Decyzja 2006/428/WE ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 czerwca 2006 r.
ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 2383)

(2006/428/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 czerwca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 95/60/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty(1), w szczególności jej art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności w celu zapobiegania praktykom uchylania się od zobowiązań podatkowych, dyrektywa 95/60/WE przewiduje wspólny system znakowania umożliwiający identyfikację olejów napędowych, objętych kodem CN 2710 00 69, oraz nafty, objętej kodem CN 2710 00 55, dopuszczonych do obrotu ze zwolnieniem z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego. Począwszy od 2002 r. pierwszy kod został podzielony na kody CN 2710 19 41, 2710 19 45 i 2710 19 49, w celu uwzględnienia zawartości siarki w olejach napędowych do silników, a drugi kod transponowany jako kod CN 2710 19 25.

(2) Decyzja Komisji 2001/574/WE(2) ustanawia produkt kreślony nazwą naukową N-etylo-N-[2-(1-izobutoxyetoxy) etyl[o]azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124) wpólnym znacznikiem skarbowym, przewidzianym dyrektywą 95/60/WE, do znakowania olejów napędowych i nafty, od których nie jest pobierany podatek w pełnym wymiarze stawki stosowanej do takich olejów mineralnych wykorzystywanych jako materiał pędny.

(3) Artykuł 2 decyzji 2001/574/WE zawiera wymóg, aby decyzja ta została przejrzana do dnia 31 grudnia 2006 r., w świetle postępu technicznego w dziedzinie systemów znakowania i z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania oszukańczemu wykorzystywaniu olejów mineralnych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.

(4) W ramach procesu przeglądu przeprowadzono konsultacje z państwami członkowskimi. Państwa członkowskie są ogólnie zadowolone z tego, że Solvent Yellow 124 spełnia swój cel przeciwdziałania oszukańczemu wykorzystywaniu olejów mineralnych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.

(5) Nie zostały zgłoszone żadne problemy dla zdrowia lub środowiska naturalnego związane z Solvent Yellow 124.

(6) Dotychczas nie przedstawiono lub nie poparto odpowiednimi informacjami naukowymi żadnego produktu jako potencjalnego produktu zamiennego dla Solvent Yellow 124, który spełniałby wszystkie kryteria, na podstawie których Solvent Yellow 124 został wybrany wspólnym znacznikiem skarbowym.

(7) W związku z tym Solvent Yellow 124 nadal powinien być stosowany jako wspólny znacznik skarbowy w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE i z zastrzeżeniem warunków wymienionych w tej dyrektywie.

(8) Niniejsza decyzja nie zwalnia żadnego przedsiębiorstwa ze zobowiązań wynikających z artykułu 82 traktatu.

(9) Należy uwzględnić możliwości, jakie stwarza rozwój nauki i w tym celu wyznaczyć termin przeglądu niniejszej decyzji.

(10) Jednakże przegląd niniejszej decyzji nastąpi we wcześniejszym terminie, w przypadku gdy okaże się, że Solvent Yellow 124 powoduje dodatkowe szkody dla zdrowia lub środowiska naturalnego.

(11) Do celów jasności i przejrzystości decyzja 2001/574/WE powinna zatem zostać zmieniona.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wspólnym znacznikiem skarbowym, przewidzianym dyrektywą Rady 95/60/WE, do znakowania olejów napędowych objętych kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 i 2710 19 49 oraz nafty objętej kodem CN 2710 19 25 jest Solvent Yellow 124, określony w Załączniku do niniejszej decyzji.

Państwa członkowskie ustalają poziom oznaczania na co najmniej 6 mg i nie więcej niż 9 mg znacznika na litr oleju mineralnego.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja zostanie przejrzana najpóźniej do dnia 31 grudnia 2011 r., w świetle postępu technicznego w dziedzinie systemów znakowania i z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania oszukańczemu wykorzystywaniu olejów mineralnych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.

Przegląd nastąpi we wcześniejszym terminie, w przypadku gdy okaże się, że Solvent Yellow 124 powoduje dodatkowe szkody dla zdrowia lub środowiska naturalnego.

Artykuł  3

Uchyla się decyzję 2001/574/WE.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 czerwca 2006 r.

W imieniu Komisji
László KOVÁCS
Członek Komisji

______

(1) Dz. U. L 291 z 6.12.1995, str. 46.

(2) Dz. U. L 203 z 28.7.2001, str. 20. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/900/WE (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 107).

ZAŁĄCZNIK 

1. Identyfikacja zgodnie z Colour Index: Solvent Yellow 124.

2. Nazwa chemiczna: N-etylo-N-[2-(1-izobutoxyetoxy)etyl[o]azobenzeno-4-amina.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.172.15

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/428/WE ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty
Data aktu: 22/06/2006
Data ogłoszenia: 24/06/2006
Data wejścia w życie: 24/06/2006