uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 866/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie systemu na podstawie art. 2 Protokołu 10 do Aktu Przystąpienia(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 866/2004 stanowi, iż towary, które są w całości uzyskane na obszarach Republiki Cypryjskiej, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli lub zostały poddane ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej obróbce lub przetworzeniu w wyposażonym w tym celu zakładzie na obszarach, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli, nie podlegają opłatom celnym, zgłoszeniu celnemu ani opłatom o skutku równoważnym, kiedy są wprowadzane na obszary, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę, pod warunkiem że nie kwalifikują się do refundacji wywozowych lub środków interwencyjnych.
(2) Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 866/2004 został zmieniony rozporządzeniem Rady (WE) nr 293/2005(2) w celu rozszerzenia dostępu do wymienionego powyżej systemu bezcłowego, w odniesieniu do poszczególnych przypadków, na pewne produkty z rodzaju kwalifikujących się do objęcia refundacjami wywozowymi lub środkami interwencyjnymi, jeśli warunki i ustalenia tego dostępu zapewniają skuteczną ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(3) Ułatwienie swobodnego przepływu owoców cytrusowych przyczyni się do rozwoju gospodarczego obszarów, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli, wziąwszy pod uwagę zainteresowanie podmiotów gospodarczych na Cyprze wprowadzaniem do obrotu owoców cytrusowych produkowanych na tych obszarach na rynku wspólnotowym.
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), rozporządzenie Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzające program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(4) i rozporządzenie Komisji (WE) nr 2111/2003 z dnia 1 grudnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(5) przewidują kontrole w celu zapewnienia zgodności z zasadami wspólnotowymi w sektorze owoców i warzyw. Zgodnie z tymi rozporządzeniami Rząd Republiki Cypryjskiej powinien zapewnić, za pomocą odpowiednich kontroli, że produkty objęte niniejszym rozporządzeniem nie są przedmiotem refundacji wywozowych i środków interwencyjnych.
(5) W związku z tym, że poziom refundacji za wywóz ze Wspólnoty owoców cytrusowych jest niski, ryzyko nadużyć związanych ze środkami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu jest ograniczone. Niemniej jednak Rząd Republiki Cypryjskiej powinien zapewnić przestrzeganie zasady pochodzenia wspólnotowego zgodnie z art. 35 ust. 9 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(6).
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1480/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. określającego szczegółowe zasady dotyczące towarów pochodzących z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Cypru na obszary, na których Rząd sprawuje efektywną kontrolę(7), Izba Handlowa tureckiej części Cypru oraz władze Republiki Cypryjskiej przekazują Komisji informacje umożliwiające Komisji monitorowanie obrotu handlowego przez "zieloną linię".
(7) W związku z powyższym ustanawianie dodatkowych warunków dla bezcłowego dostępu owoców cytrusowych pochodzących z obszarów, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli nie wydaje się konieczne.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 2005 r.
W imieniu Komisji, | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 128. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1283/2005 (Dz.U. L 203 z 4.8.2005, str. 8).
(2) Dz.U. L 50 z 23.2.2005, str. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(5) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 5.
(6) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 671/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 5).
(7) Dz.U. L 272 z 20.8.2004, str. 3.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.259.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1624/2005 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 w odniesieniu do owoców cytrusowych przekraczających linię demarkacyjną na Cyprze |
Data aktu: | 04/10/2005 |
Data ogłoszenia: | 05/10/2005 |
Data wejścia w życie: | 08/10/2005 |