Rozporządzenie 1547/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2204/90

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1547/2006
z dnia 13 października 2006 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2204/90

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2204/90 z dnia 24 lipca 1990 r. ustanawiające dodatkowe ogólne zasady wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych w odniesieniu do sera(1), w szczególności jego art. 1 akapit drugi, art. 3 ust. 3 akapit drugi i art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2742/90 z dnia 26 września 1990 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2204/90(2) zostało kilkakrotnie(3) znacząco zmienione. Dla zapewnienia jasności i zrozumiałości powinno zostać skodyfikowane.

(2) Artykuł 1 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 stanowi, że stosowanie kazeiny i kazeinianów w produkcji sera stanowi przedmiot uprzedniego zezwolenia. Niezbędne jest ustanowienie szczegółowych zasad wydawania takiego zezwolenia, uwzględniając wymagania dotyczące kontroli w przedsiębiorstwach. Zezwolenia powinny być wydawane na określony czas, tak aby państwa członkowskie mogły nakładać kary za nieprzestrzeganie przepisów wspólnotowych.

(3) Artykuł 1 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 stanowi, że maksymalne zawartości procentowe kazeiny i kazeinianów stosowanych w serach muszą być ustalone na podstawie obiektywnych kryteriów ustanowionych z uwzględnieniem wymogów technologicznych. Konieczne jest ustalenie tych zawartości procentowych na podstawie danych dostarczonych przez państwa członkowskie. W celu ułatwienia kontroli, aby zapewnić zgodność z niniejszym przepisem, należy stosować całkowite zawartości procentowe raczej niż zawartości procentowe dla poszczególnych produktów.

(4) Artykuł 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia kontroli administracyjnych i fizycznych. Konieczne jest sprecyzowanie warunków, jakie kontrole te muszą spełniać, w szczególności w odniesieniu do ich częstotliwości.

(5) Artykuł 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 przewiduje, że za stosowanie bez zezwolenia kazeiny i kazeinianów nakładana będzie dla użytych ilości kara pieniężna, za 100 kg, w wysokości odpowiadającej 110 % różnicy między wartością mleka odtłuszczonego potrzebnego do wyprodukowania 100 kg kazeiny i kazeinianów wynikającą z ceny rynkowej mleka odtłuszczonego w proszku, z jednej strony, a ceną rynkową kazeiny i kazeinianów, z drugiej strony. Kara ta musi być ustalona z uwzględnieniem cen obowiązujących na rynkach w czasie okresu referencyjnego.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Zezwolenia, o których mowa w art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2204/90, są wydawane na okres 12 miesięcy, na wniosek zainteresowanych przedsiębiorstw, z zastrzeżeniem ich wcześniejszego pisemnego zobowiązania do akceptacji i przestrzegania przepisów art. 3 ust. 1 lit. a) i b), z jednej strony, oraz lit. c), z drugiej strony, wymienionego wcześniej rozporządzenia.
2.
Zezwolenia są wydawane wraz z numerem seryjnym każdego przedsiębiorstwa lub, w miarę potrzeby, każdej jednostki produkcyjnej.
3.
Zezwolenie może obejmować jeden lub więcej rodzajów serów, zgodnie z wnioskiem zainteresowanego przedsiębiorstwa.
Artykuł  2
1.
Maksymalne zawartości procentowe do zastosowania określone w art. 1 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 są określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Stosuje się je do wagi serów w rodzajach wymienionych w tym załączniku, produkowanych przez przedsiębiorstwo lub jednostkę produkcyjną w okresie sześciu miesięcy.
2.
Wykaz produktów podanych w załączniku I, jak również maksymalne zawartości procentowe do nich się odnoszące, są dostosowywane z uwzględnieniem uzasadnionych wniosków dowodzących technologicznej konieczności dodania kazeiny lub kazeinianów.
Artykuł  3
1.
Rachunkowość zasobów określona w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 zawiera informacje dotyczące w szczególności pochodzenia, kompozycji oraz ilości surowców stosowanych w produkcji serów. Państwa członkowskie mogą wymagać pobierania próbek w celu sprawdzenia tych informacji. Państwa członkowskie zapewniają poufność informacji zebranych w przedsiębiorstwach.
2.
Kontrole określone w art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 muszą spełniać następujące warunki:

a) co najmniej 30 % przedsiębiorstw otrzymujących zezwolenia jest kontrolowanych w każdym kwartale;

b) każde przedsiębiorstwo otrzymujące zezwolenie jest kontrolowane co najmniej raz w roku, przedsiębiorstwa produkujące ponad 300 ton sera rocznie podlegają kontroli co najmniej dwa razy w roku.

3.
W ciągu miesiąca od stwierdzenia naruszenia państwa członkowskie powiadamiają Komisję o przypadkach, w których kazeina i/lub kazeiniany zostały wykorzystane bez zezwolenia lub bez przestrzegania ustanowionej zawartości procentowej.
Artykuł  4
1.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 suma należna wynosi 22 EUR za 100 kg kazeiny i/lub kazeinianów.
2.
Kwoty odzyskane w ten sposób są wypłacane na rzecz służb lub agencji płatniczych i kompensowane przez nie z wydatkami finansowanymi przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
Artykuł  5

W uzupełnieniu notyfikacji wymaganych na mocy art. 3 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2204/90 państwa członkowskie przesyłają Komisji przed końcem każdego kwartału informacje dotyczące poprzedniego kwartału w zakresie:

a) ilości zezwoleń udzielonych i/lub cofniętych;

b) ilości kazeiny i kazeinianów zadeklarowanych w ramach tych zezwoleń, w podziale według rodzaju serów.

Artykuł  6

Rozporządzenie (EWG) nr 2742/90 zostaje uchylone.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia należy odczytywać jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 października 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 201 z 31.7.1990, str. 7. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2583/2001 (Dz.U. L 345 z 29.12.2001, str. 6).

(2) Dz.U. L 264 z 27.9.1990, str. 20. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1815/2005 (Dz.U. L 292 z 8.11.2005, str. 4).

(3) Patrz: załącznik II.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Maksymalna zawartość procentowa, jaka może być zastosowana, określona w art. 2 ust. 1:

a) ser przetworzony objęty kodem CN 0406 30: 5 %;

b) tarty ser przetworzony objęty kodem CN ex 0406 20: 5 %(1);

c) przetworzony ser proszkowany objęty kodem CN ex 0406 20: 5 %(1).

______

(1) Wyprodukowany w przetwarzaniu ciągłym, bez dodatku sera przetworzonego wytworzonego wcześniej.

ZAŁĄCZNIK  II

Uchylone rozporządzenie i jego kolejne zmiany

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2742/90

(Dz.U. L 264 z 27.9.1990, str. 20)

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 837/91

(Dz.U. L 85 z 5.4.1991, str. 15)

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2146/92

(Dz.U. L 214 z 30.7.1992, str. 23)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1802/95 Tylko w stosunku do odesłań zawartych w jego załączniku dotyczących rozporządzenia (EWG) nr 2742/90

(Dz.U. L 174 z 26.7.1995, str. 27)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 78/96

(Dz.U. L 15 z 20.1.1996, str. 15)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 265/2002

(Dz.U. L 43 z 14.2.2002, str. 13)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1815/2005

(Dz.U. L 292 z 8.11.2005, str. 4)

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacji

Rozporządzenie (EWG) nr 2742/90 Niniejsze rozporządzenie
Artykuły 1-4 Artykuły 1-4
Artykuł 5 pkt 1) i 2) Artykuł 5 lit. a) i b)
- Artykuł 6
Artykuł 6 Artykuł 7
Załącznik tiret 1-3 Załącznik I lit. a)-c)
- Załącznik II
- Załącznik III

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.286.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1547/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2204/90
Data aktu: 13/10/2006
Data ogłoszenia: 17/10/2006
Data wejścia w życie: 06/11/2006