Decyzja 2006/554/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2006 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 3331)

(Jedynie teksty w językach angielskim, hiszpańskim, francuskim, greckim, włoskim i portugalskim są autentyczne)

(2006/554/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem Funduszu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich uwagami, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, odwołując się do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. ustanawiającej procedurę pojednawczą w kontekście rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej(4).

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do państw trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Po przeprowadzeniu weryfikacji wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała jako kwalifikujących się do zwrotu; kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany państwom członkowskim przez Komisję w sprawozdaniu zbiorczym.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości, w sprawach będących w toku w dniu 5 kwietnia 2006 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wskazane w Załączniku wydatki dokonywane przez państwa akredytowane agencje płatnicze państw członkowskich, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do: Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Republiki Portugalskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

Państwo członkowskie Audyt Uzasadnienie Korekta Waluta Wydatki nieobjęte finansowaniem Dokonane odliczenia Skutki finansowe decyzji Rok budżetowy
ES Rośliny uprawne Brak skomputeryzowanego systemu LPIS zryczałtowana 2 % EUR - 43 299,48 0,00 - 43 299,48 1999-2000
ES Rośliny uprawne Niewydolność nowej procedury składania wniosków o pomoc zryczałtowana 5 % EUR - 2 024 643,26 0,00 - 2 024 643,26 2002-2004
ES Rośliny uprawne Niestosowanie sankcji zryczałtowana 2 % EUR - 316 545,67 0,00 - 316 545,67 2003-2004
ES Premie za zwierzęta - program OTMS Finansowanie obejmujące zarówno zakup jak i zniszczenie zwierząt w konkretnym przypadku EUR - 156 180,00 0,00 - 156 180,00 2002
ES Premie za zwierzęta - program OTMS Nierzetelny system zarządzania i rachunkowości służący do monitorowania i rozliczania zwierząt zryczałtowana 10 % EUR - 160 692,00 0,00 - 160 692,00 2001
ES Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Nadmierna identyfikacja - pomoc wypłacana za część dodawanych znaczników w konkretnym przypadku 1,5 % EUR - 144 902,68 0,00 - 144 902,68 2002-2005
ES Owoce i warzywa - banany Słabe punkty w określaniu ilości produktów wprowadzonych na rynek, pobieranie niereprezentatywnych próbek podczas kontroli jakości zryczałtowana 2 % EUR - 5 291 087,63 0,00 - 5 291 087,63 2002-2004
ES Owoce i warzywa - przetwórstwo brzoskwiń i gruszek Nieprzestrzeganie terminów płatności w konkretnym przypadku EUR - 643 142,42 0,00 - 643 142,42 2002
ES POSEI Nieprzestrzeganie kontroli kluczowych zryczałtowana 5 % EUR - 415 161,50 0,00 - 415 161,50 2003-2004
ES POSEI Nieprzestrzeganie terminów płatności w konkretnym przypadku EUR - 3 931 651,61 0,00 - 3 931 651,61 2003-2004
ES Wino - potencjał produkcyjny Słabe zarządzanie potencjałem produkcyjnym zryczałtowana 10 % EUR - 33 357 596,61 0,00 - 33 357 596,61 2001-2004
Ogółem ES - 46 484 902,86 0,00 - 46 484 902,86
FR Rośliny uprawne Stosowanie w odniesieniu do terenu podmokłego wskaźnika pomocy wypłacanej z tytułu nawadniania w konkretnym przypadku EUR - 7 874 178,00 0,00 - 7 874 178,00 2001-2003
FR Rośliny uprawne Działki niekwalifikujące się po wykarczowaniu winnic w konkretnym przypadku EUR - 36 610 625,00 0,00 - 36 610 625,00 2001-2005
FR Rośliny uprawne Pastwiska rekultywowane na terenie podmokłym w konkretnym przypadku EUR - 12 521 275,00 0,00 - 12 521 275,00 2001-2005
FR Rośliny uprawne Sankcje za niesłusznie wypłaconą pomoc w konkretnym przypadku EUR - 20 128 846,00 0,00 - 20 128 846,00 2001-2005
FR Oliwa z oliwek - pomoc produkcyjna Niewystarczająco rygorystyczne kontrole kluczowe zryczałtowana 2 % EUR - 156 181,66 0,00 - 156 181,66 2002-2004
FR Nowe środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Słabe punkty kontroli kluczowych i kontroli wtórnych zryczałtowana 5 % EUR - 4 349 136,00 0,00 - 4 349 136,00 2001-2002
FR Nowe środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Słabe punkty systemu kontroli "kredytów preferencyjnych" zryczałtowana 5 % EUR - 4 331 384,00 0,00 - 4 331 384,00 2001-2002
Ogółem FR - 85 971 625,66 0,00 - 85 971 625,66
UK Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Niewystarczająca ilość kontroli ilości wyprodukowanych produktów zryczałtowana 5 % GBP - 1 351 441,25 0,00 - 1 351 441,25 2001-2004
UK Tłuszcze maślane w przetwórstwie spożywczym Nadmierna identyfikacja - pomoc wypłacana za część dodawanych znaczników w konkretnym przypadku GBP - 55 534,20 0,00 - 55 534,20 2002-2004
UK Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE Niedociągnięcia w systemie programowania zryczałtowana 2 % GBP - 250 887,47 0,00 - 250 887,47 2001-2003
UK Refundacje wywozowe i pomoc żywnościowa poza UE Brak wymaganej ilości kontroli zamiany zryczałtowana 5 % GBP - 7 314,57 0,00 - 7 314,57 2000-2001
Ogółem UK - 1 665 177,49 0,00 - 1 665 177,49
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Niewłaściwe stosowanie kontroli kluczowych zryczałtowana 5 % EUR - 1 795 865,00 0,00 - 1 795 865,00 2004
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Niewłaściwe stosowanie kontroli kluczowych zryczałtowana 10 % EUR - 6 271 694,00 0,00 - 6 271 694,00 2002-2003
EL Środki towarzyszące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (gwarancja EFOGR) Różne słabe punkty w systemie zarządzania, kontroli i sankcji zryczałtowana 5 % EUR - 6 460 070,00 0,00 - 6 460 070,00 2004
Ogółem EL - 14 527 629,00 0,00 - 14 527 629,00
IE Premie za zwierzęta - program OTMS Niedociągnięcia administracyjne zryczałtowana 2 % EUR - 170 297,64 0,00 - 170 297,64 2001-2003
Ogółem IE - 170 297,64 0,00 - 170 297,64
IT Owoce i warzywa - wycofanie Nieodpowiednia liczba kontroli dotyczących kompostowania i biodegradacji w konkretnym przypadku 100 % EUR - 9 107 445,49 0,00 - 9 107 445,49 2000-2002
IT Owoce i warzywa - wycofanie Liczne słabe punkty we wprowadzonym systemie kontroli zryczałtowana 5 % EUR - 304 839,45 0,00 - 304 839,45 2001-2003
IT Składowanie mięsa w magazynach państwowych Opóźnienia w płatnościach w konkretnym przypadku EUR - 4 575,54 0,00 - 4 575,54 2001
IT Składowanie mięsa w magazynach państwowych Obecność materiału szczególnego ryzyka, usunięcie mięśnia szyjnego, zatwierdzenie tusz niekwalifikujących się do pomocy, złe warunki składowania, uchybienia dotyczące etykietowania i składania sprawozdań oraz słabe punkty inspekcji zryczałtowana 5 % EUR - 2 635 067,09 0,00 - 2 635 067,09 2001-2003
Ogółem IT - 12 051 927,57 0,00 - 12 051 927,57
PT Owoce i warzywa - banany Słabość systemu kontroli ilości produktów objętych pomocą i systemu kontroli całkowitego zwrotu pomocy beneficjentom, brak nadzoru nad prowadzonymi kontrolami zryczałtowana 2 % EUR - 257 901,65 0,00 - 257 901,65 2002-2004
Ogółem PT - 257 901,65 0,00 - 257 901,65

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.218.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/554/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 27/07/2006
Data ogłoszenia: 09/08/2006