uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 279,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 183,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(2),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), ustanawia podstawy prawne reformy zarządzania finansami. W związku z tym należy zachować i wzmocnić zasadnicze elementy wspomnianego rozporządzenia. W szczególności należy zwiększyć przejrzystość poprzez zapewnienie informacji o beneficjentach wspólnotowych środków finansowych. Ponadto zasady budżetowe ustanowione rozporządzeniem finansowym powinny być respektowane we wszystkich aktach prawodawczych, zaś odstępstwa od nich powinny być ograniczone do ścisłego minimum.
(2) W świetle doświadczeń niektóre zmiany powinny zostać wprowadzone do rozporządzenia finansowego w celu ułatwienia wykonania budżetu oraz osiągnięcia podstawowych celów polityki, a także przystosowania niektórych wymogów proceduralnych i dotyczących dokumentów, tak aby zapewnić ich większą proporcjonalność w stosunku do angażowanych środków i istniejącego ryzyka, zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 akapit trzeci Traktatu WE.
(3) Wszystkie zmiany powinny przyczyniać się do osiągnięcia celów reform Komisji i pomóc w usprawnieniu należytego zarządzania finansami lub jego zapewnieniu, przyczyniając się tym samym do uzyskania wystarczającej pewności co do zgodności z prawem oraz prawidłowości operacji finansowych.
(4) Należy uwzględnić przepisy wykonawcze w zakresie dochodów i wydatków budżetu, zawarte w podstawowych aktach prawnych przyjętych na lata 2007-2013, w celu zapewnienia spójności pomiędzy tymi aktami a rozporządzeniem finansowym.
(5) Należy jasno określić, że należyte zarządzanie finansami wymaga efektywnej i skutecznej kontroli wewnętrznej oraz określić główne cechy i cele systemów kontroli wewnętrznej.
(6) W celu zapewnienia przejrzystości wykorzystania środków finansowych pochodzących z budżetu, należy udostępnić informacje o beneficjentach tych środków, z zachowaniem pewnych ograniczeń niezbędnych do ochrony uzasadnionych interesów publicznych i prywatnych oraz z uwzględnieniem szczególnego okresu obrachunkowego Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji.
(7) W odniesieniu do zasady jednolitości budżetowej przepisy dotyczące odsetek uzyskiwanych z finansowania z góry powinny zostać uproszczone. Obciążenie administracyjne niezbędne do windykacji tych odsetek jest nieproporcjonalnie duże w stosunku do realizowanego w ten sposób celu; dla zwiększenia efektywności windykacji odsetek należałoby umożliwić potrącanie tych odsetek od ostatecznej płatności na rzecz beneficjenta.
(8) W odniesieniu do zasady jednoroczności należy zwiększyć jej elastyczność i przejrzystość, aby umożliwić zaspokojenie potrzeb funkcjonalnych. Przeniesienie środków powinno być wyjątkowo możliwe w przypadku wydatków na płatności bezpośrednie dla rolników w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(5).
(9) Wnioski o przyznanie płatności na mocy nowych rozporządzeń dotyczących rolnictwa będą wpływały od państw członkowskich w znaczącej mierze na początku roku budżetowego n. Dlatego maksymalna wartość progowa dla zaciągania zobowiązań z góry w ramach EFRG (począwszy od 15 listopada roku n-1) na pokrycie zwykłych wydatków na zarządzanie (zapisywanych w budżecie na rok n) powinna zostać zwiększona do trzech czwartych środków przewidzianych na ten cel w ostatnio przyjętym budżecie rolnym. Treść przepisu dotyczącego wartości progowej dla zaciąganych z góry zobowiązań na pokrycie wydatków administracyjnych powinna być zmieniona tak, aby zawierała odniesienie do środków ustalonych przez władzę budżetową, a zatem z wyłączeniem przesunięć środków.
(10) Sytuacja, w której środki weterynaryjne finansowane są ze środków niezróżnicowanych w ramach EFRG, niepotrzebnie utrudnia realizację wspomnianych środków, w szczególności z powodu ograniczonych możliwości dokonywania przeniesień. Dlatego w odniesieniu do tego rodzaju wydatków należy umożliwić korzystanie ze środków zróżnicowanych, jako że bardziej odpowiada to wieloletniemu charakterowi tych wydatków.
(11) Wodniesieniu do zasady uniwersalności do listy dochodów przeznaczonych na określone cele należy dodać dwie pozycje. Po pierwsze: należy umożliwić państwom członkowskim dokonywanie mających charakter dochodów przeznaczonych na określone cele wkładów finansowych ad hoc na rzecz zarządzanych przez Komisję programów w obszarze stosunków zewnętrznych, tak jak ma to miejsce obecnie w ramach szczególnych programów badawczych. Po drugie: wpływy ze sprzedaży pojazdów, sprzętu, instalacji, materiałów oraz aparatury naukowej i technicznej, w związku z ich wymianą lub złomowaniem, należy uznawać za dochody przeznaczone na określone cele, aby zachęcić intendentów do uzyskiwania jak najkorzystniejszej ceny przy ich sprzedaży.
(12) W chwili obecnej Komisja musi uzyskać zgodę władzy budżetowej na przyjęcie wszelkich darowizn, takich jak dary lub zapisy, których skutkiem jest obciążenie finansowe. Aby uniknąć zbędnych i uciążliwych procedur, obowiązek uzyskania zgody powinien być wymagany jedynie do przypadku darowizn, których wartość przekracza pewną wartość i która pociąga za sobą znaczne obciążenia finansowe.
(13) Należy uprościć przepisy dotyczące przesunięć środków oraz uściślić je w pewnych kwestiach, ponieważ przepisy te w praktyce okazały się uciążliwe lub niejasne.
(14) W celu zwiększenia skuteczności powinno zezwolić się Komisji na niezależne podejmowanie decyzji o przesunięciach środków z rezerwy w przypadkach, gdy dla danego działania w momencie uchwalania budżetu nie istnieje jeszcze akt podstawowy, ale akt ten zostaje przyjęty w ciągu roku.
(15) Należy dostosować przepisy dotyczące dokonywanych przez Komisję przesunięć środków administracyjnych do nowej struktury budżetowania zadaniowego (ABB). Tym samym należy przewidzieć zwolnienie z "procedury powiadamiania". Przez ostatni miesiąc roku budżetowego Komisja powinna mieć możliwość niezależnego podejmowania decyzji o przesunięciach środków dotyczących wydatków związanych z personelem, w ramach określonego limitu.
(16) Szereg artykułów rozporządzenia finansowego należy zmienić w związku z likwidacją rezerwy na pożyczki i gwarancje kredytowe Wspólnoty dla państw trzecich oraz przyjęciem nowego mechanizmu rezerw dla Funduszu Gwarancyjnego dla działań zewnętrznych.
(17) W celu przyspieszenia uruchamiania środków finansowych w wyjątkowych przypadkach międzynarodowych katastrof i kryzysów humanitarnych mających miejsce pod koniec roku budżetowego, Komisja powinna mieć możliwość niezależnego przesuwania niewykorzystanych środków budżetowych dostępnych w odpowiednim dziale wieloletnich ram finansowych do danych tytułów budżetowych.
(18) W odniesieniu do procedury budżetowej, wymóg ustanowiony w rozporządzeniu finansowym, zgodnie z którym budżet podlega opublikowaniu w terminie dwóch miesięcy od daty przyjęcia okazał się nierealistyczny: termin trzech miesięcy byłby bardziej wykonalny. Do rozporządzenia finansowego należy wprowadzić pojęcie "opisu zadań" w celu uwzględnienia jednego z kluczowych elementów ABB, a zawartość takich opisów powinna zostać bardziej szczegółowo określona, aby umożliwić ich wykonanie. Harmonogramy płatności nie powinny znajdować się w budżecie, natomiast należy je włączyć do dokumentów roboczych załączonych do wstępnego projektu budżetu wymienionych w rozporządzeniu finansowym, ponieważ harmonogramy te nie są istotne dla procedury budżetowej i stanowią niepotrzebne obciążenie.
(19) W odniesieniu do wykonania budżetu niezbędne jest wprowadzenie pewnych dostosowań w celu lepszego uwzględnienia specjalnego charakteru wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB). Z uwagi na jasność prawną rodzaje aktów podstawowych, jakie mogą zostać przyjęte z mocy Traktatu WE oraz tytułów V i VI Traktatu UE należy określić w rozporządzeniu finansowym zamiast w przepisach wykonawczych. Ponadto należy dodać szczegółowy przepis w celu właściwego uwzględnienia rodzajów środków przygotowawczych, jakie mogą być podejmowane w dziedzinie WPZiB.
(20) W odniesieniu do metod zarządzania, dla większej jasności należy przeformułować odpowiedni artykuł rozporządzenia finansowego. Należy również znieść ograniczenie podziału zarządzania do Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz funduszy strukturalnych, ponieważ ta metoda zarządzania będzie teraz stosowana również do innych programów. Należy sprecyzować wymogi dotyczące wspólnego zarządzania. Odpowiednie przepisy rozporządzenia finansowego powinny zostać uzupełnione w szczególności o odniesienie do Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego jako organów wspólnotowych, którym Komisja deleguje zadania. Określone w rozporządzeniu finansowym kryteria angażowania krajowych organów sektora publicznego powinny zostać uproszczone, aby ułatwić przekazywanie im zadań, zaś zakres tego przepisu powinien obejmować także międzynarodowe organy publiczne. Rozporządzenie finansowe powinno także sprecyzować sytuację doradców specjalnych lub szefów misji powoływanych przez Radę do zarządzania określonymi działaniami w obszarze WPZiB.
(21) Należy w sposób bardziej szczegółowy określić obowiązki państw członkowskich wynikające z podziału zarządzania, aby odzwierciedlić toczącą się między instytucjami debatę na temat procedury udzielania absolutorium oraz ustanowienia odpowiednich systemów kontroli, przy czym uwzględnić należy wzajemne obowiązki państw członkowskich i Komisji. Zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(6), państwa członkowskie powinny mieć obowiązek przedkładania rocznego podsumowania dostępnych audytów i deklaracji w odniesieniu do środków finansowych objętych podziałem zarządzania.
(22) W rozporządzeniu finansowym należy zmodyfikować przepis zakazujący powierzania zadań wykonawczych podmiotom prywatnym, ponieważ doświadczenie pokazało, że warunki tego zakazu są zbyt rygorystyczne. Komisja powinna uzyskać, na przykład, możliwość korzystania z usług biura podróży lub firmy zajmującej się organizacją konferencji w zakresie zwrotu kosztów uczestnikom konferencji, pod warunkiem że dane przedsiębiorstwo prywatne nie korzysta z uprawnień uznaniowych.
(23) Należy umożliwić ustanowienie przez kilka instytucji wspólnego zespołu ds. nieprawidłowości finansowych.
(24) Należy uściślić przepisy dotyczące odpowiedzialności księgowych związanej z zatwierdzaniem sprawozdań finansowych na podstawie informacji finansowych dostarczonych im przez intendentów. W tym celu księgowy powinien być upoważniony, poprzez delegację uprawnień, do sprawdzania informacji otrzymanych przez intendenta oraz - w razie konieczności - do wnoszenia zastrzeżeń.
(25) Należy sprecyzować przepisy dotyczące stosunków pomiędzy audytorem wewnętrznym Komisji i organami utworzonymi przez Wspólnoty. Wspomniane organy powinny posiadać swoich własnych wewnętrznych audytorów, którzy będą podlegali zarządom tych organów, natomiast audytor wewnętrzny Komisji składa kolegium komisarzy sprawozdania dotyczące procedur i systemów Komisji. Audytor wewnętrzny Komisji powinien mieć jedynie obowiązek potwierdzenia, że system audytu wewnętrznego organów jest zgodny z międzynarodowymi standardami, i w tym celu powinien być upoważniony do dokonywania oceny jakości działań w zakresie audytu wewnętrznego.
(26) Należy ustanowić termin przedawnienia roszczeń. Inaczej niż ma to miejsce w przypadku państw członkowskich, Wspólnoty nie obowiązuje termin przedawnienia, zgodnie z którym roszczenia finansowe wygasają po upływie określonego czasu. Podobnie Wspólnota nie jest ograniczona terminem przedawnienia w przypadku dochodzenia swoich roszczeń od osób trzecich. Wprowadzenie takiego terminu przedawnienia jest zgodne z należytym zarządzaniem finansami.
(27) Rozporządzenie finansowe powinno uwzględniać znaczenie umów ramowych w zarządzaniu zamówieniami publicznymi. Powinno zachęcać do korzystania z międzyinstytucjonalnych procedur udzielania zamówień oraz dopuszczać możliwość wspólnych procedur udzielania zamówień między daną instytucją a instytucją zamawiającą z państwa członkowskiego.
(28) Należy wprowadzić pewne zmiany techniczne w celu zapewnienia pełnej zgodności terminologicznej rozporządzenia finansowego z dyrektywą 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(7). Na mocy wspomnianej dyrektywy państwa członkowskie mają prawo ustalenia szczególnych procedur dla zamówień publicznych określonych jako tajne, jeżeli ich realizacji muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa lub jeżeli wymaga tego ochrona podstawowych interesów danego państwa członkowskiego; takie prawo należy przyznać również instytucjom wspólnotowym.
(29) Odpowiednio do dyrektywy 2004/18/WE należy uściślić przepisy dotyczące wykluczenia z procedury udzielania zamówień. Dodatkowo z uwagi na kwestie pewności prawnej i proporcjonalności należy określić w rozporządzeniu finansowym maksymalny okres wykluczenia. W świetle dyrektywy 2004/18/WE należy ustanowić wyjątek od przepisów dotyczących wykluczenia dla nabywania dostaw na szczególnie korzystnych warunkach od dostawcy definitywnie likwidującego swoją działalność, od syndyków masy upadłości lub likwidatorów, lub też w wyniku układu z wierzycielami lub podobnej procedury, przewidzianej przez przepisy prawa krajowego.
(30) Rozporządzenie finansowe powinno przewidywać, że kandydaci lub oferenci biorący udział w procedurze udzielania zamówień mają obowiązek dostarczenia na wniosek zaświadczeń potwierdzających prawo własności lub prawo do zarządzania, kontroli i reprezentowania osoby prawnej, która przedkłada ofertę, lub poświadczających, że ich podwykonawcy nie znajdują się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 93 rozporządzenia finansowego. Oferenci nie powinni mieć obowiązku dostarczania zaświadczeń poświadczających, że nie znajdują się oni w żadnej z sytuacji stanowiących podstawę do wykluczenia, jeżeli uczestniczą w procedurze udzielania zamówień w przypadku zamówień o bardzo niskiej wartości.
(31) Dla zwiększenia skuteczności procedur udzielania zamówień, baza danych wykluczonych kandydatów lub oferentów powinna być wspólna dla instytucji, agencji wykonawczych oraz organów, o których mowa w rozporządzeniu finansowym.
(32) W celu uwzględnienia interesów odrzuconych oferentów właściwe jest ustanowienie przepisu, zgodnie z którym zamówienia objęte dyrektywą 2004/18/WE nie może zostać podpisane przed upływem rozsądnego okresu obowiązywania zasady standstill.
(33) Spoczywający na instytucjach na mocy rozporządzenia finansowego obowiązek zawieszenia procedury udzielania zamówień lub wykonania umowy w przypadku nadużyć finansowych lub nieprawidłowości powinien zostać jaśniej określony, aby ułatwić stosowanie właściwych przepisów tego rozporządzenia.
(34) Należy uprościć przepisy dotyczące dotacji. Wymogi dotyczące kontroli i gwarancji powinny być bardziej proporcjonalne do istniejącego w danym przypadku ryzyka finansowego. Należy uściślić definicję dotacji, zwłaszcza w odniesieniu do finansowania w powiązaniu z działalnością pożyczkową lub pakietami akcji lub udziałów oraz do wydatków związanych z rynkami rybnymi. Aby usprawnić zarządzanie dotacjami i uprościć procedury, należy umożliwić przyznawanie dotacji w drodze decyzji podejmowanej przez instytucję lub na podstawie pisemnej umowy z beneficjentem.
(35) Z uwagi na kwestie jasności i przejrzystości należy oprócz "tradycyjnego" systemu zwracania faktycznie poniesionych kosztów dopuścić możliwość płatności ryczałtowych lub płatności według stawek zryczałtowanych.
(36) Ze względów na jasność prawną należy włączyć do rozporządzenia finansowego zawarte aktualnie w przepisach wykonawczych wyjątki od zasady niedochodowego charakteru dotacji. Ponadto należy jasno stwierdzić, że przyznawanie dotacji na określone działania ma pomóc w zwiększeniu potencjału finansowego lub w uzyskaniu dochodów.
(37) Sprawdził się przepis, zgodnie z którym przyznawanie dotacji oparte jest na zaproszeniach do składania ofert. Jednak z dotychczasowych doświadczeń wynika, że w pewnych przypadkach charakter danego działania nie pozostawia wyboru przy selekcji beneficjentów; w takich przypadkach powinno się więc przewidzieć zwolnienie z tej zasady.
(38) Należy zmienić przepis, zgodnie z którym w ramach jednego działania można przyznać tylko jedną dotację danemu beneficjentowi. Niektóre podstawowe akty prawne zezwalają Wspólnocie na łączenie finansowania z różnych źródeł i przypadki takie mogą stać się częstsze w przyszłości w celu zapewnienia efektywności wydatków. Tym niemniej w rozporządzeniu finansowym należy jasno określić, że niedozwolone jest dwukrotne finansowanie z budżetu Wspólnoty tych samych kosztów.
(39) Zasada, zgodnie z którą nie można podpisać umowy w sprawie dotacji operacyjnej później niż w terminie czterech miesięcy od rozpoczęcia roku budżetowego beneficjenta okazała się mało elastyczna. Należy zatem przedłużyć ten termin do sześciu miesięcy.
(40) Dla uproszczenia należy usunąć zasadę, zgodnie z którą dotacje podlegają stopniowemu zmniejszeniu, w odniesieniu do dotacji operacyjnych w postaci płatności ryczałtowych lub płatności według stawek zryczałtowanych.
(41) Należy usunąć niektóre ograniczenia dotyczące kwalifikowalności beneficjentów, tak aby dotacje mogły być przyznawane również osobom fizycznym oraz określonym rodzajom podmiotów nieposiadających osobowości prawnej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności w przypadku dotacji o bardzo niskiej wartości intendent może odstąpić od zażądania od ubiegających się o dotacje zaświadczenia, że nie znajdują się oni w żadnej z sytuacji wykluczenia przewidzianych w odpowiednich przepisach rozporządzenia finansowego.
(42) Mimo że dotacje nadal będą udzielane na podstawie wcześniej ogłoszonych kryteriów wyboru i przyznawania dotacji, to jednak w praktyce nie ma konieczności, aby kryteria te były poddawane ocenie przez komitet ustanowiony specjalnie w tym celu, dlatego wymóg ten powinien zostać skreślony.
(43) Obecny przepis rozporządzenia finansowego dotyczący zasad, na jakich beneficjenci dotacji mogą udzielać zamówień, jest niejasny, dlatego powinien zostać uproszczony. Oprócz tego należy wprowadzić wyraźny zapis uwzględniający przypadek, w którym w celu wykonania działania niezbędne jest udzielenie wsparcia finansowego osobom trzecim.
(44) W odniesieniu do przepisów dotyczących rachunkowości i sprawozdań, rozporządzenie finansowe powinno umożliwiać księgowemu Komisji określenie, zgodnie z międzynarodowymi standardami, które jednostki poza tymi, które otrzymują wspólnotowe subwencje, mają obowiązek przedkładania skonsolidowanych sprawozdań, przy założeniu że konsolidacja sprawozdań nie pociąga za sobą żadnych przesunięć środków finansowych z organów samofinansujących się do budżetu ogólnego Unii Europejskiej ani nie ma wpływu na niezależność finansową i operacyjną oraz procedury udzielania absolutorium z ich sprawozdań.
(45) W związku z ustanowieniem EFRG, który ma zastąpić Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) w odniesieniu do finansowania środków rynkowych od dnia 1 stycznia 2007 r., należy dostosować odpowiednio część terminologii rozporządzenia finansowego. W rozporządzeniu finansowym wymagane jest również doprecyzowanie, że zobowiązania tymczasowe mogą być zaciągane w terminie późniejszym niż zwykły termin dwóch miesięcy od otrzymania przesłanych przez państwa członkowskie zestawień wydatków w przypadkach, gdy spodziewana jest decyzja o przesunięciu środków. Szczególne przepisy rozporządzenia finansowego, w których jest mowa o przesunięciach, powinny zostać uściślone.
(46) Należy również dostosować terminologię, tak aby znajdowały się tam odniesienia tylko do funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, funduszu rybackiego i funduszu rozwoju obszarów wiejskich. Należy skreślić odniesienia do przedakcesyjnych środków strukturalnych (ISPA) i środków rolnych (SAPARD), ponieważ zgodnie z rozporządzeniem finansowym zarządzanie nimi można powierzyć państwom trzecim w ramach zarządzania zdecentralizowanego, i również w przyszłości będą one realizowane w dużej mierze w ten sam sposób, jak to ma miejsce obecnie. W odniesieniu do ponownego udostępnienia umorzonych środków, zgodnie z nowymi aktami podstawowymi odnoszącymi się do działań strukturalnych na lata 2007-2013, które uwzględniają przypadek działania siły wyższej, odnośny przepis w rozporządzeniu finansowym powinien przewidywać jedynie przypadki, w których oczywisty błąd można przypisać Komisji.
(47) Do rozporządzenia finansowego należy dodać przepis dotyczący dochodów przeznaczonych na określony cel wygenerowanych w wyniku likwidacji Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali i udostępnienia związanych z tym środków.
(48) Należy umożliwić ponowne udostępnienie środków umorzonych w wyniku całkowitego lub częściowego braku realizacji projektów, na które pierwotnie je przeznaczono. Jednak powinno to być możliwe tylko przy spełnieniu ściśle określonych warunków i wyłącznie w dziedzinie badań naukowych, gdyż projekty w tej dziedzinie obarczone są większym ryzykiem finansowym niż projekty w innych obszarach polityki.
(49) W odniesieniu do działań zewnętrznych należy uściślić, że zgodnie z istniejącą praktyką procedury przyznawania dotacji, które obowiązują państwa trzecie przy zdecentralizowanym zarządzaniu, muszą zostać określone w zawieranych z tymi państwami umowach finansowych. Powinno stosować się zasadę "n+3", zgodnie z którą poszczególne umowy i porozumienia wdrażające takie umowy finansowe muszą zostać zawarte najpóźniej w terminie trzech lat od zawarcia danej umowy finansowej. Należy przewidzieć szczegółowe przepisy w przypadku zdecentralizowanego zarządzania wieloletnimi programami zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1085/2006 z dnia 17 lipca 2006 r. ustanawiającym instrument pomocy przedakcesyjnej (IPA)(8) oraz rozporządzeniem (WE) nr 1638/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa(9).
(50) W celu ułatwienia zarządzania, należy umożliwić instytucjom przekazywanie dyrektorom międzyinstytucjonalnych urzędów europejskich uprawnień intendenta do zarządzania środkami ujętymi w ich odpowiednich sekcjach budżetu. Treść odpowiednich artykułów rozporządzenia finansowego powinna pozostać bez zmian, należy je jedynie nieznacznie przeformułować w celu uściślenia kwestii subdelegacji uprawnień intendenta przez dyrektorów urzędów.
(51) Należy uściślić procedurę, w ramach której władza budżetowa może wydać opinię w sprawie projektu budowlanego.
(52) Pracę Komisji ułatwiają kolejne ramowe programy badań naukowych, w odniesieniu do których ustanowiono uproszczone zasady doboru ekspertów zewnętrznych w celu oceny wniosków projektowych lub wniosków o dotacje oraz w celu pomocy technicznej przy monitorowaniu i ocenie realizacji finansowanych projektów. Procedura ta powinna zostać udostępniona w ramach wszystkich innych programów.
(53) Należy dodać przepisy przejściowe. Po pierwsze, należy nadal stosować przypadek siły wyższej w odniesieniu do ponownego oddania do dyspozycji umorzonych środków odnoszących się do zobowiązań zaciągniętych w okresie programowania funduszy strukturalnych na lata 2000-2006, zgodnie z obecnymi przepisami rozporządzenia finansowego, do momentu zakończenia pomocy. Działanie to podejmuje się w celu uniknięcia zakłóceń w obecnym systemie, ponieważ siła wyższa jest traktowana odmiennie w rozporządzeniu (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności(10). Po drugie, do rozporządzenia finansowego należy dodać przepis przejściowy w celu uregulowania kwestii wdrożenia przepisów dotyczących centralnej bazy danych do celów wykluczania z udziału w procedurach udzielania zamówień i przyznawania dotacji. Wreszcie, należy wprowadzić podobny przepis pozwalający na uregulowanie kwestii wspólnotowych zobowiązań pozostających do spłaty, które mają zostać finansowo rozliczone w celu zakończenia pomocy przewidzianej w rozporządzeniach dotyczących funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania na lata 2000-2006. Należy zachować możliwość dokonywania przez Komisję przesunięć z jednego tytułu do drugiego w odniesieniu do środków dotyczących wydatków operacyjnych, pod warunkiem że dane środki przeznaczone są na ten sam cel. Analogicznie Komisja powinna mieć nadal możliwość dokonywania przesunięć z jednego tytułu do drugiego, kiedy dane środki są związane z inicjatywami wspólnotowymi lub pomocą techniczną i działaniami innowacyjnymi, pod warunkiem że dane środki przesuwane są do środków o tym samym charakterze. Oznacza to, między innymi, przesuwanie środków związanych z jedną inicjatywą Wspólnoty do innej inicjatywy, w innym tytule.
(54) Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 grudnia 2006 r.
W imieniu Rady | |
E. TUOMIOJA | |
Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 6 lipca 2006 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 13 z 18.1.2006, str. 1.
(3) Dz.U. C 28 z 3.2.2006, str. 83.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(5) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1.
(6) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, str. 1.
(7) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, str. 114. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2083/2005 (Dz.U. L 333 z 20.12.2005, str. 28).
(8) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 82.
(9) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 1.
(10) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.390.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1995/2006 zmieniające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich |
Data aktu: | 13/12/2006 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2006 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2007, 19/01/2007, 22/08/2006 |