uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68(1), a w szczególności jego art. 6 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 6 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 przewiduje możliwość wprowadzenia programu pomocy dla prywatnego składowania oliwy z oliwek, w razie wystąpienia poważnych zakłóceń rynku w niektórych regionach Wspólnoty.
(2) W celu umożliwienia, w razie konieczności, szybkiego wprowadzenia systemu pomocy, należy przewidzieć szczegółowe zasady stosowania niniejszego rozporządzenia. System pomocy dla prywatnego składowania musi opierać się na umowach z podmiotami gospodarczymi oferującymi wystarczające gwarancje i zatwierdzonymi przez Państwa Członkowskie w oparciu o pewne określone warunki.
(3) W celu zapewnienia większej skuteczności oddziaływania programów na rynek na poziomie producentów i dla ułatwienia jego monitorowania, pomoc powinna być przede wszystkim przyznawana dla składowania oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia luzem.
(4) Powinny być dostępne informacje dotyczące zmian cen i produkcji oliwy z oliwek. Informacje te są niezbędne do stałego monitorowania rynku oliwy z oliwek w celu możliwości oceny, czy zaistniały warunki poważnych zakłóceń rynku.
(5) Aby pomoc jak najlepiej odzwierciedlała sytuację na rynku, jej wysokość musi być określona dla potrzebujących jej sektorów rynku. Kategorie oliwy określone są w załączniku I, część 1, do rozporządzenia (WE) nr 865/2004.
(6) Należy ustalić, jakie informacje muszą zawierać oferty i określić warunki, w jakich mają być one zgłaszane i analizowane, tak aby dysponować wyczerpującymi informacjami dla każdej oferty.
(7) Pożądane jest, aby przetargi otwierane były według określonych zasad, w szczególności dotyczących terminu składania i minimalnej ilości dla każdej składanej oferty. Oferty muszą w szczególności dotyczyć długiego okresu składowania oraz pewnych ilości minimalnych uwzględniających sytuację sektora, w celu zapewnienia odpowiedniego wpływu na sytuację rynkową.
(8) Wykonalność ofert musi być zagwarantowana przez złożenie zabezpieczenia zgodnie z warunkami ustanowionymi w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(2), którego wielkość i okres ważności musi odpowiadać prawdopodobnym wahaniom cen na rynku i liczbie dni rzeczywistego składowania będących podstawą nabycia prawa do pomocy.
(9) Przetarg wygrywają oferty nieprzekraczające lub równe maksymalnej kwocie pomocy za jeden dzień składowania, ustalonej w odniesieniu do rynku oliwy z oliwek. Należy zapewnić reprezentatywność ofert i ich zgodność z maksymalnymi ilościami ustalonymi dla każdej z wyszczególnionych kategorii i dla każdego z wyszczególnionych regionów.
(10) Należy wyszczególnić główne punkty uwzględniane w umowie. W celu uniknięcia zakłóceń na rynku okres ważności umowy może być zweryfikowany przez Komisję, zwłaszcza w świetle przewidywanych zbiorów w roku gospodarczym następującym po roku, w którym umowa została zawarta.
(11) W celu zapewnienia właściwego zarządzania programem należy określić warunki, na jakich może być przyznawana zaliczka na pomoc, sposób kontrolowania zgodności z istotnymi warunkami nabycia prawa do pomocy, niektóre procedury obliczania wysokości pomocy i rodzaj informacji przekazywanych Komisji przez Państwa Członkowskie.
(12) W trosce o zachowanie jasności i przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 2768/98 z dnia 21 grudnia 1998 r. w sprawie programu pomocy dla prywatnego składowania oliwy z oliwek(3) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Oliwy z Oliwek i Oliwek Stołowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 97; sprostowanie w Dz.U. L 206 z 9.6.2004, str. 37.
(2) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 673/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 17).
(3) Dz.U. L 346 z 22.12.1998, str. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1432/2004 (Dz.U. L 264 z 11.8.2004, str. 6).
(4) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(5) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.342.39 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2153/2005 w sprawie programu pomocy dla prywatnego składowania oliwy z oliwek |
Data aktu: | 23/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 24/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 27/12/2005, 01/11/2005 |