(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2006 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- uwzględniając końcowe sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004(1),
- uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004, wraz z odpowiedziami Agencji(2),
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),
- uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy(4), a w szczególności jego art. 14,
- uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności jego art. 94,
- uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej i opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A6-0099/2006),
1. odnotowuje następujące dane liczbowe pochodzące ze sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za lata budżetowe 2004 i 2003:
Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2004 i 2003
grafika
2. zatwierdza zamknięcie ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004;
3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją stanowiącą jej część integralną, dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Josep BORRELL FONTELLES | Julian PRIESTLEY |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 1.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 23.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1112/2005 (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy na rok budżetowy 2004
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając końcowe sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Miejscu Pracy na rok budżetowy 2004(1),
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004, wraz z odpowiedziami Agencji(2),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),
– uwzględniając Traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy(4), a w szczególności jego art. 14,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej i opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A6-0099/2006),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oznajmił, iż uzyskał wystarczającą pewność co do wiarygodności rocznego sprawozdania finansowego za rok budżetowy zakończony z dniem 31 grudnia 2004 r. oraz zgodności z prawem i prawidłowości operacji leżących u jego podstaw, traktowanych jako całość,
B. mając na uwadze oświadczenie Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którym uzyskał on wystarczające zapewnienia ze strony wszystkich agencji, z wyjątkiem wyraźnych zastrzeżeń dotyczących roku budżetowego 2004 sformułowanych wobec Europejskiej Agencji Odbudowy, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejskiej Fundacji Kształcenia, Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA),
1. przypomina, że zgodnie z art. 185 rozporządzenia finansowego Parlament udziela absolutorium z wykonania budżetów organów utworzonych przez Wspólnoty i posiadających osobowość prawną, które otrzymują dotacje pokrywane z budżetu; zauważa jednak, że w rzeczywistości Parlament jest zobowiązany do udzielenia absolutorium organom Unii posiadającym osobowość prawną, które otrzymują dotacje pokrywane z budżetu; podkreśla także, że nie wszystkie z tych organów są w pełni czy też częściowo finansowane poprzez dotacje z budżetu; podkreśla, że decyzja w sprawie absolutorium dotyczy zatem zarówno finansowania tych organów ze środków budżetowych, jak i niepochodzących z budżetu; uważa za nie do przyjęcia fakt, że niektóre z organów utworzonych przez Unię są odpowiedzialne za wydatki z dochodów uzyskiwanych ze źródeł innych niż budżet, podczas gdy inne, które nie otrzymują dotacji z budżetu, takiej odpowiedzialności nie ponoszą; potwierdza zasadę, zgodnie z którą wszystkie agencje wspólnotowe, korzystające bądź nie z dotacji, podlegają Parlamentowi jeżeli chodzi o udzielenie absolutorium, nawet w przypadkach gdy na mocy tekstu je ustanawiającego interweniuje inna władza udzielająca absolutorium; przyjmuje pogląd, że należy zmienić wszystkie teksty pozostające w sprzeczności z tą zasadą;
2. uważa za niezwykle istotną tabelę 1 sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, przedstawioną po raz pierwszy podczas udzielania absolutorium za rok 2003, zawierającą opis praw i obowiązków Agencji, jej zarządzania, zasobów, działań i świadczonych przez nią usług; zauważa, że informacje zawarte w tabeli 1 są przedstawiane przez Agencję; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o sprawdzenie treści tabeli 1;
3. podkreśla, że agencje powinny starać się dokonywać wydatków w sposób nie tylko prawidłowy, ale również jak najbardziej wydajny i skuteczny; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego z prośbą o rozważenie możliwości rozszerzenia sporządzanych przezeń szczegółowych sprawozdań rocznych dotyczących agencji o analizę realizacji określonych przez nie celów; nalega, w związku z powyższym i zgodnie z treścią swoich rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2003, aby uwzględniane były następujące elementy: unikanie w możliwie największym stopniu dublowania się zadań oraz szczegółowe przedstawienie środków mających na celu poprawę stosowania zasady przejrzystości w komunikacji z obywatelami, a także wspólnotowych środków pozytywnego działania na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn na wszystkich poziomach rekrutacji, szkolenia zawodowego i podziału obowiązków;
4. stwierdza, że agencje wspólnotowe nie zawsze cieszą się dobrym wizerunkiem i opinią, że wiele z nich nie zasługuje na ten negatywny wizerunek i że należy informować o tym obywateli Unii Europejskiej, uzasadniając tak często, jak to konieczne, odpowiednimi środkami, rację istnienia tych agencji i ich osiągnięcia; wnosi, aby Komisja podjęła w tym celu działania, wykorzystując środki, jakie uzna za konieczne;
5. stwierdza, że rozszerzenie Unii Europejskiej w 2004 r. pociągnęło za sobą liczne skutki dla struktur i sposobów działania agencji wspólnotowych; wiele agencji sygnalizuje takie skutki w swoich sprawozdaniach z działalności, zwłaszcza co do wzrostu liczby administratorów; zwraca się do Komisji o przeanalizowanie napotykanych lub spodziewanych trudności i o zalecenie niezbędnych zmian w przepisach;
6. stwierdza, że Komisja dołożyła starań, aby ujednolicić sposób prezentacji sprawozdań z działalności składanych przez jej dyrekcje generalne; pragnie, by w podobny sposób rozważono kwestię sprawozdań z działalności agencji wspólnotowych, których zawartość jest skrajnie zróżnicowana; wzywa Komisję do wyraźnego wskazania agencjom wspólnotowym, jakie szczegółowe informacje i wskaźniki dotyczące działalności należy podawać obowiązkowo;
7. z zadowoleniem przyjmuje zmniejszenie liczby przeniesień oraz zachęca Agencję do kontynuowania wysiłków w celu dalszego zmniejszenia ich liczby;
8. zachęca Agencję do jak najszybszego ustanowienia szczegółowych przepisów dotyczących wdrożenia nowego rozporządzenia finansowego i procedur kontroli wewnętrznej opartych na analizie ryzyka;
9. nalega, by Agencja przestrzegała przepisów dotyczących czasu obowiązywania umów ramowych;
10. oczekuje, że w przyszłości Agencja uwzględni ujemne salda roczne w budżecie rocznym i korygującym na kolejny rok budżetowy;
11. wzywa Komisję, by pomagała agencjom w jak najściślejszym stosowaniu się do planu prac ustalonego z rocznym wyprzedzeniem, co pozwoli na prawidłowe planowanie i realizację działań, a w szczególności na uniknięcie znacznych zmian obciążenia pracą w ostatniej chwili;
12. wzywa Komisję do udzielenia agencjom pomocy, aby mogły one jak najdokładniej przestrzegać planu pracy ustalonego na kolejny rok, umożliwiając tym samym właściwe planowanie i realizację działań, a w szczególności unikanie istotnych i wprowadzanych w ostatniej chwili zmian w harmonogramie pracy.
______
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 1.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 23.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1112/2005 (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.340.97 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/833/WE w sprawie zamknięcia ksiąg rachunkowych Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2004 |
Data aktu: | 27/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 06/12/2006 |