(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2006 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając szóstą dyrektywę Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku(1) (zwaną dalej "dyrektywą"), w szczególności jej art. 28 ust. 6,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, Rada może upoważnić państwo członkowskie, które złożyło stosowny wniosek, zgodnie z procedurą i warunkami przewidzianymi w dyrektywie 77/388/EWG, do stosowania stawki obniżonej VAT w odniesieniu do niektórych usług pracochłonnych.
(2) Usługi takie powinny z jednej strony spełniać warunki przewidziane we wspomnianej dyrektywie, a z drugiej strony powinny być wymienione w załączniku K do tej samej dyrektywy.
(3) Na podstawie decyzji Rady 2000/185/WE z dnia 28 lutego 2000 r. upoważniającej państwa członkowskie do stosowania stawki obniżonej VAT w odniesieniu do niektórych usług pracochłonnych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 28 ust. 6 dyrektywy 77/388/EWG(2) Belgia, Hiszpania, Francja, Włochy, Luksemburg, Niderlandy, Portugalia, Zjednoczone Królestwo (wyłącznie w odniesieniu do wyspy Man) mogły stosować do dnia 31 grudnia 2005 r. stawkę obniżoną VAT w odniesieniu do usług pracochłonnych, których dotyczył złożony przez nie stosowny wniosek.
(4) Dyrektywa Rady 2006/18/WE(3) zmienia wyżej wymienioną dyrektywę w zakresie stawek obniżonych VAT, w celu, z jednej strony, przedłużenia okresu ich stosowania do dnia 31 grudnia 2010 r., a z drugiej strony, w celu umożliwienia złożenia wniosku o obniżenie stawek do Komisji przez państwa członkowskie, które chcą po raz pierwszy skorzystać z możliwości przewidzianej we wspomnianych przepisach oraz przez państwa członkowskie, które chcą zmienić wykaz usług, do których stosowały środki przewidziane dyrektywą w przeszłości.
(5) W celu umożliwienia państwom członkowskim, które korzystały z upoważnienia na podstawie decyzji 2000/185/WE, utrzymania tej stawki obniżonej do dnia 31 grudnia 2010 r. oraz w trosce o zachowanie jasności prawnej, należy włączyć wspomnianą decyzję do niniejszej decyzji, mając na uwadze te państwa członkowskie, które nie zmieniły wniosku początkowego.
(6) Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej dyrektywy Grecja, która na mocy decyzji 2000/185/WE była już upoważniona do stosowania stawki obniżonej do dwóch kategorii wymienionych w załączniku K, złożyła nowy wniosek mający na celu zwiększenie zakresu stosowania swego poprzedniego upoważnienia. W przypadku Grecji należy zatem udzielić jej nowego upoważnienia do stosowania stawki obniżonej, zgodnie z jej nowym wnioskiem.
(7) Republika Czeska, Cypr, Łotwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Finlandia złożyły wnioski o upoważnienie do stosowania stawki obniżonej VAT w odniesieniu do niektórych usług pracochłonnych, zgodnie z procedurą i warunkami przewidzianymi w wyżej wymienionej dyrektywie.
(8) Ponadto Republika Czeska, Węgry i Polska, podobnie jak Grecja, złożyły wnioski o upoważnienie do stosowania, w drodze wyjątku, stawki obniżonej w odniesieniu do usług należących do trzech kategorii wymienionych w załączniku K. W każdym z tych czterech państw członkowskich obniżenie stawki podatku w trzeciej z wybranych kategorii może mieć jedynie nieznaczny wpływ ekonomiczny.
(9) Aby umożliwić zainteresowanym państwom członkowskim dalsze stosowanie stawek obniżonych w odniesieniu do niektórych usług pracochłonnych, przewidzianych w decyzji 2000/185/WE, niniejsza decyzja powinna obowiązywać od dnia 1 stycznia 2006 r.
(10) Niniejsza decyzja nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Wspólnoty z tytułu VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2006 r.
W imieniu Rady | |
E. HEINÄLUOMA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/69/WE (Dz.U. L 221 z 12.8.2006, str. 9).
(2) Dz.U. L 59 z 4.3.2000, str. 10. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/161/WE (Dz.U. L 52 z 21.2.2004, str. 62).
(3) Dz.U. L 51 z 22.2.2006, str. 12.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.314.28 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/774/WE upoważniająca niektóre państwa członkowskie do stosowania stawki obniżonej VAT w odniesieniu do niektórych usług pracochłonnych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 28 ust. 6 dyrektywy 77/388/EWG |
Data aktu: | 07/11/2006 |
Data ogłoszenia: | 15/11/2006 |
Data wejścia w życie: | 15/11/2006, 01/01/2006 |