Decyzja 2006/678/WE w sprawie działań finansowych, które w pewnych przypadkach popełnienia nieprawidłowości przez podmioty gospodarcze należy podjąć w ramach rozliczania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 października 2006 r.
w sprawie działań finansowych, które w pewnych przypadkach popełnienia nieprawidłowości przez podmioty gospodarcze należy podjąć w ramach rozliczania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 4324)

(Jedynie teksty w językach hiszpańskim, niemieckim, angielskim, francuskim, włoskim, niderlandzkim i portugalskim są autentyczne)

(2006/678/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 października 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 8 ust. 2, po konsultacji z Komitetem Funduszu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 729/70 przewiduje, że państwa członkowskie podejmą środki konieczne do odzyskania sum utraconych w wyniku nieprawidłowości lub zaniedbań. Zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 w przypadku braku całkowitego odzyskania konsekwencje finansowe nieprawidłowości lub zaniedbań ponosi Wspólnota z wyjątkiem konsekwencji nieprawidłowości lub zaniedbań, które mogą obciążać organy administracyjne lub inne organy państw członkowskich.

(2) Trybunał Sprawiedliwości w swoich orzeczeniach w sprawach C-34/89, Włochy przeciw Komisji(2), C-54/95 Niemcy przeciw Komisji(3) i C-277/98 Francja przeciw Komisji(4), stwierdził, że państwa członkowskie muszą podjąć kroki w celu szybkiego naprawienia nieprawidłowości. W szczególności z orzeczenia w sprawie C-34/89 wynika, że państwo członkowskie nie może wstrzymać się od działania w ciągu okresu czterech lat od chwili pierwszego stwierdzenia nieprawidłowości(5). W tym okresie należałoby w zasadzie prowadzić dochodzenie i podjąć decyzję w sprawie wszczęcia procedury windykacji. W sprawie C-54/95 Trybunał wskazał, że w zasadzie państwa członkowskie powinny wszcząć procedurę odzyskiwania środków w ciągu roku po zapoznaniu się ze wszystkimi istotnymi faktami dotyczącymi nieprawidłowości.

(3) Do tej pory Komisja oceniła procedurę odzyskiwania środków, przeprowadzoną przez państwa członkowskie w odniesieniu do nieprawidłowości zgłoszonych na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 595/51 z dnia 4 marca 1991 r. dotyczącego nieprawidłowości i odzyskiwania kwot niesłusznie wypłaconych w związku z finansowaniem wspólnej polityki rolnej oraz organizacji systemu informacyjnego w tej dziedzinie i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 283/72(6) przed dniem 1 stycznia 1999 r., i dotyczącą kwot wyższych niż 500.000 EUR, aby zdecydować o konsekwencjach finansowych tych nieprawidłowości zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 729/70. Czyniąc to, Komisja postępowała według procedury ustanowionej w art. 5 wspomnianego rozporządzenia oraz w art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(7).

(4) Z kontroli i rozmów dwustronnych z państwami członkowskimi wynika, że w niektórych przypadkach państwa członkowskie nie podjęły działań z niezbędną szybkością i starannością. Konsekwencje finansowe nieodzyskania kwot nie powinny zatem w takich przypadkach być ponoszone przez budżet Wspólnoty.

(5) We wszystkich innych przypadkach konsekwencje finansowe zbadanych nieprawidłowości powinny być ponoszone przez budżet Wspólnoty.

(6) Przypadki notyfikowane na mocy rozporządzenia (WE) nr 595/91, w odniesieniu do których nienależne płatności zostały odzyskane w całości lub w odniesieniu do których okazało się, że nie dokonano żadnych nienależnych płatności, powinny zostać usunięte z listy notyfikacji przewidzianej w art. 3 i 5 wspomnianego rozporządzenia.

(7) W swoim sprawozdaniu podsumowującym Komisja poinformowała państwa członkowskie o kwotach, jakie mają być wyłączone z finansowania wspólnotowego, oraz o podstawach decyzji o takim wyłączeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym dokonuje się rozliczeń w przypadkach wymienionych w załączniku I oraz właściwych kwot, jakimi mają być obciążone dane państwa członkowskie.

Artykuł  2

Niniejszym dokonuje się rozliczeń w przypadkach wymienionych w załączniku II oraz właściwych kwot, jakimi ma być obciążony budżet Wspólnoty.

Artykuł  3

Przypadki wymienione w załączniku III zostają usunięte z listy notyfikacji przewidzianej w art. 3 i 5 rozporządzenia (EWG) nr 595/91.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 października 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Orzeczenie z 11.10.1990, Zb.Orz. 1990, str. I-3603.

(3) Orzeczenie z 21.1.1999, Zb.Orz. 1999, str. I-35.

(4) Orzeczenie z 13.11.2001, Zb.Orz. 2001, str. I-8453.

(5) Punkty 12-13.

(6) Dz.U. L 67 z 14.3.1991, str. 11.

(7) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kwoty, jakimi mają być obciążone państwa członkowskie

(Pozycja budżetowa 6 7 0 1)
Niemcy
Nr sprawy Kwota w EUR
DE/1998/247 686.190,80
Hiszpania
Nr sprawy Kwota w EUR
ES/1996/092 1.489.982,69
ES/1996/123 963.758,23
Razem 2.453.740,92
Francja
Nr sprawy Kwota w EUR
FR/1998/020 789.514
FR/1998/117 551.743
Razem 1.341.257
Zjednoczone Królestwo
Nr sprawy Kwota w GBP
UK/1998/202/M 360.758
UK/1998/202/P 749.039
UK/1998/202/T 274.045
Razem 1.383.842
Włochy
Nr sprawy Kwota w EUR
IT/1982/009 1.408.128,65
IT/1982/012 1.366.417,81
IT/1982/013 629.935,56
IT/1982/017 910.013,88
IT/1984/004 41.316,55
IT/1985/001 1.910.890,53
IT/1985/013 601.357,97
IT/1985/028 700.525,75
IT/1985/034 519.830,66
IT/1985/037 1.719.677,84
IT/1986/017 1.249.635,88
IT/1986/035 436.082,41
IT/1986/046 1.051.645,09
IT/1986/048 2.346.406,28
IT/1987/009 942.061,74
IT/1987/106 2.964.559,78
IT/1987/118 952.185,05
IT/1987/119 886.233,53
IT/1987/129 3.134.051,95
IT/1987/130 3.019.712,80
IT/1988/029 3.092.803,26
IT/1988/059 2.707.017,35
IT/1988/067 13.944.336,28
IT/1988/069 16.860.045,01
IT/1988/123 1.139.567,43
IT/1989/003(A) 3.166.518,37
IT/1989/010 4.451.687,38
IT/1989/011 880.239,40
IT/1989/012 954.560,47
IT/1989/013 1.756.811,95
IT/1989/017 1.151.573,35
IT/1989/049 607.978,47
IT/1989/052 801.021,02
IT/1989/055 729.996,93
IT/1989/062 533.048,34
IT/1989/076 7.190.795,74
IT/1989/078 3.702.297,02
IT/1989/087 2.763.062,49
IT/1989/094 873.448,66
IT/1989/097 883.185,79
IT/1989/109 882.625,37
IT/1989/120 505.074,81
IT/1989/130 952.185,05
IT/1989/141 2.353.482,58
IT/1989/184 585.745,67
IT/1989/185 3.153.808,48
IT/1989/187 1.182.320,05
IT/1989/188 5.015.307,87
IT/1989/208 1.528.863,48
IT/1990/001 1.893.038,98
IT/1990/002 648.746,26
IT/1990/004 889.279,64
IT/1990/021 560.702,00
IT/1990/053 531.953,50
IT/1990/059 8.384.948,04
IT/1990/064 2.139.322,74
IT/1990/066 667.339,28
IT/1990/077 13.964.478,09
IT/1990/079 652.412,16
IT/1990/080 997.851,72
IT/1990/081 2.950.584,42
IT/1990/083 1.226.694,20
IT/1990/084 695.687,06
IT/1990/086 1.037.481,54
IT/1990/092 0,00
IT/1990/094 3.064.059,49
IT/1991/002(A) 2.421.612,13
IT/1991/004 3.004.248,14
IT/1991/006 1.799.675,37
IT/1991/008 3.052.599,57
IT/1991/009 1.208.081,21
IT/1991/014 1.593.129,84
IT/1991/017 790.899,43
IT/1991/024 329.539,37
IT/1991/056 1.078.101,49
IT/1991/071 688.707,00
IT/1991/075 1.021.325,69
IT/1992/006 87.000,11
IT/1992/011 619.240,02
IT/1992/012 371.440,00
IT/1992/060 2.187.059,94
IT/1992/061 417.761,97
IT/1992/071 535.447,07
IT/1992/098 1.428.011,50
IT/1992/117 895.504,86
IT/1992/118 1.363.978,00
IT/1992/230 1.456.448,72
IT/1992/232 2.422.558,12
IT/1992/237 3.814.620,91
IT/1992/239 4.420.095,25
IT/1992/245 1.715.396,91
IT/1992/249 1.022.645,34
IT/1992/253 1.878.926,73
IT/1992/254 844.269,29
IT/1992/256 1.031.347,46
IT/1992/257 950.810,66
IT/1992/258 609.296,43
IT/1992/264 558.279,79
IT/1992/272 107.354,19
IT/1992/275 431.051,94
IT/1992/284 5.284.145,77
IT/1992/285 82.039,00
IT/1992/338 342.141,68
IT/1994/047 744.987,49
IT/1994/063 11.726.016,74
IT/1994/092 1.202.986,10
IT/1994/095 1.776.176,16
IT/1994/151 654.664,50
IT/1994/224 866.412,91
IT/1994/235 824.501,93
IT/1994/245 1.540.155,94
IT/1994/246 519.777,15
IT/1994/250 187.310,38
IT/1994/419 8.760.422,48
IT/1994/439 757.184,91
IT/1994/445 2.540.892,25
IT/1995/031 1.043.415,42
IT/1995/053 5.230.746,31
IT/1995/054 3.235.621,62
IT/1995/060 1.725.150,04
IT/1995/099 1.197.629,77
IT/1995/103 2.595.717,93
IT/1995/117 808.330,66
IT/1995/120 647.980,61
IT/1995/160 941.259,59
IT/1995/259 1.252.608,76
IT/1995/277 951.752,36
IT/1995/342 570.807,35
IT/1995/350 849.611,86
IT/1995/363 623.105,53
IT/1995/390 1.040.032,33
IT/1995/391 538.652,15
IT/1996/004 871.048,24
IT/1996/006 3.450.089,59
IT/1996/009 5.708.680,07
IT/1996/019 70.153,80
IT/1996/022 3.645.678,08
IT/1996/025 513.677,10
IT/1996/067 2.852.184,42
IT/1996/189 691.863,13
IT/1996/205 5.615.994,15
IT/1996/207 650.060,45
IT/1996/210 1.078.676,85
IT/1996/254 71.572,77
IT/1996/271 6.856.477,88
IT/1996/282 666.899,01
IT/1996/301 3.524.942,01
IT/1996/302 2.247.646,99
IT/1996/388 1.425.735,47
IT/1997/074 583.123,58
IT/1997/123 729.996,93
IT/1997/193 5.513.248,86
IT/1998/037 2.286.015,73
IT/1998/059 1.175.865,75
IT/1998/070 881.768,99
IT/1998/103 503.889,09
IT/1998/114 570.848,01
Razem 310.849.495,98

ZAŁĄCZNIK  II

Kwoty, jakimi ma być obciążony Fundusz Gwarancji EFOGR

Niemcy
Nr sprawy Kwota w EUR
DE/1995/174 3.644.689,38
DE/1996/210 102.911,19
Razem 3.747.600,57
Hiszpania
Nr sprawy Kwota w EUR
ES/1995/069 145.393,60
ES/1996/073 71.481,48
ES/1996/085 1.617.401,34
ES/1997/255 2.275.730,27
ES/1998/056 509.809,96
Razem 4.619.816,55
Niderlandy
Nr sprawy Kwota w EUR
NL/1997/066 532.080
NL/1998/038 1.922.727
Razem 2.454.807
Portugalia
Nr sprawy Kwota w EUR
PT/1996/014 1.654.408,37
PT/1998/015 608.155,28
PT/1998/038 1.417.853,86
Razem 3.680.417,51
Włochy
Nr sprawy Kwota w EUR
IT/1981/014 598.645,14
IT/1982/011 858.791,39
IT/1988/008 6.951.704,49
IT/1988/013 1.628.505,84
IT/1988/023 4.121.803,13
IT/1988/068 1.792.260,77
IT/1988/078 124.280,67
IT/1989/001 4.926.732,53
IT/1989/016 538.117,76
IT/1990/028 202.927,48
IT/1990/037 2.174.169,20
IT/1991/002(S) 2.451.649,46
IT/1993/004 500.852,00
IT/1994/004 617.469,18
IT/1994/005 29.851.834,89
IT/1994/008 41.760.653,21
IT/1994/253 10.089.425,06
IT/1994/449 1.500.425,25
IT/1995/057 2.144.502,97
IT/1995/384 1.283.089,70
IT/1995/387 1.698.575,15
IT/1996/007 10.949.621,58
IT/1996/015 1.040.113,00
IT/1996/020 491.865,00
IT/1996/211 6.322.642,50
IT/1996/303 25.206.583,61
IT/1997/022 950.412,40
IT/1997/159 516.228,65
IT/1998/014 531.544,83
Razem 161.825.426,84

ZAŁĄCZNIK  III

Przypadki popełnienia nieprawidłowości, które mają być usunięte z listy w ramach rozporządzenia (EWG) nr 595/91

Niemcy
Nr sprawy
DE/1996/016
DE/1996/144
DE/1996/260
DE/1997/015
DE/1997/095
DE/1997/136
DE/1998/040
DE/1998/195
DE/1998/214
Hiszpania
Nr sprawy
ES/1995/066
ES/1995/071
ES/1996/089
ES/1997/002
ES/1997/040
ES/1997/041
ES/1997/062
Francja
Nr sprawy
FR/1996/031
FR/1996/056
FR/1998/010
FR/1998/024
Królestwo Niderlandów
Nr sprawy
NL/1995/127
NL/1997/059
NL/1998/078
Portugalia
Nr sprawy
PT/1995/036
Zjednoczone Królestwo
Nr sprawy
UK/1998/271
Włochy
Nr sprawy
IT/1986/019(D)
IT/1986/040
IT/1986/043
IT/1987/020
IT/1987/091
IT/1987/092
IT/1988/024
IT/1988/053(D)
IT/1988/070
IT/1989/075
IT/1989/106
IT/1989/136
IT/1989/140
IT/1989/183
IT/1990/016
IT/1990/018
IT/1990/019
IT/1990/024
IT/1990/025
IT/1990/040
IT/1990/048
IT/1990/052
IT/1990/065
IT/1990/071
IT/1990/075
IT/1991/003(A)
IT/1991/011
IT/1991/012
IT/1991/053
IT/1991/055
IT/1991/060
IT/1991/063
IT/1992/005
IT/1992/021
IT/1992/022
IT/1992/023
IT/1992/024
IT/1992/025
IT/1992/026
IT/1992/048
IT/1992/065
IT/1992/066
IT/1992/067
IT/1992/084
IT/1992/097
IT/1992/102
IT/1992/103
IT/1992/234
IT/1992/263
IT/1992/274
IT/1992/276
IT/1992/300
IT/1992/322
IT/1992/323
IT/1992/325
IT/1992/339
IT/1992/343
IT/1992/345
IT/1992/346
IT/1993/008
IT/1994/006
IT/1994/007
IT/1994/068(D)
IT/1994/142
IT/1994/217
IT/1994/219
IT/1994/233
IT/1994/392
IT/1994/430
IT/1994/431
IT/1994/433
IT/1994/450
IT/1995/004
IT/1995/020
IT/1995/023
IT/1995/034
IT/1995/035
IT/1995/036
IT/1995/037
IT/1995/038
IT/1995/118
IT/1995/158
IT/1995/293
IT/1995/296
IT/1995/329
IT/1995/336
IT/1995/356
IT/1995/365
IT/1995/385
IT/1995/386
IT/1996/002
IT/1996/008(A)
IT/1996/008(S)
IT/1996/014
IT/1996/015(D)
IT/1996/277
IT/1996/289
IT/1996/292
IT/1996/304
IT/1996/387
IT/1997/004
IT/1997/008
IT/1997/158
IT/1997/167
IT/1997/192
IT/1998/006
IT/1998/020
IT/1998/021
IT/1998/025
IT/1998/026
IT/1998/027
IT/1998/032
IT/1998/036
IT/1998/045
IT/1998/056
IT/1998/062
IT/1998/068
IT/1998/071
IT/1998/426
IT/2000/059

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.278.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/678/WE w sprawie działań finansowych, które w pewnych przypadkach popełnienia nieprawidłowości przez podmioty gospodarcze należy podjąć w ramach rozliczania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
Data aktu: 03/10/2006
Data ogłoszenia: 10/10/2006