Decyzja 2005/686/WE przyznająca odstępstwa niektórym Państwom Członkowskim odnośnie do sporządzenia statystyk na lata referencyjne 2003, 2004 i 2005 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 753/2004

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 lipca 2005 r.
przyznająca odstępstwa niektórym Państwom Członkowskim odnośnie do sporządzenia statystyk na lata referencyjne 2003, 2004 i 2005 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 753/2004

(notyfikowana jako dokument C(2005) 2773)

(Jedynie teksty w językach angielskim, estońskim, francuskim, greckim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, szwedzkim, węgierskim i włoskim i są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/686/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 października 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 753/2004 z dnia 22 kwietnia 2004 r. wdrażające decyzję nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do statystyk z zakresu nauki i techniki(1), w szczególności sekcje 1 i 2 jego załącznika,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 753/2004 zawiera ramy referencyjne dla wspólnych standardów, definicji i klasyfikacji służące do sporządzania statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki w celu uzyskania wysokiej jakości informacji statystycznych z Państw Członkowskich zgodnie ze wspomnianymi standardami, definicjami oraz klasyfikacjami.

(2) Sekcja 1 pkt 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 753/2004 przewiduje, że w zakresie, w jakim krajowe systemy statystyczne wymagają znaczących dostosowań, Komisja może przyznać Państwom Członkowskim odstępstwa odnoszące się do statystyk z zakresu badań i rozwoju sporządzanych dla pierwszego roku referencyjnego 2003. W bardzo wyjątkowych przypadkach ten okres odstępstw może być przedłużony dla regionalnych podziałów niektórych zmiennych.

(3) Sekcja 2 pkt 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 753/2004 przewiduje, że w zakresie, w jakim krajowe systemy statystyczne wymagają znaczących dostosowań, Komisja może przyznać Państwom Członkowskim odstępstwa odnoszące się do statystyk z zakresu środków budżetowych lub nakładów asygnowanych przez rząd na działalność badawczo-rozwojową (GBAORD) sporządzanych dla pierwszego roku referencyjnego 2004.

(4) O wspomniane odstępstwa wystąpiły władze Belgii, Estonii, Grecji, Francji, Irlandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Austrii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa.

(5) Zgodnie z informacjami otrzymanymi przez Komisję (Eurostat) wnioski, z którymi wystąpiły zainteresowane Państwa Członkowskie, związane są z potrzebą wprowadzenia istotnych zmian w ich systemach statystycznych.

(6) Z tego powodu należy przyznać przedmiotowe derogacje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odstępstwa zostają przyznane Belgii, Estonii, Grecji, Francji, Irlandii, Włochom, Łotwie, Litwie, Luksemburgowi, Węgrom, Malcie, Niderlandom, Austrii, Szwecji i Zjednoczonemu Królestwu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Estońskiej, Republiki Greckiej, Republiki Francuskiej, Irlandii, Republiki Włoskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2005 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 118 z 23.4.2004, str. 23.

ZAŁĄCZNIK 

PRZYZNANE ODSTĘPSTWA

Dane statystyczne dotyczące badań i rozwoju
Zmienne Podziały, dla których są przyznane odstępstwa
Belgia
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według regionu (NUTS 2): 1.11.5.0, 1.11.5.2, 1.11.5.3, 1.11.5.4; według zatrudnienia i płci 1.11.1.0, 1.11.1.2; według kwalifikacji i płci 1.11.2.0, 1.11.2.2; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.2
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według regionu (NUTS 2): 1.12.5.0, 1.12.5.2, 1.12.5.3, 1.12.5.4; według płci: 1.12.1.0, 1.12.1.2; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4.2
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Według regionu (NUTS 2): 1.13.5.0, 1.13.5.2, 1.13.5.3, 1.13.5.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Według regionu (NUTS 2) 1.14.5.0, 1.14.5.2, 1.14.5.3, 1.14.5.4
Wydatki wewnętrzne na B+R Według regionu (NUTS 2): 1.20.10.0, 1.20.10.2, 1.20.10.3, 1.20.10.4
Grecja
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według zatrudnienia i płci: 1.11.1; według kwalifikacji i płci: 1.11.2; według działalności gospodarczej: 1.11.13; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4; według regionu (NUTS 2): 1.11.5; według działalności gospodarczej i płci: 1.11.7
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według płci: 1.12.1; według działalności gospodarczej: 1.12.3; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4; według regionu (NUTS 2): 1.12.5
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne); Według zatrudnienia: 1.13.1; według kwalifikacji: 1.13.2; według działalności gospodarczej: 1.13.3; według regionu (NUTS 2): 1.13.5; według klasy wielkości: 1.13.6
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); według działalności gospodarczej: 1.14.3; według regionu (NUTS 2): 1.14.5; według klasy wielkości: 1.14.7
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0, 1.20.0.2, 1.20.0.3, 1.20.0.4 (wyniki wstępne); według źródła funduszy: 1.20.1; według rodzaju kosztów: 1.20.4; według działalności gospodarczej: 1.20.5; według klasy wielkości: 1.20.6; według źródła funduszy i klasyfikacji wielkości: 1.20.7; według regionu (NUTS 2): 1.20.10
Francja
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Bez podziału: 1.11.1; według regionu (NUTS 2): 1.11.5; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4; według działalności gospodarczej i płci: 1.11.7 Dla wyników 1.11.5 i 1.11.7: opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według działalności gospodarczej: 1.12.3; według regionu (NUTS 2): 1.12.5; Dla wyników 1.12.3 i 1.12.5 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne); Według regionu (NUTS 2): 1.13.5; Dla wyników 1.13.5 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); Według działalności gospodarczej: 1.14.3; według regionu (NUTS 2): 1.14.5; Dla wyników 1.14.3 - 1.14.5 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Wydatki wewnętrzne na B+R Według regionu (NUTS 2): 1.20.10; Dla wyników 1.20.10 opóźnienie w przekazie wynosi 20 miesięcy zamiast 18.
Irlandia
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.2, 1.11.4.3
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4.2, 1.12.4.3
Włochy
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.2
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4.2
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0, 1.13.0.2
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0, 1.14.0.2
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0, 1.20.0.2; według źródła funduszy: 1.20.1.0, 1.20.1.2
Luksemburg
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne)
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne);
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne);
Malta
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.11.0.0 - 1.11.0.4
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.12.0.0 - 1.12.0.4
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.13.0.0 - 1.13.0.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.14.0.0 - 1.14.0.4
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne) Wszystkie wyniki oprócz wyników 1.20.0.0 - 1.20.0.4
Niderlandy
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne)
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne);
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne)
Austria
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC), liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC), liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE), liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE), wydatki wewnętrzne na B+R. Dla wszystkich wyników pierwszym rokiem referencyjnym będzie 2004 zamiast 2003. Dla wszystkich wyników wstępnych pierwszym rokiem referencyjnym będzie również 2004 zamiast 2003.
Szwecja
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4.3; według regionu (NUTS 2): 1.11.5.0, 1.11.5.2, 1.11.5.4
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.5.3; według regionu: 1.12.5.0, 1.12.5.2, 1.12.5.4
Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.13.0.0 - 1.13.0.4 (wyniki wstępne); według regionu: 1.13.5.0, 1.13.5.2, 1.13.5.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) 1.14.0.0 - 1.14.0.4 (wyniki wstępne); według regionu: 1.14.5.0, 1.14.5.2, 1.14.5.4
Wydatki wewnętrzne na B+R 1.20.0.0 - 1.20.0.4 (wyniki wstępne); według regionu: 1.20.10.0, 1.20.10.2, 1.20.10.4
Statystyki B+R w sektorze przedsiębiorstw Dla wszystkich wyników: objęte są jedynie przedsiębiorstwa zatrudniające 50 i więcej pracowników
Statystyki B+R w sektorze rządowym Dla wszystkich wyników: wyłączone są władze regionalne i lokalne
Zjednoczone Królestwo
Liczba pracowników B+R liczona wobec liczby pracowników (HC) Bez podziału: 1.11.0.0, 1.11.0.1, 1.11.0.2, 1.11.0.4; według płci: 1.11.1.0, 1.11.1.1, 1.11.1.2, 1.11.1.4; według kwalifikacji i płci: 1.11.2.0, 1.11.2.1, 1.11.2.2, 1.11.2.4; według działalności gospodarczej: 1.12.1.1; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.11.4; według działalności gospodarczej i płci: 1.11.7. Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.11.5.0, 1.11.5.1, 1.11.5.2, 1.11.5.4;
Liczba naukowców liczona wobec liczby pracowników (HC) Bez podziału: 1.12.0.0, 1.12.0.1, 1.12.0.2, 1.12.0.4; według zatrudnienia i płci: 1.12.1.0, 1.12.1.1, 1.12.1.2, 1.12.1.4; według kwalifikacji i płci: 1.12.2.0, 1.12.2.1, 1.12.2.2, 1.12.2.4; według działalności gospodarczej: 1.12.13; według głównej dziedziny nauki i płci: 1.12.4;

Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.12.5.0, 1.12.5.1, 1.12.5.2, 1.12.5.4

Liczba pracowników B+R w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Dla wyników wstępnych bez podziału 1.13.0: dane przekazuje się w ciągu 15 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego. Bez podziału: 1.13.0.0, 1.13.0.2; według zatrudnienia: 1.13.1.0, 1.13.1.2; według kwalifikacji i płci: 1.13.2.0, 1.13.2.2; Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.13.5.0, 1.13.5.2, 1.13.5.4
Liczba naukowców w przeliczeniu na pełny etat (FTE) Dla wyników rocznych bez podziału 1.14.0: dane przekazuje się w ciągu 15 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego. Bez podziału: 1.14.0.0, 1.14.0.2;

Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.14.5.0, 1.4.5.2, 1.14.5.4.

Wydatki wewnętrzne na B+R Dla wyników rocznych bez podziału 1.20.0: dane przekazuje się w ciągu 15 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego. Według rodzaju kosztów: 1.20.4.0, 1.20.4.2, 1.20.4.4;

Odstępstwa na lata 2003 i 2005: według regionu (NUTS 2): 1.20.10.0, 1.20.10.2, 1.20.10.4.

Statystyki dotyczące środków budżetowych lub nakładów asygnowanych przez rząd na działalność badawczorozwojową (GBOARD)

Zmienne
Estonia
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Grecja
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0); dane przekazuje się w ciągu 8 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego.
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1); dane przekazuje się w ciągu 14 miesięcy począwszy od końca roku kalendarzowego okresu referencyjnego.
Francja
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Włochy
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Łotwa
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Litwa
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Luksemburg
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Węgry
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)
Malta
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie tymczasowym (21.0)
Środki na B+R asygnowane przez rząd w budżecie końcowym (21.1)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.264.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/686/WE przyznająca odstępstwa niektórym Państwom Członkowskim odnośnie do sporządzenia statystyk na lata referencyjne 2003, 2004 i 2005 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 753/2004
Data aktu: 22/07/2005
Data ogłoszenia: 08/10/2005
Data wejścia w życie: 08/10/2005