(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2006 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za rok budżetowy 2004(1),
- uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za rok budżetowy 2004 wraz z odpowiedziami Centrum(2),
- uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),
- uwzględniając traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego(4), a w szczególności jego art. 12a,
- uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności art. 94 tego rozporządzenia,
- uwzględniając art. 71 oraz załącznik V Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0094/2006),
1. odnotowuje następujące dane w sprawozdaniach finansowych Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za lata budżetowe 2004 i 2003;
Deklaracja dochodów i wydatków za rok budżetowy 2004 i 2003
grafika
2. zatwierdza zamknięcie ksiąg rachunkowych Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za rok budżetowy 2004;
3. zobowiązuje swego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu, a także do zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Josep BORRELL FONTELLES | Julian PRIESTLEY |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 29.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 60.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2051/2004 (Dz.U. L 355 z 1.12.2004, str. 1).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego na rok budżetowy 2004
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za rok budżetowy 2004(1),
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za rok budżetowy 2004 wraz z odpowiedziami Centrum(2),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 14 marca 2006 r. (5972/2006 - C6-0093/2006),
– uwzględniając traktat WE, a w szczególności jego art. 276,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), a w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego, a w szczególności jego art. 12a(4),
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), a w szczególności art. 94 tego rozporządzenia,
– uwzględniając art. 71 Regulaminu oraz załącznik V do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0094/2006),
A. mając na uwadze fakt, że Trybunał Obrachunkowy uzyskał wystarczające zapewnienie, iż roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy zamknięty dnia 31 grudnia 2004 r. jest wiarygodne oraz że, z wyjątkiem kilku nieprawidłowości w zawieraniu umów, odpowiednie transakcje, jako całość, są zgodne z prawem i prawidłowe;
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż otrzymał wystarczające zapewnienia od wszystkich agencji, z wyjątkiem zastrzeżeń wyrażonych w stosunku do roku gospodarczego 2004, dotyczących Europejskiej Agencji Odbudowy, Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Europejskiej Fundacji Kształcenia, Europejskiego Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii oraz Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności,
C. mając na uwadze, że w dniu 12 kwietnia 2005 r. Parlament udzielił dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2003(6) oraz że w rezolucji zawierającej uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium(7) Parlament nalegał m.in., aby Centrum wprowadziło zmiany w swoim zarządzaniu finansowym w toku 2005 r.,
1. przypomina, że zgodnie z art. 185 rozporządzenia finansowego, Parlament Europejski udziela absolutorium z wykonania budżetów organów ustanowionych przez Wspólnoty oraz posiadających osobowość prawną, które otrzymują dotacje z budżetu Unii Europejskiej; wskazuje jednak, że nie wszystkie te organy są w całości lub tylko częściowo finansowane za pośrednictwem dotacji z budżetu Unii Europejskiej; zaznacza, że w związku z powyższym decyzja o absolutorium obejmuje zarówno budżetowe, jak i pozabudżetowe środki finansowania tych organów; uznaje za niedopuszczalne, że niektóre organy utworzone przez Unię są rozliczane z wydatkowania wpływów uzyskanych ze źródeł pozabudżetowych, podczas gdy inne, nie otrzymujące dotacji z budżetu - nie są; potwierdza zasadę, zgodnie z którą wszystkie agencje wspólnotowe, korzystające bądź nie z dotacji, podlegają Parlamentowi jeżeli chodzi o udzielenie absolutorium, nawet w przypadkach gdy na mocy tekstu je ustanawiającego interweniuje inna władza udzielająca absolutorium; przyjmuje pogląd, że należy zmienić wszystkie teksty pozostające w sprzeczności z tą zasadą;
2. jest zdania, że tabela 1 przedstawiona w sprawozdaniu Trybunału Obrachunkowego, wprowadzona po raz pierwszy w związku z udzielaniem absolutorium w 2003 roku, która streszcza kompetencje i obowiązki, sposób zarządzania, zasoby, działania i usługi oferowane przez Centrum, jest wysoce przydatna; zwraca uwagę, że informacji zawartych w tabeli 1 dostarczyło centrum; zwraca się z prośbą do Trybunału Obrachunkowego o weryfikację zawartości tabeli 1;
3. podkreśla, że agencje powinny starać się dokonywać wydatków w sposób nie tylko prawidłowy, ale również jak najbardziej wydajny i skuteczny; zwraca się do Trybunału Obrachunkowego, by rozważył możliwość poszerzenia swoich specjalnych sprawozdań rocznych w sprawie agencji o analizę wyników działalności i realizacji celów; w związku z tym i zgodnie z treścią swoich rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium za rok budżetowy 2003, nalega na uwzględnienie następujących aspektów: unikania, w miarę możliwości, powielania prac przez poszczególne agencje, wyraźnego określenia środków w celu lepszego stosowania zasady przejrzystości w komunikacji ze społeczeństwem oraz wspólnotowych środków pozytywnego działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn na wszystkich szczeblach rekrutacji, szkolenia oraz przyznawania odpowiedzialności;
4. zauważa, że agencje wspólnotowe nie zawsze mają dobry wizerunek lub dobrą prasę, że wiele z nich nie zasługuje na taki negatywny wizerunek, oraz że należy poinformować o tym obywateli europejskich, uzasadniając za pomocą odpowiednich środków tak często, jak będzie to konieczne, rację istnienia agencji oraz osiągane przez nie wyniki; wnosi, aby Komisja podjęła w tym celu działania, wykorzystując środki, jakie uzna za konieczne;
5. stwierdza, że rozszerzenie Unii Europejskiej w 2004 r. w wieloraki sposób wpłynęło na struktury oraz sposoby działania agencji wspólnotowych; liczne agencje zasygnalizowały to w sprawozdaniach z działalności, zwłaszcza w odniesieniu do wzrostu liczby zatrudnionych w nich administratorów; wzywa Komisję do zanalizowania napotkanych lub spodziewanych trudności oraz do zalecenia niezbędnych zmian w przepisach;
6. stwierdza, że Komisja dołożyła starań, aby ujednolicić sposób prezentacji sprawozdań z działalności składanych przez jej dyrekcje generalne; wyraża nadzieję, że podobne założenie zostanie podjęte również w stosunku do sprawozdań z działalności agencji wspólnotowych, których zawartość jest obecnie skrajnie zróżnicowana; wzywa Komisję do przekazania agencjom wspólnotowym szczegółowych informacji i wskaźników dotyczących działalności, które są one zobowiązane dostarczać;
7. nalega, aby Centrum dostosowało przyszłe budżety tak, aby zapewnić odpowiednią prezentację środków zróżnicowanych;
8. z zadowoleniem odnotowuje znaczne zmniejszenie przeniesień dokonanych przez Centrum w 2004 r. w porównaniu z poprzednimi latami, co pozwoliło na to, by budżet wykonany przez Centrum ściślej odzwierciedlał budżet zatwierdzony przez władzę budżetową;
9. podkreśla, że Centrum musi zapewnić kompletność sprawozdania oraz właściwą kontrolę wszystkich działań, wraz z zakupami i sprzedażą dokonywanymi przez stołówkę pracowniczą;
10. wyraża zaniepokojenie nieprawidłowościami odnotowanymi przez Trybunał Obrachunkowy w procedurach zawierania umów; odnotowuje kroki podejmowane przez Centrum w celu zapewnienia, aby takie nieprawidłowości nie powtarzały się w przyszłości; wzywa Centrum do zapewnienia ścisłego stosowania specyfikacji przetargowych oraz zasad konkurencji;
11. odnotowuje uwagi Trybunału Obrachunkowego w sprawie niespójności w procedurach rekrutacyjnych; podkreśla konieczność zapewnienia sprawiedliwej, otwartej i przejrzystej rekrutacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum zamierza przygotować przewodnik w sprawie procedur rekrutacyjnych w 2005 r.;
12. odnotowuje odpowiedź Centrum na uwagi towarzyszące sprawozdaniu rocznemu za rok 2004 w brzmieniu "nie zakończono wszystkich etapów procesu modernizacyjnego"; oczekuje przedstawienia pełniejszego sprawozdania towarzyszącego sprawozdaniu finansowemu za rok 2005, w którym potwierdzono by zakończenie wprowadzania zmian w zarządzaniu finansowym, a jeżeli zmiany te nie zostałyby wprowadzone, sprawozdanie takie powinno wyjaśniać przyczyny takiego stanu rzeczy, wskazywać niezbędne działania oraz zawierać harmonogram zakończenia wprowadzania zmian;
13. z zadowoleniem przyjmuje informacje dostarczone na temat kontroli wewnętrznej; odnotowuje zalecenie zarządu zamieszczone w opinii w sprawie sprawozdania finansowego za rok 2004, zgodnie z którym Centrum w pełni stosuje standardy kontroli wewnętrznej; wzywa Centrum do przedstawienia informacji o postępach w tym zakresie w sprawozdaniu finansowym za rok 2005 oraz o postępach w ustanawianiu szczególnej funkcji kontroli wewnętrznej, a także rekrutacji własnego audytora wewnętrznego;
14. wzywa Komisję do pomocy agencjom w jak najściślejszym stosowaniu się do planu prac ustalonego z rocznym wyprzedzeniem, umożliwiając prawidłowe planowanie i realizację działań, zwłaszcza w celu uniknięcia znacznego wzrostu natężenia pracy w ostatniej chwili.
15. wzywa Komisję do zwiększenia synergii między agencjami poprzez skuteczniejszą współpracę, unikanie powielania prac i niedociągnięć, w szczególności we wspólnych dziedzinach takich jak szkolenie, przekrojowe stosowanie polityki wspólnotowej, używanie najnowszych systemów zarządzania i rozwiązywanie problemów związanych z prawidłowym zarządzaniem budżetem.
______
(1) Dz.U. C 269 z 28.10.2005, str. 29.
(2) Dz.U. C 332 z 28.12.2005, str. 60.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2051/2004 (Dz.U. L 355 z 1.12.2004, str. 1).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005
(Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).
(6) Dz.U. L 196 z 27.7.2005, str. 68.
(7) Dz.U. L 196 z 27.7.2005, str. 69.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.340.64 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/821/WE w sprawie zamknięcia ksiąg rachunkowych Europejskiego Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego za rok budżetowy 2004 |
Data aktu: | 27/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 06/12/2006 |