Rozporządzenie 1041/2006 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1041/2006
z dnia 7 lipca 2006 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii(1), w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawia zasady monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u owiec.

(2) W dniu 8 marca 2006 r. grupa ekspertów w dziedzinie TSE u małych przeżuwaczy pod przewodnictwem wspólnotowego laboratorium referencyjnego dla TSE potwierdziła, że nie można wykluczyć występowania encefalopatii gąbczastej bydła (BSE) u tych zwierząt w obliczu wyników drugiego etapu badań odróżniających próbek mózgu dwóch owiec z Francji i jednej z Cypru. Dla wykluczenia obecności BSE u tego rodzaju zwierząt konieczne są dalsze badania.

(3) W kwietniu 2002 r. dawny Naukowy Komitet Sterujący (SSC) Komisji Europejskiej przyjął opinię w sprawie bezpiecznego pozyskiwania materiałów pochodzących od małych przeżuwaczy na wypadek prawdopodobieństwa występowania u nich BSE. W opinii z listopada 2003 r. panel naukowy ds. zagrożeń biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) potwierdził zalecenia zawarte w opinii SSC dotyczące bezpieczeństwa niektórych produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w związku z TSE.

(4) Należy ocenić znaczenie wspomnianych przypadków TSE stwierdzonych we Francji i na Cyprze, w których nie można wykluczyć BSE. Dla przeprowadzenia tej oceny niezbędne są wyniki wzmożonego monitorowania TSE u owiec. W związku z tym, a także zgodnie ze wspomnianymi opiniami wydanymi przez SSC i EFSA, należy rozszerzyć monitorowanie owiec w celu poprawy wspólnotowych programów zwalczania chorób. Ponadto programy te zwiększają poziom ochrony konsumentów, stanowiąc uzupełnienie obecnych środków zapewniających bezpieczne pozyskiwanie produktów z owiec, w szczególności przepisów rozporządzenia (WE) nr 999/2001 dotyczących usuwania określonych materiałów szczególnego ryzyka.

(5) Rozszerzone monitorowanie powinno odbywać się w oparciu o potwierdzone statystycznie badania w celu jak najwcześniejszego określenia prawdopodobieństwa wystąpienia BSE u owiec, a także poszerzenia wiedzy na temat rozmieszczenia geograficznego choroby.

(6) Z uwagi na wysoki poziom TSE w populacji owiec i kóz na Cyprze rozszerzone monitorowanie owiec może zostać ograniczone do stad niezakażonych.

(7) Program monitorowania owiec powinien zostać poddany przeglądowi po upływie co najmniej sześciu miesięcy efektywnego monitorowania.

(8) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 999/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(9) W celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu ochrony konsumentów poprzez ocenę występowania BSE u owiec zmiany wprowadzone w niniejszym rozporządzeniu powinny bezzwłocznie wejść w życie.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 688/2006 (Dz.U. L 120 z 5.5.2006, str. 10).

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, w rozdziale A, w części II, punkty 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Monitorowanie owiec i kóz poddanych ubojowi do celów spożycia przez ludzi

a) Owce

Państwa członkowskie przeprowadzają badania zdrowych owiec poddanych ubojowi zgodnie z minimalnymi rozmiarami próbek określonymi w tabeli A niniejszego punktu oraz zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4.

Tabela A

Państwo członkowskie Minimalny rozmiar próbki zdrowych owiec poddanych ubojowi(1)
Niemcy 37.500
Grecja 23.000
Hiszpania 41.800
Francja 42.400
Irlandia 40.500
Włochy 43.700
Niderlandy 23.300
Austria 14.300
Polska 23.300
Portugalia 14.300
Zjednoczone Królestwo 44.000
Inne państwa członkowskie wszystkie
(1) Minimalne rozmiary próbek są ustalane z uwzględnieniem liczby zdrowych

owiec poddanych ubojowi i w taki sposób, aby zapewnić osiągalne cele.

Minimalne rozmiary próbek o wielkości powyżej 30 000 sztuk zwierząt

umożliwiają wykrycie chorobowości wynoszącej 0,003 % przy poziomie

ufności wynoszącym 95 %.

W drodze odstępstwa od minimalnych rozmiarów próbek określonych w tabeli A, Cypr może postanowić o badaniu minimalnej ilości wynoszącej jedynie dwie owce przeznaczone na ubój do spożycia przez ludzi z każdego stada, w którym nie zarejestrowano przypadków TSE.

b) Kozy

Państwa członkowskie przeprowadzają badania zdrowych kóz poddanych ubojowi zgodnie z minimalnymi rozmiarami próbek określonymi w tabeli B niniejszego punktu oraz zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4.

Tabela B

Państwo członkowskie Minimalny rozmiar próbki zdrowych kóz poddanych ubojowi(1)
Grecja 20.000
Hiszpania 125.500
Francja 93.000
Włochy 60.000
Cypr 5.000
Austria 5.000
Inne państwa członkowskie wszystkie
(1) Minimalne rozmiary próbek są ustalane z uwzględnieniem liczby zdrowych

kóz poddanych ubojowi oraz chorobowości BSE w danym państwie

członkowskim. Są one również ustalane w sposób mający zapewnić

osiągalne cele. Minimalne rozmiary próbek o wielkości powyżej 60.000

sztuk zwierząt umożliwiają wykrycie chorobowości wynoszącej 0,0017 %

przy poziomie ufności wynoszącym 95 %.

c) W przypadku gdy w danym państwie członkowskim wystąpią trudności ze zgromadzeniem wystarczającej liczby zdrowych owiec lub kóz poddanych ubojowi dla osiągnięcia przydzielonego minimalnego rozmiaru próbki ustanowionego w lit. a) i b), państwo członkowskie może zdecydować o zastąpieniu maksymalnie 50 % swojego minimalnego rozmiaru próbki badaniem martwych owiec lub kóz powyżej 18 miesiąca życia, w stosunku 1 do 1 i jako uzupełnienie minimalnego rozmiaru próbki określonego w pkt 3. Ponadto państwo członkowskie może zdecydować o zastąpieniu maksymalnie 10 % swojego minimalnego rozmiaru próbki badaniem owiec lub kóz powyżej 18 miesiąca życia, zabitych w ramach kampanii zwalczania choroby, w stosunku 1 do 1.

3. Monitorowanie owiec i kóz niepoddanych ubojowi do celów spożycia przez ludzi

Państwa członkowskie, zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4 oraz minimalnymi rozmiarami próbek podanymi w tabelach C i D, poddają badaniom owce i kozy, które padły lub zostały poddane ubojowi, ale które:

- nie zostały zabite w ramach kampanii zwalczania choroby, ani

- nie zostały poddane ubojowi do celów spożycia przez ludzi.

Tabela C

Pogłowie maciorek i jarek dopuszczonych do tryka w państwie członkowskim Minimalny rozmiar próbki martwych owiec(1)
> 750.000 20.000
100.000-750.000 3.000
40.000-100.000 100 % do 1.000
< 40.000 100 % do 200
(1) Minimalne rozmiary próbek są obliczane w zależności od wielkości

pogłowia owiec i kóz w danym państwie członkowskim i w taki sposób, aby

zapewnić osiągalne cele.

Tabela D

Pogłowie kóz, które się kociły, oraz kóz krytych w państwie członkowskim Minimalny rozmiar próbki martwych kóz(1)
> 750.000 10.000
250.000-750.000 3.000
40.000-250.000 100 % do 1.000
< 40.000 100 % do 200
(1) Minimalne rozmiary próbek są obliczane w zależności od wielkości

pogłowia owiec i kóz w danym państwie członkowskim i w taki sposób,

aby zapewnić osiągalne cele."

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.187.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1041/2006 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec
Data aktu: 07/07/2006
Data ogłoszenia: 08/07/2006
Data wejścia w życie: 09/07/2006