(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/778/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/629/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony cieląt(1), w szczególności jej art. 7 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/630/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony świń(2), w szczególności jej art. 7 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotyczącą ochrony zwierząt hodowlanych(3), w szczególności jej art. 6 ust. 3,
uwzględniając dyrektywę Rady 1999/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony kur niosek(4), w szczególności jej art. 8 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 91/629/EWG ustanawia minimalne normy ochrony cieląt, trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.
(2) Dyrektywa 91/630/EWG ustanawia minimalne normy ochrony świń trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.
(3) Dyrektywa 98/58/WE wyznacza minimalne standardy ochrony zwierząt hodowlanych lub gospodarskich. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane, oraz zobowiązuje państwa członkowskie do przesyłania Komisji sprawozdań z tych kontroli.
(4) Decyzja Komisji 2000/50/WE z dnia 17 grudnia 1999 r. dotycząca minimalnych wymagań dotyczących kontroli gospodarstw rolnych, w których zwierzęta są trzymane w celach hodowlanych(5) stanowi, że sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na mocy dyrektywy 98/58/WE dotyczą cieląt, świń i kur niosek. Precyzuje również, jakiego rodzaju informacje państwa członkowskie są zobowiązane składać w odniesieniu do poszczególnych gatunków i kategorii zwierząt.
(5) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich nie powinny dotyczyć wyłącznie wymogów nałożonych takimi szczegółowymi aktami prawnymi, jak te dotyczące cieląt, świń i kur niosek, ale powinny obejmować również wymogi ogólne w zakresie dobrostanu zwierząt ustanowione dyrektywą 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem uwzględniać zarówno ogólne, jak i szczegółowe wymagania, które nakłada na nie prawodawstwo Wspólnoty.
(6) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich powinny obejmować wszystkie pozostałe gatunki zwierząt hodowlanych objete zakresem zastosowania dyrektywy 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem zostać odpowiednio rozszerzone.
(7) Dyrektywa 1999/74/WE ustanawia minimalne normy ochrony kur niosek. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.
(8) Doświadczenia zgromadzone w czasie stosowania dyrektyw 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE wskazują na rozbieżności dzielące państwa członkowskie w dziedzinie planowania, realizacji, dokumentowania i sprawozdawczości w odniesieniu do kontroli prowadzonych przez właściwe organy na mocy wymienionych dyrektyw.
(9) Gromadzenie danych dotyczących kontroli dobrostanu zwierząt jest niezbędne dla dokonywanej przez Wspólnotę oceny wpływu jej polityki w tym obszarze. Ważnym jest ponadto jednolite stosowanie reguł dobrostanu zwierząt, zwłaszcza z uwagi na ich możliwy wpływ na konkurencyjność pewnych form działalności hodowlanej. Stąd wypływa konieczność aktualizowania minimalnych wymagań w odniesieniu do kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzyma się pewne zwierzęta gospodarskie.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(6) w tytule V przewiduje plany kontroli, uwzględniając przy tym roczne sprawozdania. Zobowiązania sprawozdawcze spoczywające obecnie na państwach członkowskich na mocy decyzji 2000/50/WE powinny zostać dostosowane do wymogów tego rozporządzenia, zwłaszcza w odniesieniu do częstotliwości i terminów sprawozdań składanych przed Komisją.
(11) Metody chowu wywierają wpływ na dobrostan zwierząt. Z tego względu stanowią użyteczny materiał dla potrzeb gromadzenia danych. W przypadku kur niosek należy uwzględnić w szczególności rozporządzenie Komisji (WE) nr 2295/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. wprowadzające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj(7), określające dodatkowe wymagania w odniesieniu do systemów alternatywnych.
(12) Działanie obecnego systemu służącego zbieraniu i analizie danych z państw członkowskich nakłada obciążenia administracyjne zarówno na Komisję jak i na państwa członkowskie. Wiąże się ono ponadto z ryzykiem zniekształcenia danych. Z tego względu konieczne jest wykonanie studium wykonalności unowocześnionego systemu obiegu informacji na poziomie Wspólnoty celem usprawnienia i ułatwienia gromadzenia i analizy koniecznych danych w tej dziedzinie.
(13) Dlatego też decyzja 2000/50/WE powinna zostać uchylona i zastąpiona niniejszą decyzją.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.
(3) Dz.U. L 221 z 8.8.1998, str. 23. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.
(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.
(5) Dz.U. L 19 z 25.1.2000, str. 51. Decyzja ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. ze sprostowaniem w (Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 776/2006 (Dz.U. L 136 z 24.5.2006, str. 3).
(7) Dz.U. L 340 z 24.12.2003, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 89/2006 (Dz.U. L 15 z 20.1.2006, str. 30).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.314.39 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/778/WE dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie |
Data aktu: | 14/11/2006 |
Data ogłoszenia: | 15/11/2006 |
Data wejścia w życie: | 15/11/2006, 01/01/2008 |