uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/99, (WE) nr 1254/99, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c), h), i) oraz s), a także art. 155,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 795/2004(2) wprowadza przepisy wykonawcze dla systemu jednolitych płatności począwszy od roku 2005.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 zmienione rozporządzeniem (WE) nr 864/2004(3) określa przepisy regulujące system połączonego wsparcia dla sektorów bawełny, oliwy z oliwek, surowca tytoniowego i chmielu, jak również wsparcie oddzielone oraz zintegrowanie tych sektorów z systemem jednolitych płatności.
(3) Do celów ustanowienia kwoty oraz ustalenia uprawnień do płatności w ramach zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek, bawełnę i chmiel z systemem jednolitych płatności, należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące pułapów krajowych określonych w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz różnych aspektów rezerwy krajowej określonej w art. 42 ust. 1 i 8 tego rozporządzenia.
(4) W Państwach Członkowskich, które zastosowały system jednolitych płatności w roku 2005 w odniesieniu do rolników, którym przyznane zostały uprawnienia do płatności, lub którzy nabyli je bądź otrzymali najpóźniej ostatniego dnia składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności na rok 2006, należy ponownie obliczyć wartość i liczbę ich uprawnień do płatności na podstawie kwot referencyjnych i ilości hektarów wynikających ze zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek i bawełnę. Uprawnienia do płatności z tytułu odłogowania nie są uwzględniane w tym obliczeniu.
(5) Należy pozwolić na to, żeby prywatna klauzula umowna określona w art. 27 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 została dodana lub zmieniona w umowie dzierżawy do ostatniego dnia złożenia wniosku w ramach systemu jednolitych płatności na rok 2006.
(6) W odniesieniu do Państw Członkowskich, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy zwiększyć wszystkie uprawnienia do płatności o dodatkową kwotę na podstawie kwot referencyjnych i wynikających ze zintegrowania płatności za tytoń, oliwę z oliwek, bawełnę i chmiel.
(7) Na podstawie art. 71 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, Malta i Słowenia zdecydowały się zastosować system jednolitych płatności w roku 2007. Artykuł 71 ust. 1 akapit trzeci wspomnianego rozporządzenia przewiduje, że okres przejściowy nie ma zastosowania w odniesieniu do bawełny, oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz tytoniu, i upływa w dniu 31 grudnia 2005 r. w odniesieniu do chmielu. Malta i Słowenia byłyby zatem zobowiązane do zastosowania systemu jednolitych płatności jedynie w tych sektorach i włączenia do systemu wszystkich innych sektorów w roku 2007. W celu ułatwienia przejścia do systemu jednolitych płatności należy zapewnić przepisy przejściowe zezwalające tym państwom na stosowanie w dalszym ciągu, w roku 2006, bieżących systemów w odniesieniu do gajów oliwnych na Malcie i w Słowenii oraz do upraw chmielu w Słowenii, które są jedynymi sektorami objętymi systemem w tych Państwach Członkowskich. Malta i Słowenia byłyby zatem w stanie wprowadzić w roku 2007 system jednolitych płatności w odniesieniu do wszystkich sektorów.
(8) Artykuł 37 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 864/2004 stanowi, że w odniesieniu do oliwy z oliwek kwota referencyjna odpowiadająca rolnikom indywidualnym jest średnią czteroletnią łącznej kwoty płatności przyznanych rolnikowi z tytułu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek, obliczanej i dostosowywanej zgodnie z załącznikiem VII do tego rozporządzenia w latach gospodarczych 99/2000, 2000/2001, 2001/2002 i 2002/2003. W chwili przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 864/2004 Komisja nie ustaliła ostatecznej kwoty pomocy na rok gospodarczy 2002/2003. W celu uwzględnienia jednostkowej kwoty pomocy na produkcję oliwek na rok gospodarczy 2002/2003 ustalonej rozporządzeniem (WE) nr 1299/2004(4) należy zmienić pkt H załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(9) Artykuł 43 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 stanowi, że całkowita liczba uprawnień do płatności jest równa średniej liczbie hektarów, w odniesieniu do których przyznano płatności bezpośrednie w okresie referencyjnym. W odniesieniu do sektora oliwy z oliwek, liczba hektarów powinna być obliczona na podstawie wspólnej metody określonej w pkt H załącznika VII do tego rozporządzenia. Należy zdefiniować wspólną metodę w celu określenia liczby hektarów, jak też i uprawnień do płatności oraz wykorzystanie uprawnień do płatności w sektorze oliwy z oliwek.
(10) Zgodnie z art. 44 i 51 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 za kwalifikujące się do systemu płatności jednolitych uważa się obszary obsadzone drzewami oliwnymi po dniu 1 maja 1998 r. w ramach zatwierdzonych programów obsadzania. Obsadzania te mogą być uważane jako inwestycje w rozumieniu art. 21 rozporządzenia (WE) nr 795/2004. Ostateczny termin w odniesieniu do obsadzeń zatwierdzonych z tytułu tych programów został ustalony na 31 grudnia 2006 r. Należy ustalić późniejszą datę na inwestycje dotyczące sadzenia drzew oliwnych.
(11) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i rozporządzenie (WE) nr 795/2004.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1701/2005 (Dz.U. L 273 z 19.10.2005, str. 6).
(3) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 48; sprostowanie w Dz.U. L 206 z 9.6.2004, str. 20.
(4) Dz.U. L 244 z 16.7.2004, str. 16.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.347.56 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2183/2005 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 |
Data aktu: | 22/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 30/12/2005, 01/01/2006, 01/10/2005 |