Rozporządzenie 861/2006 ustanawiające unijne środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 861/2006
z dnia 22 maja 2006 r.
unijne środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(2) stanowi, że wspólna polityka rybołówstwa ("WPRyb") gwarantuje taką eksploatację żywych zasobów wodnych, która zapewnia zrównoważone warunki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.

(2) 2 Zasadniczym celem we wdrażaniu WPRyb zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2371/2002 i z przepisami wykonawczymi do niego jest podniesienie skuteczności interwencji finansowej Unii w tym sektorze. Większa komplementarność, sprawniejsze, bardziej ujednolicone i skoordynowane procedury, zarówno we Wspólnocie, jak i w stosunkach z krajami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, są głównymi elementami gwarantującymi spójność i zasadność takiej interwencji finansowej.

(3) Konieczne jest uwzględnienie celów wyznaczonych wcześniej w ramach reformy WPRyb z roku 2002, które zostały uzupełnione prawnymi i politycznymi instrumentami sektorowymi.

(4) Ponadto należy dostosować przepisy wspólnotowe do tych celów i wytycznych ram finansowych na lata 2007-2013, zapewniając jednocześnie zgodność z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) oraz z rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4) oraz z wymogami uproszczenia i lepszego stanowienia prawa.

(5) Wydatki wspólnotowe mogą między innymi przyjmować postać decyzji w sprawie finansowania, umowy w sprawie dotacji wspólnotowej, zamówienia publicznego, protokołów ustaleń i uzgodnień administracyjnych, zgodnie z procedurami ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002.

(6) Ponadto należy uwzględnić konkluzje Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z dnia 19 lipca 2004 r. dotyczące porozumień partnerskich w sprawie połowów.

(7) Należy jasno określić cele, obszary działań i oczekiwane rezultaty finansowania wspólnotowego.

(8) Należy określić zasady dotyczące kwalifikowalności wydatków, poziomu finansowego wkładu wspólnotowego i warunków, na jakich powinien być on udostępniany.

(9) 3 We wspólnym interesie leży posiadanie przez państwa członkowskie takiego wyposażenia, które pozwoli na zapewnienie wysokiego poziomu przeprowadzanych kontroli. Aby państwa członkowskie mogły wywiązywać się ze swoich zobowiązań zgodnie z zasadami WPRyb, Unia powinna wspierać ich inwestycje w obszarze kontroli.

(10) Należy zapewnić dostępność środków finansowych niezbędnych Komisji do monitorowania wdrażania WPRyb.

(11) 4 Unia powinna także wnieść wkład do budżetu Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa na rzecz realizacji rocznego programu pracy Agencji, łącznie z pokryciem kosztów związanych z wyposażeniem, kosztów działalności i wydatków niezbędnych do wypełniania jej zadań.

(12) 5 Zarządzanie rybołówstwem zależy od dostępności danych dotyczących stanu biologicznego zasobów rybnych i od działalności flot rybackich. Gromadzenie danych przez państwa członkowskie, niezbędne do prowadzenia WPRyb, oraz dodatkowe badania i projekty pilotażowe realizowane przez Komisję powinny być wspierane poprzez wkład finansowy Unii.

(13) Zasoby finansowe powinny być udostępniane w celu uzyskania regularnego doradztwa naukowego ze strony międzynarodowych organizacji naukowych odpowiedzialnych za koordynację badań nad rybołówstwem na wodach, na których działają floty wspólnotowe.

(14) Reforma WPRyb spowodowała powstanie nowych wymagań w zakresie doradztwa naukowego, w szczególności dotyczących przyjęcia podejścia ekosystemowego oraz zarządzania mieszanymi zasobami rybnymi. Powinny zostać udostępnione środki finansowe umożliwiające uznanym ekspertom w tych dziedzinach lub instytucjom, dla których oni pracują sprostanie nowym wymaganiom.

(15) W celu wspierania dialogu i komunikacji między sektorem rybołówstwa a innymi grupami interesów należy zagwarantować, aby przemysł i inne zainteresowane strony były informowane we wczesnym etapie planowanych inicjatyw oraz aby cele WPRyb i środki z nią związane były jasno przedstawione i zrozumiale wytłumaczone.

(16) 6 W związku z zadaniami Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa i Akwakultury (ACFA), uaktualnionymi decyzją Komisji 1999/478/WE z dnia 14 lipca 1999 r.(5), europejskie organizacje zawodowe reprezentowane w ACFA powinny otrzymywać wsparcie finansowe na rzecz przygotowywania posiedzeń ACFA w celu polepszenia koordynacji krajowych organizacji na poziomie europejskim oraz w celu zapewnienia spójności przemysłu w kwestiach ważnych dla Unii.

(17) W celu poprawy zarządzania w ramach WPRyb oraz w celu zapewnienia rzeczywistego powołania Regionalnych Komitetów Doradczych (RKD), zgodnie z decyzją Rady 2004/585/WE z dnia 19 lipca 2004 r.(6), konieczne jest wsparcie finansowe RKD w początkowym etapie ich działalności i pokrycie kosztów związanych z tłumaczeniami ustnymi i pisemnymi.

(18) W celu zapewnienia koordynacji pracy RKD z pracami ACFA należy uwzględnić uczestnictwo przedstawicieli ACFA w posiedzeniach RKD.

(19) 7 W celu osiągnięcia celów WPRyb Unia odgrywa kluczową rolę w pracach organizacji międzynarodowych oraz zawiera umowy połowowe, łącznie z umowami o partnerstwie w sektorze rybołówstwa.

(20) 8 Istotne jest, aby Unia uczestniczyła w finansowaniu środków przeznaczonych na zapewnienie długotrwałej ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa na pełnym morzu i na wodach krajów trzecich.

(21) W ramach środków finansowych na pomoc techniczną uwzględnione powinny być wydatki związane z przygotowaniem, monitorowaniem, audytem i oceną, konieczne do realizacji i oceny środków wchodzących w zakres niniejszego rozporządzenia oraz osiągnięcia jego celów.

(22) Należy ustanowić procedury dotyczące zawartości wspólnotowych i krajowych programów odnoszące się do różnych środków zgodnie z odpowiednimi obszarami WPRyb.

(23) 9 Właściwe jest ustanowienie poziomu udziału finansowego Unii w odniesieniu do wydatków państw członkowskich.

(24) Powinny zostać ustanowione ramy finansowe na lata 2007-2013 zgodnie z komunikatem Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowanym "Budowanie naszej wspólnej przyszłości - Wyzwania polityczne i środki budżetowe rozszerzonej Unii na lata 2007-2013".

(25) 10 W odniesieniu do działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia należy zapewnić ochronę interesów finansowych Unii poprzez prawidłowe stosowanie prawodawstwa dotyczącego ochrony tych interesów oraz zapewnić odpowiednie kontrole przeprowadzane przez państwa członkowskie i Komisję.

(26) W celu zapewnienia skuteczności finansowania wspólnotowego działania finansowane na podstawie niniejszego rozporządzenia powinny być przedmiotem regularnych ocen.

(27) Środki niezbędne do wykonywania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7).

(28) Rozporządzenie Rady (WE) nr 657/2000 z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie bliższego dialogu z sektorem rybołówstwa i innymi grupami, na które ma wpływ wspólna polityka rybołówstwa(8), decyzja Rady 2000/439/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie finansowego udziału Wspólnoty w wydatkach ponoszonych przez państwa członkowskie na gromadzenie danych oraz na finansowanie badań i projektów pilotażowych związanych z prowadzeniem wspólnej polityki rybołówstwa(9) i decyzja Rady 2004/465/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w programach kontroli rybołówstwa państw członkowskich(10) powinny zostać uchylone ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2007 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEDMIOT I ZAKRES ZASTOSOWANIA

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy dla wspólnotowych środków finansowych na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa ("WPRyb") oraz prawa morza (zwane dalej "wspólnotowymi środkami finansowymi").

Artykuł  2

Zakres zastosowania

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wspólnotowych środków finansowych w następujących obszarach:

a) kontrola i egzekwowanie zasad WPRyb;

b) 11 środki ochronne, gromadzenie danych, zarządzanie nimi oraz ich wykorzystywanie do zapewniania doradztwa naukowego na potrzeby WPRyb;

c) zarządzanie WPRyb;

d) stosunki międzynarodowe w obszarze WPRyb i prawa morza.

ROZDZIAŁ  II

CELE

Artykuł  3

Cele ogólne

Wspólnotowe środki finansowe określone w rozdziale III przyczyniają się w szczególności do osiągnięcia następujących celów ogólnych:

a) poprawa zdolności administracyjnych oraz środków kontroli i egzekwowania zasad WPRyb;

b) 12 poprawa gromadzenia danych niezbędnych do celów WPRyb, zarządzania nimi i ich wykorzystywania;

c) poprawa jakości doradztwa naukowego do celów WPRyb;

d) 13 poprawa wsparcia technicznego usprawniającego zarządzanie flotą rybacką Unii do celów WPRyb;

e) większe zaangażowanie sektora rybołówstwa i innych grup interesów w tworzenie WPRyb oraz promowanie dialogu i komunikacji między nimi a Komisją;

f) wdrażanie środków związanych z porozumieniami partnerskimi w sprawie połowów i z innymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami do celów WPRyb, w szczególności zapewnienie zrównoważonego rozwoju zasobów rybołówstwa w krajach trzecich i na pełnym morzu;

g) wdrożenie środków związanych z prawem morza.

Artykuł  4 14

Szczegółowe cele dotyczące obszaru kontroli i egzekwowania przepisów

Wspólnotowe środki finansowe określone w art. 8 przyczyniają się do osiągnięcia celu polegającego na poprawie kontroli działalności połowowej w celu zapewnienia skutecznego wdrażania WPRyb na wodach UE i poza nimi poprzez finansowanie:

a) działań podejmowanych przez państwa członkowskie w celu wzmocnienia ich zdolności lub ograniczania słabych stron ich działań w zakresie kontroli rybołówstwa;

b) działań związanych z przeprowadzaną przez służby Komisji oceną i kontrolą stosowania przez państwa członkowskie zasad WPRyb;

c) koordynacji środków kontroli, w szczególności poprzez plany wspólnego rozmieszczenia jednostek krajowych inspekcji i monitorowania przy pomocy Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa (CFCA).

Artykuł  5 15

Szczegółowe cele dotyczące obszaru gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania oraz doradztwa naukowego

Unijne środki finansowe określone w art. 9, 10 i 11 przyczyniają się do osiągnięcia celu, jakim jest poprawa gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania oraz doradztwa naukowego w zakresie stanu zasobów, poziomu połowów oraz oddziaływania rybołówstwa na zasoby i ekosystem morski, gospodarcze aspekty rybołówstwa i akwakultury oraz wyniki sektora rybołówstwa, na wodach UE i poza nimi, dostarczając państwom członkowskim wsparcia finansowego na rzecz ustanowienia wieloletnich sumarycznych zbiorów danych, opartych na podstawach naukowych, obejmujących informacje biologiczne, techniczne, środowiskowe i społeczno-gospodarcze.

Artykuł  6

Szczegółowe cele dotyczące obszaru zarządzania

Wspólnotowe środki finansowe określone w art. 12 przyczyniają się do osiągnięcia celu związanego z zaangażowaniem zainteresowanych stron na wszystkich etapach WPRyb, począwszy od koncepcji do wdrożenia, oraz z informowaniem ich o celach i środkach związanych z WPRyb, w tym, w odpowiednich przypadkach, o ich wpływie społeczno-gospodarczym.

Artykuł  7

Szczegółowe cele dotyczące obszaru stosunków międzynarodowych

1.
W obszarze negocjacji i zawierania umów połowowych, łącznie z porozumieniami partnerskimi, wspólnotowe środki finansowe określone w art. 13 przyczyniają się do osiągnięcia następujących celów:

a) 16 ochrony zatrudnienia w regionach Unii uzależnionych od rybołówstwa;

b) zapewnienia utrzymania i konkurencyjności wspólnotowego sektora rybołówstwa;

c) 17 rozwoju, poprzez partnerstwo na poziomie dwustronnym, regionalnym lub wielostronnym, zdolności krajów trzecich w zakresie zarządzania i kontroli zasobów rybołówstwa w celu zagwarantowania zrównoważonego rybołówstwa i popierania rozwoju gospodarczego sektora rybołówstwa w tych krajach poprzez poprawę oceny naukowej i technicznej połowów, o których mowa, monitorowanie i kontrolę działalności połowowej, warunków zdrowotnych oraz otoczenia gospodarczego w sektorze;

d) zapewnienia odpowiednich dostaw na rynek wspólnotowy.

2. 18
W obszarze udziału Unii w organizacjach regionalnych i międzynarodowych, wspólnotowe środki finansowe określone w art. 13 przyczyniają się do ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa na poziomie międzynarodowym poprzez określanie odpowiednich sposobów zarządzania tymi zasobami.

ROZDZIAŁ  III

WSPÓLNOTOWE ŚRODKI FINANSOWE

Artykuł  8 19

Środki dotyczące obszaru kontroli i egzekwowania przepisów

1.
W obszarze kontroli i egzekwowania zasad WPRyb do wsparcia w ramach unijnych środków finansowych kwalifikują się następujące wydatki:

a) wydatki ponoszone przez państwa członkowskie w związku z wdrażaniem systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do WPRyb na rzecz:

(i) inwestycji dotyczących działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy krajowe, przez organy administracyjne lub przez sektor prywatny, w zakresie:

– zakupu lub opracowywania technologii, w tym sprzętu i oprogramowania, systemów wykrywania statków (VDS) oraz sieci informatycznych umożliwiających gromadzenie, administrowanie, zatwierdzanie, analizowanie, wymianę oraz rozwój metod pobierania próbek danych dotyczących rybołówstwa, w tym tworzenia stron internetowych dotyczących kontroli,

– zakupu lub opracowywania podzespołów niezbędnych do przesyłu danych od podmiotów zajmujących się działalnością połowową i wprowadzaniem do obrotu produktów rybołówstwa do odpowiednich organów państw członkowskich i wspólnotowych, w tym niezbędnych podzespołów do systemów elektronicznej rejestracji i raportowania (ERS), systemów monitorowania statków (VMS) oraz systemów automatycznej identyfikacji (AIS),

– wdrażania programów służących wymianie i analizie danych pomiędzy państwami członkowskimi,

– zakupu i modernizacji środków kontroli;

(ii) programów szkoleń i wymiany, w tym pomiędzy państwami członkowskimi, pracowników odpowiedzialnych za zadania polegające na monitorowaniu oraz sprawowaniu kontroli i nadzoru w obszarze rybołówstwa;

(iii) wdrażania pilotażowych projektów dotyczących kontroli rybołówstwa;

(iv) analizy kosztów i korzyści, a także oceny poniesionych wydatków i audytów dokonanych przez właściwe władze w ramach monitorowania, kontroli i nadzoru;

(v) inicjatyw, łącznie z seminariami i narzędziami medialnymi, skierowanych zarówno do rybaków, jak i innych uczestników, takich jak inspektorzy, prokuratura i sędziowie, ale także ogółu społeczeństwa, prowadzonych w celu większego uświadomienia im konieczności zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów oraz stosowania zasad WPRyb;

b) wydatki związane z administracyjnymi ustaleniami ze Wspólnym Ośrodkiem Badawczym lub jakimkolwiek innym organem konsultacyjnym Unii przeznaczone na ocenę i rozwój nowych technologii kontroli;

c) wszystkie wydatki operacyjne związane z inspekcjami przeprowadzanymi przez inspektorów Komisji dotyczącymi wdrażania WPRyb przez państwa członkowskie, a w szczególności z misjami kontrolnymi, wyposażeniem ochronnym i szkoleniami inspektorów, spotkaniami oraz wynajmem lub nabyciem przez Komisję środków służących do przeprowadzania inspekcji;

d) wkład do budżetu CFCA w celu pokrycia kosztów personelu i kosztów administracyjnych oraz wydatków operacyjnych związanych z rocznym planem pracy CFCA.

2.
Komisja może przyjąć szczegółowe zasady stosowania ust. 1 lit. a) w drodze aktów wykonawczych. Te akty wykonawcze przyjmowane są zgodnie z procedurą kontrolną, o której mowa w art. 30 ust. 2.
Artykuł  9 20

Środki dotyczące obszaru gromadzenia podstawowych danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania

1.
W obszarze gromadzenia podstawowych danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania, następujące wydatki kwalifikują się do finansowego wsparcia Unii w ramach wieloletnich programów krajowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa(11):

a) wydatki poniesione na gromadzenie danych biologicznych, technicznych, środowiskowych i społeczno-gospodarczych związanych z rybołówstwem przemysłowym i połowami rekreacyjnymi, w tym pobieranie próbek, prowadzone na morzu monitorowanie i badania oraz gromadzenie danych środowiskowych i społeczno-gospodarczych w przemyśle przetwórczym i akwakultury, jak określono w wieloletnim programie Unii, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 199/2008;

b) wydatki poniesione na środki związane z zarządzaniem, rozwojem, udoskonalaniem i wykorzystywaniem danych, o których mowa w lit. a);

c) wydatki poniesione na środki związane z wykorzystywaniem danych, o których mowa w lit. a), takie jak szacunki parametrów biologicznych i opracowywanie zbiorów danych na potrzeby analizy naukowej i doradztwa naukowego;

d) wydatki poniesione w związku z regionalnymi posiedzeniami koordynacyjnymi, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008 z odpowiednimi posiedzeniami naukowymi regionalnych organizacji zarządzania rybołówstwem, w których Unia jest umawiającą się stroną lub ma status obserwatora, a także z posiedzeniami międzynarodowych gremiów naukowych odpowiedzialnych za zapewnianie doradztwa naukowego.

2.
Komisja może przyjąć szczegółowe zasady stosowania ust. 1 w drodze aktów wykonawczych. Te akty wykonawcze przyjmowane są zgodnie z procedurą kontrolną, o której mowa w art. 30 ust. 2.
Artykuł  10 21

Środki dotyczące obszaru gromadzenia dodatkowych danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania

1. 22
W obszarze gromadzenia dodatkowych danych, Komisja może przeprowadzać prace badawcze i projekty pilotażowe. Działania, które mogą kwalifikować się do wsparcia finansowego Unii, obejmują:

a) 23 badania metodologiczne i projekty ukierunkowane na optymalizację i standaryzację metod gromadzenia danych niezbędnych dla świadczenia doradztwa naukowego;

b) projekty badawcze dotyczące gromadzenia danych, w szczególności w obszarach akwakultury, powiązań między rybołówstwem i akwakulturą a środowiskiem oraz zdolnością tworzenia miejsc pracy w sektorach rybołówstwa i akwakultury;

c) analizy i symulacje ekonomiczne i bioekonomiczne związane z planowanymi decyzjami w ramach WPRyb, włączając w to plany odnowy zasobów i zarządzania nimi oraz oceny oddziaływania WPRyb;

d) selektywność technik połowowych, łącznie z selektywnością związaną z konstrukcją narzędzi połowowych i technikami połowu, oraz badanie związków między zdolnością połowową, nakładem połowowym i śmiertelnością w każdym łowisku;

e) poprawę egzekwowania WPRyb, w szczególności w zakresie opłacalności;

f) ocenę i zarządzanie powiązaniami między działalnością połowową a akwakulturą i ekosystemami wodnymi.

2.
Finansowanie wszystkich badań i projektów pilotażowych realizowanych zgodnie z ust. 1 nie może przekroczyć 15 % rocznych środków zatwierdzonych na działania finansowane zgodnie z art. 9 i niniejszym artykułem.
Artykuł  11

Środki dotyczące obszaru doradztwa naukowego

W obszarze doradztwa naukowego do finansowania ze środków wspólnotowych kwalifikują się następujące wydatki:

a) 24 wydatki związane z umowami o partnerstwie z krajowymi instytucjami badawczymi lub z międzynarodowymi organami odpowiedzialnymi za ocenę stanu zasobów poniesione na rzecz zapewnienia doradztwa naukowego i danych;

b) 25 wydatki związane z ustaleniami administracyjnymi ze Wspólnym Centrum Badawczym lub jakimkolwiek innym organem konsultacyjnym Unii w celu zapewnienia sekretariatu Komitetu Naukowego, Technicznego i Ekonomicznego (STECF) oraz przeprowadzania wstępnej analizy danych i przygotowania danych oraz oceny sytuacji zasobów rybołówstwa;

c) wynagrodzenia wypłacane członkom STECF lub ekspertom zaproszonym przez STECF do udziału w pracach w ramach grup roboczych i sesji plenarnych;

d) wynagrodzenia wypłacane niezależnym ekspertom przekazującym Komisji informacje naukowe lub prowadzącym szkolenia dla administratorów i zainteresowanych stron dotyczące interpretacji wiedzy naukowej;

e) składki na rzecz organów międzynarodowych odpowiedzialnych za ocenę stanu zasobów.

Artykuł  12 26

Środki dotyczące obszaru zarządzania

W obszarze zarządzania do finansowania ze środków wspólnotowych kwalifikują się następujące wydatki:

a) koszty podróży i zakwaterowania członków organizacji przedstawicielskich w ACFA, związane ze spotkaniami przygotowawczymi poprzedzającymi posiedzenia ACFA, a także koszty tłumaczeń ustnych i pisemnych oraz koszty wynajęcia sali poniesione w związku z tymi spotkaniami przygotowawczymi;

b) koszt uczestnictwa przedstawicieli wyznaczonych przez ACFA do reprezentowania go na posiedzeniach RKD, Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) oraz STECF;

c) koszty operacyjne RKD zgodnie z decyzją 2004/585/WE;

d) koszty związane z podejmowanym z inicjatywy Komisji objaśnianiem celów i środków WPRyb, w szczególności wniosków Komisji, oraz rozpowszechnianiem odpowiednich informacji w tej dziedzinie skierowanych do sektora rybołówstwa i innych zainteresowanych grup, łącznie z następującymi działaniami:

i) tworzenie i rozpowszechnianie materiałów dokumentacyjnych dostosowanych do szczególnych potrzeb zainteresowanych grup (materiały drukowane, audiowizualne i elektroniczne);

ii) zapewnienie bardzo szerokiego dostępu do danych i materiałów wyjaśniających, dotyczących w szczególności wniosków Komisji, poprzez rozwinięcie strony internetowej właściwych służb Komisji i zamieszczanie na niej systematycznych publikacji, a także organizowanie seminariów informacyjnych i szkoleniowych dla środowisk opiniotwórczych.

Artykuł  13 27

Środki dotyczące obszaru stosunków międzynarodowych

1.
W obszarze stosunków międzynarodowych do finansowania ze środków wspólnotowych kwalifikują się następujące wydatki:

a) wydatki wynikające z umów połowowych i porozumień partnerskich w sprawie połowów, które Komisja wynegocjowała lub zamierza odnowić lub negocjować z krajami trzecimi;

b) wydatki wynikające z obowiązkowych składek Unii do budżetów organizacji międzynarodowych;

c) wydatki poniesione z tytułu członkostwa Unii w organizacjach w ramach ONZ oraz udzielanego im dobrowolnego finansowania, jak również wydatki związane z członkostwem Unii w dowolnej organizacji międzynarodowej aktywnie działającej w dziedzinie prawa morza i udzielanego jej dobrowolnego finansowania;

d) dobrowolny wkład finansowy na przygotowanie powstania nowych organizacji międzynarodowych lub sporządzania traktatów międzynarodowych będących przedmiotem zainteresowania Unii;

e) dobrowolny wkład finansowy na rzecz prac lub programów będących przedmiotem specjalnego zainteresowania Unii, przeprowadzanych przez organizacje międzynarodowe;

f) wkład finansowy na działania (spotkania robocze, nieformalne i nadzwyczajne posiedzenia zainteresowanych stron), które wspierają interesy Unii w organizacjach międzynarodowych i wzmacniają współpracę z jej partnerami w ramach tych organizacji. W związku z tym ponoszone są także koszty uczestnictwa przedstawicieli z krajów trzecich w negocjacjach i posiedzeniach forów i organizacji międzynarodowych, gdy ich obecność jest niezbędna w interesie Unii.

2.
Środki finansowane zgodnie z ust. 1 lit. a) i b) są wdrażane w szczególności na podstawie rozporządzeń i decyzji związanych z zawarciem umów lub protokołów połowowych między Unią a krajami trzecimi oraz na podstawie rozporządzeń i decyzji związanych z podpisaniem przez Unię umów dotyczących organizacji międzynarodowych w sektorze rybołówstwa.
Artykuł  14

Pomoc techniczna

Wspólnotowe środki finansowe mogą pokrywać wydatki związane z działaniami w zakresie przygotowania, nadzoru, monitorowania, audytu i oceny niezbędnymi do wdrożenia i oceny środków w ramach niniejszego rozporządzenia oraz do osiągnięcia jego celów, np. badaniami, spotkaniami, ekspertami, informacjami, podnoszeniem świadomości, działaniami szkoleniowymi i publikacjami, wydatki związane z technologiami informatycznymi, w tym przeznaczonymi na sieci komputerowe służące wymianie informacji, wydatki związane z zatrudnieniem pracowników czasowych lub jakąkolwiek pomocą administracyjną lub techniczną ponoszone przez Komisję.

ROZDZIAŁ  IV

STAWKI WSPÓŁFINANSOWANIA

Artykuł  15

Stawki współfinansowania w obszarze systemu monitorowania i kontroli

W odniesieniu do wspólnotowych środków finansowych określonych w art. 8 lit. a) stawki współfinansowania nie przekraczają 50 % kwalifikujących się wydatków. Jednakże w odniesieniu do działań określonych w art. 8 lit. a) pkt i), z wyjątkiem zakupu statków rybackich i statków powietrznych, pkt iii) oraz v), Komisja może podjąć decyzję o przekroczeniu stawki 50 % kwalifikujących się wydatków.

Artykuł  16 28

Stawki współfinansowania w obszarze gromadzenia podstawowych danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania

W odniesieniu do wspólnotowych środków finansowych określonych w art. 9 stawki współfinansowania nie przekraczają 50 % kosztów kwalifikujących się wydatków publicznych, ponoszonych w związku z realizacją programu zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 199/2008.

Artykuł  17 29

Stawki współfinansowania w obszarze gromadzenia dodatkowych danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania

W odniesieniu do wspólnotowych środków finansowych określonych w art. 10 stawki współfinansowania nie przekraczają 50 % kosztów kwalifikujących się w przypadku środków podjętych w wyniku konkursu. Uniwersytety i publiczne instytucje badawcze, od których na mocy przepisów krajowych, którym podlegają, wymaga się potrącania kosztów stałych, mogą przedkładać wnioski obejmujące do 100 % kosztów krańcowych zaistniałych w związku z realizacją projektu.

Artykuł  18 30

Poziom finansowania kosztów podróży i zakwaterowania członków ACFA

1.
W odniesieniu do wspólnotowych środków finansowych określonych w art. 12 lit. a) i b) stawka finansowania jest określana zgodnie z ust. 2 i 3 niniejszego artykułu.
2.
Proporcjonalnie do reprezentacji w ramach plenarnego Komitetu ACFA, każdej organizacji przedstawicielskiej będącej członkiem plenum ACFA będą przyznawane prawa ciągnienia, w ramach porozumienia finansowego z Komisją oraz w zależności od dostępnych zasobów finansowych.
3.
Te prawa ciągnienia i średni koszt podróży członka organizacji przedstawicielskiej decydują o liczbie podróży, za które każda organizacja może być odpowiedzialna finansowo, podejmowanych w związku z posiedzeniami przygotowawczymi. W ramach łącznej kwoty prawa ciągnienia 20 % rzeczywistych kwalifikujących się wydatków zatrzymuje w formie ryczałtu każda z organizacji przedstawicielskich w celu pokrycia tych jej kosztów organizacyjnych i administracyjnych, które są bezpośrednio związane z organizowaniem spotkań przygotowawczych.

ROZDZIAŁ  V

PROCEDURY FINANSOWE

SEKCJA  1

Procedury stosowane w obszarze systemów monitorowania i kontroli

Artykuł  19

Przepis wstępny

Wspólnotowy wkład finansowy do krajowych programów przyjętych przez państwa członkowskie przy wdrażaniu systemów monitorowania i kontroli stosowanych do WPRyb jest przyznawany zgodnie z procedurami określonymi w przepisach niniejszej sekcji.

Artykuł  20 31

Programowanie

1.
Państwa członkowskie składają do dnia 15 listopada roku poprzedzającego dany rok wdrożenia wnioski o przyznanie unijnego wsparcia finansowego.

Do takich wniosków dołączany jest roczny program kontroli rybołówstwa zawierający następujące informacje:

a) cele rocznego programu kontroli rybołówstwa;

b) planowane dostępne zasoby ludzkie;

c) planowane dostępne zasoby finansowe;

d) planowana liczba dostępnych statków rybackich i statków powietrznych;

e) wykaz projektów, w odniesieniu do których wnioskowano o wkład finansowy;

f) ogólne przewidywane wydatki na realizację projektów;

g) harmonogram wykonania w odniesieniu do każdego projektu wymienionego w rocznym programie kontroli rybołówstwa;

h) wykaz wskaźników, które zostaną wykorzystane do oceny skuteczności rocznego programu kontroli rybołówstwa.

2.
Roczny program kontroli rybołówstwa określa, dla każdego projektu, jakiego środka wymienionego w art. 8 lit. a) on dotyczy, oraz cel projektu i jego szczegółowy opis zawierający następujące informacje: właściciel, miejsce, szacowany koszt, harmonogram wykonania projektu oraz procedurę zamówień publicznych, którą należy zastosować. W przypadku projektu realizowanego wspólnie przez więcej niż jedno państwo członkowskie roczny program kontroli rybołówstwa zawiera również wykaz państw członkowskich realizujących projekt, szacowane koszty całkowite projektu oraz szacowane koszty na państwo członkowskie.
3.
W odniesieniu do statków morskich i powietrznych program kontroli rybołówstwa określa także:

a) w jakim stopniu będą one wykorzystywane przez właściwe organy do celów kontroli, tzn. ich procentowe wykorzystanie w ramach ogólnej rocznej działalności;

b) ile godzin lub dni w ciągu roku będą one najprawdopodobniej wykorzystywane do celów kontroli rybołówstwa oraz jaki system funkcjonuje w państwie członkowskim, w celu umożliwienia Komisji lub Trybunałowi Obrachunkowemu sprawdzenia ich efektywnego wykorzystania do celów kontroli;

c) w przypadku modernizacji, ich oczekiwany okres użytkowania.

4.
Państwa członkowskie przekazują informacje wymagane na mocy ust. 1, 2 i 3, składając w wersji zarówno elektronicznej, jak i papierowej elektroniczny formularz przekazany im przez Komisję.
Artykuł  21

Decyzja Komisji

1.
Decyzje dotyczące wspólnotowego wkładu finansowego do programów krajowych są podejmowane każdego roku zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 30 ust. 2, na podstawie programów kontroli rybołówstwa przedłożonych przez państwa członkowskie.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, dają pierwszeństwo działaniom, które są najbardziej odpowiednie do poprawy skuteczności działań w zakresie monitorowania, kontroli i nadzoru, z uwzględnieniem także wyników państw członkowskich we wdrażaniu programów już zatwierdzonych.
3.
Decyzje określone w ust. 1 określają:

a) całkowitą wysokość wkładu finansowego, jaki ma zostać przyznany poszczególnym państwom członkowskim na rzecz działań określonych w art. 8 lit. a);

b) poziom wkładu finansowego;

c) warunki mające zastosowanie do wkładu finansowego wynikające z przepisów wspólnotowych.

SEKCJA  2

Procedury stosowane w obszarze gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania 32

Artykuł  22 33

Przepis wstępny

Wkład finansowy Unii do wydatków ponoszonych przez państwa członkowskie na rzecz gromadzenia określonych w art. 9 podstawowych danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania jest przyznawany zgodnie z procedurami określonymi w niniejszej sekcji.

Artykuł  23 34

(uchylony)

Artykuł  24 35

Decyzja Komisji w sprawie finansowania

1. 36
Decyzje dotyczące unijnego wkładu finansowego do programów krajowych są podejmowane każdego roku zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 30 ust. 2, na podstawie wieloletnich programów przedłożonych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 199/2008 i zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z art. 6 ust. 3 tego rozporządzenia.
2. 37
(uchylony).
3.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, określają:

a) całkowitą wysokość wkładu finansowego, jaki ma zostać przyznany poszczególnym państwom członkowskim na rzecz działań określonych w art. 9;

b) poziom wkładu finansowego;

c) warunki mające zastosowanie do wkładu finansowego wynikające z przepisów wspólnotowych.

ROZDZIAŁ  VI

PRZYZNAWANIE FUNDUSZY

Artykuł  25

Środki budżetowe

Wysokość rocznych środków zatwierdzana jest przez władzę budżetową w ramach ograniczeń wynikających z ram finansowych.

Artykuł  26 38

Łączenie wsparcia wspólnotowego

Na działania finansowane na podstawie niniejszego rozporządzenia nie udziela się pomocy finansowej z innych instrumentów finansowych Unii. Beneficjenci niniejszego rozporządzenia przekazują Komisji informacje dotyczące innego otrzymanego finansowania, jak również wszystkich rozpatrywanych wniosków o przyznanie finansowania.

ROZDZIAŁ  VII

KONTROLA I OCENA

Artykuł  27 39

Ochrona interesów finansowych Unii

1.
W przypadku realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszej decyzji Komisja zapewnia ochronę interesów finansowych Unii poprzez zastosowanie środków zapobiegających oszustwom, korupcji i wszelkim innym działaniom niezgodnym z prawem, poprzez skuteczne kontrole oraz odzyskiwanie nienależnie wypłaconych kwot, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości - poprzez zastosowanie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(12) oraz rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(13), a także z rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącym dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(14).
2.
W odniesieniu do działań Unii finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia, w przypadku naruszeń przepisów prawa wspólnotowego, w tym naruszenia zobowiązań umownych na podstawie programu, wynikających z działania lub zaniechania ze strony podmiotu gospodarczego, które skutkują lub mogłyby skutkować szkodą dla ogólnego budżetu Unii lub budżetów zarządzanych przez nie w związku z nieuzasadnionymi wydatkami, zastosowanie ma rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2988/95 oraz rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2185/96.
3.
Komisja zmniejsza, zawiesza lub odzyskuje kwotę pomocy finansowej przydzielonej na dane działanie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, w tym także przypadków nieprzestrzegania niniejszego rozporządzenia, indywidualnej decyzji lub umowy albo porozumienia przyznającego dane wsparcie finansowe, lub jeśli okaże się, że w działaniu wprowadzono zmiany pozostające w sprzeczności z charakterem lub warunkami realizacji, bez wystąpienia do Komisji o zatwierdzenie tych zmian.
Artykuł  28

Audyty i korekty finansowe

1.
Bez uszczerbku dla audytów przeprowadzanych przez państwa członkowskie zgodnie z krajowymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi, urzędnicy lub przedstawiciele Komisji i Trybunału Obrachunkowego mogą, w okresie do trzech lat po dokonaniu przez Komisję końcowej płatności, w każdej chwili przeprowadzić audyt na miejscu w zakresie działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia po uprzednim zawiadomieniu, z wyjątkiem pilnych przypadków, na 10 dni roboczych wcześniej.

Urzędnicy lub przedstawiciele Komisji i Trybunału Obrachunkowego, posiadający odpowiednie upoważnienie do wykonywania audytów na miejscu, mają dostęp do ksiąg i wszelkich innych dokumentów, w tym dokumentów i metadanych sporządzonych lub otrzymanych i zapisanych na nośnikach elektronicznych, dotyczących wydatków finansowanych na mocy niniejszego rozporządzenia.

Powyższe uprawnienia do przeprowadzania audytów nie naruszają stosowania przepisów prawa krajowego, które zastrzegają dostęp do niektórych aktów dla osób specjalnie wyznaczonych na mocy prawa krajowego. Urzędnicy lub przedstawiciele Komisji i Trybunału Obrachunkowego nie uczestniczą między innymi w przeszukaniach pomieszczeń lub w przesłuchaniach osób przeprowadzanych na mocy prawa krajowego danego państwa członkowskiego. Mają oni jednak dostęp do uzyskanych w ten sposób informacji.

Jeżeli jakiekolwiek wsparcie finansowe przyznane na podstawie niniejszego rozporządzenia jest następnie przyznawane stronie trzeciej jako końcowemu beneficjentowi, pierwotny beneficjent otrzymujący wspólnotowe wsparcie finansowe przekazuje Komisji wszystkie istotne informacje dotyczące tożsamości tego końcowego beneficjenta.

Beneficjenci udostępniają w tym celu wszystkie odpowiednie dokumenty w okresie do trzech lat od dokonania przez Komisję końcowej płatności.

Komisja może także zażądać od zainteresowanego państwa członkowskiego, aby przeprowadziło ono audyty na miejscu w zakresie działań finansowanych na podstawie art. 8 i 9. Urzędnicy lub przedstawiciele Komisji i Trybunału Obrachunkowego mogą uczestniczyć w takich audytach.

2. 40
Jeżeli Komisja uzna, że fundusze nie zostały wykorzystane zgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu lub w jakimkolwiek innym akcie prawnym Unii, powiadamia beneficjentów, łącznie z beneficjentami końcowymi w rozumieniu ust. 1, którzy w terminie jednego miesiąca od daty takiego powiadomienia przekazują swoje uwagi Komisji.

Jeżeli beneficjenci nie odpowiedzą w określonym terminie lub jeżeli uwagi nie wpłyną na zmianę opinii Komisji, Komisja zmniejsza lub cofa przyznany wkład finansowy lub zawiesza płatności.

Każda kwota nienależnie wypłacona jest zwracana Komisji. Do wszelkich kwot, które nie zostaną zwrócone we właściwym czasie, doliczone są odsetki zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE, Euratom) nr 1605/2002.

3.
Komisja zapewnia, aby istniały odpowiednie uzgodnienia dotyczące kontroli i audytu finansowanych działań zgodnie z art. 53 ust 7 i art. 165 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
4.
Zgodnie z zasadą suwerenności narodowej, jedynie w drodze porozumienia z krajem trzecim Komisja może przeprowadzać lub zlecić przeprowadzenie audytów finansowych funduszy wypłaconych krajom trzecim na działania finansowane na podstawie art. 13 lit. a).
Artykuł  29

Ocena i sprawozdawczość

1.
Działania finansowane w ramach niniejszego rozporządzenia będą regularnie monitorowane w celu śledzenia ich wdrażania.
2.
Komisja zapewnia regularną, niezależną i zewnętrzną ocenę finansowanych działań.
3.
Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie:

a) sprawozdanie z tymczasowej oceny osiągniętych wyników oraz ilościowych i jakościowych aspektów wdrożenia działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie później niż do dnia 31 marca 2011 r.;

b) komunikat na temat ciągłości działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie później niż do dnia 30 sierpnia 2012 r.;

c) sprawozdanie z oceny ex post nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r.

ROZDZIAŁ  VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  30 41

Procedura komitetowa

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury ustanowiony na mocy art. 30 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającego przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję(15).
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  31 42

(uchylony)

Artykuł  32 43

Uchylenie zdezaktualizowanych aktów prawnych

Niniejszym uchyla się ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2007 r. rozporządzenie (WE) nr 657/2000 oraz decyzje 2000/439/WE i 2004/465/WE. Niemniej jednak przepisy określone w art. 3 tiret drugie oraz art. 4 i 6 decyzji 2000/439/WE, a także w załączniku do tej decyzji, mające zastosowanie w dniu 31 grudnia 2006 r., obowiązują odpowiednio w odniesieniu do krajowych programów dotyczących gromadzenia danych, zarządzania nimi i korzystania z nich na lata 2007 i 2008.

Artykuł  33

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 maja 2006 r.

W imieniu Rady
J. PRÖLL
Przewodniczący

______

(1) Opinia z dnia 15 grudnia 2005 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 59. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1242/2004 (Dz.U. L 236 z 7.7.2004, str. 1).

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1261/2005 (Dz.U. L 201 z 2.8.2005, str. 3).

(5) Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 70. Decyzja zmieniona decyzją 2004/864/WE (Dz.U. L 370 z 17.12.2004, str. 91).

(6) Dz.U. L 256 z 3.8.2004, str. 17. Decyzja zmieniona decyzją Komisji 2006/191/WE (Dz.U. L 66 z 8.3.2006, str. 50).

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(8) Dz.U. L 80 z 31.3.2000, str. 7.

(9) Dz.U. L 176 z 15.7.2000, str. 42. Decyzja zmieniona decyzją 2005/703/WE (Dz.U. L 267 z 12.10.2005, str. 26).

(10) Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 114. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/2/WE (Dz.U. L 2 z 5.1.2006, str. 4).

(11) Dz.U. L 60 z 5.3.2008, s. 1.

(12) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.

(13) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(14) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

(15) Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
2 Motyw 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
3 Motyw 9 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
4 Motyw 11 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
5 Motyw 12 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
6 Motyw 16 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
7 Motyw 19 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
8 Motyw 20 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
9 Motyw 23 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
10 Motyw 25 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
11 Art. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
12 Art. 3 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
13 Art. 3 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
14 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
15 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
16 Art. 7 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
17 Art. 7 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
18 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
19 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
20 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
21 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
22 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
23 Art. 10 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
24 Art. 11 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
25 Art. 11 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
26 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
27 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 2 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
28 Art. 16 zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
29 Art. 17 zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
30 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
31 Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
32 Nagłówek zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
33 Art. 22 zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
34 Art. 23 uchylony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
35 Art. 24 zmieniony przez art. 1 pkt 20 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
36 Art. 24 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 20 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
37 Art. 24 ust. 2 uchylony przez art. 1 pkt 20 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
38 Art. 26 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
39 Art. 27 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
40 Art. 28 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
41 Art. 30 zmieniony przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
42 Art. 31 uchylony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lipca 2011 r.
43 Art. 32 zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 693/2011 z dnia 6 lipca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.192.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.160.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 861/2006 ustanawiające unijne środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza
Data aktu: 22/05/2006
Data ogłoszenia: 14/06/2006
Data wejścia w życie: 04/07/2006, 01/01/2007