uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2065/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 listopada 2003 r. w sprawie środków aromatyzujących dymu wędzarniczego używanych lub przeznaczonych do użycia w środkach spożywczych lub na ich powierzchni(1), w szczególności jego art. 17 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2065/2003 przewiduje ustanowienie wykazu produktów początkowych, których stosowanie w takiej postaci jest dozwolone w środkach spożywczych lub na ich powierzchni oraz w produkcji środków aromatyzujących dymu wędzarniczego do stosowania we Wspólnocie w artykułach spożywczych lub na ich powierzchni. Wykaz ten zawiera między innymi jasny opis i charakterystykę każdego produktu początkowego.
(2) Do celów naukowej oceny niezbędne są szczegółowe informacje na temat jakościowego i ilościowego składu chemicznego produktów początkowych. Części, których nie zidentyfikowano, tj. ilość substancji, których budowa chemiczna nie jest znana, powinny być możliwie najmniejsze.
(3) W celu zagwarantowania, że laboratoria stosują metody o niezbędnym poziomie sprawności, należy ustanowić minimalne kryteria sprawności, określane w tym kontekście jako kryteria jakościowe, które spełnia metoda analizy.
(4) Wędzone środki spożywcze zwykle wywołują obawy natury zdrowotnej, związane w szczególności z ewentualną obecnością wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA).
(5) Osoba, która zamierza wprowadzić do obrotu produkty początkowe, powinna przedstawić wszelkie informacje niezbędne do oceny bezpieczeństwa. Te informacje powinny obejmować proponowaną uznaną metodę pobierania próbek, identyfikacji i charakterystyki produktów początkowych.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), ustanawia wymogi ogólne w zakresie metod pobierania próbek i analizy.
(7) W opinii dotyczącej ryzyka dla zdrowia ludzkiego związanego z WWA obecnymi w żywności, wydanej dnia 4 grudnia 2002 r., Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) określił 15 WWA jako potencjalnie genotoksyczne i rakotwórcze dla ludzi(3). Stanowią one jedną z najważniejszych grup przy ocenie ryzyka wystąpienia długotrwałych niekorzystnych skutków dla zdrowia w związku ze spożywaniem WWA. Występowanie tych substancji w produktach początkowych należy zatem poddać analizie.
(8) Instytut Materiałów Referencyjnych i Pomiarów działający przy Wspólnym Centrum Badawczym Komisji przeprowadził badania międzylaboratoryjne w celu analizy składu chemicznego produktów początkowych oraz oznaczenia ilościowego występującego w nich stężenia wyżej wymienionych 15 WWA. Wyniki badań opublikowano częściowo w "Report on the Collaborative Trial for Validation of two Methods for the Quantification of Polycyclic Aromatic Hydrocarbons in Primary Smoke Condensates"(4).
(9) Dla opisania dokładności metody wymagane jest odchylenie standardowe powtarzalności zgodne z ISO 5725-1(5). Należy je oszacować na podstawie danych z procesu walidacji w pojedynczym laboratorium, z którego uzyskano Si zgodnie z opisem w "Harmonized Guidelines for Single-Laboratory Validation of Methods of Analysis"(6) lub na podstawie badania międzylaboratoryjnego, z którego uzyskano Sr oraz SR zgodnie z opisem w "Protocol for the design, conduct and interpretation of method-performance studies"(7).
(10) Pełna walidacja metod analizy składu produktów początkowych, wraz z określeniem maksymalnej liczby związków, nie jest możliwa. Wysoka liczba analitów wiąże się z ogromną ilością pracy, co jest praktyczne niewykonalne. Jeżeli jednak do wykrywania związków stosuje się spektometrię mas, otrzymane w jej wyniku widma masowe można porównać z opublikowanymi danymi(8) lub z bibliotekami widm masowych, a następnie można uzyskać wstępną identyfikację związków.
(11) Na podstawie wyników otrzymanych w międzylaboratoryjnym badaniu w zakresie WWA dla potrzeb walidacji oraz w związku z decyzją Komisji 2002/657/WE(9) zaproponowano minimalne kryteria jakościowe dla dowolnej właściwej metody analitycznej służącej do określania WWA we wszystkich produktach początkowych.
(12) W związku z zaleceniem zawartym w "ISO/IUPAC/ AOAC International Harmonized Guidelines for the Use of Recovery Information in Analytical Measurement" wyniki analityczne należy skorygować w celu ich ponownego wykorzystania.
(13) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności udzielił naukowej i technicznej pomocy przy opracowywaniu określonych w niniejszym rozporządzeniu kryteriów jakościowych dla uznanych metod identyfikacji i charakterystyki początkowych produktów wędzarniczych.
(14) Te kryteria jakościowe można dostosowywać w celu uwzględnienia postępów w wiedzy naukowo-technicznej.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2006 r.
W imieniu Komisji | |
Markos KYPRIANOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 309 z 26.11.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1.
(3) SCF/CS/CNTM/PAH/29 wersja ostateczna z dnia 4 grudnia 2002 r.
(4) EU-Report LA-NA-21679-EN-C, ISBN 92-894-9629-0.
(5) ISO5725-1: "Dokładność (prawdziwość i precyzja) metod i wyników pomiarów - część 1: Ogólne zasady i definicje", 1994, Genewa.
(6) Thompson M., S.L.R. Ellison, R. Wood, Harmonized Guidelines for Single-Laboratory Validation of Methods of Analysis. Pure and Applied Chemistry, 2002. 74(5): str. 835-855.
(7) Horwitz W., Protocol for the design, conduct and interpretation of method-performance studies. Pure and Applied Chemistry, 1995. 67(2): str. 331-343.
(8) http://www.irmm.jrc.be/html/activities/intense_sweeteners_and_smoke_flavourings/liquid _smoke_components.xls
Faix, O., et al., Holz als Roh- & Werkstoff, 1991. 49: str. 213-219.
Faix, O., et al., Holz als Roh- & Werkstoff, 1991. 49: str. 299-304.
Faix, O., et al., Holz als Roh- & Werkstoff, 1990. 48: str. 281-285.
Faix, O., et al., Holz als Roh- & Werkstoff, 1990. 48: str. 351-354.
(9) Dz.U. L 221 z 17.8.2002, str. 8. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2004/25/WE (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, str. 38).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.109.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 627/2006 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 2065/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do kryteriów jakościowych dla uznanych metod analitycznych w zakresie pobierania próbek, identyfikacji i charakterystyki początkowych produktów wędzarniczych |
Data aktu: | 21/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 22/04/2006 |
Data wejścia w życie: | 12/05/2006 |