uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(1), w szczególności jego art. 53 ust. 2,
po konsultacji z komitetem utworzonym zgodnie z art. 147 Traktatu, Komitetem ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi oraz Komitetem ds. Struktur Rybołówstwa i Akwakultury,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 54 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, rozporządzenie Rady (EWG) nr 4253/88 z dnia 19 grudnia 1988 r. ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzenia (EWG) nr 2052/88 w odniesieniu do koordynacji działań różnych funduszy strukturalnych między nimi oraz z operacjami Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innymi istniejącymi instrumentami finansowymi(2) traci moc.
(2) Artykuł 54 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999 stanowi, że odesłania do uchylonego rozporządzenia (EWG) nr 4253/88 należy traktować jako odesłania do rozporządzenia (WE) nr 1260/1999. W związku z tym, rozporządzenie Komisji (WE) nr 1681/94(3) stosuje się do działań przyjętych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(3) Należy uaktualnić rozporządzenie (WE) nr 1681/94 w celu poprawy skuteczności systemu zgłaszania nieprawidłowości.
(4) Do celów pewności prawnej należy wyraźnie określić, że przepisy rozporządzenia (WE) r 1681/94 stosuje się również do wszelkich form pomocy finansowej określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999, opisanych w rozporządzeniu (WE) nr 1783/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego(4) w rozporządzeniu (WE) nr 1784/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego(5), w rozporządzeniu (WE) nr 1263/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie Instrumentu Finansowego Orientacji Rybołówstwa(6) oraz w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Sekcja Orientacji, oraz zmieniającym i uchylającym niektóre rozporządzenia(7).
(5) Konieczne jest wyjaśnienie, w jakim stopniu Państwo Członkowskie biorące udział we współpracy przygranicznej, ponadnarodowej i międzyregionalnej określonej w art. 20 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1260/1999, zwanej programami INTERREG, oraz w każdym innym programie o charakterze ponadnarodowym, powinno zgłaszać nieprawidłowości.
(6) Należy dokładnie określić, że definicja "nieprawidłowości", przyjęta do celów rozporządzenia (WE) nr 1681/94, pochodzi z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(8).
(7) Konieczne jest dokładne określenie pojęcia "podejrzenia nadużycia finansowego" przy uwzględnieniu definicji "nadużycia finansowego" zawartej w konwencji z dnia 26 lipca 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(9).
(8) Należy dokładnie określić, że definicja "wstępnego dochodzenia administracyjnego lub sądowego" pochodzi z art. 35 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(10).
(9) Należy również zdefiniować pojęcie "upadłości" oraz pojęcie "podmiotu gospodarczego".
(10) W celu podniesienia wartości dodanej systemu zgłaszania należy dokładnie określić obowiązek zgłaszania przypadków podejrzenia nadużycia finansowego dla celów analizy ryzyka, i z tego tytułu należy zapewnić jakość przekazywanych informacji.
(11) Należy dokładnie określić, że rozporządzenie (WE) nr 1681/94 nadal stosuje się do przypadków już zgłoszonych w odniesieniu do nieprawidłowości o wartości niższej od 10.000 euro.
(12) Należy wyjaśnić kwestię przejęcia odpowiedzialności finansowej za nieodzyskane kwoty w przypadkach dotyczących form pomocy podlegających rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999 i dokładnie określić informacje oceniane jako niezbędne w celu umożliwienia rozpatrywania tych przypadków.
(13) W celu zmniejszenia obciążeń Państw Członkowskich związanych ze zgłaszaniem nieprawidłowości i dążąc do poprawy skuteczności, należy podnieść minimalny próg, powyżej którego Państwa Członkowskie mają obowiązek zgłaszać nieprawidłowości i należy dokładnie określić wyjątki od obowiązku zgłaszania.
(14) Rozporządzenie (WE) nr. 1681/94 należy stosować bez uszczerbku dla art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych(11).
(15) Należy uwzględnić obowiązki wynikające z rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych(12) przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych oraz z dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(13).
(16) Należy ustalić kursy wymiany dla Państw Członkowskich nienależących do strefy euro.
(17) W związku z powyższym, rozporządzenie (WE) nr 1681/94 powinno zostać zmienione.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju i Przekształceń Strukturalnych Regionów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Siim KALLAS | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 173/2005 (Dz.U. L 29 z 2.2.2005, str. 3).
(2) Dz.U. L 374 z 31.12.1988, str. 1.
(3) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, str. 43.
(4) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 1.
(5) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 5.
(6) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 54.
(7) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2223/2004 (Dz.U. L 379 z 24.12.2004, str. 1).
(8) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(9) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 49.
(10) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1.
(11) Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 21. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2355/2002 (Dz.U. L 351 z 28.12.2002, str. 42).
(12) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.
(13) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.328.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2035/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1681/94 dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie |
Data aktu: | 12/12/2005 |
Data ogłoszenia: | 15/12/2005 |
Data wejścia w życie: | 18/12/2005, 01/01/2006 |