united kingdom
ukraine

Rozporządzenie 768/2006 wprowadzające w życie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/36/WE w zakresie zbierania i wymiany informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty oraz zarządzania systemem informacyjnym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 768/2006
z dnia 19 maja 2006 r.
wprowadzające w życie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/36/WE w zakresie zbierania i wymiany informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty oraz zarządzania systemem informacyjnym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa statków powietrznych państwa trzeciego korzystających z portów lotniczych Wspólnoty(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2004/36/WE wprowadza zharmonizowane podejście do skutecznego wykonywania międzynarodowych norm bezpieczeństwa we Wspólnocie poprzez zharmonizowanie reguł i procedur dotyczących kontroli na ziemi statków powietrznych państw trzecich lądujących w portach lotniczych położonych w państwach członkowskich. Dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie przeprowadzały kontrole na ziemi statków powietrznych państw trzecich, w odniesieniu do których istnieje podejrzenie, że nie spełniają międzynarodowych norm bezpieczeństwa, lądujących w którymkolwiek ze wspólnotowych portów lotniczych otwartych dla międzynarodowego ruchu lotniczego zgodnie ze zharmonizowaną procedurą oraz aby uczestniczyły w zbieraniu i wymianie informacji na temat przeprowadzonych kontroli na ziemi.

(2) Wspólnotowe zobowiązania państw członkowskich wynikające z dyrektywy 2004/36/WE mogą być w znacznym stopniu wykonywane poprzez uczestnictwo w programie SAFA (ocena bezpieczeństwa zagranicznych statków powietrznych) zapoczątkowanym w roku 1996 przez Europejską Konferencję Lotnictwa Cywilnego (ECAC), zarządzanie którym powierzono Wspólnym Władzom Lotniczym (JAA). W szczególności JAA zarządza bazą danych SAFA, ułatwia zharmonizowane szkolenie inspektorów i personelu biorącego udział w programie, zapewnia opracowywanie procedur i propozycji mających na celu ulepszanie programu i jego narzędzi oraz przekazywanie zgromadzonych informacji.

(3) Należy usprawnić system zbierania i wymiany informacji określony w dyrektywie 2004/36/WE poprzez wyznaczenie jednego wyspecjalizowanego organu ekspertów odpowiedzialnego za zarządzanie systemem SAFA we Wspólnocie.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) ustanawia Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego jako jeden wyspecjalizowany organ ekspertów odpowiedzialny za udzielanie pomocy Komisji i podejmowanie koniecznych działań na mocy uprawnień przyznanych jej w wymienionym rozporządzeniu lub innym prawodawstwie wspólnotowym.

(5) W kontekście trwającego obecnie procesu przejścia od systemu Wspólnych Władz Lotniczych (JAA) do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, należy powierzyć agencji zadania związane z programem SAFA do tej pory prowadzonym przez JAA. Przesunięcie to powinno przyczynić się do wzmocnienia programu i zapewnienia jego kontynuacji.

(6) W celu kontynuacji programu SAFA i prawidłowej wymiany informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty, konieczne jest by wspólnotowy system SAFA zawierał możliwie jak najwięcej informacji, w tym na temat kontroli na ziemi, które nie były wymagane w dyrektywie 2004/36/WE, ale które zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą ustanowioną w załączniku II do dyrektywy 2004/36/WE.

(7) Konieczne jest by wspólnotowy system SAFA zapewniał utrzymanie wartości dodanej wynikającej z operacyjnej i technicznej współpracy z międzynarodowymi organizacjami.

(8) Wspólnotowemu systemowi SAFA powinny również towarzyszyć odpowiednie działania, takie jak kontynuacja prac nad podręcznikiem procedur kontroli na ziemi oraz szkolenia przygotowywane przez Wspólne Władze Lotnicze (JAA), mające na celu zapewnienie wspólnych norm dla przeprowadzania kontroli na ziemi.

(9) Uznano, że należy wspierać zaangażowanie krajów trzecich w celu ułatwienia poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w całej Europie. Z tego powodu należy zachęcać kraje trzecie do uczestnictwa we wspólnotowym systemie SAFA i wspierać je w tym przedsięwzięciu zgodnie z odpowiednimi umowami w celu zapewnienia sprawnego dostosowania się.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 12 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/1991(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia: "wspólnotowy system SAFA" oznacza system ustanowiony w dyrektywie 2004/36/WE i niniejszym rozporządzeniu służący zbieraniu, wymianie i analizie informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych oraz przewoźników lotniczych.

Artykuł  2
1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego zarządza oraz stosuje narzędzia i procedury konieczne do zbierania i wymiany:

1) informacji określonych w art. 3, 4 i 5 dyrektywy 2004/36/WE,

2) informacji dostarczanych przez kraje trzecie lub organizacje międzynarodowe, z którymi Wspólnota zawarła odpowiednie umowy, lub organizacje, z którymi EASA zawarła odpowiednie umowy zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.

2.
Zarządzanie obejmuje następujące zadania:

1) zbieranie od państw członkowskich danych odnoszących się do statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty;

2) rozwijanie, utrzymywanie i zapewnianie ciągłej aktualizacji scentralizowanej bazy danych zawierającej:

a) wszystkie informacje, które państwa członkowskie są zobowiązane zbierać i udostępniać na mocy art. 3, 4 i 5 dyrektywy 2004/36/WE;

b) wszelkie inne istotne informacje na temat bezpieczeństwa statków powietrznych oraz przewoźników lotniczych.

3) zapewnianie niezbędnych zmian i ulepszeń w programach użytkowych bazy danych;

4) analizę informacji w scentralizowanej bazie danych i innych odpowiednich informacji dotyczących bezpieczeństwa statków powietrznych oraz przewoźników lotniczych i na tej podstawie:

a) udzielanie porad Komisji i właściwym organom w państwach członkowskich w sprawie natychmiastowych działań lub strategii w odniesieniu do dalszych działań;

b) zgłaszanie Komisji i właściwym organom w państwach członkowskich potencjalnych problemów związanych z bezpieczeństwem;

c) proponowanie Komisji i właściwym organom w państwach członkowskich skoordynowanych działań koniecznych ze względów bezpieczeństwa i zapewnianie koordynacji takich działań na poziomie technicznym;

5) podejmowanie współpracy z innymi instytucjami i organami europejskimi, organizacjami międzynarodowymi oraz krajowymi władzami lotniczymi w kwestii wymiany informacji;

6) doradzanie Komisji w sprawie przyszłego rozwoju oraz strategii wspólnotowego systemu SAFA.

Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie niezwłocznie wprowadzą do scentralizowanej bazy danych:

1) sprawozdania na temat kontroli na ziemi określone w art. 4 ust. 4 dyrektywy 2004/36/WE;

2) sprawozdania na temat kontroli na ziemi, które nie były wymagane w dyrektywie 2004/36/WE, ale które zostały przeprowadzone zgodnie z procedurą ustanowioną w załączniku II do dyrektywy 2004/36/WE.

2.
Państwa członkowskie przekazują Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego wszelkie informacje przydatne w zakresie stosowania dyrektywy 2004/36/WE oraz realizacji zadań powierzonych Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego na mocy niniejszego rozporządzenia, w tym informacje określone w art. 3 dyrektywy 2004/36/WE.
Artykuł  4

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego:

1) przedkłada Komisji propozycję podręcznika procedur kontroli na ziemi oraz w razie potrzeby propozycję dalszego rozwijania i uaktualniania podręcznika oraz załączników do dyrektywy 2004/36/WE;

2) opracowuje programy szkoleń i wspiera organizację oraz przeprowadzanie szkoleń i warsztatów dla inspektorów w celu poprawy zrozumienia wspólnotowego systemu SAFA oraz osiągnięcia wspólnych norm dla przeprowadzania kontroli na ziemi;

3) ułatwia i koordynuje program wymiany inspektorów, którego celem jest umożliwienie inspektorom zdobycia praktycznego doświadczenia i przyczynienie się do harmonizacji procedur.

Artykuł  5
1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowuje raz w roku i przekazuje Komisji:

1) sprawozdanie na temat wspólnotowego systemu SAFA zawierające co najmniej następujące informacje:

a) stan zaawansowania systemu, w tym osiągnięcia w zakresie zbierania i wymiany informacji, bazy danych, podręcznika procedur kontroli na ziemi i działań szkoleniowych;

b) informacje na temat kontroli przeprowadzonych w danym roku;

c) analizę wyników kontroli ze wskazaniem ich kategorii;

d) działania podjęte w danym roku; oraz

e) załączniki zawierające wykazy kontroli uporządkowane według państwa przewoźnika, typu statku powietrznego, przewoźnika oraz częstotliwości występowania danej nieprawidłowości.

2) Propozycję publicznego sprawozdania zawierającego informacje zbiorcze oraz analizę wszystkich informacji otrzymanych zgodnie z art. 5 dyrektywy 2004/36/WE.

2.
Zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 5 dyrektywy 2004/36/WE, Komisja skonsultuje się z komitetem ustanowionym na mocy art. 12 rozporządzenia (EWG) nr 3922/1991 w sprawie sprawozdania na temat wspólnotowego systemu SAFA wymienionego w akapicie pierwszym.
Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuły 1-5 stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 maja 2006 r.

W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, str. 76.

(2) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1643/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 7).

(3) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 (Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.134.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 768/2006 wprowadzające w życie dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/36/WE w zakresie zbierania i wymiany informacji na temat bezpieczeństwa statków powietrznych korzystających z portów lotniczych Wspólnoty oraz zarządzania systemem informacyjnym
Data aktu: 19/05/2006
Data ogłoszenia: 20/05/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2007, 09/06/2006