Decyzja 2006/450/WE zmieniająca decyzję 2003/631/WE przyjmującą środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE w szczególnie nagłym, pilnym przypadku

DECYZJA RADY
z dnia 27 czerwca 2006 r.
zmieniająca decyzję 2003/631/WE przyjmującą środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE w szczególnie nagłym, pilnym przypadku

(2006/450/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 300 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając umowę o partnerstwie AKP-WE podpisaną w Kotonu w dniu 23 czerwca 2000 r.(1) (zwaną dalej "umową o partnerstwie AKP-WE"),

uwzględniając umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich, zebranych w ramach Rady, w sprawie przyjęcia środków i ustanowienia procedur w celu wykonania umowy o partnerstwie AKP-WE(2), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 2002/274/WE z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie zakończenia konsultacji z Liberią na mocy art. 96 i 97 umowy o partnerstwie AKP-WE(3) przewiduje przyjęcie właściwych środków w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) oraz art. 97 ust. 3 umowy o partnerstwie AKP-WE.

(2) Decyzja Rady 2003/631/WE z dnia 25 sierpnia 2003 r. przyjmująca środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE w szczególnie nagłym, pilnym przypadku(4) przewiduje przyjęcie nowych właściwych środków w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. b) i c) umowy o partnerstwie AKP-WE.

(3) Decyzja Rady 2005/16/WE(5), która zmienia decyzję 2003/631/WE, przedłuża okres obowiązywania właściwych środków do dnia 30 czerwca 2006 r.

(4) Działania podjęte przez rząd Liberii w bardzo trudnych warunkach budżetowych świadczą o jego zaangażowaniu i chęci poprawy sytuacji zgodnie z zasadami dobrego sprawowania władzy, poszanowania praw człowieka i zasady praworządności.

(5) W związku z powyższym należy znieść odnośne środki podjęte na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Znosi się niniejszym właściwe środki przyjęte na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE.

Artykuł  2

Kontynuowany jest intensywny dialog polityczny na podstawie art. 8 umowy o partnerstwie AKP-WE. Tematy, które będą poruszane w ramach takiego dialogu politycznego, są określone w piśmie do Prezydenta Liberii, zamieszczonym w Załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 27 czerwca 2006 r.

W imieniu Rady
J. PRÖLL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3. Umowa zmieniona umową podpisaną w Luksemburgu w dniu 25 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 287 z 28.10.2005, str. 4).

(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 376.

(3) Dz.U. L 96 z 13.4.2002, str. 23.

(4) Dz.U. L 220 z 3.9.2003, str. 3.

(5) Dz.U. L 8 z 12.1.2005, str. 12.

ZAŁĄCZNIK 

PISMO DO PREZYDENTA LIBERII

Bruksela, ...

Szanowna Pani Ellen Johnson-Sirleaf

Prezydent Liberii

Szanowna Pani,

W piśmie nr SGS4/15736 z dnia 23 grudnia 2004 r. Unia Europejska powiadomiła rząd Liberii o swoim zamiarze przedłużenia do dnia 30 czerwca 2006 r. okresu obowiązywania właściwych środków przyjętych przez Radę w dniu 25 sierpnia 2003 r. W piśmie tym określono, że środki zostaną uchylone po rozpoczęciu urzędowania przez demokratycznie wybrany rząd i prezydenta, ponoszących odpowiedzialność zgodnie z zasadami demokracji.

Unia Europejska z zadowoleniem odnotowuje, że nowy rząd powołany w październiku i listopadzie 2005 r. wykazuje wolę wprowadzenia demokratycznych zmian i zreformowania działalności sektora publicznego. Unia Europejska ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje fakt:

– wyborów parlamentarnych i prezydenckich w październiku i listopadzie 2005 r., które były wyborami wolnymi, przeprowadzonymi w sposób przejrzysty i prawidłowy,

– przestrzegania wolności wypowiedzi i prasy,

– wsparcia i czynnego udziału rządu w procesie realizacji programu wsparcia na rzecz zarządzania gospodarczego i dobrego sprawowania władzy (GEMAP).

Jednakże pewne trudności opóźniają wypełnienie zobowiązań rządu w zakresie praw człowieka i praworządności, w szczególności:

– Komisja Praw Człowieka jest w trakcie reorganizacji w następstwie powołania nowych komisarzy przez nowy rząd,

– wszczęto niewiele postępowań sądowych przeciwko członkom służb bezpieczeństwa winnym pogwałcenia praw człowieka,

– nowe służby bezpieczeństwa nie są jeszcze w pełni operacyjne,

– nie zakończono procesu usprawniania sektora sądownictwa,

– Komisja ds. Prawdy i Pojednania powinna rozpocząć prace w czerwcu 2006 r., ale przyznany jej budżet jest niewystarczający, aby umożliwić jej wykonywanie wszystkich zadań.

Konieczne są zatem dalsze postępy w zakresie praw człowieka i praworządności.

W związku z powyższym Unia Europejska uważa, że postawa i wola poprawy sytuacji w kraju wykazywane przez rząd Liberii są zadowalające. Unia Europejska pragnie zachęcić rząd Liberii do podejmowania dalszych starań w tym zakresie.

Dlatego należy znieść właściwe środki przyjęte na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE.

Prowadzony będzie zorganizowany i intensywny dialog polityczny na podstawie art. 8 umowy o partnerstwie AKP-WE w celu dalszego wzmocnienia poszanowania praw człowieka, demokracji, praworządności i dobrego zarządzania sprawami publicznymi. Dialog polityczny dotyczyć będzie:

– działań podejmowanych w celu zwalczania korupcji i realizacji planu GEMA,

– postępów poczynionych przez Komisję Praw Człowieka i Komisję ds. Prawdy i Pojednania,

– reform wymiaru sprawiedliwości i bezpieczeństwa,

– zapewnienia aktywnego kontynuowania wyników audytu zewnętrznego agencji i rządowych instytucji finansowych,

– ścigania osób, które uczestniczyły w aktach naruszenia praw człowieka.

Podczas pierwszego spotkania w ramach wzmocnionego dialogu politycznego z art. 8 strony określą zobowiązania, jakie winien podjąć rząd Liberii.

Z poważaniem

W imieniu Komisji W imieniu Rady

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.179.51

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/450/WE zmieniająca decyzję 2003/631/WE przyjmującą środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 umowy o partnerstwie AKP-WE w szczególnie nagłym, pilnym przypadku
Data aktu: 27/06/2006
Data ogłoszenia: 01/07/2006
Data wejścia w życie: 27/06/2006