(Dz.U.UE L z dnia 22 kwietnia 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3906/89(1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(2), w szczególności jego art. 4 ust. 5 i 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Specjalny Program Akcesyjny na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich dla Rumunii (dalej zwany SAPARD) zatwierdzono decyzją Komisji C(2000) 3742, wersja ostateczna z dnia 12 grudnia 2000 r., ostatnio zmienioną decyzją Komisji C(2006) 1194 z dnia 11 kwietnia 2006 r. zgodnie z art. 4 ust. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 1268/1999.
(2) Rząd Rumunii i Komisja, działająca w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podpisały dnia 2 lutego 2001 r. wieloletnią umowę finansową ustanawiającą ramy techniczne, prawne i administracyjne dotyczące realizacji programu SAPARD, ostatnio zmienioną roczną umową finansową na rok 2004 podpisaną dnia 12 maja 2005 r., która ostatecznie weszła w życie dnia 3 listopada 2005 r.
(3) Właściwy organ Rumunii ds. wykonywania niektórych środków określonych w SAPARD powołał Agencję SAPARD, instytucję publiczną o statusie prawnym podlegającą kompetencjom Ministerstwa Rolnictwa, Lasów i Rozwoju Obszarów Wiejskich. W Ministerstwie Finansów Publicznych powołano Departament Funduszu Narodowego zajmujący się pełnieniem zadań finansowych w ramach realizacji programu SAPARD.
(4) Na podstawie analizy poszczególnych przypadków krajowej i sektorowej zdolności zarządzania programem/ projektem, procedur kontroli finansowej i struktur finansów publicznych, jak przewidziano w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999, Komisja przyjęła decyzję 2002/638/WE(3) z dnia 31 lipca 2002 r. i decyzję 2003/846/WE(4) z dnia 5 grudnia 2003 r. powierzającą zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Rumunii w okresie przedakcesyjnym w odniesieniu do niektórych środków przewidzianych w programie SAPARD.
(5) Komisja dokonała dalszej analizy zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 w odniesieniu do środka 1.2 "Poprawa struktur kontroli jakości, kontroli weterynaryjnej i kontroli zdrowia roślin, na rzecz jakości środków spożywczych i dla ochrony konsumenta"; środka 3.2 "Ustanawianie grup producentów"; środka 3.3 "Metody produkcji rolnej służące ochronie środowiska oraz utrzymaniu obszarów wiejskich" oraz środka 3.5 "Leśnictwo" przewidzianych w SAPARD. Komisja uważa, że także w odniesieniu tych środków, Rumunia spełnia przepisy art. 4-6 Załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2222/2000 z dnia 7 czerwca 2000 r. ustanawiającego zasady finansowe dotyczące stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1268/1999 w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym(5) oraz minimalne warunki ustalone w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1266/1999.
(6) Dlatego też za właściwe uznaje się odstąpienie od wymagań uprzedniego zatwierdzania określonych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/1999 oraz przyznanie Agencji SAPARD oraz Funduszowi Narodowemu w ramach Ministerstwa Finansów Publicznych Rumunii zarządzania środkami pomocowymi w odniesieniu do środków 1.2, 3.2, 3.3 i 3.5 w oparciu o zdecentralizowane zasady.
(7) Jednakże ponieważ weryfikacje przeprowadzone przez Komisję w zakresie środka 1.2, 3.2, 3.3 i 3.5 opierają się na systemie, który jeszcze nie w pełni funkcjonuje w odniesieniu do wszystkich właściwych elementów, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2222/2000, za właściwe uznaje się przyznanie zarządzania programem SAPARD Agencji SAPARD oraz Funduszowi Narodowemu w ramach Ministerstwa Finansów Publicznych tymczasowo.
(8) Pełne przekazanie zarządzania programem SAPARD przewiduje się po przeprowadzeniu dalszych weryfikacji mających na celu zapewnienie, że system funkcjonuje prawidłowo oraz po wydaniu przez Komisję wszelkich zaleceń odnoszących się do przekazania zarządzania środkami pomocowymi Agencji SAPARD w ramach kompetencji Ministerstwa Rolnictwa, Lasów, Wód i Środowiska oraz Funduszowi Narodowemu w ramach Ministerstwa Finansów Publicznych.
(9) W dniu 6 października 2005 r. władze Rumunii zaproponowały zasady kwalifikacji wydatków w ramach środków 1.2, 3.2 i 3.5 zgodnie z art. 4 ust. 1 sekcji B wieloletniej umowy finansowej. Komisję wzywa się do podjęcia decyzji w tej sprawie. W odniesieniu do środka 3.3, zasady kwalifikacji wydatków są określone w programie SAPARD,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 2006 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68.
(2) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2257/2004 (Dz.U. L 389 z 30.12.2004, str. 1).
(3) Dz.U. L 206 z 3.8.2002, str. 31.
(4) Dz.U. L 321 z 6.12.2003, str. 62.
(5) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 188/2003 (Dz.U. L 27 z 1.2.2003, str. 14).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.109.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2006/298/WE powierzająca zarządzanie środkami pomocowymi agencjom wdrażającym działania przedakcesyjne w dziedzinie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich w Rumunii w okresie przedakcesyjnym |
Data aktu: | 20/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 22/04/2006 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2006 |