Decyzja 2006/416/WE dotycząca niektórych środków przejściowych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 czerwca 2006 r.
dotycząca niektórych środków przejściowych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 2402)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/416/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 czerwca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając dyrektywę Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG(1), w szczególności jej art. 66 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ptasia grypa to poważna i wysoce zaraźliwa choroba drobiu i innego ptactwa spowodowana różnymi rodzajami wirusów będących częścią bardzo dużej rodziny wirusów o nazwie Influenzaviridae. Wirusy ptasiej grypy mogą również rozprzestrzeniać się na ssaki, włącznie z ludźmi, zazwyczaj w wyniku bezpośredniego kontaktu z zarażonym ptactwem. Aktualny stan wiedzy wskazuje, że zagrożenie dla zdrowia, jakie przedstawiają tak zwane wirusy grypy ptaków o niskiej zjadliwości (LPAI), jest niższe niż zagrożenie, jakie przedstawiają wirusy grypy ptaków o wysokiej zjadliwości (HPAI), które pochodzą od mutacji niektórych LPAI.

(2) Wspólnotowe środki zwalczania ptasiej grypy wywołanej wirusami HPAI zostały ustanowione dyrektywą Rady 92/40/EWG z dnia 19 maja 1992 r. wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu(2) w celu zapewnienia ochrony zdrowia zwierząt oraz przyczynienia się do rozwoju sektora drobiowego.

(3) Środki ustanowione dyrektywą 92/40/EWG zostały poddane gruntownemu przeglądowi w świetle najnowszej wiedzy naukowej dotyczącej zagrożeń, jakie ptasia grypa niesie ze sobą dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego, rozwoju nowych metod laboratoryjnych i szczepionek oraz doświadczeń zdobytych podczas ostatnich wybuchów ognisk tej choroby we Wspólnocie, a także w krajach trzecich. Biorąc pod uwagę ten przegląd, dyrektywa 92/40/EWG została uchylona i zastąpiona dyrektywą 2005/94/WE. Zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE państwa członkowskie są zobowiązane transponować jej przepisy do prawa krajowego do dnia 1 lipca 2007 r.

(4) Ze względu na ogólnoświatową sytuację związaną z ptasią grypą, należy ustanowić środki przejściowe stosowane w gospodarstwach, w których podejrzewa się lub potwierdzono wystąpienie ogniska ptasiej grypy wywołanej wirusami HPAI wśród drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, w oczekiwaniu na transpozycję przez państwa członkowskie dyrektywy 2005/94/WE.

(5) Przewidziane w niniejszej dyrektywie przepisy przejściowe powinny umożliwić państwom członkowskim przyjęcie środków zwalczania choroby w odpowiedni i elastyczny sposób, uwzględniając różne poziomy zagrożenia, jakie stwarzają różne szczepy wirusów, prawdopodobnego oddziaływania społeczno-ekonomicznego rozważanych środków na sektor rolnictwa i inne sektory powiązane, jednocześnie zapewniając, że środki podjęte w ramach każdego konkretnego scenariusza rozwoju choroby są najodpowiedniejsze.

(6) Dla zapewnienia spójności i przejrzystości prawodawstwa wspólnotowego, ustalone w niniejszej decyzji środki przejściowe powinny uwzględniać środki zwalczania choroby przewidziane w dyrektywie 2005/94/WE, a definicje zawarte w wymienionej dyrektywie powinny mieć zastosowane do niniejszej decyzji.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1.
Niniejsza decyzja ustanawia niektóre środki przejściowe, które mają być stosowane w państwach członkowskich, w których podejrzewa się lub potwierdzono wystąpienie ogniska ptasiej grypy spowodowanej wirusami grypy ptaków o wysokiej zjadliwości (HPAI) wśród drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli. Aktem przystąpienia z 2003 r.
2.
Bez uszczerbku dla środków, które mają być stosowane w gospodarstwach oraz strefach ochronnych i strefach nadzorowanych zgodnie z dyrektywą 92/40/EWG, środki przewidziane w niniejszej decyzji są stosowane przez państwa członkowskie, które nie dokonały jeszcze pełnej transpozycji przepisów dyrektywy 2005/94/WE, o których mówi niniejsza decyzja.
Artykuł  2

Zgłoszenie

1.
Państwa członkowskie zapewniają obowiązkowe i niezwłoczne powiadomienie właściwego organu o podejrzeniu wystąpienia oraz wystąpieniu grypy ptaków.
2.
Państwa członkowskie powiadamiają o wynikach wszelkiej kontroli przeprowadzanej na ssakach w celu wykrycia wirusa grypy ptaków o wysokiej zjadliwości i niezwłocznie informują Komisję o każdym pozytywnym wyniku w następstwie takiej kontroli.
Artykuł  3

Środki, które należy stosować w gospodarstwach, w których podejrzewa się wystąpienie ogniska

1.
W przypadku podejrzenia wystąpienia ogniska właściwy organ niezwłocznie wszczyna dochodzenie w celu potwierdzenia lub wykluczenia obecności ptasiej grypy i umieszcza gospodarstwo pod urzędową kontrolą.

Właściwy organ zapewnia również przestrzeganie środków przewidzianych w ust. 2 i 3.

2.
Właściwy organ zapewnia stosowanie w gospodarstwie następujących środków:

a) drób, inne ptaki żyjące w niewoli i wszystkie ssaki gatunków domowych zostają policzone lub, w stosownych przypadkach, ich liczbę szacuje się w rozbiciu na typy drobiu lub gatunki innych ptaków żyjących w niewoli;

b) opracowany zostaje wykaz przybliżonej ilości drobiu, innych ptaków żyjących w niewoli i wszystkich ssaków gatunków domowych, które już są chore, padły lub prawdopodobnie mogły zostać zakażone w każdej kategorii występującej w gospodarstwie; wykaz ten jest codziennie aktualizowany w celu uwzględnienia ilości zwierząt, które się wylęgły, narodziły lub padły w ciągu całego okresu podejrzenia wystąpienia ogniska, i jest udostępniany na żądanie właściwego organu;

c) cały drób i inne ptaki żyjące w niewoli umieszcza się wewnątrz budynku na terenie gospodarstwa i tam trzyma. Jeżeli takie postępowanie jest niewykonalne lub jeżeli dobrostan tych zwierząt jest narażony umieszcza się je w odosobnieniu w innym miejscu na terenie tego samego gospodarstwa, tak aby nie miały kontaktu z innym drobiem lub innymi ptakami żyjącymi w niewoli w innych gospodarstwach. Podejmuje się wszelkie uzasadnione kroki w celu zminimalizowania ich kontaktów z dzikimi ptakami;

d) żaden drób ani inne ptaki żyjące w niewoli nie mogą przybywać na teren gospodarstwa ani go opuszczać;

e) żadne tusze drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, mięso drobiowe włącznie z podrobami ("mięso drobiowe"), pasza dla drobiu ("pasza"), narzędzia, materiały, odpady, odchody, obornik drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli ("obornik"), gnojowica, zużyta ściółka lub inne przedmioty mogące przenosić ptasią grypę nie mogą opuścić terenu gospodarstwa bez zgody właściwego organu, zgodnie z właściwymi środkami zapewnienia bezpieczeństwa biologicznego zmierzającymi do zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się ptasiej grypy;

f) terenu gospodarstwa nie mogą opuszczać żadne jaja;

g) przemieszczanie osób, ssaków gatunków domowych, pojazdów i urządzeń do gospodarstwa lub z niego podlega warunkom i pozwoleniu właściwego organu;

h) stosuje się właściwe środki odkażające przed wejściami do i wyjściami z kurników dla drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, jak również przed wejściami i wyjściami samego gospodarstwa zgodnie z instrukcjami właściwego organu.

3.
Właściwy organ zapewnia przeprowadzanie dochodzenia epidemiologicznego.
4.
Nie naruszając ust. 1, właściwy organ może dopuścić dostarczanie próbek w innych przypadkach. W takich okolicznościach właściwy organ może działać bez podejmowania niektórych lub żadnych środków, o których mowa w ust. 2.
Artykuł  4

Odstępstwa od niektórych środków, które należy stosować w gospodarstwach, w których podejrzewa się wystąpienie ogniska

1.
Właściwy organ, na podstawie oceny ryzyka i z uwzględnieniem przedsięwziętych środków ostrożności i miejsca przeznaczenia przewożonego ptactwa i produktów, może przyznać odstępstwa od środków przewidzianych w art. 3 ust. 2 lit. c) - e).
2.
Właściwy organ może także przyznać odstępstwa od środków przewidzianych w art. 3 ust. 2 lit. h) w przypadku innych ptaków żyjących w niewoli w gospodarstwach niekomercyjnych.
3.
W odniesieniu do art. 3 ust. 2 lit. f), właściwy organ może zezwolić na przesłanie jaj:

a) bezpośrednio do zakładu produkcji wyrobów jajczarskich, zgodnie z rozdziałem II sekcji X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(3), w celu poddania ich czynnościom produkcyjnym i obróbce zgodnie z rozdziałem XI załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), w przypadku gdy właściwy organ wydaje takie pozwolenie, podlega ono warunkom określonym w załączniku III do dyrektywy 2005/94/WE; lub

b) w celu ich usunięcia.

Artykuł  5

Okres obowiązywania środków, które należy stosować w gospodarstwach, w których podejrzewa się wystąpienie ogniska

Środki przewidziane w art. 3, które należy stosować w gospodarstwach w przypadku podejrzenia wystąpienia ogniska, stosuje się nadal aż do momentu uzyskania przez właściwy organ pewności, że wykluczono podejrzenie występowania ptasiej grypy na terenie gospodarstwa.

Artykuł  6

Dodatkowe środki w oparciu o dochodzenie epidemiologiczne

1.
Na podstawie wstępnych wyników dochodzenia epidemiologicznego, właściwy organ może zastosować środki przewidziane w ust. 2, 3 i 4, w szczególności jeżeli gospodarstwo jest położone w obszarze o dużej gęstości populacji drobiu.
2.
Mogą zostać wprowadzone czasowe ograniczenia w przemieszczaniu drobiu, innych ptaków żyjących w niewoli i jaj oraz w ruchu pojazdów używanych przez sektor drobiarski na określonym obszarze lub w całym państwie członkowskim.

Ograniczenia takie mogą zostać rozszerzone na przemieszczanie ssaków gatunków domowych, w takim przypadku nie mogą one jednak przekraczać 72 godzin, z wyjątkiem uzasadnionych przypadków.

3.
Środki przewidziane w art. 7 mogą być stosowane w gospodarstwie.

Jeśli jednak pozwalają na to warunki, stosowanie tych środków można ograniczyć do drobiu lub innych utrzymywanych ptaków, w stosunku do których istnieje podejrzenie zakażenia i ich jednostek produkcyjnych.

W przypadku zabicia drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, pobiera się od nich próbki w celu potwierdzenia lub wykluczenia ryzyka podejrzenia wystąpienia ogniska.

4.
Wokół gospodarstwa utworzona może zostać tymczasowa strefa kontroli, a w stosunku do gospodarstw w tej strefie, o ile to konieczne, stosuje się niektóre lub wszystkie środki przewidziane w art. 3 ust. 2.
Artykuł  7

Środki, które należy stosować w gospodarstwach, w których potwierdzono wystąpienie ogniska

1.
W przypadku ogniska HPAI właściwy organ zapewnia stosowanie środków przewidzianych w art. 3 ust. 2 i 3 oraz ust. 2-9 niniejszego artykułu.
2.
Cały drób i inne ptaki żyjące w niewoli w gospodarstwie zostają niezwłocznie zabite pod urzędowym nadzorem. Dokonuje się tego w taki sposób, aby wykluczyć ryzyko rozprzestrzenienia się ptasiej grypy, w szczególności podczas transportu.

Państwa członkowskie mogą jednak przyznać odstępstwa dla pewnych gatunków drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, które można pozostawić przy życiu na podstawie oceny ryzyka dalszego rozprzestrzeniania się ptasiej grypy.

Właściwy organ może zastosować odpowiednie środki w celu ograniczenia jakiegokolwiek ewentualnego rozprzestrzeniania się ptasiej grypy na dzikie ptaki na terenie gospodarstwa.

3.
Wszystkie tusze i jaja znajdujące się na terenie gospodarstwa są usuwane pod urzędowym nadzorem.
4.
Drób już wylężony z jaj zebranych z gospodarstwa w okresie pomiędzy prawdopodobnym dniem wystąpienia w gospodarstwie HPAI a zastosowaniem środków, przewidzianych w art. 3 ust. 2, zostaje umieszczony pod urzędowym nadzorem, i przeprowadza się dochodzenie.
5.
Mięso drobiu ubitego i jaja zebrane z gospodarstwa w okresie pomiędzy prawdopodobnym dniem wystąpienia w gospodarstwie HPAI a zastosowaniem środków przewidzianych w art. 3 ust. 2, zostają, w miarę możliwości, zidentyfikowane i usunięte pod urzędowym nadzorem.
6.
Wszelkie substancje, obornik i odpady, takie jak pasza, które mogą być skażone niszczy się lub poddaje odpowiedniej obróbce w sposób zapewniający zniszczenie wirusa grypy ptaków, zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.
7.
Po usunięciu tusz, budynki przeznaczone do ich przechowywania, pastwiska lub ziemia, urządzenia, które mogą być skażone oraz pojazdy używane do transportu drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, tusz, mięsa, paszy, obornika, gnojowicy, podściółki, a także wszelkie inne materiały lub substancje, jakie mogą być skażone, poddaje się oczyszczeniu i odkażeniu zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.
8.
Inne ptaki żyjące w niewoli lub ssaki gatunków domowych nie dostają się na teren gospodarstwa ani go nie opuszczają bez pozwolenia właściwego organu. Ograniczenia tego nie stosuje się do ssaków gatunków domowych mających dostęp tylko do pomieszczeń mieszkalnych ludzi.
9.
W przypadku ogniska pierwotnego izolat wirusa poddawany jest badaniom laboratoryjnym w celu ustalenia podtypu genetycznego. Izolat wirusa zostaje możliwie najszybciej przekazany do laboratorium referencyjnego Wspólnoty w zakresie grypy ptaków, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy 2005/94/WE.
Artykuł  8

Odstępstwa dotyczące pewnych gospodarstw

1.
Właściwy organ może przyznać odstępstwa od środków przewidzianych w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy w przypadkach wystąpienia ogniska HPAI w gospodarstwie niekomercyjnym, cyrku, zoo, sklepie zoologicznym, rezerwacie przyrody, na ogrodzonym obszarze, gdzie drób lub inne ptaki żyjące w niewoli są trzymane dla celów naukowych lub dla celów związanych z ochroną zagrożonych gatunków lub oficjalnie zarejestrowanych rzadkich ras drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, pod warunkiem, że odstępstwa takie nie zagrażają zwalczaniu choroby.
2.
Właściwy organ zapewnia, że w przypadku przyznania odstępstwa, przewidzianego w ust. 1, drób i inne ptaki żyjące w niewoli, których dotyczy odstępstwo:

a) są umieszczane wewnątrz budynku na terenie gospodarstwa i tam trzymane; jeżeli takie postępowanie jest niewykonalne lub jeżeli dobrostan tych zwierząt jest narażony umieszcza się je w odosobnieniu w innym miejscu na terenie tego samego gospodarstwa, tak aby nie miały kontaktu z innym drobiem lub innymi ptakami żyjącymi w niewoli w innych gospodarstwach; podejmuje się wszelkie uzasadnione kroki w celu zminimalizowania ich kontaktów z dzikimi ptakami;

b) są poddane dalszej kontroli i badaniom zgodnie instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii i nie są przemieszczane aż do momentu, gdy badania laboratoryjne wykażą, że nie stanowią już one znaczącego zagrożenia dla dalszego rozprzestrzeniania się HPAI; i c) nie są przemieszczane z gospodarstwa pochodzenia, chyba że w celu uboju lub do innego gospodarstwa:

i) znajdującego się w tym samym państwie członkowskim, zgodnie z instrukcjami właściwego organu;

ii) w innym państwie członkowskim, pod warunkiem wyrażenia na to zgody przez państwo członkowskie miejsca przeznaczenia.

3.
Pomimo zakazu przemieszczania drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli zgodnie z ust. 2 lit. b) właściwy organ może na podstawie oceny ryzyka zezwolić na transport przy zastosowaniu środków bezpieczeństwa biologicznego drobiu lub ptaków, które nie mogą być we właściwy sposób przetrzymywane i traktowane pod nadzorem na terenie gospodarstwa, z którego pochodzą, do gospodarstwa wyznaczonego w tym samym państwie członkowskim, gdzie prowadzi się dalszy nadzór i badanie pod urzędowym nadzorem; pod warunkiem, że takie zezwolenie nie zagraża zwalczaniu choroby.
4.
Właściwy organ może przyznać odstępstwa od środków przewidzianych w art. 7 ust. 5 w odniesieniu do przesyłania jaj bezpośrednio do zakładu produkcji wyrobów jajczarskich, zgodnie z rozdziałem II sekcji X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 w celu poddania ich czynnościom produkcyjnym i obróbce zgodnie z rozdziałem XI załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004.
5.
Państwa członkowskie informują Komisję i inne państwa członkowskie o wszelkich odstępstwach przyznanych na podstawie niniejszego przepisu.
Artykuł  9

Środki, które należy stosować w przypadkach ogniska HPAI w oddzielnych jednostkach produkcyjnych

W przypadkach ogniska HPAI w gospodarstwie składającym się z dwóch lub więcej oddzielnych jednostek produkcyjnych, właściwy organ może przyznać odstępstwa od środków przewidzianych w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy dla jednostek produkcyjnych zawierających drób lub inne ptaki żyjące w niewoli, u których nie podejrzewa się wystąpienia HPAI, pod warunkiem, że odstępstwa takie nie zagrażają zwalczaniu choroby.

Odstępstwa takie zostają przyznane tylko w stosunku do dwóch lub więcej oddzielnych jednostek produkcyjnych, gdy urzędowy lekarz weterynarii, uwzględniając strukturę, rozmiar, działalność, rodzaj zakwaterowania, paszę, źródło wody, urządzenia, pracowników i odwiedzających gospodarstwo, jest pewien, że są one całkowicie niezależne od innych jednostek produkcyjnych pod względem położenia i codziennej obsługi trzymanego tam drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli.

Państwa członkowskie informują Komisję i inne państwa członkowskie o wszelkich odstępstwach przyznanych na podstawie niniejszego przepisu.

Artykuł  10

Środki, które należy stosować w gospodarstwach kontaktowych

1.
Właściwy organ na podstawie dochodzenia epidemiologicznego decyduje, czy dane gospodarstwo uznaje się za gospodarstwo kontaktowe.

Właściwy organ zapewnia stosowanie środków przewidzianych w art. 3 ust. 2 do gospodarstw kontaktowych aż do momentu wykluczenia obecności HPAI.

2.
Na podstawie dochodzenia epidemiologicznego właściwy organ może zastosować środki przewidziane w art. 7 w stosunku do gospodarstw kontaktowych, a w szczególności jeżeli gospodarstwo kontaktowe znajduje się na obszarze o dużej gęstości populacji drobiu.

Główne kryteria, jakie należy wziąć pod uwagę, stosując w gospodarstwach kontaktowych środki przewidziane w art. 7, określa załącznik IV dyrektywy 2005/94/WE.

3.
Właściwy organ zapewnia pobranie próbek od drobiu i od innych ptaków żyjących w niewoli przy ich zabijaniu, aby potwierdzić lub wykluczyć ryzyko występowania wirusa HPAI w tych gospodarstwach kontaktowych.
4.
Właściwy organ zapewnia, że w każdym gospodarstwie, gdzie drób lub inne ptaki żyjące w niewoli są zabijane i usuwane i gdzie następnie potwierdzono wystąpienie ptasiej grypy, budynki i urządzenia, które mogły zostać zakażone, jak również pojazdy używane do transportu drobiu, innych ptaków żyjących w niewoli, tusz, mięsa, paszy, obornika, gnojowicy, podściółki, a także wszelkie inne materiały lub substancje, jakie mogły zostać skażone, poddaje się oczyszczeniu i odkażeniu zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.
Artykuł  11

Ustanowienie stref ochronnych, nadzorowanych i dalszych stref zamkniętych w przypadkach ognisk HPAI

1.
Właściwy organ niezwłocznie po wystąpieniu ogniska HPAI ustanawia:

a) strefę ochronną o minimalnym promieniu trzech kilometrów wokół gospodarstwa;

b) strefę nadzorowaną o minimalnym promieniu 10 kilometrów wokół gospodarstwa łącznie ze strefą ochronną.

2.
Jeżeli ognisko HPAI zostanie potwierdzone wśród innych ptaków żyjących w niewoli w gospodarstwie niekomercyjnym, cyrku, zoo, sklepie zoologicznym, rezerwacie przyrody, na ogrodzonym obszarze, gdzie inne ptaki żyjące w niewoli są trzymane dla celów naukowych lub dla celów związanych z ochroną zagrożonych gatunków lub oficjalnie zarejestrowanych rzadkich ras ptaków żyjących w niewoli z wyłączeniem drobiu, właściwy organ, po przeprowadzeniu oceny ryzyka, może przyznać odstępstwa w koniecznym zakresie od przepisów art. 11-26 dotyczących ustanowienia stref ochronnych i stref nadzorowanych oraz środków, które należy w nich stosować, pod warunkiem, że odstępstwa takie nie zagrażają zwalczaniu chorób.
3.
Ustanawiając strefy ochronne i strefy nadzorowane przewidziane w ust. 1, właściwy organ uwzględnia przynajmniej następujące kryteria:

a) dochodzenie epidemiologiczne;

b) położenie geograficzne, w szczególności granice naturalne;

c) położenie i bliskość gospodarstw oraz szacowaną ilość drobiu;

d) strukturę przemieszczania drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli oraz handel nimi;

e) dostępną infrastrukturę i pracowników do kontroli przemieszczania drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, ich tusz, obornika, ściółki lub zużytej ściółki w obrębie stref ochronnych i nadzorowanych, w szczególności jeżeli drób lub inne ptaki żyjące w niewoli, które mają zostać zabite i usunięte, muszą zostać przemieszczone z gospodarstwa, z którego pochodzą.

4.
Właściwy organ może ustanowić dalsze strefy zamknięte wokół lub w sąsiedztwie stref ochronnych i nadzorowanych, z uwzględnieniem kryteriów przewidzianych w ust. 3.
5.
Jeśli dana strefa ochronna, strefa nadzorowana lub dalsza strefa zamknięta obejmują terytoria różnych państw członkowskich, właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich współpracują ze sobą nad ustanowieniem takiej strefy.
Artykuł  12

Środki, które należy stosować zarówno w strefach ochronnych, jak i strefach nadzorowanych

1.
Właściwy organ zapewnia stosowanie w strefach ochronnych i strefach nadzorowanych następujących środków:

a) wdrożone zostają rozwiązania pozwalające śledzić wszelkie czynniki mogące powodować rozprzestrzenianie się wirusa grypy ptaków łącznie z drobiem, innymi ptakami żyjącymi w niewoli, mięsem, jajami, tuszami, paszą, ściółką, ludźmi, którzy mieli kontakt z zakażonym drobiem lub innymi ptakami żyjącymi w niewoli lub pojazdami mającymi związek z przemysłem drobiarskim;

b) właściciele mają przedstawiać właściwemu organowi, na żądanie, wszelkie stosowne informacje dotyczące drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli i jaj wprowadzanych na teren gospodarstwa lub je opuszczających.

2.
Właściwy organ podejmuje wszelkie uzasadnione kroki w celu zagwarantowania, że wszystkie osoby znajdujące się w strefach ochronnych i strefach nadzorowanych podlegających odnośnym ograniczeniom są w pełni świadome obowiązujących ograniczeń.

Informację tę można przekazać za pomocą ogłoszeń ostrzegawczych, mediów takich jak prasa i telewizja lub innych odpowiednich środków.

3.
W przypadku gdy wskazują na to informacje epidemiologiczne lub inne dowody, właściwy organ może wprowadzić program zapobiegawczego eliminowania, w tym zapobiegawczy ubój i zabijanie drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, w gospodarstwach i w obszarach zagrożonych.
4.
Państwa członkowskie stosujące środki przewidziane w ust. 3 i niezwłocznie informują o tym Komisję.
Artykuł  13

Spis i wizyty urzędowego lekarza weterynarii oraz nadzór

Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków w strefach ochronnych:

a) możliwie najszybciej sporządza się spis wszystkich gospodarstw;

b) urzędowy lekarz weterynarii odwiedza możliwie najszybciej wszystkie komercyjne gospodarstwa w celu wykonania badania klinicznego drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli oraz, w razie konieczności, w celu pobrania próbek do badań laboratoryjnych; prowadzi się rejestr takich wizyt i poczynionych w ich trakcie ustaleń; urzędowy lekarz weterynarii odwiedza gospodarstwa niekomercyjne przed zniesieniem strefy ochronnej;

c) natychmiast wprowadzony zostaje dodatkowy nadzór zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii w celu zidentyfikowania dalszego rozprzestrzeniania się ptasiej grypy w gospodarstwach znajdujących się w strefie ochronnej.

Artykuł  14

Środki, które należy stosować w gospodarstwach w strefach ochronnych

Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków w gospodarstwach znajdujących się w strefach ochronnych:

a) cały drób i inne ptaki żyjące w niewoli umieszcza się wewnątrz budynku na terenie gospodarstwa i tam trzyma. Jeżeli takie postępowanie jest niewykonalne lub jeżeli dobrostan tych zwierząt jest narażony, umieszcza się je w odosobnieniu w innym miejscu na terenie tego samego gospodarstwa tak, aby nie miały kontaktu z innym drobiem lub innymi ptakami żyjącymi w niewoli w innych gospodarstwach. Podejmuje się wszelkie uzasadnione kroki w celu zminimalizowania ich kontaktów z dzikimi ptakami;

b) tusze są usuwane możliwie najszybciej;

c) pojazdy i urządzenia używane do transportu żywego drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, mięsa, paszy, obornika, gnojownicy i podściółki, a także wszelkie inne materiały lub substancje, które mogą być skażone, poddaje się oczyszczeniu i odkażeniu zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii;

d) wszystkie części pojazdów, z których korzystają pracownicy lub inne osoby wjeżdżające do gospodarstwa lub wyjeżdżające z niego, a które mogły zostać skażone, poddaje się oczyszczeniu i odkażeniu zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii;

e) żaden drób, inne ptaki żyjące w niewoli ani ssaki domowe nie mogą zostać wprowadzone na teren gospodarstwa lub go opuścić bez zezwolenia właściwego organu. Ograniczenia tego nie stosuje się do ssaków mających dostęp tylko do pomieszczeń mieszkalnych ludzi, w których:

i) nie mają one żadnych kontaktów z przebywającym na stałe drobiem lub innymi ptakami żyjącymi w niewoli; oraz

ii) nie mają żadnego dostępu do żadnych klatek lub miejsc, w których trzymany jest przebywający na stałe drób lub inne ptaki żyjące w niewoli;

f) o wzroście zachorowalności lub śmiertelności lub znacznym spadku produkcyjności w gospodarstwie należy niezwłocznie powiadomić właściwy organ, który prowadzi odpowiednie dochodzenie zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii;

g) wszelkie osoby wchodzące na teren gospodarstwa lub je opuszczające przestrzegają właściwych środków bezpieczeństwa biologicznego mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy;

h) dla ułatwienia nadzoru i zwalczania choroby, właściciel prowadzi rejestr wszystkich osób odwiedzających gospodarstwo, z wyjątkiem pomieszczeń mieszkalnych, i rejestr taki musi zostać udostępniony na żądanie właściwego organu. Wspomniane rejestry nie muszą być prowadzone w przypadku gospodarstw takich jak zoo i rezerwaty przyrody, gdzie odwiedzający nie mają dostępu do miejsc, w których trzymane są ptaki.

Artykuł  15

Zakaz usuwania lub rozprzestrzeniania zużytej ściółki, obornika lub gnojowicy z gospodarstw

Właściwy organ zapewni zakaz wywozu lub rozprzestrzeniania zużytej ściółki, obornika lub gnojowicy z gospodarstw w strefach ochronnych, chyba że ten organ na to zezwoli. W ramach środków bezpieczeństwa biologicznego można jednak zezwolić na przemieszczanie obornika lub gnojowicy z gospodarstwa do wyznaczonego zakładu w celu poddania obróbce lub do tymczasowego przechowywania w celu późniejszego poddania obróbce, aby zniszczyć ewentualne wirusy grypy ptaków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiejo i Rady (WE) nr 1774/2002(5).

Artykuł  16

Targi, jarmarki lub inne skupiska i odbudowa pogłowia dzikiej zwierzyny

Właściwy organ zapewnia zakaz organizowania w strefach ochronnych targów, jarmarków, pokazów lub innych imprez gromadzących drób lub inne ptaki żyjące w niewoli.

Właściwy organ zapewnia, że w strefach ochronnych nie wypuszcza się drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli w celu odbudowy pogłowia dzikiej zwierzyny.

Artykuł  17

Zakaz przemieszczania i transportu ptactwa, jaj, mięsa drobiowego oraz tusz

1.
Właściwy organ zapewnia w strefach ochronnych zakaz przemieszczania i transportu z gospodarstw na drogi, drobiu, innych ptaków żyjących w niewoli, drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, piskląt jednodniowych, jaj oraz tusz, z wyjątkiem prywatnych dróg dojazdowych do gospodarstw lub transportu kolejowego.
2.
Właściwy organ zapewnia zakaz transportu mięsa drobiowego z ubojni, zakładów rozbioru oraz chłodni, chyba że zostało ono wyprodukowane:

a) z drobiu pochodzącego spoza stref ochronnych oraz nie było przechowywane i transportowane z mięsem z drobiu ze stref ochronnych; albo

b) w terminie przypadającym co najmniej 21 dni przed szacowaną datą najwcześniejszego wystąpienia zakażenia w gospodarstwie w strefie ochronnej oraz które od momentu wyprodukowania nie było przechowywane ani transportowane z mięsem wyprodukowanym po tym terminie.

3.
Zakazów wymienionych w ust. 1 i 2 nie stosuje się jednak do przejazdu przez strefę ochronną drogą lub koleją bez rozładunku lub zatrzymywania się.
Artykuł  18

Odstępstwa dla bezpośredniego transportu drobiu w celu natychmiastowego uboju oraz przemieszczanie i obróbka mięsa drobiowego

1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17 właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport drobiu pochodzącego z gospodarstwa znajdującego się w strefie ochronnej do wyznaczonej ubojni celem przeprowadzenia natychmiastowego uboju, z zachowaniem następujących warunków:

a) urzędowy lekarz weterynarii przeprowadza badanie kliniczne drobiu w gospodarstwie pochodzenia w ciągu 24 godzin od wysłania na ubój;

b) w stosownych przypadkach przeprowadzono badania laboratoryjne na drobiu z gospodarstwa pochodzenia, zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii, a ich wyniki są korzystne;

c) drób jest transportowany w pojazdach opieczętowanych przez właściwy organ lub pod jego nadzorem;

d) właściwy organ odpowiedzialny za wyznaczoną ubojnię zostaje poinformowany i wyraża zgodę na przyjęcie drobiu, a następnie potwierdza ubój właściwemu organowi odpowiedzialnemu za wysyłkę;

e) drób ze strefy ochronnej jest trzymany oddzielnie od innego drobiu i ubijany oddzielnie lub w innym terminie niż inny drób, najlepiej na końcu dnia roboczego; następnie przed ubojem innego drobiu przeprowadza się oczyszczanie i odkażanie;

f) urzędowy lekarz weterynarii zapewnia przeprowadzenie szczegółowego badania drobiu w wyznaczonej ubojni, kiedy drób ten przybywa do ubojni oraz po jego uboju;

g) 1 mięso to nie jest wprowadzane do wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego obrotu handlowego i jest oznakowane:

i) zgodnie ze specjalnym znakiem identyfikacyjnym przewidzianym w załączniku II do dyrektywy 2002/99/WE; albo

ii) zgodnie z art. 2 decyzji 2007/118/WE.

h) mięso jest pozyskiwane, rozbierane, transportowane i przechowywane oddzielnie od mięsa przeznaczonego do wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego obrotu handlowego i jest wykorzystywane w taki sposób, aby uniknąć przedostania się go do produktów mięsnych przeznaczonych do wewnątrzwspólnotowego lub międzynarodowego obrotu handlowego, chyba że było poddane obróbce opisanej w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE.

2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport drobiu spoza strefy ochronnej celem przeprowadzenia natychmiastowego uboju do wyznaczonej ubojni znajdującej się w strefie ochronnej oraz na późniejsze przemieszczanie mięsa pochodzącego z takiego drobiu, pod warunkiem, że:

a) właściwy organ odpowiedzialny za wyznaczoną ubojnię zostaje poinformowany i wyraża zgodę na przyjęcie drobiu, a następnie potwierdza ubój właściwemu organowi odpowiedzialnemu za wysyłkę;

b) drób ten jest trzymany oddzielnie od innego drobiu pochodzącego ze strefy ochronnej i ubijany oddzielnie lub w innym terminie niż inny drób;

c) wyprodukowane mięso drobiowe i mięso drobiowe otrzymane z innego drobiu pochodzącego ze strefy ochronnej są rozbierane, transportowane i przechowywane oddzielnie;

d) produkty uboczne są usuwane.

Artykuł  19

Odstępstwa dla bezpośredniego transportu piskląt jednodniowych

1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport piskląt jednodniowych pochodzących z gospodarstw znajdujących się w strefie ochronnej do gospodarstwa lub obiektu tego gospodarstwa w tym samym państwie członkowskim, najlepiej znajdującym się poza strefami ochronnymi i strefami nadzorowanymi, z zachowaniem następujących warunków:

a) ich transport odbywa się w pojazdach opieczętowanych przez właściwy organ lub pod jego nadzorem;

b) w trakcie transportu i w gospodarstwie przeznaczenia stosuje się odpowiednie środki bezpieczeństwa biologicznego;

c) po przywiezieniu piskląt jednodniowych gospodarstwo przeznaczenia zostaje objęte urzędowym nadzorem;

d) jeżeli drób wywieziono poza strefę ochronną lub strefę nadzorowaną, pozostaje on w gospodarstwie przeznaczenia przez co najmniej 21 dni.

2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport piskląt jednodniowych wylężonych z jaj pochodzących z gospodarstw znajdujących się poza strefami ochronnymi i strefami nadzorowanymi do jakiegokolwiek innego gospodarstwa w tym samym państwie członkowskim, najlepiej zlokalizowanego poza strefami ochronnymi i strefami nadzorowanymi, pod warunkiem, że wylęgarnia miejsca wysyłki może zapewnić dzięki swojej logistyce i higienicznym warunkom pracy brak kontaktu pomiędzy tymi jajami i wszelkimi innymi jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi pochodzącymi ze stad drobiu w takich strefach i które w związku z tym mają inny status zdrowotny.
Artykuł  20

Odstępstwa dla bezpośredniego transportu drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym

Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, do gospodarstwa lub obiektu tego gospodarstwa najlepiej w strefie ochronnej lub strefie nadzorowanej, w której nie ma innego drobiu, z zachowaniem następujących warunków:

a) urzędowy lekarz weterynarii przeprowadza badanie kliniczne drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli w gospodarstwie, z którego one pochodzą, a w szczególności tych osobników, które mają zostać przetransportowane;

b) w stosownych przypadkach przeprowadzono badania laboratoryjne na drobiu z gospodarstwa pochodzenia, zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii, i ich wyniki są korzystne;

c) drób odchowany, tuż przed okresem nieśnym, jest transportowany w pojazdach opieczętowanych przez właściwy organ lub pod jego nadzorem;

d) gospodarstwo lub obiekt przeznaczenia po dostarczeniu drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, zostają objęte urzędowym nadzorem;

e) jeżeli drób wywieziono poza strefę ochronną lub strefę nadzorowaną, pozostaje on w gospodarstwie przeznaczenia przez co najmniej 21 dni.

Artykuł  21

Odstępstwo dla bezpośredniego transportu jaj wylęgowych i konsumpcyjnych

1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport jaj wylęgowych z jakiegokolwiek gospodarstwa do wylęgarni położonej w strefie ochronnej i wyznaczonej przez właściwy organ ("wyznaczona wylęgarnia") albo z gospodarstwa położonego w strefie ochronnej do jakiejkolwiek wyznaczonej wylęgarni przy zachowaniu następujących warunków:

a) stada rodzicielskie, z których pochodzą jaja wylęgowe, zostały przebadane przez urzędowego lekarza weterynarii zgodnie z instrukcjami właściwego organu i nie podejrzewa się występowania ptasiej grypy w tych gospodarstwach;

b) jaja wylęgowe i ich opakowania są przed wysyłką odkażane i można zapewnić identyfikację pochodzenia tych jaj;

c) jaja wylęgowe są transportowane w pojazdach opieczętowanych przez właściwy organ lub pod jego nadzorem;

d) w wyznaczonej wylęgarni stosuje się środki bezpieczeństwa biologicznego zgodnie z instrukcjami właściwego organu.

2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport jaj:

a) do zakładu pakowania wyznaczonego przez właściwy organ ("wyznaczony zakład pakowania"), pod warunkiem, że są zapakowane w opakowanie jednorazowego użytku i że stosuje się wszystkie środki bezpieczeństwa biologicznego wymagane przez właściwy organ;

b) do zakładu produkującego przetwory jajeczne zgodnie z rozdziałem II sekcji X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w celu ich przetworzenia zgodnie z rozdziałem XI załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004; lub

c) w celu ich usunięcia.

Artykuł  22

Odstępstwo dla bezpośredniego transportu tusz

Na zasadzie odstępstwa od art. 17, właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport tusz, pod warunkiem, że są one transportowane w celu ich usunięcia.

Artykuł  23

Oczyszczanie i odkażanie środków transportu

Właściwy organ zapewnia, że pojazdy i urządzenia używane do transportu zgodnie z art. 18-22 są oczyszczane i odkażane niezwłocznie po transporcie, zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.

Artykuł  24

Czas obowiązywania środków

1.
Środki przewidziane w art. 13-23 utrzymuje się przez co najmniej 21 dni od daty ukończenia wstępnego oczyszczania i odkażania w zakażonym gospodarstwie zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii i do momentu przeprowadzenia w gospodarstwach znajdujących się w strefie ochronnej badań zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.
2.
Gdy przewidziane w art. 13-23 utrzymywanie środków, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, nie jest już wymagane, środki określone w art. 25 stosuje się w byłej strefie ochronnej do momentu, gdy na mocy art. 26 ich stosowanie przestaje być wymagane.
Artykuł  25

Środki, które należy stosować w strefach nadzorowanych

Właściwy organ zapewnia stosowanie następujących środków w strefach nadzorowanych:

a) możliwie najszybciej sporządzony zostaje spis wszystkich komercyjnych gospodarstw drobiarskich;

b) w obszarze zagrożonym zakazane jest wszelkie przemieszczanie drobiu, drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, piskląt jednodniowych i jaj, chyba że zezwoli na to właściwy organ, który zapewnia stosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy; zakaz ten nie dotyczy przejazdu przez obszar zagrożony drogą lub koleją bez rozładunku lub zatrzymywania się;

c) zakazane jest przemieszczanie drobiu, drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, piskląt jednodniowych i jaj do gospodarstw, ubojni, zakładów pakowania lub zakładu produkcji wyrobów jajczarskich znajdujących się poza strefą nadzorowaną; jednak właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport:

i) drobiu na ubój do wyznaczonej ubojni w celu natychmiastowego uboju z zastrzeżeniem art. 18 ust. 1 lit. a), b) i d);

Właściwy organ może zezwolić na bezpośredni transport drobiu spoza stref ochronnych i stref nadzorowanych do wyznaczonej ubojni znajdującej się w strefie ochronnej celem przeprowadzenia natychmiastowego uboju oraz na późniejsze przemieszczanie mięsa pochodzącego z takiego drobiu;

ii) drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, do gospodarstwa w tym samym państwie członkowskim, w którym nie przebywa inny drób; gospodarstwo to zostaje objęte urzędowym nadzorem po dostarczeniu drobiu odchowanego, tuż przed okresem nieśnym, i drób ten pozostają w gospodarstwie przeznaczenia przez co najmniej 21 dni;

iii) piskląt jednodniowych:

– do gospodarstwa lub obiektu tego gospodarstwa w tym samym państwie członkowskim, pod warunkiem zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego i objęcia gospodarstwa urzędowym nadzorem po transporcie, a pisklęta jednodniowe pozostają w gospodarstwie przeznaczenia przez co najmniej 21 dni; lub

– do jakiegokolwiek innego gospodarstwa, jeśli pisklęta jednodniowe były wylężone z jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstwa drobiarskiego znajdującego się poza strefami ochronnymi i strefami nadzorowanymi, pod warunkiem, że wylęgarnia miejsca wysyłki może zapewnić dzięki swojej logistyce i warunkom pracy zgodnym z bezpieczeństwem biologicznym brak kontaktu pomiędzy tymi jajami i wszelkimi innymi jajami wylęgowymi lub pisklętami jednodniowymi pochodzącymi ze stad drobiu w takich strefach, w konsekwencji czego jaja te mają inny status zdrowotny;

iv) jaj wylęgowych do wyznaczonej wylęgarni znajdującej się wewnątrz strefy nadzorowanej lub poza nią; jaja wylęgowe i ich opakowania są przed wysyłką odkażane i można zapewnić identyfikację pochodzenia tych jaj;

v) jaj konsumpcyjnych do wyznaczonego zakładu pakowania pod warunkiem, że jaja te są zapakowane w opakowanie jednorazowego użytku i że stosuje się wszystkie środki bezpieczeństwa biologicznego wymagane przez właściwy organ;

vi) jaj do zakładu produkcji wyrobów jajczarskich, zgodnie z rozdziałem II sekcji X załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 w celu poddania ich czynnościom produkcyjnym i obróbce zgodnie z rozdziałem XI załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 852/2004;

vii) jaj przeznaczonych do usunięcia;

d) wszelkie osoby wchodzące na teren gospodarstwa w strefie nadzorowanej lub je opuszczające przestrzegają właściwych środków bezpieczeństwa biologicznego mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy;

e) pojazdy i urządzenia używane do transportu żywego drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, tusz, paszy, obornika, gnojowicy i podściółki, a także wszelkie inne materiały lub substancje, które mogły zostać skażone, poddaje się oczyszczeniu i odkażeniu zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii;

f) żaden drób, inne ptaki żyjące w niewoli ani ssaki gatunków domowych nie mogą dostać się na teren gospodarstwa, gdzie trzymany jest drób, ani go opuścić bez zezwolenia właściwego organu. Ograniczenia tego nie stosuje się do ssaków mających dostęp tylko do pomieszczeń mieszkalnych ludzi, w których:

i) nie mają one żadnych kontaktów z przebywającym na stałe drobiem lub innymi ptakami żyjącymi w niewoli; oraz

ii) nie mają żadnego dostępu do jakichkolwiek klatek lub miejsc, w których trzymany jest przebywający na stałe drób lub inne ptaki żyjące w niewoli;

g) o wzroście zachorowalności lub śmiertelności lub znacznym spadku produkcyjności w gospodarstwie należy niezwłocznie powiadomić właściwy organ, który prowadzi odpowiednie dochodzenie zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii;

h) zakazane jest usuwanie lub rozprzestrzenianie zużytej ściółki, obornika lub gnojowicy, chyba że zezwoli na to właściwy organ. W ramach środków bezpieczeństwa biologicznego można jednak zezwolić na przemieszczanie obornika z gospodarstwa znajdującego się w strefie nadzorowanej, przy zastosowaniu środków bezpieczeństwa biologicznego, do wyznaczonego zakładu w celu poddania obróbce lub do tymczasowego przechowywania w celu późniejszego poddania obróbce, aby zniszczyć ewentualne wirusy grypy ptaków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002;

i) zakazane jest organizowanie targów, jarmarków, pokazów lub innych imprez gromadzących drób lub inne ptaki żyjące w niewoli;

j) drób do ponownego zasiedlenia dzikiej zwierzyny nie jest wypuszczany.

Artykuł  26

Czas obowiązywania środków

Środki przewidziane w art. 25 utrzymuje się przez co najmniej 30 dni od daty ukończenia wstępnego oczyszczania i odkażania w zakażonym gospodarstwie zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.

Artykuł  27

Środki, które należy stosować w dalszych strefach Zamkniętych

1.
Właściwy organ może postanowić, że niektóre lub wszystkie środki przewidziane w art. 13-26 stosuje się w dalszych strefach zamkniętych przewidzianych w art. 11 ust. 4 ("dalsze strefy zamknięte").
2.
Właściwy organ, w przypadku gdy wskazują na to informacje epidemiologiczne lub inne dowody, może wprowadzić program zapobiegawczego eliminowania, w tym zapobiegawczy ubój i zabijanie drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli w gospodarstwach i w obszarach zagrożonych, zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku IV do dyrektywy 2005/94/WE, zlokalizowanych w dalszych strefach zamkniętych.

Ponowne zasiedlenie tych gospodarstw odbywa się zgodnie z instrukcjami właściwego organu.

3.
Państwa członkowskie stosujące środki przewidziane w ust. 1 i 2 informują o tym Komisję.
Artykuł  28

Badania laboratoryjne i inne środki dotyczące świń i innych gatunków

1.
Właściwy organ zapewnia, że po potwierdzeniu wystąpienia HPAI na terenie jakiegokolwiek gospodarstwa wykonane zostaną badania laboratoryjne na wszystkich świniach znajdujących się w gospodarstwie w celu potwierdzenia lub wykluczenia u tych świń przebytego lub aktualnego zakażenia wirusem grypy ptaków o wysokiej zjadliwości.

W trakcie oczekiwania na wyniki tych badań, z gospodarstwa nie są wywożone żadne świnie.

2.
Jeśli badania laboratoryjne przewidziane w ust. 1 potwierdzają wynik pozytywny na obecność wirusów HPAI u świń, właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie tych świń do innych gospodarstw trzody chlewnej lub do wyznaczonych ubojni, pod warunkiem, że kolejne właściwe badania wykażą, że ryzyko rozprzestrzeniania się ptasiej grypy jest niewielkie.
3.
Właściwy organ zapewnia, że jeśli badania laboratoryjne przewidziane w ust. 1 potwierdzają poważne zagrożenie dla zdrowia, świnie zostają możliwie najszybciej zabite pod urzędowym nadzorem i w taki sposób, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy, w szczególności w trakcie transportu, i zgodnie z dyrektywą Rady 93/119/EWG(6).
4.
Po potwierdzeniu wystąpienia ptasiej grypy na terenie jakiegokolwiek gospodarstwa, i na podstawie oceny ryzyka, właściwy organ może zastosować środki przewidziane w ust. 1, 2 i 3 w stosunku do wszelkich innych ssaków znajdujących się w gospodarstwie i może objąć tymi środkami gospodarstwa kontaktowe.
5.
Państwa członkowskie informują Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt o wynikach badań i środkach zastosowanych zgodnie z ust. 1 do 4.
6.
Po potwierdzeniu obecności wirusa HPAI u świń lub jakichkolwiek innych ssaków znajdujących się w gospodarstwie, właściwy organ może rozpocząć nadzór w celu ustalenia i stosowania środków zapobiegających wszelkiemu dalszemu rozprzestrzenianiu się HPAI na inne gatunki.
Artykuł  29

Ponowne zasiedlenie gospodarstwa

1.
Państwa członkowskie zapewniają przestrzeganie przepisów ust. 2-6 niniejszego artykułu w następstwie zastosowania środków przewidzianych w art. 7.
2.
Ponowne zasiedlenie komercyjnego gospodarstwa drobiarskiego nie odbywa się przez okres 21 dni od daty zakończenia ostatecznego oczyszczania i odkażania zgodnie z instrukcjami urzędowego lekarza weterynarii.
3.
Przez 21 dni od daty ponownego zasiedlenia komercyjnych gospodarstw drobiarskich, stosowane są następujące środki:

a) drób poddawany jest przynajmniej jednemu badaniu klinicznemu, które wykonuje urzędowy lekarz weterynarii. Wymienione badanie kliniczne lub, jeśli przeprowadza się więcej badań, ostanie badanie kliniczne wykonuje się w terminie jak najbliższym końca dwudziestojednodniowego okresu, o którym mowa powyżej;

b) badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z instrukcjami właściwego organu;

c) drób, który padnie w trakcie fazy ponownego zasiedlania, zostaje przebadany zgodnie z instrukcjami właściwego organu;

d) wszelkie osoby wchodzące na teren komercyjnego gospodarstwa drobiarskiego lub je opuszczające przestrzegają odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się ptasiej grypy;

e) podczas fazy ponownego zasiedlania ani jedna sztuka drobiu nie opuszcza komercyjnego gospodarstwa drobiarskiego bez zezwolenia właściwego organu;

f) właściciel prowadzi rejestr danych produkcyjnych, łącznie z danymi dotyczącymi zachorowalności i śmiertelności, które muszą być systematycznie aktualizowane;

g) właściwe organy są bezzwłocznie informowane o wszelkich istotnych zmianach w danych produkcyjnych, o których mowa w lit. f), i innych nieprawidłowościach.

4.
Na podstawie oceny ryzyka właściwy organ może zarządzić stosowanie procedur przewidzianych w ust. 3 w gospodarstwach innych niż w komercyjnych gospodarstwach drobiarskich lub w odniesieniu do innych gatunków w komercyjnym gospodarstwie drobiarskim.
5.
Ponowne zasiedlanie gospodarstw kontaktowych odbywa się zgodnie z instrukcjami właściwego organu na podstawie oceny ryzyka.
Artykuł  30

Czas obowiązywania

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2007 r.

Artykuł  31

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 czerwca 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.

(2) Dz.U. L 167 z 22.6.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona (3) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55.

(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.

(5) Dz. U L 273 z 10.10.2002, str. 1.

(6) Dz.U. L 340 z 31.12.1993, str. 21. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1/2005 (Dz.U. L 3 z 5.1.2005, str. 1).

1 Art. 18 ust. 1 lit. g) zmieniona przez art. 2 decyzji nr 2007/119/WE z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.51.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.164.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/416/WE dotycząca niektórych środków przejściowych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli we Wspólnocie
Data aktu: 14/06/2006
Data ogłoszenia: 16/06/2006
Data wejścia w życie: 16/06/2006