(2006/339/WE)(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W listopadzie 2002 roku Komisja przyjęła komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady - Strategia Unii Europejskiej w celu ograniczenia emisji do powietrza ze statków dalekomorskich(1), który wzywa władze portowe do wymagania, zachęcania do i ułatwiania pobierania energii elektrycznej z lądu przez statki zacumowane w portach.
(2) Parlament Europejski w swojej uchwale w sprawie strategii z dnia 4 grudnia 2003 r.(2) zaznaczył, że korzystanie z energii elektrycznej z lądu w portach można by ułatwić dzięki przygotowaniu sprawozdania opisującego pozytywne przykłady tych działań, jak również ich koszty i płynące z nich korzyści.
(3) Rada w swoich konkluzjach dotyczących strategii z dnia 22 grudnia 2003 r.(3) uznała, że nie wszystkie problemy dotyczące środowiska naturalnego są traktowane w odpowiedni sposób na poziomie międzynarodowym, a pogłębionych rozważań wymaga w szczególności to, na ile statki dalekomorskie przyczyniają się do podwyższenia stężenia pyłów i ozonu oraz gazów zawierających SO2 oraz NOx w otaczającym powietrzu.
(4) W związku ze swoim komunikatem w sprawie programu "Czyste powietrze dla Europy" (CAFE): W kierunku strategii tematycznej dotyczącej jakości powietrza (4) Komisja przeanalizowała ponownie wpływ żeglugi na stężenie zanieczyszczeń w otaczającym powietrzu i stwierdziła, że jest on znaczny, szczególnie w obszarach portowych. W niektórych obszarach portowych osiągnięcie norm jakości powietrza może być niemożliwe ze względu na emisje ze statków.
(5) CAFE stwierdza, że ograniczenie emisji ze statków jest coraz bardziej efektywną metodą z punktu widzenia kosztów w porównaniu z pozostałymi środkami zaradczymi podejmowanymi w innych sektorach. Większość emisji zanieczyszczeń ze statków zacumowanych w portach można ograniczać jedynie poprzez działania dotyczące silników statków, późniejsze oczyszczanie lub korzystanie z energii elektrycznej z lądu.
(6) Emisje zanieczyszczeń ze statków są regulowane na poziomie międzynarodowym przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). Ewolucja tych norm nie wystarcza, aby sprostać problemom dotyczącym jakości powietrza w portach Wspólnoty.
(7) Artykuł 4b dyrektywy Rady 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. odnoszącej się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz zmieniającej dyrektywę 93/12/EWG(5) zwalnia statki, które wyłączają wszystkie silniki i korzystają z energii elektrycznej z lądu podczas cumowania w portach, z wymogu używania paliwa żeglugowego o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1 % na jednostkę masy.
(8) Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej(6) pozwala państwom członkowskim na stosowanie całkowitego lub częściowego zwolnienia z podatku lub obniżenia stawek podatkowych w odniesieniu do energii elektrycznej z zastrzeżeniem pewnych warunków,
NINIEJSZYM ZALECA:
1) Państwa członkowskie powinny rozważyć umożliwienie statkom cumującym w portach pobierania energii elektrycznej z lądu, w szczególności w portach, gdzie przekraczane są dopuszczalne wartości jakości powietrza lub gdzie wyrażane są obawy społeczne związane z dużą uciążliwością hałasu, a szczególnie w miejscach postoju statków znajdujących się w pobliżu obszarów mieszkalnych.
2) Państwa członkowskie powinny uwzględnić znajdujące się w Załączniku porady dotyczące efektywności z punktu widzenia kosztów oraz zastosowań praktycznych używania energii elektrycznej z lądu w celu zmniejszenia emisji dla różnych rodzajów statków, dróg i portów. Korzyści dla środowiska naturalnego i efektywność pod względem kosztów powinny jednak być oceniane indywidualnie dla każdego przypadku.
3) Państwa członkowskie powinny współpracować w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w kontekście trwającego przeglądu Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki (Konwencja MARPOL) w celu wspierania rozwoju zharmonizowanych międzynarodowych norm dla połączeń do pobierania energii elektrycznej z lądu, uwzględniając trwające prace.
4) Państwa członkowskie powinny rozważyć zaproponowanie armatorom zachęt ekonomicznych do pobierania przez statki z energii elektrycznej z lądu, korzystając z możliwości stworzonych przez wspólnotowe przepisy.
5) Państwa członkowskie powinny promować wśród władz lokalnych, które są odpowiedzialne za obszary portowe, władz morskich, władz portowych, towarzystw klasyfikacyjnych i stowarzyszeń branżowych, możliwość pobierania energii elektrycznej z lądu przez statki.
6) Państwa członkowskie powinny zachęcać władze portowe i przemysł do wymiany najlepszych praktyk i harmonizacji procedur dotyczących dostaw energii elektrycznej z lądu oraz harmonizacji procedur związanych z tą usługą.
7) Państwa członkowskie powinny informować Komisję o działaniach, które zamierzają podjąć w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń ze statków w portach, w szczególności tam, gdzie przekraczane są dopuszczalne wartości jakości powietrza.
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2006 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stavros DIMAS |
|
Członek Komisji |
______
(1) COM(2002) 595 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. C 89 E z 14.4.2004, str. 107.
(3) Dz.U. C 8 z 13.1.2004, str. 3.
(4) COM(2001) 245 wersja ostateczna.
(5) Dz.U. L 121 z 11.5.1999, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2005/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 191 z 22.7.2005, str. 59).
(6) Dz.U. L 283 z 31.10.2003, str. 51. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/75/WE (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 100).