
5.
Posiedzenia grupy i podgrup odbywają się w zwykle w pomieszczeniach Komisji i jej jednostek, zgodnie z procedurami i harmonogramem określonym przez Komisję. Komisja organizuje sekretariat.
6.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.(3)
7.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu dla grupy i podgrup utworzonych na mocy art. 4 ust. 2 niniejszej decyzji.
8. 3
Komisja publikuje wszystkie odpowiednie dokumenty (np. porządki obrad, protokoły i opinie uczestników) albo w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów, albo za pomocą linku wskazanego w wymienionym rejestrze do specjalnej strony internetowej, na której można znaleźć odpowiednie informacje. Należy przewidzieć wyjątki od opublikowania w przypadku, gdy ujawnienie dokumentu naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego określonego w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Artykuł  5 4

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach grupy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot kosztów jest uzależniony od dostępności środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  6 5

Wejście w życie

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia przez Komisję. Obowiązuje ona do dnia 31 października 2014 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) COM(2005) 97 wersja ostateczna z dnia 16 marca 2005 r.

(2) Eksperci z krajów przystępujących, które podpisały Traktat o przystąpieniu zgodnie z komunikatem "W kierunku rozszerzonej unii - dokument strategiczny i sprawozdanie Komisji Europejskiej na temat postępów poczynionych przez każdy kraj kandydujący na rzecz przystąpienia" z dnia 9 października 2002 r. [COM(2002) 700 wersja ostateczna] oraz z art. 7 decyzji Komisji C(2005) 874 z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie wzmocnienia stopniowej integracji krajów przystępujących ze strukturami wspólnotowymi

(3) Patrz: załącznik III do SEC(2005) 1004 przyjęty przez Komisję w dniu 27 lipca 2005 r.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.390.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
2 Art. 4 ust. 4 zmieniony przez art. 2 decyzji z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.390.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
3 Art. 4 ust. 8 zmieniony przez art. 2 decyzji z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.390.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
4 Art. 5 zmieniony przez art. 3 decyzji z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.390.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.
5 Art. 6:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/63/UE z dnia 4 lutego 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.35.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2010 r.

- zmieniony przez art. 4 decyzji z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U.UE.C.12.390.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 grudnia 2012 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.76.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/210/WE ustanawiająca grupę krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych
Data aktu: 28/02/2006
Data ogłoszenia: 15/03/2006
Data wejścia w życie: 28/02/2006