KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), w szczególności jego art. 247,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2), w szczególności jego art. 76,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 980/2005 z dnia 27 czerwca 2005 r. wprowadzającego system ogólnych preferencji taryfowych(3) Wspólnota udzieliła Laosowi ogólnych preferencji taryfowych.
(2) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawia definicję pojęcia produktów pochodzących, używaną do celów systemu ogólnych preferencji taryfowych. Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 przewiduje również odstępstwa od tej definicji dla najmniej rozwiniętych krajów korzystających z ogólnego systemu preferencji (GSP), po przedłożeniu przez nie Wspólnocie właściwego wniosku.
(3) Laos korzystał z przedmiotowych odstępstw w odniesieniu do niektórych wyrobów włókienniczych od 1997 r., ostatnio na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1613/2000(4). Okres obowiązywania rozporządzenia (WE) nr 1613/2000 został przedłużony do dnia 31 grudnia 2006 r.
(4) Pismem z dnia 22 czerwca 2006 r. Laos złożył wniosek o przedłużenie odstępstwa zgodnie z art. 76 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(5) W chwili przedłużania okresu obowiązywania rozporządzenia (WE) nr 1613/2000 do dnia 31 grudnia 2006 r. spodziewano się wprowadzenia nowych, prostszych i bardziej sprzyjających rozwojowi reguł pochodzenia GSP przed wygaśnięciem odstępstwa. Jednakże nie należy spodziewać się przyjęcia nowych reguł pochodzenia GSP przed dniem 31 grudnia 2006 r.
(6) Stosowanie obecnie obowiązujących reguł pochodzenia w ramach GSP mogłoby wywierać niekorzystny wpływ na inwestowanie i zatrudnienie w Laosie oraz na zdolność przemysłu Laosu do kontynuacji wywozów do Wspólnoty.
(7) Okres przedłużenia powinien uwzględniać czas konieczny do przyjęcia i wdrożenia nowych reguł pochodzenia w ramach GSP. Ponadto interesy przedsiębiorców handlowych zawierających umowy zarówno w Laosie, jak i we Wspólnocie, a także stabilność przemysłu Laosu wymagają przedłużenia odstępstwa na okres umożliwiający kontynuację lub zakończenie umów długoterminowych.
(8) Należy zatem zezwolić na przedłużenie odstępstwa do dnia 31 grudnia 2008 r. Jednakże w celu zapewnienia sprawiedliwego traktowania zarówno Laosu, jak i innych najmniej rozwiniętych krajów, potrzeba utrzymywania odstępstwa powinna zostać zweryfikowana w momencie przyjęcia jakichkolwiek nowych reguł pochodzenia w ramach nowego GSP.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1613/2000.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 7 grudnia 2006 r.
|
W imieniu Komisji |
|
László KOVÁCS |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 648/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 117 z 4.5.2005, str. 13).
(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 402/2006 (Dz.U. L 70 z 9.3.2006, str. 35).
(3) Dz.U. L 169 z 30.6.2005, str. 1.
(4) Dz.U. L 185 z 25.7.2000, str. 38. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2186/2004 (Dz.U. L 373 z 21.12.2004, str. 14).