Decyzja 2005/293/WE określająca szczegółowe zasady dotyczące kontroli celów ponownego użycia/odzyskiwania i ponownego użycia/recyklingu określonych w dyrektywie 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 kwietnia 2005 r.
określająca szczegółowe zasady dotyczące kontroli celów ponownego użycia/odzyskiwania i ponownego użycia/recyklingu określonych w dyrektywie 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 2849)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/293/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 kwietnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę (WE) nr 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(1), w szczególności jej art. 7 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 2000/53/WE Komisja powinna ustanowić szczegółowe zasady niezbędne dla kontroli zgodności Państw Członkowskich z celami określonymi w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy tej dyrektywy. Wystarczy, że Państwa Członkowskie wykażą, że zrealizowały przynajmniej wymagane cele.

(2) Niezbędne jest zharmonizowanie charakterystyk i prezentacji obliczania celów określonych w art. 7 ust. 2 akapit trzeci, aby dane przygotowywane przez Państwa Członkowskie były porównywalne.

(3) Największą dokładność celów można osiągnąć, jeżeli mianownik obliczania celów będzie oparty na liczbie pojazdów wycofanych z eksploatacji poddawanych przetwarzaniu w danym Państwie Członkowskim.

(4) Państwa Członkowskie, próbując znaleźć równowagę pomiędzy ryzykiem wystąpienia niedokładności a wysiłkami administracyjnymi zmierzającymi do uzyskania precyzyjnych informacji, mogą wykorzystywać założenie dotyczące zawartości metalu celem określenia ilości metali, które będzie można odzyskać z pojazdów wycofanych z eksploatacji.

(5) Łatwo dostępne dane dotyczące pojazdów w standardowej formie należy wykorzystywać celem określenia indywidualnej masy pojazdu.

(6) Podczas oszacowywania celów nie uwzględnia się usuwania paliwa podczas demontażu pojazdu, ponieważ wiarygodne dane dotyczące ilości paliwa w pojazdach wycofanych z eksploatacji nie są dostępne we wszystkich Państwach Członkowskich. Aby kontrolować zgodności z założonymi celami, należy wykorzystywać średnią ilość paliwa w UE, aby jak najbardziej zharmonizować metody obliczania oraz zapewnić porównywalność celów krajowych osiągniętych w Państwach Członkowskich.

(7) W wyniku wprowadzenia wspólnego rynku Państwa Członkowskie mogą wywozić pojazdy wycofane z eksploatacji wytworzone na ich terytoriach do innych państw celem dalszego przetwarzania. Celem zminimalizowania problemów związanych z alokacją oraz celem uniknięcia zbyt dużych wysiłków związanych z kontrolowaniem i szacowaniem, poziom recyklingu i przetwarzania z wywożonych części pojazdów zalicza się na konto Państwa Członkowskiego dokonującego wywozu.

(8) Niezbędne jest przeprowadzenie kampanii przerobu (strzępienia) celem określenia trendów w przerobie (strzępieniu) pojazdów wycofanych z eksploatacji.

(9) Komisja w dalszym ciągu będzie kontrolowała oszacowywanie celów, łącznie ze znaczeniem wagi wywozu oraz jego wpływu na poziom recyklingu i przetwarzania. W tym celu Państwa Członkowskie powinny przekazać również dane pochodzące sprzed 2006 r. Dane te będą wykorzystane jedynie do celów kontrolnych.

(10) Niniejsza decyzja ma zastosowanie bez uszczerbku dla rozporządzenia 2150/2002/WE w sprawie statystyk odpadów(2).

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 18 dyrektywy Rady 75/442/EWG(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie obliczają cele związane z ponownym użyciem/odzyskiem oraz ponownym użyciem/recyklingiem określone w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2000/53/WE na podstawie ponownie użytych, poddanych recyklingowi i odzyskanych materiałów pochodzących z operacji oczyszczania, demontażu i strzępienia. Państwa Członkowskie zapewniają, że w odniesieniu do materiałów poddawanych dalszemu przetwarzaniu uwzględnia się rzeczywiście osiągnięte przetwarzanie.

W tym celu Państwa Członkowskie wypełniają tabele 1-4 sporządzone w Załączniku do tej decyzji, łącznie z właściwym opisem wykorzystanych danych.

2.
Wypełniając tabele 1-4 Załącznika do niniejszej decyzji, Państwa Członkowskie mogą również korzystać z opartego na danych założenia dotyczącego średniego procentu ponownie użytych, poddanych recyklingowi i odzyskanych metali z pojazdów wycofanych z eksploatacji, zwanego dalej "założeniem dotyczącym zawartości metalu". Założenie należy poprzeć szczegółowymi danymi uzasadniającymi założony procent zawartości metalu, jak również założony procent ponownego użycia, recyklingu i przetworzenia metalu. Dane te powinny być ważne w odniesieniu do co najmniej 95 % pojazdów wycofanych z eksploatacji, powstałych w danym Państwie Członkowskim.
3.
We wspomnianych danych Państwa Członkowskie umieszczają informacje dotyczące podziału:

a) bieżącego krajowego rynku samochodowego;

b) pojazdów wycofanych z eksploatacji na ich terytorium; oraz

c) materiałów i części pojazdów objętych określonym założeniem, celem uniknięcia podwójnego obliczania.

Artykuł  2
1.
W przypadku pojazdów wycofanych z eksploatacji lub materiałów, bądź ich części, w odniesieniu do których uprawniony krajowy zakład przetwarzania wydał zaświadczenie zniszczenia i które zostały wywiezione do innego Państwa Członkowskiego lub państw trzecich celem dalszego przetwarzania, przetwarzanie zalicza się na konto Państwa Członkowskiego dokonującego wywozu, celem obliczenia celów, jeżeli istnieją przekonywujące dowody świadczące o tym, że recykling i/lub przetwarzanie miało miejsce w warunkach będących zasadniczo odpowiednikiem warunków przewidzianych w prawodawstwie Wspólnoty dotyczącym tej kwestii.

Pojazdy wycofane z eksploatacji, w odniesieniu do których zaświadczenie o zniszczeniu wydało inne Państwo Członkowskie lub kraj trzeci i które są przywożone do przetwarzania i/lub recyklingu w danym Pastwie Członkowskim nie zaliczają się jako przetworzone lub poddane recyklingowi w Państwie Członkowskim dokonującym przywozu.

2.
W przypadku wywozu do państw trzecich, Państwa Członkowskie określają, czy niezbędna jest dodatkowa dokumentacja celem dostarczenia dowodów, że wysłane materiały rzeczywiście pochodzą z recyklingu lub zostały odzyskane.
Artykuł  3
1.
Tabele sporządzone w Załączniku każdego roku wypełniają Państwa Członkowskie, począwszy od danych na 2006 r. i przesyłają je do Komisji w terminie 18 miesięcy od końca odnośnego roku.
2.
W odniesieniu do lat poprzedzających 2006 r., Państwa Członkowskie przekazują dostępne dane Komisji w terminie 12 miesięcy od końca odnośnego roku. Dane odnoszące się do lat poprzedzających 2006 r. będą wykorzystywane wyłącznie w celach kontrolnych.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34.

(2) Dz.U. L 332 z 9.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 574/2004 (Dz.U. L 90 z 27.3.2004, str. 15).

(2) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1: Materiały pochodzące z oczyszczania i demontażu (w tonach na rok) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i przetworzonych w tym Państwie Członkowskim
Materiały z oczyszczania i demontażu (**) Ponowne użycie (A) Recykling (B1) Odzyskanie energii (C1) Całkowity odzysk (D1 = B1 + C1) Usunięcie E1
Akumulatory
Płyny (z wyłączeniem paliwa)
Filtry oleju
Inne materiały pochodzące z oczyszczania (z wyłączeniem paliwa)
Katalizatory
Elementy metalowe
Opony
Duże części plastikowe
Szkło
Inne materiały pochodzące z oczyszczania
Razem

Tabela 2: Materiały pochodzące ze strzępienia (w tonach na rok) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i przetworzonych w tym Państwie Członkowskim

Materiały ze strzępienia (**) Recykling (B2) Odzyskanie energii (C2) Całkowity odzysk (D2 = B2 + C2) Usunięcie E2
Złom żelazny (stal)
Materiały nieżelazne (aluminium, miedź, cynk, ołów itp.)
Drobinki pochodzące ze strzępienia (SLF)
Pozostałe
Razem

Tabela 3: Kontrola (części) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i wywiezionych w celu dalszego przetworzenia (w tonach na rok)

Waga całkowita pojazdów wycofanych z eksploatacji wywiezionych na kraj (**) Całkowity recykling (części) wywiezionych pojazdów wycofanych z eksploatacji (F1) Całkowity odzysk (części) wywiezionych pojazdów wycofanych z eksploatacji (F2) Całkowity odzysk (części) wywiezionych pojazdów wycofanych z eksploatacji (F3)

Tabela 4: Całkowite ponowne użycie, odzyskanie i recykling (w tonach na rok) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i przetworzonych w tym Państwie Członkowskim lub poza nim

Ponowne użycie (A) Całkowity recykling (B1 + B2 + F1) Całkowity odzysk (D1 + D2 + F2) Całkowite ponowne użycie i recykling (X1 = A + B1 + B2 + F1) Całkowite ponowne użycie i przetworzenie (X2 = A + D1 + D2 + F2)
W (całkowita liczba pojazdów wycofanych z eksploatacji) = ... % %
W1 (całkowita masa pojazdu) = ... X1/W1 X2/W1

Przypisy:

1) Szare pola w tabeli 1 wypełniane są dobrowolnie.

2) Państwa Członkowskie korzystające z założenia dotyczącego zawartości metalu zobowiązane są do użycia informacji objętej przypisem w częściach tabeli 2 odnoszącej się do metali.

3) (**): Gdzie jest to możliwe, należy używać kodów LoW (kody Wykazu Odpadów) z Załącznika do decyzji Komisji 2000/532/WE z dnia 3 maja 2000 r. zastępującej decyzję 94/3/WE ustanawiającą wykaz odpadów zgodnie z art. 1 ust. a dyrektywy Rady 75/442/EWG w sprawie odpadów i decyzji Rady 94/904/WE ustanawiającej wykaz odpadów niebezpiecznych zgodnie z art. 1 ust. 4 dyrektywy Rady 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych(1).

4) Państwa Członkowskie niekorzystające z założenia dotyczącego zawartości metalu obliczają ponowne użycie (A) na podstawie niżej przedstawionej metody odejmowania: indywidualna masa pojazdu (Wi) minus masa oczyszczonego i zdemontowanego pojazdu wycofanego z eksploatacji (karoseria) (Wb) minus masa oczyszczonych i zdemontowanych materiałów wysłanych do przetworzenia, recyklingu lub ostatecznego usunięcia. Państwa Członkowskie korzystające z założenia dotyczącego zawartości metalu określają A (z wyłączeniem części metalowych) na podstawie deklaracji przedstawionych przez upoważnione zakłady przetwarzania.

Masę otrzymanego materiału poddanego recyklingowi/odzyskowi/usunięciu określa się na podstawie deklaracji przedstawionych przez odbierający pojazdy zakład recyklingu/przetwarzania lub zakład zbierający, noty wagowe, inne formy not księgowych lub not usunięcia.

Indywidualną masę pojazdu (Wi) oblicza się i) na podstawie masy pojazdu w ruchu wymienioną w dokumentach rejestracyjnych(2) lub ii) na podstawie masy pojazdu gotowego do jazdy podanej w świadectwie zgodności, opisanym w załączniku IX do dyrektywy Rady 70/156/EWG(3) ze zmianami lub, iii) w przypadku, gdy te dane nie są dostępne, na podstawie masy określonej w specyfikacjach producenta. We wszystkich przypadkach indywidualna masa pojazdu nie obejmuje wagi kierowcy, którą ustala się na 75 kg oraz masy paliwa, którą ustala się na 40 kg.

Masę oczyszczonego i poddanego demontażowi pojazdu wycofanego z eksploatacji (karoserii) (Wb) określa się na podstawie informacji pochodzących od zakładu przetwarzania odbierającego pojazd.

5) Całkowitą masę pojazdu (W1) oblicza się jako sumę indywidualnych mas pojazdu (Wi).

Całkowitą liczbę pojazdów wycofanych z eksploatacji (W) oblicza się na podstawie liczby pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w danym Państwie Członkowskim, co ma miejsce po wydaniu przez upoważniony krajowy zakład przetwarzania zaświadczenia o zniszczeniu.

6) Wydajność strumieni strzępienia pojazdów wycofanych z eksploatacji oblicza się na podstawie kampanii strzępienia w połączeniu z liczbą pojazdów wycofanych z eksploatacji przeznaczonych do strzępienia. Liczbę pojazdów wycofanych z eksploatacji przeznaczonych do strzępienia oblicza się na podstawie not wagowych, kwitów lub innych form księgowania. Państwa Członkowskie przekazują Komisji liczbę kampanii strzępienia przeprowadzonych na ich terytorium. Rzeczywisty recykling/odzysk obliczonego wyniku złomowania (innego niż metale) należy uzasadnić na podstawie deklaracji przedstawionych przez odbierający pojazdy zakład recyklingu/przetwarzania lub zakład zbierający, not wagowych, innych form not księgowych lub not usunięcia.

______

(1) Dz.U. L 226 z 6.9.2000, str. 3.

(2) Od dnia 1 czerwca 2004 r., czyli od daty wejścia w życie dyrektywy Rady 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów (Dz.U. L 138 z 1.6.1999), masę pojazdu w ruchu wpisuje się w punkcie G.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.94.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/293/WE określająca szczegółowe zasady dotyczące kontroli celów ponownego użycia/odzyskiwania i ponownego użycia/recyklingu określonych w dyrektywie 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
Data aktu: 01/04/2005
Data ogłoszenia: 13/04/2005
Data wejścia w życie: 13/04/2005