Rozporządzenie 315/2006 wdrażające rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu dodatkowych zmiennych docelowych odnoszących się do warunków mieszkaniowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 315/2006
z dnia 22 lutego 2006 r.
wdrażające rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu dodatkowych zmiennych docelowych odnoszących się do warunków mieszkaniowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC)(1) , w szczególności jego art. 15 ust. 2 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 ustanowiło wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia, zawierających porównywalne i aktualne dane przekrojowe oraz dane dotyczące zmian w czasie w zakresie poziomu i zróżnicowania dochodów, ubóstwa oraz wykluczenia społecznego na poziomie krajowym i na poziomie Unii Europejskiej.

(2) Zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 niezbędne jest wprowadzenie środków wykonawczych umożliwiających coroczne uwzględnienie w części przekrojowej EU-SILC wykazu dodatkowych obszarów tematycznych i zmiennych docelowych. Dla 2007 roku należy stworzyć wykaz dodatkowych zmiennych docelowych, który będzie włączony do modułu dotyczącego warunków mieszkaniowych. Wykaz powinien zawierać kody i definicje zmiennych.

(3) Rozwiązania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wykaz dodatkowych zmiennych docelowych, wraz z kodami i definicjami zmiennych dla modułu 2007 dotyczącego warunków mieszkaniowych, który zostanie uwzględniony w części przekrojowej statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC), jest zgodny z treścią Załącznika.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1553/2005 (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Do celów niniejszego rozporządzenia będą miały zastosowanie następujące jednostki badania, sposoby zbierania danych, okresy odniesienia i definicje:

1. Jednostki

Zmienne docelowe odnoszą się do dwóch rodzajów jednostek:

– Gospodarstwo domowe (Wszystkie zmienne z wyjątkiem Zmiany mieszkania)

– Respondent z danego gospodarstwa domowego (Zmiana mieszkania)

2. Sposób zbierania danych

W przypadku wszystkich zmiennych docelowych sposobem zbierania danych jest wywiad przeprowadzany z respondentem z wylosowanego gospodarstwa domowego lub rejestr.

3. Okresy odniesienia

Zmienne docelowe odnoszą się do dwóch rodzajów okresów odniesienia:

– Zazwyczaj: typowa(-e) zima/lato na terenie, gdzie znajduje się mieszkanie (Mieszkanie dostatecznie ciepłe w zimie). (Mieszkanie dostatecznie chłodne w lecie)

– Ostatnie dwa lata (Zmiana mieszkania)

– Bieżący (Wszystkie inne zmienne)

4. Definicje

1) Niedobór powierzchni mieszkaniowej

a) Niedobór powierzchni: ta zmienna odnosi się do opinii/odczucia respondenta dotyczącego zbyt małej powierzchni mieszkania.

2) Instalacje i urządzenia w mieszkaniu

a) Instalacje elektryczne: przewody, kontakty, gniazdka i inne stałe instalacje elektryczne w mieszkaniu.

b) Instalacja wodno-kanalizacyjna: rury, krany, kanalizacja i odpływy wodne.

c) Ogrzewanie centralne lub podobne: uważa się, że lokal mieszkalny jest centralnie ogrzewany, jeżeli ogrzewanie dostarczane jest z komunalnej sieci grzewczej lub z instalacji grzewczej zamontowanej w budynku lub w lokalu mieszkalnym, bez względu na źródło energii. Powyższe obejmuje zainstalowane grzejniki elektryczne, zainstalowane grzejniki gazowe i tym podobne. Ogrzewanie powinno być dostępne w większości pokojów.

d) Inne rodzaje zainstalowanego ogrzewania: uważa się, że lokal mieszkalny ogrzewany jest "innym rodzajem zainstalowanego ogrzewania", jeżeli ogrzewanie nie jest uznawane za "ogrzewanie centralne lub podobne". Tego rodzaju ogrzewanie obejmuje piece, grzejniki, kominki i podobne.

e) Brak zainstalowanego ogrzewania: brak zainstalowanego systemu ogrzewania lub urządzenia grzewczego. Ogrzewanie przenośne.

f) Urządzenia klimatyzacyjne: systemy kontroli, szczególnie obniżania temperatury i wilgotności przestrzeni zamkniętej; systemy utrzymujące chłodne i suche powietrze. Zwykłe wentylatory nie są uważane za urządzenia klimatyzacyjne.

g) Odpowiednie: wystarczające do zaspokojenia ogólnych wymagań/potrzeb danego gospodarstwa domowego. Instalacji stale zepsutej nie uważa się za instalację. Za instalacje nieodpowiednie można uważać: instalacje w złym stanie, instalacje niebezpieczne, instalacje psujące się regularnie, nieposiadające wystarczającej mocy elektrycznej lub ciśnienia umożliwiającego korzystanie z wody, wodę nienadającą się do spożycia lub instalację, do której dostęp jest ograniczony. Krótkotrwałe, drobne usterki, takie jak zablokowanie odpływu wody nie oznaczają, że instalacja jest nieodpowiednia.

3) Dostępność podstawowych usług

a) Dostępność: kategoria ta odnosi się do usług, z których korzystają gospodarstwa domowe w odniesieniu do warunków finansowych, fizycznych, technicznych i zdrowotnych. Dostępność usług powinna być oceniana z punktu widzenia warunków fizycznych i technicznych, godzin otwarcia, lecz nie w kategoriach jakości, ceny i podobnych aspektów.

b) Usługi handlu detalicznego w zakresie produktów spożywczych i: usługi pozwalające zaspokoić większość potrzeb codziennych.

c) Usługi bankowe: wypłacanie gotówki, przelewanie środków pieniężnych oraz płacenie rachunków.

d) Usługi pocztowe: wysyłanie i otrzymywanie przesyłek listowych i paczek.

e) Transport publiczny: autobus, metro, tramwaj i podobne.

f) Podstawowe usługi zdrowotne: lekarz ogólny, przychodnia lub podobne.

g) Szkoły obowiązkowe. Jeżeli więcej niż jedno dzieci w danym gospodarstwie domowym uczęszcza do szkoły obowiązkowej, respondent powinien wymienić dziecko, które ma największe trudności.

4) Ogólne zadowolenie z mieszkania

a) Ogólne zadowolenie z mieszkania: ta zmienna odnosi się do opinii/odczucia respondenta dotyczącego stopnia zadowolenia z mieszkania w kontekście jego ceny, wielkości, sąsiedztwa, odległości do miejsca pracy, jakości i innych aspektów.

5) Zmiana mieszkania

a) Powody rodzinne: zmiana stanu cywilnego. Założenie własnego gospodarstwa domowego. Przeprowadzka za partnerem/rodzicami. Przeprowadzka, aby dzieci lub inne osoby na utrzymaniu miały dostęp do lepszej szkoły lub instytucji opiekuńczych.

b) Powody zawodowe: podjęcie nowej pracy lub oddelegowanie w obecnym miejscu pracy. Poszukiwanie pracy lub jej utrata. Aby być bliżej pracy/aby było do niej łatwiej dojeżdżać. Przejście na emeryturę.

c) Warunki mieszkaniowe/powody związane z dotychczasowym mieszkaniem: chęć zmiany miejsca zamieszkania lub statusu własności. Pragnienie nowego lub lepszego domu/mieszkania. Poszukiwanie lepszego/bardziej bezpiecznego sąsiedztwa.

d) Eksmisja/zajęcie: osoba zmuszona do przeprowadzki z powodów prawnych.

e) Wynajmujący nie przedłużył umowy: brak przedłużenia umowy, umowa krótkoterminowa.

f) Powody finansowe: problemy z płaceniem czynszu/spłatą kredytu.

g) Inne powody: rozpoczęcie lub zakończenie studiów, powody zdrowotne i inne.

h) Okresem odniesienia są "ostatnie dwa lata". Jeżeli miała miejsce kilkakrotna zmiana mieszkania, należy podać główny powód ostatniej zmiany.

5. Przekazywanie danych do Eurostatu

Dodatkowe zmienne obowiązkowe dotyczące warunków mieszkaniowych będą przekazywane do Eurostatu w plikach "Dane dotyczące gospodarstw domowych" (H) po podstawowych zmiennych docelowych.

OBSZARY TEMATYCZNE I WYKAZ ZMIENNYCH DOCELOWYCH

Moduł 2007 Warunki mieszkaniowe

Nazwa zmiennej Kod Zmienna obowiązkowa
Niedobór powierzchni mieszkaniowej
MH010 Niedobór powierzchni w mieszkaniu
1 Tak
2 Nie
MH010_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
Instalacje i urządzenia w mieszkaniu
MH020 Odpowiednie instalacje elektryczne
1 Tak
2 Nie
MH020_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (brak elektryczności/instalacji)
MH030 Odpowiednia instalacja wodno-kanalizacyjna
1 Tak
2 Nie
MH030_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (brak wody bieżącej/instalacji)
MH040 Mieszkanie wyposażone w urządzenia ogrzewające
1 Tak - Ogrzewanie centralne lub podobne
2 Tak - Inne rodzaje zainstalowanego ogrzewania
3 Nie - Brak zainstalowanego ogrzewania
MH040_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
MH050 Mieszkanie dostatecznie ciepłe w zimie
1 Tak
2 Nie
MH050_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
MH060 Mieszkanie wyposażone w urządzenia klimatyzujące
1 Tak
2 Nie
MH060_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
MH070 Mieszkanie dostatecznie chłodne w lecie
1 Tak
2 Nie
MH070_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
Ogólne zadowolenie z mieszkania
MH080 Ogólne zadowolenie z mieszkania
1 Bardzo niezadowolony
2 Raczej niezadowolony
3 Zadowolony
4 Bardzo zadowolony
MH080_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
Dostępność podstawowych usług
MH090 Dostępność usług handlu detalicznego w zakresie produktów spożywczych
1 Z wielką trudnością
2 Z pewnymi trudnościami
3 Łatwa
4 Bardzo łatwa
MH090_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (Gospodarstwo nie korzysta z tego typu usługi)
MH100 Dostępność podstawowych usług bankowych
1 Z wielką trudnością
2 Z pewnymi trudnościami
3 Łatwa
4 Bardzo łatwa
MH100_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (Gospodarstwo nie korzysta z tego typu usług)
MH110 Dostępność usług pocztowych
1 Z wielką trudnością
2 Z pewnymi trudnościami
3 Łatwa
4 Bardzo łatwa
MH110_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (Gospodarstwo nie korzysta z tego typu usług)
MH120 Dostępność transportu publicznego
1 Z wielką trudnością
2 Z pewnymi trudnościami
3 Łatwa
4 Bardzo łatwa
MH120_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (Gospodarstwo nie korzysta z tego typu usług)
Dostępność podstawowych usług
MH130 Dostępność podstawowych usług zdrowotnych
1 Z wielką trudnością
2 Z pewnymi trudnościami
3 Łatwa
4 Bardzo łatwa
MH130_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (Gospodarstwo nie korzysta z tego typu usług)
MH140 Dostępność szkoły obowiązkowej
1 Z wielką trudnością
2 Z pewnymi trudnościami
3 Łatwa
4 Bardzo łatwa
MH140_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (Żadne dziecko nie uczęszcza do szkoły obowiązkowej)
Zmiana mieszkania
MH150 Zmiana mieszkania
1 Tak
2 Nie
MH150_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
MH160 Główny powód zmiany mieszkania
1 Powody rodzinne
2 Powody zawodowe
3 Warunki mieszkaniowe
4 Eksmisja/zajęcie
5 Wynajmujący nie przedłużył umowy
6 Powody finansowe
7 Inne
MH160_F 1 Podano dane
-1 Brak danych
-2 Nie dotyczy (MH150 nie = 1)

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.52.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 315/2006 wdrażające rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do wykazu dodatkowych zmiennych docelowych odnoszących się do warunków mieszkaniowych
Data aktu: 22/02/2006
Data ogłoszenia: 23/02/2006
Data wejścia w życie: 15/03/2006