KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c), d) pkt a), k), l), m) i p),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W następstwie wprowadzenia systemu wsparcia dla cukru do systemu jednolitych płatności należy zmienić pod kilkoma względami rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004(2), w szczególności pod względem procedury składania wniosków oraz środków kontrolnych, które mają zostać zastosowane w odniesieniu do wspomnianego systemu wsparcia. Ponadto należy dokładnie określić niektóre aspekty przepisów wymienionego rozporządzenia.
(2) Stosowanie niektórych przepisów szczegółowych zasad zintegrowanego systemu określonego w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 do systemów ustanowionych w art. 143b i art. 143c rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zostało przewidziane odpowiednio w art. 136 i art. 140 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania gruntów odłogowanych do produkcji surowców(3). Rozporządzenie (WE) nr 796/2004 powinno zostać wyjaśnione w tym zakresie.
(3) Pewna liczba odesłań do innych rozporządzeń jest przestarzała i powinna zostać uaktualniona właściwym odesłaniem.
(4) O szczegółowe informacje odnośnie do produkcji cukru należy występować w ramach pojedynczego wniosku.
(5) Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 państwa członkowskie mogą zrezygnować z niektórych przepisów dotyczących pojedynczych wniosków w trakcie pierwszego roku stosowania systemu jednolitych płatności lub w przypadku wprowadzenia nowego elementu do systemu pojedynczych wniosków. Wspomniana rezygnacja powinna również obejmować możliwość zmiany przeznaczenia lub systemu pomocowego w odniesieniu do poszczególnych działek.
(6) Włączenie kwot referencyjnych dla cukru do systemu jednolitych płatności w następstwie reformy sektora cukru, jak przewidziano w rozporządzeniu Rady (WE) nr 319/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników(4) wymaga elastyczności pod względem możliwych uzupełnień lub zmian do pojedynczego wniosku, w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje art. 48c ust. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(5) w 2006 r. Na wspomiane uzupełnienia i zmiany należy zatem zezwolić do dnia 15 czerwca 2006 r. Jednakże należy utrzymać terminy składania pojedynczego wniosku, jak określono w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 796/2004, aby umożliwić państwom członkowskim zorganizowanie w odpowiednim czasie własnych programów kontroli.
(7) Rozdział 10e rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewiduje przejściową płatność z tytułu cukru dla państw członkowskich stosujących art. 71 tego rozporządzenia. Artykuł 143ba wspomnianego rozporządzenia przewiduje osobną płatność z tytułu cukru w państwach członkowskich stosujących system jednolitych płatności obszarowych, o których mowa w art. 143b wspomnianego rozporządzenia. Zarówno przejściowa płatność z tytułu cukru, jak i oddzielna płatność z tytułu cukru są ze względu na swój charakter niezwiązane z obszarem rolnym, dlatego przepisy dotyczące pojedynczego wniosku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 796/2004 nie stosują się do tych systemów płatności. Należy zatem podjąć działania w celu ustanowienia odpowiedniej procedury składania wniosków.
(8) W sytuacji gdy wiele nowych sektorów jest włączanych do systemu jednolitych płatności, należy przewidzieć, by zasady określone w art. 21a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 w zakresie składania wniosków dotyczących systemu jednolitych płatności po terminie miały również zastosowanie w przypadku wniosków rolników dotyczących tych nowych sektorów.
(9) Kontrole krzyżowe przeprowadzane w związku z pojedynczym wnioskiem należy rozszerzyć o pewne szczegółowe kontrole w odniesieniu do różnych warunków dotyczących informacji dostarczanych przez producentów cukru.
(10) Biorąc pod uwagę charakterystykę systemów pomocy z tytułu cukru, określoną w tytule IV rozdział 10f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy ustanowić specjalne przepisy dotyczące kontroli.
(11) W przypadku gdy właściwy organ zwiększa liczbę kontroli na miejscu, możliwe jest również zwiększenie odsetka rolników wybieranych losowo do tych kontroli.
(12) Jeżeli rolnik zgłosił więcej niż jedno uprawnienie do płatności obszarowej, art. 50 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 przewiduje, że podstawą do obliczenia pomocy jest liczba hektarów w powiązaniu z uprawnieniami do płatności. Jeżeli zgłoszony obszar spełnia inne kryteria kwalifikacji, nie ma potrzeby stosowania zmniejszeń lub wykluczeń zgodnie z art. 51 lub 53 wspomnianego rozporządzenia. Wspomniane przepisy należy zatem wyjaśnić w tym zakresie.
(13) Zasady dotyczące zmniejszeń stosowanych przez odliczenie od płatności kolejnych trzech lat są możliwe jedynie w przypadku płatności dotyczących zwierząt hodowlanych, w ramach tego samego systemu, w którym powstała nieprawidłowość. Jest to sprzeczne z systemami pomocy obszarowej, gdzie odliczenie może mieć miejsce w stosunku do każdej płatności objętej tytułami III i IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. Należy zatem zharmonizować zasady dla różnych systemów pomocowych.
(14) Przepisy przejściowe dotyczące przypadków, w których mają zostać zastosowane zmniejszenia poprzez odliczenie od płatności z kolejnych trzech lat obejmują wyłącznie decyzje podjęte w stosunku do wniosków za 2004 r. Biorąc pod uwagę, że płatności dotyczące zwierząt hodowlanych po wprowadzeniu systemu jednolitych płatności zostały włączone do tego systemu, należy umożliwić odliczenie od tego systemu pomocowego.
(15) Wprowadzenie nowych systemów pomocowych do jednolitego systemu płatności wymaga uaktualnienia odesłań do pułapów budżetowych, o których mowa w art. 71a rozporządzenia (WE) nr 796/2004.
(16) W chwili wprowadzania systemu jednolitych płatności i pojedynczego wniosku zharmonizowano ostateczny termin dla płatności obszarowych i płatności dotyczących zwierząt hodowlanych. Dlatego właściwe jest zharmonizowanie również ostatecznego terminu zgłaszania przez państwa członkowskie informacji dotyczących tych płatności.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 796/2004.
(18) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczą wniosków pomocowych dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2006 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2006 r.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 27 kwietnia 2006 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 319/2006 (Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 489/2006 (Dz.U. L 88 z 25.3.2006, str. 7).
(3) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 263/2006 (Dz.U. L 46 z 16.2.2006, str. 24).
(4) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32.
(5) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 658/2006 (patrz: str. 14 niniejszego Dziennika Urzędowego).