Rozporządzenie 123/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do ochratoksyny A

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 123/2005
z dnia 26 stycznia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do ochratoksyny A
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001(2) ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 466/2001, Komisja dokona przeglądu przepisów dotyczących ochratoksyny A (OTA) w suszonych owocach winogron oraz w celu włączenia do odpowiednich przepisów maksymalnej dopuszczalnej zawartości ochratoksyny A w zielonej i palonej kawie, produktach otrzymanych z kawy, winie, piwie, soku winogronowym, kakao, produktach otrzymanych z kakao oraz przyprawach, uwzględniając podjęte badania i środki zapobiegawcze zastosowane w celu zmniejszenia obecności OTA w tych produktach.

(3) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) wnioskował w swej opinii na temat ochratoksyny A, wyrażonej dnia 17 września 1998 r., że OTA jest mikotoksyną o właściwościach rakotwórczych, nefrotoksycznych, teratogennych, immunotoksycznych i prawdopodobnie również neurotoksycznych. Komitet poinformował również, że trwają dalsze prace nad wyjaśnieniem mechanizmów rakotwórczego działania ochratoksyny A. Przewiduje się, że europejski projekt badań nad mechanizmami rakotwórczego działania ochratoksyny A zakończy się do końca 2004 r. Z chwilą, gdy wyniki tych wszechstronnych badań będą dostępne, Komisja zwróci się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) o uaktualnienie naukowej opinii wydanej przez SCF w świetle nowych wyników badań.

(4) Ocena spożycia ochratoksyny A w żywności przez ludność Wspólnoty została przeprowadzona w ramach dyrektywy Rady nr 1993/5/EWG z dnia 25 lutego 1993 r. w sprawie pomocy Komisji i współpracy Państw Członkowskich w naukowym badaniu zagadnień dotyczących żywności(3) (SCOOP). Głównym źródłem narażenia na ochratoksynę A są zboża i produkty zbożowe. Wino, kawa i piwo zostały zidentyfikowane jako znaczące źródła narażenia człowieka na ochratoksynę A. Suszone owoce winogron i sok winogronowy w istotnym stopniu przyczyniły się do narażenia na ochratoksynę A szczególnych, najbardziej narażonych grup konsumentów, takich jak dzieci.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustala najwyższy dopuszczalny poziom ochratoksyny A w zbożach i produktach zbożowych oraz suszonych owocach winogron. Poziom ochratoksyny A w piwie kontrolowany jest pośrednio, ponieważ występowanie ochratoksyny A w piwie wynika z jej obecności w słodzie, dla którego ustalono najwyższy dopuszczalny poziom. W związku z tym ustanowienie najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w piwie nie jest niezwłocznie niezbędne w celu ochrony zdrowia publicznego, ale powinno być rozważone w ramach przewidzianego ponownego przeglądu.

(6) Zważywszy znaczny udział wina i palonej kawy oraz kawy rozpuszczalnej w narażeniu człowieka na ochratoksynę A, oraz znaczący udział soku winogronowego w narażeniu dzieci na oddziaływanie ochratoksyny A, właściwe jest ustanowienie już na tym etapie w stosunku do tychże środków spożywczych najwyższych dopuszczalnych poziomów w celu ochrony zdrowia publicznego poprzez zapobieganie dystrybucji środków spożywczych o niedopuszczalnie wysokim poziomie zanieczyszczenia.

(7) Zaobserwowano również występowanie ochratoksyny A w suszonych owocach innych niż suszone owoce winogron, kakao, produktach otrzymanych z kakao, przyprawach oraz lukrecji. Stosowność ustanowienia najwyższego dopuszczalnego poziomu ochratoksyny A w wyżej wspomnianych środkach spożywczych, łącznie z kawą zieloną, jak również przegląd istniejących dopuszczalnych poziomów, będą rozważone po udostępnieniu oceny EFSA na temat wyników badań nad toksykologią ochratoksyny A.

(8) W związku z tym rozporządzenie (WE) nr 466/2001 należy odpowiednio zmienić.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 4 ust. 2 lit. b) wyrażenie "oraz 2.2.2" zastępuje się wyrażeniem "2.2.2, 2.2.3, 2.2.4 oraz 2.2.5".

2) W art. 5 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Komisja, w oparciu o aktualną ocenę ryzyka związanego z ochratoskyną A (OTA) przeprowadzoną przez EFSA, oraz uwzględniając środki zapobiegawcze podjęte w celu zmniejszenia zawartości OTA, dokona przeglądu przepisów zawartych w załączniku I, sekcji 2, pozycji 2.2 najpóźniej do dnia 30 czerwca 2006 r. Przegląd ten dotyczyć będzie w szczególności najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w suszonych owocach winogron i soku winogronowym oraz rozpatrzenia ustanowienia najwyższego dopuszczalnego poziomu OTA w zielonej kawie, suszonych owocach innych niż suszone owoce winne, piwie, kakao i produktach otrzymanych z kakao, winach likierowych, mięsie i produktach mięsnych, przyprawach i lukrecji. W tym celu, Państwa Członkowskie oraz zainteresowane strony corocznie przedstawiają Komisji wyniki podjętych badań oraz postępy osiągnięte w zakresie stosowania środków zapobiegawczych w celu uniknięcia zanieczyszczenia ochratoksyną A. Komisja udostępnia wyniki tych badań Państwom Członkowskim.".

3) W załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie nie stosuje się do produktów, które były wprowadzone do obrotu przed dniem 1 kwietnia 2005 r. zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami. Ciężar udowodnienia, kiedy dane produkty zostały wprowadzone do obrotu, ponosi podmiot branży żywnościowej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993 r., str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 684/2004 (Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 6).

(3) Dz.U. L 52 z 4.3.1993, str. 18. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I sekcja 2 Mikotoksyny, pkt 2.2. Ochratoksyna A otrzymuje brzmienie:
Produkty Ochratoksyna A: najwyższe dopuszczalne poziomy (μg/kg or ppb) Metoda pobierania próbek Metoda analizy referencyjnej
"2.2. OCHRATOKSYNA A
2.2.1. Zboża (włącznie z ryżem i

gryką) oraz pochodne

produkty zbożowe

2.2.1.1. Nieprzetworzone ziarna zbóż

(włącznie z

nieprzetworzonym ryżem i

gryką)

5,0 Dyrektywa Komisji 2002/26/WE(*) Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.1.2. Wszystkie produkty

pochodzące ze zbóż (łącznie

z przetworzonymi produktami

zbożowymi i ziarnami zbóż

przeznaczonymi do

bezpośredniej konsumpcji

przez człowieka)

3,0 Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.2. Suszone owoce winogron

(koryntki, rodzynki i

sułtanki)

10,0 Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.3. - Palone ziarna kawy i

mielona kawa palona z

wyjątkiem kawy

rozpuszczalnej

5,0 Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
- Kawa rozpuszczalna (kawa

instant)

10,0
2.2.4. - Wina (czerwone, białe i

różowe)(**) oraz inne wina

i/lub napoje oparte na

moszczu gronowym(***)

2,0(****) Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.5. - Sok winogronowy, sok

winogronowy jako składnik

innych napojów, łącznie z

nektarem winogronowym oraz

zagęszczonym sokiem

winogronowym w postaci

odtworzonej(*****)

2,0(****) Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
- Moszcz gronowy i

zagęszczony moszcz gronowy

w postaci odtworzonej,

przeznaczony do

bezpośredniego spożycia

przez człowieka(*****)

2,0(****) Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.6. Żywność dla niemowląt i

przetworzona żywność na

bazie zbóż dla niemowląt i

małych dzieci(******)

0,50 Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.7. Żywność dietetyczna

specjalnego przeznaczenia

medycznego(*******)

przeznaczone specjalnie dla

niemowląt

0,50 Dyrektywa 2002/26/WE Dyrektywa 2002/26/WE
2.2.8. Kawa zielona, suszone owoce

inne niż suszone owoce

winne, piwo, kakao i

produkty otrzymane z kakao,

wina likierowe, mięso i

produkty mięsne, przyprawy

i lukrecja.

-
(*) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 38. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą

2004/43/WE (Dz.U. L 113 z 20.4.2004, str. 14).

(**) Wina, włącznie z winami musującymi, ale z wyłączeniem win likierowych i win

o stężeniu alkoholu nie mniejszym niż 15 % objętościowych, zgodnie z

definicją zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1493/1999 (Dz.U. L 179 z

14.7.1999, str. 1) i z wyłączeniem win owocowych.

(***) Wina aromatyzowane, aromatyzowane napoje winopochodne i aromatyzowane

koktajle winopochodne, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady

(EWG) nr 1601/91 (Dz.U. L 149 z 14.6.1991, str. 1). Najwyższy dopuszczalny

poziom OTA mający zastosowanie do powyższych napojów zależy od ilości wina

i/lub moszczu gronowego w produkcie gotowym.

(****) Najwyższy dopuszczalny poziom stosuje się do produktów wytworzonych z owoców

pochodzących ze zbiorów, począwszy od 2005 r.

(*****) Soki owocowe, włącznie z sokami owocowymi otrzymanymi z koncentratów,

zagęszczonymi sokami owocowymi i nektarem owocowym, zgodnie z definicją

zawartą w załącznikach 1 i 2 dyrektywy Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia

2001 r. odnoszącej się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów

przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 58) i

pochodzących z winogron.

(******) Żywność dla niemowląt i przetworzona żywność na bazie zbóż dla niemowląt i

małych dzieci, zgodnie z definicją zawartą w art. 1 dyrektywy Komisji

96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie

zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996,

str. 17) ostatnio zmienionej dyrektywą 2003/13/WE (Dz.U. L 41 z 14.2.2003,

str. 33).

Najwyższy dopuszczalny poziom mający zastosowanie do żywności dla niemowląt

i przetworzonej żywności na bazie zbóż dla niemowląt i małych dzieci odnosi

się do suchej masy. Suchą masę określa się zgodnie z przepisami dyrektywy

Komisji 2002/26/WE.

(*******) Dietetyczne środki spożywcze specjalnego medycznego przeznaczenia, zgodnie z

definicją zawartą w art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji 1999/21/WE z dnia 25

marca 1999 r. w sprawie dietetycznych środków spożywczych specjalnego

medycznego przeznaczenia (Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 29).

Najwyższy dopuszczalny poziom w odniesieniu do dietetycznych środków

spożywczych specjalnego medycznego przeznaczenia przeznaczonych specjalnie

dla niemowląt odnosi się:

- w przypadku mleka i przetworów mlecznych, do produktów gotowych do spożycia

(sprzedawanych w tej postaci lub w postaci odtworzonej zgodnie z

instrukcjami producenta),

- w przypadku produktów innych niż mleko i przetwory mleczne, do suchej masy.

Suchą masę określa się zgodnie z przepisami dyrektywy Komisji 2002/26/WE."

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.25.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 123/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do ochratoksyny A
Data aktu: 26/01/2005
Data ogłoszenia: 28/01/2005
Data wejścia w życie: 01/04/2005, 17/02/2005