a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 2 lit. c) dyrektywy 2001/16/WE transeuropejski system kolei konwencjonalnych podzielony jest na podsystemy strukturalne i funkcjonalne. Każdy z tych podsystemów musi być objęty techniczną specyfikacją dla interoperacyjności (TSI).
(2) Pierwszym krokiem w ustanowieniu TSI jest opracowanie projektu TSI przez Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności Kolei (AEIF), wyznaczone jako wspólny organ przedstawicielski.
(3) AEIF otrzymało mandat na przygotowanie projektu TSI dla podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych, zgodnie z art. 6 ust. 1 dyrektywy 2001/16/WE. Podstawowe parametry dla projektu niniejszej TSI zostały przyjęte decyzją Komisji 2004/446/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. określającą podstawowe parametry dla TSI Hałas, Wagony towarowe i Aplikacje telematyczne, wymienionych w dyrektywie 2001/16/WE(2).
(4) Projektowi TSI, opracowanemu na bazie podstawowych parametrów, towarzyszyło sprawozdanie wprowadzające, zawierające analizę kosztów i zysków, zgodnie z art. 6 ust. 5 dyrektywy.
(5) Projekt TSI został przeanalizowany przez Komitet ustanowiony na mocy art. 21 dyrektywy Rady 96/48//WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości(3) oraz w świetle sprawozdania wprowadzającego.
(6) Zgodnie z art. 1 dyrektywy 2001/16/WE warunki osiągnięcia interoperacyjności transeuropejskiej systemu kolei konwencjonalnych obejmują działania związane z projektowaniem, konstrukcją, modernizacją, odnawianiem i obsługą infrastruktury i taboru kolejowego, mające na celu zapewnienie funkcjonowania systemu, który ma być wprowadzony do użytku po wejściu w życie tej dyrektywy. Ponadto istotne jest również skuteczne połączenie systemów informatycznych i komunikacyjnych różnych zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych.
(7) Większość istniejących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych została opracowana i wdrożona zgodnie z wymogami rynków krajowych, co utrudnia osiągniecie ciągłości ponadgranicznych usług informacyjnych, będących czynnikiem kluczowym dla zapewnienia jakości usług międzynarodowego transportu kolejowego, zwłaszcza w szybko rosnącym segmencie międzynarodowego transportu towarowego.
(8) TSI dla telematyki nie powinna wymagać wykorzystania szczególnych technologii lub rozwiązań technicznych, za wyjątkiem sytuacji, kiedy jest to absolutnie niezbędne dla zrealizowania funkcji interoperacyjności transeuropejskiej systemu kolei konwencjonalnych.
(9) TSI Telematyka oparta została na najlepszej wiedzy specjalistycznej dostępnej w czasie przygotowania projektu odpowiedniej specyfikacji. Zmiany technologiczne, operacyjne w zakresie bezpieczeństwa lub wymagań społecznych mogą powodować konieczność zmiany lub uzupełnienia niniejszej TSI. W tym celu zostanie opracowany proces zarządzania zmianami, służący konsolidacji i aktualizacji wymagań zawartych w TSI. Proces aktualizacji zostanie umieszczony w zakresie odpowiedzialności Europejskiej Agencji Kolejowej, ustanowionej na mocy rozporządzenia (WE) 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), po uzyskaniu przez tę agencję zdolności operacyjnej, czyli najpóźniej do kwietnia 2006 r. Tam gdzie to właściwe wszczęta zostanie, zgodnie z art. 6 ust. 3 dyrektywy 2001/16/WE, szersza i bardziej kompleksowa analiza lub procedura aktualizacyjna, obejmująca modyfikacje procesów określonych w niniejszej TSI.
(10) TSI Aplikacje telematyczne powinna uwzględniać szczególne kryteria odnoszące się do zgodności technicznej i operacyjnej wprowadzanych do użytku infrastruktury i taborów kolejowych oraz systemów, z którymi mają być zintegrowane. Wymienione wymagania dotyczące zgodności obejmują kompleksową analizę techniczną i ekonomiczną, którą należy przeprowadzić na podstawie poszczególnych przypadków. Analizy takie powinny uwzględniać interfejsy między różnymi podsystemami wymienionymi w dyrektywie 2001/16/WE, różne kategorie linii i taboru kolejowego wymienionego w tej dyrektywie oraz środowisko techniczne i operacyjne istniejących sieci.
(11) Bardzo ważnym jest, aby analiza taka została przygotowana w ramach spójnych zasad i wytycznych dotyczących wdrażania. Będzie to wymagało ustanowienia przez organy przedstawicielskie sektora kolejowego, działające na poziomie europejskim, europejskiej strategii wdrażania TSI Telematyka. Taka strategia powinna wskazywać kolejne etapy wymagane do przejścia od obecnego częściowego podejścia krajowego w zarządzaniu informacją do jednolitego systemu wymiany informacji dla całej sieci kolejowej w Unii Europejskiej.
(12) Dla zapewnienia skutecznego wdrażania TSI należy opracować Strategiczny Europejski Plan Wdrożeniowy. Kolejne etapy, ustanawiane przez podmioty, muszą być koordynowane na poziomie europejskim i musza uwzględniać istniejące procesy i systemy IT przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury. W tym celu przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury powinni wnieść swój udział poprzez zapewnienie wszelkich informacji funkcjonalnych i technicznych na temat poszczególnych istniejących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych.
(13) System docelowy, opisany w załączonej TSI, powinien opierać się na technologii komputerowej o przewidywanym czasie eksploatacji znacznie krótszym od obecnie stosowanych tradycyjnych kolejowych instalacji sygnalizacyjnych i telekomunikacyjnych. Z powyższego powodu wymagał będzie proaktywnej, a nie reaktywnej strategii wdrożeniowej, celem uniknięcia potencjalnej dezaktualizacji przed pełnym ustanowieniem wszystkich połączeń. Ponadto przyjęcie zbyt rozdrobnionej strategii wdrożeniowej w całym europejskim systemie kolejowym spowodowałoby znaczące koszty i narzuty operacyjne. Opracowanie spójnego transeuropejskiego planu wdrożeniowego dla systemu docelowego przyczyni się do harmonijnego rozwoju całości transeuropejskiego systemu kolejowego, zgodnie ze strategią Wspólnoty dla sieci transportowej TEN. Plan taki powinien opierać się na odpowiednich krajowych planach wdrożeniowych i zapewniać odpowiednie podstawy wiedzy dla wsparcia procesu decyzyjnego różnych podmiotów, w szczególności Komisji, w odniesieniu do przydziału wsparcia finansowego dla projektów kolejowych. Należy pozwolić Komisji na ułatwienie wprowadzenia w życie właściwych środków, zapewniających koordynację wysiłków stron na rzecz opracowania takiego planu.
(14) Celem uniknięcia nieporozumień konieczne jest stwierdzenie, że przepisy zawarte w decyzji Komisji 2004/446/WE, które dotyczą podstawowych parametrów transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych, nie mają już zastosowania.
(15) TSI dla aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych ma charakter funkcjonalny. W konsekwencji głównymi adresatami przepisów zawartych w niniejszej TSI będą podmioty rynkowe. Rozporządzenie skierowane do właściwego kręgu podmiotów jest więc w świetle wdrażania przepisów TSI bardziej właściwe niż decyzja skierowana do Państw Członkowskich.
(16) Przepisy niniejszego rozporządzenia są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy 96/48/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jacques BARROT |
|
Wiceprzewodniczący |
______(1) Dz.U. L 110 z 20.4.2001, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2004/50/WE (Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 114, sprostowanie w Dz.U. L 220 z 21.6.2004, str. 40).
(2) Dz.U. L 155 z 30.4.2004, str. 1, sprostowanie w Dz.U. L 193 z 1.6.2004, str. 1.
(3) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 6. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2004/50/WE.
(4) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 1, sprostowanie w Dz.U. L 220 z 21.6.2004, str. 3).