zwana dalej "Wspólnotą", i KRÓLESTWO MAROKA,
zwane dalej "Marokiem",
zwane dalej "Stronami",
UWZGLĘDNIAJĄC bliskie stosunki między Wspólnotą a Marokiem, w szczególności w ramach Układu Eurośródziemnomorskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Królestwem Maroka, z drugiej strony, oraz ich wspólne pragnienie dalszego rozwijania tych stosunków,
UWZGLĘDNIAJĄC Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza,
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ znaczenia zasad ustanowionych w kodeksie postępowania odpowiedzialnego rybołówstwa przyjętego na konferencji FAO (Organizacji ds. Wyżywienia i Rolnictwa) w 1995 r.,
ZDECYDOWANE współpracować we wspólnym interesie na rzecz wprowadzenia odpowiedzialnego rybołówstwa w celu zapewnienia długotrwałej ochrony i zrównoważonego wykorzystywania żywych zasobów morskich, w szczególności poprzez wdrożenie systemu kontroli obejmującego w całości działalność połowową w celu zapewnienia skuteczności środków rozwoju i ochrony tych zasobów,
PRZEKONANE, ŻE taka współpraca musi przyjąć formę inicjatyw i środków, które podejmowane wspólnie lub niezależnie przez każdą ze Stron będą się wzajemnie uzupełniać, zapewniając spójność polityk i synergię podejmowanych starań,
ZDECYDOWANE, w tym celu, przyczyniać się w ramach sektorowej polityki rybołówstwa w Maroku do rozwijania partnerstwa mającego na celu w szczególności ustalenie najwłaściwszych środków gwarantujących skuteczne wdrażanie tej polityki oraz zaangażowanie podmiotów gospodarczych i społeczeństwa w jej realizację,
PRAGNĄC ustanowić zasady i warunki regulujące działalność połowową statków Wspólnoty w marokańskich strefach połowowych oraz wsparcie Wspólnoty dla wprowadzenia odpowiedzialnych połowów w tych strefach połowowych,
ZDECYDOWANE nawiązać bliższą współpracę gospodarczą w zakresie rybołówstwa i działań pokrewnych poprzez wprowadzenie i rozwój wspólnych przedsięwzięć, w które zaangażują się przedsiębiorstwa obu Stron,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
Cel
Niniejsze porozumienie ustanawia zasady i procedury regulujące:
– gospodarczą, finansową, techniczną i naukową współpracę w dziedzinie rybołówstwa, mającą na celu wprowadzenie odpowiedzialnego rybołówstwa w marokańskich strefach połowowych, gwarantującą ochronę i zrównoważone wykorzystywanie zasobów połowowych oraz rozwój sektora rybołówstwa w Maroku,
– warunki dostępu wspólnotowych statków rybackich do marokańskich stref połowowych,
– rozwiązania w zakresie kontroli połowów w marokańskich strefach połowowych, mające gwarantować spełnienie wyżej opisanych warunków, skuteczność środków gwarantujących ochronę zasobów rybnych i zarządzanie nimi oraz zwalczanie nielegalnych, niezgłoszonych i nieuregulowanych połowów,
– partnerstwa pomiędzy przedsiębiorstwami ukierunkowanymi na rozwój, we wspólnym interesie, działalności gospodarczej w sektorze rybołówstwa i działań pokrewnych.
Definicje
Do celów niniejszego porozumienia, Protokołu i Załącznika:
a) "marokańska strefa połowowa" oznacza wody podlegające jurysdykcji Królestwa Maroka lub jego władzy suwerennej;
b) "władze Maroka" oznaczają Ministerstwo Rolnictwa, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rybołówstwa Morskiego - Departament Rybołówstwa Morskiego;
c) "władze Wspólnoty" oznaczają Komisję Europejską;
d) "statek wspólnotowy" oznacza statek rybacki pływający pod banderą Państwa Członkowskiego i zarejestrowany we Wspólnocie;
e) "Wspólny Komitet" oznacza komitet złożony z przedstawicieli Wspólnoty i Maroka, którego funkcje określono w art. 10 niniejszego porozumienia.
Zasady i cele związane z niniejszym porozumieniem
Współpraca naukowa
Dostęp statków wspólnotowych do łowisk w marokańskich strefach połowowych
Warunki regulujące działalność połowową
Wkład finansowy
a) z wkładu finansowego z tytułu dostępu statków wspólnotowych do marokańskich stref połowowych, bez uszczerbku dla opłat należnych od statków wspólnotowych z tytułu opłaty licencyjnej;
b) ze wsparcia finansowego Wspólnoty na rzecz wprowadzenia krajowej polityki rybołówstwa opartej na odpowiedzialnych połowach i zrównoważonym wykorzystaniu zasobów rybołówstwa na wodach terytorialnych Maroka.
Promowanie współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi
Współpraca administracyjna
Umawiające się Strony, pragnąc zapewnić skuteczność środków rozwoju i ochrony zasobów rybołówstwa:
– rozwijają współpracę administracyjną w celu zapewnienia, by ich statki przestrzegały postanowień niniejszego porozumienia i marokańskiego ustawodawstwa w zakresie rybołówstwa morskiego, każda we własnym imieniu,
– współpracują w zapobieganiu i zwalczaniu nielegalnych połowów, w szczególności poprzez wymianę informacji i ścisłą współpracę administracyjną.
Wspólny Komitet
a) nadzór nad wykonaniem, interpretacją i sprawnym stosowaniem porozumienia;
b) określanie i ocena wprowadzenia rocznego i wieloletniego programowania, o których mowa w art. 7 ust. 2;
c) zapewnianie koniecznej łączności w sprawach leżących we wspólnym interesie Stron, związanych z rybołówstwem;
d) działanie w charakterze forum w celu polubownego rozwiązywania sporów związanych z interpretacją lub stosowaniem niniejszego porozumienia;
e) w razie konieczności, ponowna ocena poziomu wielkości dopuszczalnych połowów i związanego z nimi wkładu finansowego;
f) wszelkie inne funkcje uzgodnione na mocy porozumienia między Stronami, w tym w odniesieniu do zwalczania nielegalnych połowów i współpracy administracyjnej.
Obszar obowiązywania porozumienia
Niniejsze porozumienie stosuje się, z jednej strony, do terytoriów, na których stosuje się Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, na warunkach ustanowionych w tym Traktacie oraz, z drugiej strony, do terytorium Maroka i na wodach podlegających jurysdykcji Maroka.
Okres obowiązywania
Niniejsze porozumienie stosuje się przez okres czterech lat, począwszy od jego wejścia w życie; jest ono odnawialne na takie same okresy, chyba że zostanie wypowiedziane zgodnie z art. 14.
Rozstrzyganie sporów
Umawiające się Strony konsultują się wzajemnie w przypadku sporów dotyczących interpretacji lub stosowania niniejszego porozumienia.
Wypowiedzenie
Zawieszenie
Protokół i Załącznik z jego dodatkami stanowią integralną część niniejszego porozumienia.
Język i wejście w życie
Niniejsze porozumienie, sporządzone w dwóch egzemplarzach w językach arabskim, angielskim, czeskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim, przy czym każdy z tych tekstów jest jednakowo autentyczny, wchodzi w życie w dniu, w którym Strony wymienią notyfikacje dotyczące zakończenia właściwych procedur przyjęcia.
PROTOKÓŁ
ustalający wielkości dopuszczalne połowów i wkład finansowy przewidziany w Porozumieniu o partnerstwie w sektorze rybołówstwa pomiędzy Wspólnotą Europejską a Królestwem Maroka
Okres stosowania i wielkości dopuszczalne połowów
Wkład finansowy - Warunki płatności
Współpraca naukowa
Zmiana wielkości dopuszczalnych połowów
Połowy badawcze
Strony wspierają połowy badawcze w marokańskich strefach połowowych na podstawie wyników badań przeprowadzonych pod kierownictwem Wspólnego Komitetu naukowego przewidzianego w niniejszym porozumieniu. W tym celu Strony prowadzą konsultacje na wniosek jednej z nich i określają, oddzielnie dla każdego przypadku, gatunki (takie jak gąbki), warunki i inne istotne parametry.
Zezwolenia na połowy badawcze są wydawane w celu przeprowadzania prób na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy.
Jeżeli Strony stwierdzą, że połowy badawcze dały pozytywne wyniki, nowe dopuszczalne wielkości połowów mogą zostać przyznane Wspólnocie po przeprowadzeniu procedury konsultacji przewidzianej w art. 4 i do czasu wygaśnięcia niniejszego Protokołu. W związku z tym wkład finansowy mógłby zostać zwiększony.
Wkład porozumienia partnerskiego we wdrażanie sektorowej polityki rybołówstwa w Maroku
a) co najmniej 4,75 mln EUR rocznie z kwoty przewidzianej w ust. 1 zostanie przeznaczone przez Maroko na modernizację i udoskonalanie floty przybrzeżnej;
b) kwota 1,25 mln EUR rocznie zostanie przeznaczona na program wycofania sieci dryfujących;
c) pozostała część może zostać przyznana przez Maroko na inne elementy polityki rybołówstwa, w szczególności na:
– badania naukowe,
– restrukturyzację działalności połowowej na małą skalę,
– aktualizację kanałów sprzedaży i promowanie wewnętrznej konsumpcji,
– mechanizację metod wyładunku i przeładunku ryb,
– szkolenia,
– wsparcie organizacji zawodowych.
Wprowadzenie wsparcia dla ustanowienia odpowiedzialnego rybołówstwa
a) wytyczne w skali rocznej i wieloletniej, kierujące wprowadzaniem priorytetów marokańskiej polityki rybołówstwa, których celem jest ustanowienie zrównoważonego i odpowiedzialnego rybołówstwa, w szczególności określone w art. 6 ust. 2;
b) cele do osiągnięcia w skali rocznej i wieloletniej, jak również kryteria i wskaźniki, jakie należy stosować w celu umożliwienia przeprowadzenia oceny wyników osiągniętych w skali rocznej.
Integracja gospodarcza podmiotów gospodarczych z sektorem rybołówstwa w Maroku
Spory - Zawieszenie stosowania Protokołu
Zawieszenie stosowania Protokołu ze względu na brak płatności
Z zastrzeżeniem postanowień art. 4, w przypadku gdy Wspólnota nie dokona płatności przewidzianych w art. 2, stosowanie niniejszego Protokołu może zostać zawieszone pod następującymi warunkami:
a) właściwe władze Maroka powiadamiają Komisję Europejską o braku płatności. Wspólnota Europejska przeprowadza stosowną weryfikację i, w razie konieczności, dokonuje płatności najpóźniej w terminie 30 dni roboczych od otrzymania powiadomienia;
b) w przypadku braku płatności lub odpowiedniego uzasadnienia braku płatności w terminie przewidzianym w art. 2 ust. 4 właściwe władze Maroka mają prawo zawiesić stosowanie Protokołu. O zawieszeniu niezwłocznie informują Wspólnotę Europejską;
c) stosowanie Protokołu wznawia się z chwilą dokonania przedmiotowej płatności.
Obowiązujące przepisy prawa krajowego
Działalność statków prowadzona w zastowaniu niniejszego Protokołu i jego Załącznika, w szczególności przeładunek, korzystanie z usług portowych, zakup dostaw i pozostałe, reguluje właściwe prawo krajowe Maroka.
Wejście w życie
Niniejszy Protokół wraz z Załącznikiem wchodzi w życie z dniem wejścia w życie porozumienia.
Tabela 1: Wielkości dopuszczalne połowów
Rodzaj połowu | |||||
Działalność Połowowa Na Małą Skalę |
Połowy Gatunków Głębinowych |
Połowy Pelagiczne Na Skalę Przemysłową |
|||
Połowy pelagiczne na północy: niewody |
Działalność połowowa na małą skalę na południu: liny, haczyki, pułapki |
Działalność połowowa na małą skalę na północy: taklowce głębinowe |
Połów tuńczyka na małą skalę: klipry |
Taklowce głębinowe i włoki denne oraz głębokowodna kotwiczona sieć skrzelowa wykonana z przędzy typu multifilament |
Zasób C |
- Tonaż 60 000 ton |
|||||
20 statków |
20 statków |
30 statków |
27 statków |
22 statki |
______
(1) Do kwoty tej dodaje się następujące zasoby:
- w ramach trwających obecnie programów MEDA (programy wsparcia dla przedsiębiorstw, programy wsparcia dla stowarzyszeń zawodowych, programy wsparcia dla wykonania układu stowarzyszeniowego) całkowita suma około 3 mln EUR (przez okres czterech lat) będzie przyznana na środki towarzyszące w odniesieniu do podmiotów gospodarczych w sektorze rybołówstwa (doradzanie przedsiębiorstwom i stowarzyszeniom, dostęp do kredytów dla MŚP, itd.) oraz na dostosowanie do ram instytucjonalnych i ustawowych, w kontekście partnerstwa z instytucjami i organami administracji Państw Członkowskich,
- Kwota opłat należnych od armatorów określonych w rozdziale I pkt 4 Załącznika, pobieranych bezpośrednio przez Maroko na rachunek przewidziany w rozdziale I pkt 5 Załącznika, która jest szacowana na około 3 400 000 EUR rocznie.
Warunki dokonywania połowów w marokańskich strefach połowowych przez statki Wspólnoty
POSTANOWIENIA MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW O LICENCJE I WYDAWANIA LICENCJI
Wnioski o licencje
2. Aby statek został zakwalifikowany, ani armator, ani kapitan, ani sam statek nie mogą mieć zakazu prowadzenia działalności połowowej w Maroku. Ich sytuacja w stosunku do administracji Maroka musi być zgodna z przepisami, w tym znaczeniu, że muszą wywiązać się ze wszystkich wcześniejszych zobowiązań wynikających z prowadzonej przez siebie działalności połowowej w Maroku w ramach umów połowowych zawartych ze Wspólnotą.
3. Właściwe władze Wspólnoty przedkładają Ministerstwu Rolnictwa, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rybołówstwa Morskiego - Departament Rybołówstwa Morskiego (dalej zwany "Departamentem") listę statków, które chcą uczestniczyć w połowach w granicach ustalonych w arkuszach danych załączonych do Protokołu, co najmniej 20 dni przed początkiem okresu ważności wnioskowanych licencji.
4. Listy te wskazują, według kategorii połowów i według strefy, używany tonaż statku, ilość statków, jak również główne cechy charakterystyczne i kwoty płatności w rozbiciu na rubryki w odniesieniu do każdego statku. Dla kategorii "taklowce" i "statki do połowów na małą skalę" przy każdym statku wskazywane jest narzędzie lub narzędzia, które będą używane we wnioskowanym okresie.
Rejestr zawierający wszystkie informacje konieczne do wydania licencji połowowych zostaje także dołączony do wniosku o licencję w formacie zgodnym z oprogramowaniem używanym w Departamencie.
5. Indywidualne wnioski przedkładane są w departamencie na formularzach, których wzór znajduje się w dodatku 1.
6. Każdy wniosek o licencję składany jest wraz z następującymi dokumentami:
– kopią certyfikatu tonażu, z podaniem tonażu statku, której zgodność z oryginałem potwierdziło Państwo Członkowskie bandery,
– aktualną potwierdzoną fotografią barwną, pokazującą statek od strony burty. Wymiary tej fotografii wynoszą 15 cm × 10 cm,
– potwierdzeniem uiszczenia opłaty za licencje połowowe, innych należności i kosztów pracy obserwatorów,
– wszystkimi innymi dokumentami lub świadectwami wymaganymi zgodnie z postanowieniami szczegółowymi mającymi zastosowanie do danego typu statku na podstawie niniejszego Protokołu.
Wydawanie licencji
2. Licencje są sporządzane zgodnie z danymi zawartymi w arkuszach danych załączonych do Protokołu, wskazujących w szczególności strefę połowów, odległość od wybrzeża, dopuszczalne narzędzia, głównie poławiane gatunki, dozwolone rozmiary oczek sieci, dozwolone przyłowy, jak też kwotę połowów dla trawlerów do połowów pelagicznych.
3. Licencje połowowe mogą być wydawane jedynie statkom, które wypełniły wszystkie wymagane formalności administracyjne.
4. Strony zgadzają się, aby promować wprowadzanie elektronicznego systemu licencji.
Ważność licencji i ich używanie
– pierwszy okres: od wejścia w życie do dnia 31 grudnia 2006 r.,
– drugi okres: od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2007 r.,
– trzeci okres: od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.,
– czwarty okres: od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.,
– piąty okres: od dnia 1 stycznia 2010 r. do daty wygaśnięcia Protokołu.
2. Licencja połowowa jest ważna tylko przez okres objęty wpłatą należności i na strefę połowową, rodzaje narzędzi i kategorię, które są wskazane we wspomnianej licencji.
3. Każda licencja połowowa jest wydawana dla danego statku i jest nieprzenaszalna; jednakże w przypadku siły wyższej należycie stwierdzonym przez właściwe władze państwa bandery i na wniosek Wspólnoty licencja wydana dla jednego statku zostaje w jak najkrótszym terminie zastąpiona przez licencję wydaną dla innego statku należącego do tej samej kategorii połowów, pod warunkiem że dopuszczony dla niego tonaż nie zostanie przekroczony.
Armator pierwszego statku, lub jego przedstawiciel, zwraca anulowaną licencję do Departamentu za pośrednictwem Przedstawicielstwa.
4. Licencja połowowa powinna być przechowywana na pokładzie kwalifikującego się statku przez cały czas i okazywana upoważnionym organom podczas każdej kontroli.
5. Licencje połowowe ważne są przez jeden rok, sześć miesięcy lub trzy miesiące. Jednakże w odniesieniu do połowów pelagicznych na skalę przemysłową mogą zostać przyznane i odnowione miesięczne licencje połowowe.
Opłaty za licencje połowowe i inne należności
2. Opłaty licencyjne obejmują rok kalendarzowy, w trakcie którego licencja jest wydawana, i płatne są w chwili pierwszego wniosku o licencję w bieżącym roku. Kwoty tych opłat licencyjnych zawierają wszystkie powiązane opłaty lub podatki, z wyjątkiem opłat portowych lub opłat serwisowych.
3. Tak jak opłaty za licencje połowowe, inne należności oblicza się dla każdego statku na podstawie stawek ustanowionych w arkuszach danych załączonych do Protokołu.
4. W odniesieniu do pierwszego i ostatniego roku ważności porozumienia należności są obliczane proporcjonalnie do rzeczywistego okresu obowiązywania licencji.
5. Każda zmiana ustawodawstwa dotyczącego licencji połowowych jest przekazywana Przedstawicielstwu nie później niż dwa miesiące przed jej wejściem w życie.
Metody dokonywania płatności
Płatność należności za połowy dokonywane przez trawlery do połowów pelagicznych jest realizowana w ratach kwartalnych, na koniec kwartału następującego po tym kwartale, podczas którego wspomniane połowy były dokonywane.
POSTANOWIENIA MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO STATKÓW POŁAWIAJĄCYCH GATUNKI MASOWO MIGRUJĄCE (TUŃCZYKOWCE)
2. Licencje są wydawane na jeden rok kalendarzowy po wpłaceniu zaliczki w kwocie ryczałtowej 5.000 EUR za statek.
3. W odniesieniu do pierwszego i ostatniego roku ważności porozumienia zaliczka jest obliczana proporcjonalnie do okresu obowiązywania licencji.
4. Kapitanowie statków posiadający licencje na połów gatunków masowo migrujących prowadzą aktualny dziennik połowowy zgodnie ze wzorem przyjętym w dodatku 6 do Załącznika.
5. Są oni również zobowiązani do przekazania kopii wspomnianego dziennika połowowego swoim właściwym władzom nie później niż 15 dni przed końcem trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, do którego się ona odnosi. Władze te bezzwłocznie przekazują kopie Przedstawicielstwu, które z kolei przesyła je Departamentowi przed końcem trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, do którego się one odnoszą.
6. Przed dniem 30 kwietnia każdego roku Przedstawicielstwo przedkłada Departamentowi rozliczenie opłat należnych z tytułu poprzedniego roku połowowego, na podstawie deklaracji połowowych sporządzonych przez każdego armatora statku i potwierdzonych przez naukowe instytuty odpowiedzialne za sprawdzanie danych dotyczących połowów w Państwach Członkowskich, takie jak IRD (Institut de recherche pour le développement), IEO (Instituto Español de Oceanografía), INIAP (Instituto Nacional de Investigação Agrária e das Pescas) oraz l'INRH (Institut national de recherche halieutique).
7. Wodniesieniu do ostatniego roku stosowania porozumienia, rozliczenie opłat należnych z tytułu poprzedniego roku połowowego zostaje zgłoszone w terminie 4 miesięcy po wygaśnięciu porozumienia.
8. Ostateczne rozliczenie jest przesyłane odnośnym armatorom, którzy mają 30 dni, licząc od powiadomienia o zatwierdzeniu danych liczbowych przez Departament, aby wywiązać się z ich zobowiązań finansowych wobec swoich właściwych władz. Płatność dokonana w euro w imieniu Ministra Skarbu Maroka na rachunek wspomniany w pkt 5 rozdziału pierwszego, jest przekazywana przez Przedstawicielstwo Departamentowi najpóźniej półtora miesiąca po wspomnianym powiadomieniu.
9. Jednakże jeśli kwota rozliczenia jest niższa od kwoty zaliczki określonej powyżej, nie przysługuje zwrot nadpłaconej kwoty.
10. Armatorzy podejmują wszelkie konieczne kroki zapewniające, aby kopie dziennika połowowego zostały przesłane, a ewentualne płatności dodatkowe zostały dokonane w terminach wskazanych w pkt 6 i 7.
11. Nieprzestrzeganie zobowiązań przewidzianych w pkt 6 i 7 powoduje automatyczne zawieszenie licencji połowowej do czasu wypełnienia przez armatora tych zobowiązań.
STREFY POŁOWÓW
METODY WPROWADZANIA POŁOWÓW BADAWCZYCH
Sektor rybołówstwa w Maroku jest ściśle powiązany (koordynacja i dialog w sprawie warunków wprowadzania połowów badawczych).
Czas trwania połowów wynosi maksymalnie sześć miesięcy, ale nie mniej niż trzy miesiące, chyba że na mocy porozumienia Stron okres ten ulegnie zmianie.
Wybór kandydatów do prowadzenia połowów badawczych
Komisja Europejska przekazuje władzom Maroka wnioski o licencje na połowy badawcze. Dostarcza ona im dokumentację techniczną zawierającą:
– dane techniczne statku,
– poziom wiedzy specjalistycznej oficerów na statku dotyczący tych połowów,
– wniosek dotyczący parametrów technicznych połowów (czas trwania, urządzenia, rejon poszukiwań itp.).
Rząd Królestwa Maroka organizuje dialog dotyczący aspektów technicznych z Komisją Europejską, z jednej strony, i z zainteresowanymi armatorami, z drugiej strony, jeżeli uzna to za konieczne.
Przed rozpoczęciem połowów armatorzy dostarczają władzom Maroka i Komisji Europejskiej:
– oświadczenie o połowach przechowywanych już na pokładzie,
– dane techniczne narzędzi połowowych, które będą używane podczas połowów,
– gwarancję, że spełniają oni wymogi ustawodawstwa marokańskiego w dziedzinie rybołówstwa.
Podczas połowów na morzu zainteresowani armatorzy:
– przekazują władzom Maroka i Komisji Europejskiej cotygodniowy raport dotyczący codziennych połowów dokonywanych każdego dnia i w trakcie każdego zaciągu sieci, określając parametry techniczne połowu (pozycja, głębokość, data i godzina, połowy i inne uwagi lub komentarze),
– wskazują pozycję, prędkość oraz kierunek obrany przez statek za pomocą systemu monitorowania statków (VMS),
– zapewniają, aby marokański obserwator naukowy lub obserwator wybrany przez władze Maroka był obecny na pokładzie. Rola obserwatora polega na zebraniu informacji naukowych z połowów, jak również na pobraniu próbek połowów. Obserwator traktowany jest jak oficer statku, a armator pokrywa koszty utrzymania obserwatora w czasie jego pobytu na statku. Decyzja w sprawie terminu pobytu obserwatora na statku, długości jego pobytu, portu wejścia na pokład i zejścia z pokładu zostaną ustalone w porozumieniu z władzami Maroka. O ile nie istnieje odmienne porozumienie między Stronami, statek nigdy nie będzie zobowiązany do zatrzymania się w porcie częściej niż raz na dwa miesiące,
– przedstawiają swój statek do inspekcji przed opuszczeniem przez niego wód Maroka, jeśli władze Maroka tego żądają,
– spełniają wymagania ustawodawstwa Królestwa Maroka w dziedzinie rybołówstwa.
Połowy, włączając przyłowy, uzyskane podczas kampanii naukowej, pozostają własnością armatora, pod warunkiem że są one zgodne z postanowieniami przyjętymi w tym celu przez Wspólny Komitet.
Władze Maroka wyznaczają osobę kontaktową odpowiedzialną za zajmowanie się wszelkimi nieprzewidzianymi problemami, które mogą utrudniać rozwój połowów badawczych.
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE MONITOROWANIA SATELITARNEGO STATKÓW RYBACKICH WSPÓLNOTY DZIAŁAJĄCYCH W MAROKAŃSKICH STREFACH POŁOWOWYCH NA PODSTAWIE NINIEJSZEGO POROZUMIENIA
2. W celach monitorowania satelitarnego władze Maroka przekażą stronie Wspólnoty dane (długości i szerokości geograficzne) marokańskich stref połowowych.
Władze Maroka przekażą te informacje w formacie informatycznym, wyrażone w stopniach, minutach i sekundach.
3. Strony wymieniają informacje o adresach X.25 i specyfikacjach elektronicznego przesyłania między ich Ośrodkami Kontroli zgodnie z warunkami ustalonymi w pkt 5 i 7. Informacje te obejmą, w miarę możliwości, nazwiska, numery telefonów, teleksów i faksów oraz adresy poczty elektronicznej (Internet lub X.400), które mogą być używane do połączeń ogólnych między Ośrodkami Kontroli.
4. Pozycja statków ustalana jest z marginesem błędu nie większym niż 500 metrów i zakresem pewności 99 %.
5. Po wpłynięciu do marokańskich stref połowowych statku dokonującego połowów na mocy porozumienia i podlegającego monitorowaniu satelitarnemu na mocy prawodawstwa wspólnotowego Ośrodek Kontroli państwa bandery niezwłocznie rozpocznie przesyłanie raportów o pozycji statku do Ośrodka Monitorowania Rybołówstwa Maroka (CSC), w odstępach nie dłuższych niż co dwie godziny (identyfikacja statku, długość, szerokość geograficzna, kurs i prędkość). Te wiadomości będą uważane za raporty o pozycji.
6. Wiadomości, o których mowa w pkt 5, są przekazywane elektronicznie w formacie X.25, lub za pośrednictwem jakichkolwiek bezpiecznych protokołów. Przesyłanie następuje w czasie rzeczywistym w formacie określonym w tabeli II.
7. W razie awarii lub usterki sprzętu monitorowania satelitarnego zainstalowanego na pokładzie statku rybackiego kapitan statku prześle we właściwym czasie informacje wymienione w pkt 5 do Ośrodka Kontroli państwa bandery i do marokańskiego CSC. W tych okolicznościach konieczne będzie wysyłanie ogólnego raportu o pozycji co 4 godziny. Ten ogólny raport o pozycji będzie zawierał raporty o pozycji, które były rejestrowane przez kapitana statku co 2 godziny na warunkach przewidzianych w pkt 5.
Ośrodek Kontroli państwa bandery przesyła niezwłocznie te wiadomości do marokańskiego CSC. Niesprawny sprzęt powinien zostać naprawiony lub wymieniony najpóźniej w ciągu jednego miesiąca. Po przekroczeniu tego terminu statek taki powinien opuścić marokańskie strefy połowowe lub wrócić do jednego z portów Maroka.
8. Ośrodki Kontroli w państwach bandery będą monitorować ruchy swoich statków na wodach terytorialnych Maroka w odstępach godzinnych. W przypadku braku monitorowania zgodnego z przewidzianymi warunkami, marokański CSC zostanie niezwłocznie poinformowany oraz zostanie zastosowana procedura opisana w pkt 7.
9. Jeżeli marokański CSC ustali, że państwo bandery nie przekazuje informacji wymienionych w pkt 5, właściwe służby Komisji Europejskiej zostaną o tym niezwłocznie poinformowane.
10. Dane pochodzące z monitorowania przesyłane drugiej Stronie zgodnie z niniejszymi postanowieniami służą wyłącznie celom kontrolowania i monitorowania przez władze Maroka floty Wspólnoty dokonującej połowów na mocy porozumienia w sprawie połowów WE-Maroko. Dane te pod żadnym warunkiem nie mogą być udostępniane stronom trzecim.
11. Elementy oprogramowania i sprzętu systemu monitorowania satelitarnego powinny być niezawodne i uniemożliwiać wprowadzenie lub wysłanie nieprawdziwych informacji dotyczących położenia i nie dawać możliwości ich ręcznej zmiany.
System powinien być całkowicie zautomatyzowany i operacyjny w każdej chwili niezależnie od warunków środowiskowych i klimatycznych. Niszczenie, uszkadzanie, unieruchamianie lub ingerowanie w system monitorowania satelitarnego jest zakazane.
Kapitanowie statków zapewniają, aby:
– dane nie zostały w żaden sposób zmienione,
– antena lub anteny podłączone do satelitarnych urządzeń lokacyjnych nie były w żaden sposób zakłócane,
– nie występowały żadne przerwy w zasilaniu satelitarnych urządzeń lokacyjnych,
– satelitarne urządzenia lokacyjne nie zostały zdemontowane.
12. Strony postanawiają wymieniać na wniosek jednej z nich informacje o sprzęcie używanym do monitorowania satelitarnego w celu upewnienia się, że każdy element sprzętu całkowicie spełnia warunki drugiej Strony do celów niniejszych postanowień. Pierwsze spotkanie w tym celu powinno zostać zorganizowane przed wejściem w życie Protokołu.
13. Wszelkie spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszych postanowień stanowią przedmiot konsultacji Stron w ramach Wspólnego Komitetu, przewidzianego w art. 10 porozumienia.
14. O ile to konieczne, Strony uzgadniają wprowadzenie zmian do tych postanowień w ramach Wspólnego Komitetu, przewidzianego w art. 10 porozumienia.
DEKLARACJA POŁOWÓW
1. Kapitanowie statków są zobowiązani do używania dziennika połowowego specjalnie przeznaczonego do działalności połowowej w strefie połowów Maroka i uaktualniania tego dziennika połowowego zgodnie z przepisami zawartymi w nocie wyjaśniającej tego dziennika połowowego.
2. Armatorzy są zobowiązani do przekazania kopii dziennika połowowego swoim właściwym władzom nie później niż 15 dni przed końcem trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, do którego się ona odnosi. Władze te bezzwłocznie przekazują kopie Przedstawicielstwu, które z kolei przesyła je Departamentowi przed końcem trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, do którego się one odnoszą.
3. Nieprzestrzeganie przez armatorów zobowiązań przewidzianych w ppkt 1 i 2 powyżej powoduje automatyczne zawieszenie licencji połowowej do czasu wypełnienia przez armatora tych zobowiązań.
2) Deklaracje połowów kwartalnych
1. Przedstawicielstwo powiadamia Departament, przed końcem trzeciego miesiąca każdego kwartału, o ilościach złowionych w trakcie poprzedniego kwartału przez wszystkie statki Wspólnoty.
2. Przekazane dane są podzielone według miesiąca, rodzaju połowów, statku i gatunków wymienionych w dzienniku połowowym.
3. Te dane są również przekazywane do Departamentu w formie pliku informatycznego w formacie zgodnym z oprogramowaniem używanym przez ministerstwo.
3) Niezawodność danych
Informacje zawarte w dokumentach określonych w pkt 1 i 2 powyżej muszą odzwierciedlać rzeczywiste połowy, aby mogły stanowić jedną z podstaw monitorowania zmian w zasobach.
ZABRANIE NA POKŁAD MARYNARZY MAROKAŃSKICH
a) trawlery do połowów pelagicznych
– tonaż mniejszy niż 150 GT: dobrowolne zabranie na pokład marynarzy marokańskich,
– tonaż mniejszy niż 5.000 GT: 6 marynarzy,
– tonaż większy lub równy 5.000 GT: 8 marynarzy.
Jednakże jeśli statki te prowadzą działalność krótszą niż jeden miesiąc w roku w marokańskiej strefie połowowej, są one zwolnione z brania na pokład marynarzy marokańskich.
Ponadto jeśli licencje połowowe tych statków zostają odnowione na okres powyżej jednego miesiąca rocznie, zainteresowani armatorzy są zobowiązani do zapłacenia kwoty ryczałtowej przewidzianej w pkt 10 niniejszego rozdziału za pierwszy miesiąc. Od pierwszego dnia drugiego miesiąca licencji połowowej są oni zobowiązani do zastosowania się do wymogu zabrania na pokład marynarzy marokańskich;
b) statki do połowów na małą skalę na północy: dobrowolne zabranie na pokład marynarzy marokańskich,
c) statki do połowów na małą skalę na południu: 2 marynarzy,
d) sejnery na północy: 2 marynarzy,
e) trawlery i taklowce głębinowe: 8 marynarzy,
f) klipry tuńczykowe: 3 marynarzy.
2. Armatorzy dowolnie wybierają marynarzy, których zabiorą na pokład swoich statków.
3. Umowy o pracę rybaków są zawierane między armatorami lub ich przedstawicielami a rybakami.
4. Armator lub jego przedstawiciel powiadamia Departament o nazwiskach marynarzy marokańskich zabranych na pokład jego statku, z podaniem pełnionych przez nich funkcji.
5. W sprawie praw marynarzy zabranych na pokład statków wspólnotowych obowiązują przepisy Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy. Dotyczy to w szczególności swobody zrzeszania się i skutecznego uznawania prawa do negocjacji zbiorowych pracowników oraz zniesienia dyskryminacji w odniesieniu do zatrudnienia i zawodu.
6. Umowy o pracę marynarzy marokańskich, których jedna kopia wręczana jest podpisującym, sporządzane są między przedstawicielem (przedstawicielami) armatorów a marynarzami lub ich związkami zawodowymi albo ich przedstawicielami, związanymi z właściwymi władzami Maroka. Umowy o pracę zapewniają ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie na życie oraz ubezpieczenie chorobowe i od nieszczęśliwych wypadków zatrudnianych osób.
7. Armator lub jego przedstawiciel przesyła, w terminie dwóch miesięcy następujących po wydaniu licencji, kopię wspomnianej umowy należycie podpisanej przez właściwe władze zainteresowanego Państwa Członkowskiego, bezpośrednio do Departamentu.
8. Wynagrodzenie marynarzy marokańskich pokrywają armatorzy. Należy je ustalić, przed wydaniem licencji, za obopólną zgodą między armatorami lub ich przedstawicielami a zainteresowanymi marynarzami marokańskimi lub ich przedstawicielami. Jednakże warunki wynagrodzenia marynarzy marokańskich nie mogą być gorsze od warunków wynagrodzenia stosowanych dla załóg w Maroku i muszą być zgodne z normami przewidzianymi przez MOP, a w żadnym wypadku nie mogą być od nich gorsze.
9. Jeśli jeden lub więcej marynarzy zatrudnionych na pokładzie nie stawi się na godzinę ustaloną na odpłynięcie statku, to statek ten otrzymuje zezwolenie na rozpoczęcie przewidzianego rejsu po poinformowaniu właściwych organów w porcie zabrania na pokład o niewystarczającej wymaganej liczbie marynarzy i o uaktualnieniu listy załogi statku. Organy te informują o tym Departament.
Armator jest zobowiązany do podjęcia kroków koniecznych do zapewnienia, że jego statek zabierze na pokład liczbę marynarzy wymaganą przez niniejsze porozumienie najpóźniej w trakcie następnego rejsu.
10. W przypadku niezabrania na pokład marynarzy marokańskich z powodów innych niż określone w poprzednim punkcie, armatorzy odnośnych statków wspólnotowych są zobowiązani do wpłacenia sumy ryczałtowej 20 EUR za dzień połowów w marokańskiej strefie połowowej na marynarza, w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy.
Kwota ta zostanie wykorzystana na szkolenia miejscowych marynarzy-rybaków i zostanie wpłacona na konto wskazane w rozdziale I pkt 5.
11. Co pół roku, dnia 1 stycznia i 1 lipca każdego roku, Przedstawicielstwo przekazuje Departamentowi listę marynarzy marokańskich zabranych na pokład statków Wspólnoty, z podaniem ich wpisu do rejestru członków załogi i wskazaniem statków, na które przyjmowano ich na pokład.
12. Z wyjątkiem przewidzianym w pkt 9, powtarzające się nieprzestrzeganie przez armatorów zabierania na pokład przewidzianej liczby marynarzy marokańskich powoduje automatyczne zawieszenie licencji połowowej statku, aż do czasu wypełnienia tego zobowiązania.
MONITOROWANIE I OBSERWACJA POŁOWÓW
Obserwacja połowów
1.1. 25 % statków posiadających pozwolenie, o tonażu przekraczającym 100 GT, bierze obserwatorów na pokład co kwartał.
1.2. Statki do połowów pelagicznych na skalę przemysłową biorą na pokład obserwatora naukowego na cały okres działalności na wodach terytorialnych Maroka.
1.3. Pozostałe statki rybackie Wspólnoty, których tonaż jest mniejszy lub równy 100 GT, będą obserwowane podczas maksymalnie 10 rejsów rocznie i według kategorii połowów.
1.4. Departament sporządza wykaz statków zobowiązanych do wzięcia na pokład obserwatora oraz wykaz powołanych obserwatorów. Wykazy te są przekazywane Przedstawicielstwu zaraz po ich sporządzeniu.
1.5. Departament przekazuje właściwym armatorom za pośrednictwem Przedstawicielstwa nazwisko obserwatora, który został wyznaczony dla danego statku w chwili wydania licencji, lub najpóźniej 15 dni przed przewidywaną datą zabrania obserwatora na pokład.
2. Obserwatorzy są stale obecni na pokładzie trawlerów do połowów pelagicznych. W odniesieniu do pozostałych kategorii połowów, czas obecności obserwatorów na pokładzie tych statków jest ustalany na jeden kurs przypadający na statek.
3. Warunki zabrania obserwatora na pokład ustalane są za obopólną zgodą przez armatora lub jego przedstawiciela i przez władze Maroka.
4. Obserwator wchodzi na pokład w porcie wybranym przez armatora i odbywa się to na początku pierwszego rejsu połowowego na wodach terytorialnych Maroka, zgodnie z informacją z listy wyznaczonych statków.
5. Właściwi armatorzy przekazują, w terminie dwóch tygodni i z dziesięciodniowym wyprzedzeniem, informacje dotyczące dat i portów marokańskich, przewidzianych dla zabrania na pokład obserwatorów.
6. W przypadku gdy obserwator wchodzi na pokład za granicą, koszty podróży obserwatora pokrywa armator. Jeżeli statek z obserwatorem marokańskim na pokładzie opuszcza marokańską strefę połowową, powinny zostać podjęte wszelkie środki mające na celu jak najszybszy powrót obserwatora na koszt armatora.
7. W przypadku bezcelowej podróży obserwatora naukowego, w wyniku niewywiązania się ze zobowiązań zaciągniętych przez armatora, armator płaci jego koszty podróży, jak też i diety dzienne, równe tym, jakie pobierają marokańscy urzędnicy krajowi równorzędnego stopnia, za dni przerwy w pracy zawodowej obserwatora naukowego. Podobnie, w przypadku opóźnienia w zabraniu na pokład z winy armatora, wypłaca on obserwatorowi naukowemu opisane powyżej diety dzienne.
Każda zmiana ustawodawstwa dotyczącego diet dziennych jest przekazywana Przedstawicielstwu nie później niż dwa miesiące przed jej wejściem w życie.
8. W przypadku nieobecności obserwatora w uzgodnionym miejscu i czasie oraz w ciągu następnych dwunastu godzin, armator zostanie automatycznie zwolniony z obowiązku zabrania na pokład tego obserwatora.
9. Obserwator jest traktowany na pokładzie tak jak oficer. Do jego obowiązków należy:
9.1. obserwacja działalności połowowej prowadzonej przez statki;
9.2. sprawdzanie pozycji statków biorących udział w połowach;
9.3. pobieranie próbek biologicznych w ramach programów naukowych;
9.4. sporządzanie wykazu sprzętu używanego do połowów;
9.5. sprawdzanie danych dotyczących połowów w strefie połowów Maroka zamieszczonych w dzienniku połowowym;
9.6. sprawdzanie procentowego udziału przyłowów i oszacowanie liczby odrzuconych gatunków ryb, skorupiaków i głowonogów nadających się do sprzedaży;
9.7. przekazywanie drogą radiową danych dotyczących połowów, w tym liczby połowów podstawowych i dodatkowych znajdujących się na pokładzie.
10. Kapitan podejmuje wszelkie dostępne środki w celu zapewnienia obserwatorowi bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego przy wykonywaniu jego zadań.
11. Obserwatorowi przysługują wszelkie ułatwienia niezbędne do wykonania jego zadań. Kapitan zapewnia mu dostęp do wszelkich środków komunikacji niezbędnych do wykonywania jego zadań, do dokumentów związanych bezpośrednio z prowadzeniem działalności połowowej statku, a w szczególności do dziennika połowowego i do rejestru żeglugi, a także do części statku niezbędnych do ułatwienia mu wykonywania jego zadań.
12. Podczas swojego pobytu na statku, obserwator:
12.1. podejmuje wszelkie stosowne kroki, aby warunki jego zabrania na pokład i jego obecność na pokładzie statku nie zakłócały ani nie utrudniały prowadzenia połowów;
12.2. szanuje mienie i sprzęt znajdujący się na pokładzie oraz poufność wszystkich dokumentów należących do danego statku.
13. Po zakończeniu okresu obserwacji, a przed opuszczeniem statku, obserwator sporządza sprawozdanie z działalności, które przekazywane jest właściwym władzom Maroka, z kopią dla Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej. Podpisuje je w obecności kapitana, który może dodać do sprawozdania lub zlecić dodanie wszelkich uwag, jakie uzna za stosowne, podpisując je następnie. Kopia sprawozdania przekazywana jest kapitanowi statku w chwili zejścia z pokładu obserwatora naukowego.
14. Armator zapewnia na swój koszt zakwaterowanie i wyżywienie obserwatorów na warunkach przyznawanych oficerom z uwzględnieniem możliwości statku.
15. Wynagrodzenie i ubezpieczenie społeczne obserwatora należą do obowiązków właściwych władz Maroka.
16. Aby zwrócić Maroku koszty wynikające z obecności obserwatorów naukowych na pokładzie statków, obok opłat już uiszczanych przez armatorów należna jest opłata zwana "kosztami pracy obserwatorów naukowych" w wysokości 3,5 EUR na GT za kwartał na statek dokonujący połowów w marokańskiej strefie połowowej.
Uregulowanie tych kosztów odbywa się przy okazji kwartalnych płatności zgodnie z postanowieniami rozdziału I pkt 5 Załącznika.
17. Nieprzestrzeganie zobowiązań przewidzianych w pkt 4 powyżej powoduje automatyczne zawieszenie licencji połowowej do czasu wypełnienia przez armatora tych zobowiązań.
System wspólnego monitorowania połowów
W tym celu właściwe władze każdej umawiającej się Strony wyznaczają swojego przedstawiciela, przekazując jego nazwisko drugiej umawiającej się Stronie, który ma być obecny przy kontroli w momencie wyładunku i sprawdzać, czy przebiegają one zgodnie z ustaleniami.
Przedstawiciel organu marokańskiego towarzyszy jako obserwator podczas kontroli wyładunku statków, które prowadziły działalność w marokańskiej strefie połowowej, przeprowadzanych przez krajowe służby kontrolne Państw Członkowskich.
Towarzyszy on krajowym urzędnikom przeprowadzającym kontrole podczas wizyt składanych przez nich w portach, na pokładach statków, na nabrzeżu, na targu rybnym, w hurtowniach rybnych, chłodniach i innych pomieszczeniach związanych z wyładunkiem i składowaniem ryb przed wprowadzeniem ich do obrotu, i ma dostęp do dokumentów stanowiących przedmiot tych kontroli.
Przedstawiciel organu marokańskiego sporządza i przedkłada raport dotyczący kontroli, w których uczestniczył.
Departament wzywa Przedstawicielstwo do uczestnictwa w wizytach kontrolnych przewidzianych w portach wyładunku z dziesięciodniowym wyprzedzeniem.
Na wniosek Komisji Europejskiej wspólnotowi inspektorzy rybołówstwa mogą uczestniczyć jako obserwatorzy w kontrolach przeprowadzanych przez organy marokańskie dotyczących operacji wyładunku statków wspólnotowych w portach marokańskich.
Praktyczne uzgodnienia dotyczące tych operacji zostaną określone na mocy porozumienia między właściwymi organami obu Stron.
KONTROLA
2. Kontrole techniczne
2.1. Raz do roku oraz po każdej zmianie dotyczącej tonażu lub zmianach kategorii połowów wymagających wykorzystywania innego rodzaju narzędzi połowowych statki wspólnotowe wymienione w pkt 1 powyżej powinny zawinąć do portu marokańskiego w celu poddania się kontrolom wymaganych na mocy obowiązującego ustawodawstwa. Kontrole takie powinny mieć miejsce w ciągu 48 godzin od wejścia statku do portu.
2.2. Po pomyślnym zakończeniu kontroli technicznej kapitan statku otrzymuje świadectwo posiadające ten sam okres ważności co licencja, które jest przedłużane automatycznie w przypadku odnowienia licencji dla statku w ciągu roku. Jednakże maksymalny okres ważności nie może przekraczać jednego roku. Świadectwo to powinno zawsze znajdować się na pokładzie statku.
2.3. Kontrola techniczna sprawdza zgodność cech technicznych statku oraz narzędzi połowowych i zapewnia, aby postanowienia dotyczące jego załogi marokańskiej były przestrzegane.
2.4. Koszty kontroli są ponoszone przez armatorów według stawek ustanowionych w ustawodawstwie marokańskim. Nie mogą one być większe niż sumy zazwyczaj płacone przez inne statki za te same usługi.
2.5. Nieprzestrzeganie postanowień przewidzianych w pkt 2.1 i 2.2 powyżej powoduje automatyczne zawieszenie licencji połowowej do czasu wypełnienia przez armatora tych zobowiązań.
3. Wpłynięcie i opuszczenie strefy połowów:
3.1. Statki wspólnotowe powiadamiają Departament o zamiarze wpłynięcia do marokańskiej strefy połowowej lub jej opuszczenia z co najmniej 4-godzinnym wyprzedzeniem.
3.2. W informacji o opuszczeniu strefy połowowej statki podają także swoją pozycję oraz wielkość połowu oraz dane dotyczące gatunków połowów znajdujących się na pokładzie. Komunikaty te będą przekazywane przede wszystkim faksem, natomiast statki, które nie posiadają faksu, przekazują je przez radio, którego szczegółowe dane są określone w dodatku 8.
3.3. Statek prowadzący połowy bez powiadomienia Departamentu uznaje się za nieposiadający licencji połowowej.
3.4. Numery faksu, telefonu oraz adres poczty elektronicznej podawane są również w chwili wydawania licencji połowowej.
4. Procedury kontrolne
4.1. Kapitanowie statków Wspólnoty prowadzący działalność połowową na wodach terytorialnych Maroka umożliwiają i ułatwiają wejście na pokład i przeprowadzenie zadań wszystkim urzędnikom marokańskim odpowiedzialnym za inspekcję i kontrolę działalności połowowej.
4.2. Urzędnicy nie przebywają na pokładzie statku dłużej niż wymagają tego czynności służbowe.
4.3. Po zakończeniu każdej inspekcji i kontroli kapitanowi statku wydawane jest zaświadczenie.
5. Inspekcja na statku
5.1. Departament informuje Komisję Europejską, najpóźniej w terminie 48 godzin, o każdej inspekcji na statku i każdej sankcji nałożonej na statek wspólnotowy na wodach terytorialnych Maroka.
5.2. Komisja Europejska otrzymuje równocześnie krótkie sprawozdanie na temat okoliczności i przyczyn, które doprowadziły do tej inspekcji.
6. Protokół z inspekcji
6.1. Kapitan statku zobowiązany jest, po wciągnięciu do protokołu opisu stanu rzeczy, sporządzonego przez właściwe władze Maroka, podpisać ten dokument.
6.2. Podpis ten nie pozbawia kapitana prawa i środków obrony, jakie może podjąć w związku z postawionymi mu zarzutami.
6.3. Kapitan zobowiązany jest do doprowadzenia swojego statku do portu wskazanego przez władze Maroka. Statek naruszający obowiązujące ustawodawstwo w dziedzinie marokańskiego rybołówstwa morskiego zostaje zatrzymany w porcie aż do wypełnienia zwyczajowych formalności administracyjnych dotyczących inspekcji na statku.
7. Rozstrzygnięcie kwestii naruszenia prawa
7.1. Przed wystąpieniem na drogę prawną podjęte zostaną kroki w celu rozstrzygnięcia sprawy związanej z potencjalnym naruszeniem prawa na drodze ugodowej. Postępowanie to kończy się najpóźniej trzy dni robocze po inspekcji.
7.2. W przypadku postępowania ugodowego kwota nałożonej grzywny ustalana jest zgodnie z ustawodawstwem marokańskim w dziedzinie rybołówstwa.
7.3. W przypadku gdy sprawa nie może zostać rozstrzygnięta na drodze postępowania ugodowego i gdy jest kontynuowana przed właściwym organem sądowym, armator wpłaca, w banku wyznaczonym przez właściwy organ Maroka, gwarancję bankową ustaloną z uwzględnieniem kosztów, jakie pociągnęła za sobą inspekcja, a także kwoty grzywien oraz odszkodowań, które są winne osoby odpowiedzialne za naruszenie prawa.
7.4. Gwarancja bankowa nie podlega zwrotowi przed zakończeniem postępowania sądowego. Gwarancja bankowa zostaje zwolniona w przypadku zakończenia postępowania sądowego bez orzeczenia skazującego. Podobnie w przypadku skazania prowadzącego do zapłaty grzywny niższej od złożonej gwarancji, pozostałe saldo zostanie zwolnione przez właściwy organ Maroka.
7.5. Statkowi zezwala się na opuszczenie portu:
– z chwilą wypełnienia zobowiązań wynikających z postępowania ugodowego, albo
– z chwilą złożenia gwarancji bankowej, o której mowa w pkt 7.3 powyżej, i jej przyjęciu przez właściwy organ Maroka, w oczekiwaniu na zakończenie postępowania sądowego.
8. Przeładunki
8.1. Wszelkie czynności związane z przeładunkiem złowionych zasobów na morzu są zabronione w strefie połowów Maroka. Jednakże wspólnotowe trawlery do połowów pelagicznych, które pragną dokonywać przeładunku złowionych zasobów na wodach terytorialnych Maroka, wykonują tą operację w porcie marokańskim lub w innym miejscu wyznaczonym przez właściwe organy Maroka, po otrzymaniu zezwolenia z Departamentu. Przeładunek ten jest dokonywany pod nadzorem obserwatora lub reprezentanta przedstawicielstwa rybołówstwa morskiego i organów kontrolnych. Każda osoba nieprzestrzegająca tego postanowienia naraża się na sankcje przewidziane w obowiązującym ustawodawstwie marokańskim.
8.2. Przed podjęciem wszelkich czynności związanych z przeładunkiem armatorzy tych statków powinni przekazać Departamentowi, z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem, następujące informacje:
– nazwę statków rybackich, których dotyczy przeładunek,
– nazwę frachtowca transportowego, jego banderę, numer rejestracyjny i sygnał wywołania,
– tonaż w rozbiciu na gatunki do przeładunku,
– przeznaczenie połowów,
– datę i dzień przeładunku.
Strona marokańska zastrzega sobie prawo do odmowy przeładunku, jeśli statek transportowy dokonywał nielegalnych, niezgłoszonych lub nieuregulowanych połowów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obszarów morskich pozostających pod jurysdykcją Maroka.
8.3. Przeładunek uznaje się za wyjście z marokańskiej strefy połowowej. W związku z tym statki muszą przedstawić Departamentowi deklaracje połowowe i określić, czy zamierzają kontynuować połowy, czy wyjść z marokańskiej strefy połowowej.
Kapitanowie wspólnotowych trawlerów do połowów pelagicznych, uczestniczący w czynnościach wyładunku lub przeładunku w porcie marokańskim, umożliwiają i ułatwiają kontrolowanie tych czynności przez inspektorów marokańskich. Po zakończeniu każdej inspekcji lub kontroli w porcie, kapitanowi statku wydawane jest zaświadczenie.
WYŁADUNEK POŁOWÓW
Obowiązkowy wyładunek odbędzie się według podziału wskazanego w arkuszach danych załączonych do porozumienia.
Zachęty finansowe:
1. Wyładunki:
Tuńczykowce wspólnotowe, które dobrowolnie dokonują wyładunku swoich połowów w porcie marokańskim, korzystają z obniżenia opłaty o 2,5 EUR za tonę złowioną na wodach terytorialnych Maroka od kwoty wskazanej w arkuszu danych nr 5.
Dodatkowa obniżka o 2,5 EUR za tonę zostaje przyznana w przypadku sprzedaży produktów rybołówstwa na targu rybnym.
Ten mechanizm będzie się stosować do każdego statku wspólnotowego do wysokości 50 % końcowego rozliczenia połowów (określonego w rozdziale II Załącznika) od pierwszego roku obowiązywania niniejszego Protokołu.
Wspólnotowe statki do połowów pelagicznych, które dobrowolnie dokonują w porcie marokańskim wyładunku ponad 25 % połowów obowiązkowych przewidzianych w arkuszu danych nr 6, korzystają z obniżenia opłaty o 10 % za każdą tonę wyładowaną dobrowolnie.
2. Szczegółowe przepisy wykonawcze:
Czynności związane z wyładunkiem wiążą się ze sporządzeniem, na targu rybnym, dowodu ważenia stanowiącego podstawę do śledzenia produktów.
Sprzedaż na targu rybnym wiąże się ze sporządzeniem zaświadczenia o "rozliczeniu sprzedaży i potrąceń" (DVR).
Kopie dowodu ważenia i DVR są przekazywane przedstawicielstwu rybołówstwa morskiego w porcie wyładunku. Po zatwierdzeniu przez Departament zainteresowani armatorzy są informowani o kwotach, które zostaną im zwrócone. Te kwoty odlicza się od opłat należnych z tytułu przyszłych wniosków o licencje.
3. Ocena:
Poziom zachęt finansowych jest aktualizowany w ramach Wspólnego Komitetu, zgodnie ze społeczno - ekonomicznym wpływem wyładunków dokonywanych w trakcie danego roku.
DODATEK 1
POROZUMIENIE O PARTNERSTWIE W SEKTORZE RYBOŁÓWSTWA POMIĘDZY MAROKIEM A WSPÓLNOTĄ EUROPEJSKĄ
WNIOSEK O LICENCJĘ POŁOWOWĄ
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
DODATEK 2
Zestawienie danych połowowych nr 1
Działalność połowowa na małą skalę na północy: Gatunki pelagiczne
Łączna liczba uprawnionych statków | 20 |
Dopuszczalne narzędzia |
Niewód Maksymalne dopuszczalne wymiary odpowiadające warunkom przeważającym na obszarze, maksymalnie: 500 m × 90 m Zakaz połowów sieciami lampara. |
Rodzaj statku | <100 GT |
Opłata | 67 EUR/GT/kwartał |
Granice geograficzne |
Na północy od 34°18'00'' Powyżej 2 mil |
Gatunki docelowe | Sardynka, sardele i inne małe gatunki pelagiczne |
Obowiązek wyładunku | Pierwszy rok: 25 %; drugi rok: 30 %; trzeci rok: 40 %; czwarty rok: 50 % |
Odnowa zasobów | Dwa miesiące: luty i marzec |
Uwagi |
Warunki połowów dla każdej kategorii zostaną określone za wspólnym porozumieniem każdego roku przed wydaniem licencji połowowych.
Zestawienie danych połowowych nr 2
Działalność połowowa na małą skalę na północy
Łączna liczba uprawnionych statków | 30 |
Dopuszczalne narzędzia |
sznury haczykowe zastawiane na dnie Kat. a): maksymalna dopuszczalna liczba haczyków na taklę: 2 000. Kat. b): maksymalna dopuszczalna liczba haczyków na taklę zostanie określona w późniejszym terminie przez Komisję Mieszaną zgodnie z opinią naukową i ustawodawstwem marokańskim. |
Rodzaj statku |
a) <40 GT: 27 licencji b) > 40 GT i < GT 150: 3 licencje |
Opłata | 60 EUR/GT/kwartał |
Granice geograficzne |
Na północy od 34°18'00"N Powyżej 6 mil morskich |
Gatunki docelowe | Pałasz, prażmowate i inne gatunki głębinowe |
Obowiązek wyładunku | Wyładunek dobrowolny |
Odnowa zasobów | Od 15 marca do 15 maja |
Przyłowy | 0 % miecznika i rekinów powierzchniowych |
Warunki połowów dla każdej kategorii zostaną określone za wspólnym porozumieniem każdego roku przed wydaniem licencji połowowych.
Zestawienie danych połowowych nr 3
Działalność połowowa na małą skalę na południu
Łączna liczba uprawnionych statków | 20 |
Dopuszczalne narzędzia | Wędki, haczyki i klatki, z ograniczeniem do nie więcej niż dwóch narzędzi na statek. Zabronione jest używanie sznurów haczykowych, sieci trójściennych, wontonów palowych, pławnic, węd ciągnionych i sieci do połowu makrodona. |
Rodzaj statku | <80 GT |
Opłata | 60 EUR/GT/kwartał |
Granice geograficzne |
Na południu od 30°40'N Powyżej 3 mil morskich |
Gatunki docelowe | Makrodon i prażmowate |
Obowiązek wyładunku | Wyładunek dobrowolny |
Odnowa zasobów | - |
Dopuszczalna sieć | Sieć o oczkach 8 mm do połowów przynęty, powyżej 2 mil morskich |
Przyłowy |
0 % głowonogów i skorupiaków, z wyjątkiem 10 % krabów; docelowy połów kraba jest zabroniony. 10 % innych gatunków przydennych |
Warunki połowów dla każdej kategorii zostaną określone za wspólnym porozumieniem każdego roku przed wydaniem licencji połowowych.
Zestawienie danych połowowych nr 4
Połowy gatunków głębinowych
Łączna liczba uprawnionych statków | 22 statki, w tym maksymalnie 11 trawlerów rocznie |
Dopuszczalne narzędzia |
- Dla taklowców: sznury haczykowe zastawiane na dnie, głębokowodna kotwiczona sieć skrzelowa wykonana z przędzy typu multifilament. - Dla trawlerów: włok denny |
Rodzaj statku | Średni tonaż 275 GT, dokonywanie połowów na głębokości 200 m w przypadku trawlerów; |
Opłata | 53 EUR/GT/kwartał |
Granice geograficzne |
Na południu od 29°N Powyżej: izobata 200 m dla trawlerów (i 12 mil morskich dla taklowców) |
Gatunki docelowe | Morszczuk senegalski, pałasz, amia/bonito |
Obowiązek wyładunku | 50 % połowów dokonanych w Maroku |
Odnowa zasobów | Dotyczy wyłącznie trawlerów. Okresem odnowy zasobów jest okres ustalony dla głowonogów. |
Dopuszczalna sieć |
- Połów włokiem: sieć o oczkach min. 70 mm Zabronione jest podwajanie worka włoka. Zabronione jest podwajanie przędzy tworzącej worek włoka. Maksymalna dopuszczalna liczba haczyków na taklę zostanie określona w późniejszym terminie przez Komisję Mieszaną zgodnie z opinią naukową i ustawodawstwem marokańskim. |
Przyłowy | 0 % głowonogów i skorupiaków, z wyjątkiem krabów (5 %) |
Warunki połowów dla każdej kategorii zostaną określone za wspólnym porozumieniem każdego roku przed wydaniem licencji połowowych.
Zestawienie danych połowowych nr 5
Połowy tuńczyka
Łączna liczba uprawnionych statków | 27 |
Dopuszczalne narzędzia |
Połowy haczykowe na wędki wędziskowe Niewód do połowu żywej przynęty |
Granice geograficzne |
Powyżej 3 mil Połów przynęty powyżej 2 mil Cała strefa atlantycka wybrzeża Maroka z wyjątkiem obszaru chronionego znajdującego się na wschód od linii łączącej punkty 33°30'N/7°35'W i 35°48'N/6°20'W |
Gatunki docelowe | Tuńczykowate |
Obowiązek wyładunku | Częściowo w Maroku po cenie obowiązującej na rynku międzynarodowym |
Odnowa zasobów | Nie |
Dopuszczalna sieć | Połów przynęty niewodem o oczkach 8 mm |
Opłaty | 25 EUR za złowioną tonę |
Zaliczki | Zaliczka zryczałtowana w wysokości 5 000 EUR wpłacana przy składaniu wniosku o licencję połowową na dany rok |
Uwagi |
Warunki połowów dla każdej kategorii zostaną określone za wspólnym porozumieniem każdego roku przed wydaniem licencji połowowych.
Zestawienie danych połowowych nr 6
Pelagiczny połów przemysłowy
Dopuszczalne narzędzia | Pelagiczne i semipelagiczne |
Przyznany kontyngent połowowy | 60 000 ton rocznie, maksymalnie 10 000 ton miesięcznie |
Rodzaj statku | Trawler pelagiczny do połowów przemysłowych |
Liczba uprawnionych statków |
Maksymalnie: - 5-6 statków(1) powyżej 3 000 GT/statek - 2-3 statki pomiędzy 150-3 000 GT/statek - 10 statków o tonażu poniżej 150 GT/statek |
Całkowity tonaż uprawnionych statków | Maksymalnie: |
Granice geograficzne | Na południu od 29°N, powyżej 15 mil morskich od wybrzeża liczonych od linii niskiego stanu wody |
Gatunki docelowe | Sardynka, sardynela, makrela, ostrobok i sardela. |
Obowiązek wyładunku | Każdy statek musi wyładować w Maroku 25 % połowów |
Odnowa zasobów | Uprawnione statki rybackie muszą zachować wszystkie okresy odnowy zasobów ustanowione przez ministerstwo w strefie połowów objętej zezwoleniem i zaprzestać w jej obrębie wszelkiej działalności połowowej. Administracja marokańska powiadomi Komisję z wyprzedzeniem o takiej decyzji, z wyszczególnieniem okresu (okresów) zakazu połowów oraz objętych nią stref. |
Dopuszczalna sieć | Minimalny rozmiar oczka włoka pelagicznego lub semipelagicznego po rozciągnięciu wynosi 40 mm. Worek włoka pelagicznego lub semipelagicznego może zostać wzmocniony tkaniną sieciową o minimalnym rozmiarze oczek po rozciągnięciu 400 mm i obręczach oddalonych od siebie o co najmniej półtora metra ((1,5 m), z wyjątkiem obręczy umieszczonej z tyłu worka, która nie może być oddalona o mniej niż 2 m od światła worka. Zabronione jest wzmacnianie lub podwajanie worka z jakiegokolwiek innego powodu. Włok nie może w żadnym wypadku służyć do połowu innych gatunków niż małe gatunki pelagiczne objęte zezwoleniem. |
Przyłowy |
Maksymalnie: 3,5 % innych gatunków. Połów głowonogów, skorupiaków i innych gatunków przydennych i bentonicznych jest surowo zabroniony. |
Przetwórstwo przemysłowe | Przetwórstwo przemysłowe połowów na mączkę i/lub tran jest surowo zabronione. Niemniej jednak ryby uszkodzone lub zepsute, a także pozostałości powstałe przy obsłudze połowów mogą zostać przetworzone na mączkę rybną lub tran, jeżeli nie przekraczają 5 % całkowitej wielkości połowów objętej zezwoleniem. |
Uwagi |
Występują trzy kategorie statków: Kategoria 1: tonaż brutto mniejszy lub równy 3 000 GT, pułap 12 500 T/rok/statek; Kategoria 2: tonaż brutto większy niż 3 000 GT i mniejszy lub równy 5 000 GT, pułap 17 500 T/rok/statek; Kategoria 3: tonaż brutto większy niż 5 000 GT, pułap 25 000 T/rok/statek. |
Liczba statków/opłaty |
Maksymalna liczba statków uprawnionych do równoczesnych połowów: 18. Opłaty armatora w euro za tonę połowu objętego zezwoleniem: 20 EUR/tonę. Opłaty armatora w euro za tonę połowu powyżej zezwolenia: 50 EUR/tonę. |
(1) Ta liczba statków może zostać poddana przeglądowi na podstawie umowy stron. Przemysłowe połowy pelagiczne podlegają ograniczeniu liczby statków poławiających równocześnie. |
Warunki połowów dla każdej kategorii zostaną określone za wspólnym porozumieniem każdego roku przed wydaniem licencji połowowych.
DODATEK 3
PRZEKAZYWANIE WIADOMOŚCI VMS W MAROKU
RAPORT O POZYCJI
Dane | Kod | Obowiązkowe/ Fakultatywne | Uwagi |
Początek rejestracji | SR | O | Dane dotyczące systemu - wskazują początek rejestracji |
Adresat decyzji | AD | O | Dane dotyczące wiadomości - odbiorca. Kod ISO Alfa 3 kraju |
Nadawca | FR | O | Dane dotyczące wiadomości - nadawca. Kod ISO Alfa 3 kraju |
Państwo bandery | FS | F | |
Typ wiadomości | TM | O | Dane dotyczące wiadomości - typ wiadomości "POS" |
Radiowy sygnał wywołania | RC | O | Dane dotyczące statku - międzynarodowy radiowy sygnał wywołania statku |
Wewnętrzny numer referencyjny dla Strony umawiającej się | IR | F | Dane dotyczące statku - niepowtarzalny numer strony umawiającej się (kod ISO-3 państwa bandery, po którym następuje numer) |
Zewnętrzny numer rejestracji | XR | O | Dane dotyczące statku - numer znajdujący się na burcie statku |
Szerokość geograficzna | LA | O | Dane dotyczące pozycji statku - pozycja w stopniach i minutach N/S DDMM (WGS - 84) |
Długość geograficzna | LO | O | Dane dotyczące pozycji statku - pozycja w stopniach i minutach E/W DDDMM (WGS-84) |
Kurs | CO | O | Kurs statku w skali 360° |
Prędkość | SP | O | Prędkość statku w dziesiątkach węzłów |
Data | DA | O | Dane dotyczące pozycji statku - data rejestracji pozycji TUC (RRRRMMDD) |
Godzina | TI | O | Dane dotyczące pozycji statku - godzina rejestracji pozycji TUC (HHMM) |
Koniec rejestracji | ER | O | Dane dotyczące systemu - wskazują koniec rejestracji |
Cecha systemu: ISO 8859.1. Przesyłanie danych posiada następującą strukturę: - podwójny ukośnik (//) i kod oznaczają początek przesyłania, - pojedynczy ukośnik (/) oznacza oddzielenie kodu od danych. Dane fakultatywne powinny być wprowadzane między początkiem a końcem rejestracji. |
DODATEK 4
GRANICE MAROKAŃSKICH STREF POŁOWOWYCH WSPÓŁRZĘDNE STREF POŁOWOWYCH
Arkusz danych | Kategoria | Strefa połowów (szerokość geograficzna) | Odległość od wybrzeża |
1 | Działalność połowowa na małą skalę na północy: pelagiczna | 34°18'00"N - 35°48'00"N | Powyżej 2 mil |
2 | Działalność połowowa na małą skalę na północy: sznury haczykow | 34°18'00"N - 35°48'00"N | Powyżej 6 mil |
3 | Działalność połowowa na małą skalę na południu | Na południe od 30°40'00" | Powyżej 3 mil |
4 | Połowy gatunków głębinowych | Na południe od 30°40'00" | Taklowce: Powyżej 12 mil |
Trawlery: Powyżej izobaty 200 metrów | |||
5 | Połowy tuńczyka | Cały Atlantyk z wyjątkiem obszaru chronionego ograniczonego następująco: 35°48'N; 6°20'W/33°30'N; 7°35'W | Powyżej 3 mil i powyżej 2 mil dla przynęty |
6 | Pelagiczny połów przemysłowy | Na południe od 29°00'00"N | Powyżej 15 mil |
DODATEK 5
ADRES CENTRUM NADZORU I KONTROLI RYBOŁÓWSTWA W MAROKU - CSC
Nazwa FMC: CSC (Centre de Surveillance et de Contrôle de la pêche)
Tel. VMS: + 212 37 68 81 46
Faks VMS: + 212 37 68 81 34
E-mail VMS: alaouihamd@mpm.gov.ma; fouima@mpm.gov.ma Tel. FMC:
Faks FMC:
Adres X25 = X25 nieużywany Deklaracja wejść/wyjść: Poprzez stację radiową (Dodatek 8)
DODATEK 6
DZIENNIK POŁOWOWY IOTC DLA POŁOWÓW TUŃCZYKA
DODATEK 7
DZIENNIK POŁOWOWY
DODATEK 8
DANE DOTYCZĄCE STACJI RADIOWEJ DEPARTAMENTU RYBOŁÓWSTWA MORSKIEGO
Numer MMSI: | 242 069 000 |
Znak wywoławczy: | CNA 39 37 |
Lokalizacja: | Rabat |
Gama częstotliwości: | 1,6 do 30 MHz |
Klasa transmisji: | SSB-AIA-J2B |
Moc transmisji: | 800 W |
Częstotliwości robocze
Pasma | Linie | Nadawanie | Odbiór |
Pasmo 8 | 831 | 8 285 kHz | 8 809 kHz |
Pasmo 12 | 1206 | 12 245 kHz | 13 092 kHz |
Pasmo 16 | 1612 | 16 393 kHz | 17 275 kHz |
Godziny pracy stacji
Okres | Godziny pracy |
Dni robocze | od 8.30 do 16.30 |
Sobota, niedziela i dni wolne | od 9.00 do 14.00 |
VHF: | Kanał 16 | Kanał 70 ASN |
Radio Telex: | ||
Typ: | DP-5 | |
Klasa transmisji: | ARQ-FEC | |
Numer: | 31 356 | |
Fax: | ||
Telefony: | 212 37 68 82 13/45 |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.141.4 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Maroko-Wspólnota Europejska. Porozumienie o partnerstwie w sektorze rybołówstwa. Bruksela.2005.07.28. |
Data aktu: | 28/07/2005 |
Data ogłoszenia: | 29/05/2006 |
Data wejścia w życie: | 01/03/2006, 28/02/2007 |