Decyzja 2005/624/WE dotycząca odstępstwa od wymogu znakowania mięsa wieprzowego i wymogów dotyczących jego późniejszego użycia, przyznanego niektórym gospodarstwom w strefie nadzoru afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 sierpnia 2005 r.
dotycząca odstępstwa od wymogu znakowania mięsa wieprzowego i wymogów dotyczących jego późniejszego użycia, przyznanego niektórym gospodarstwom w strefie nadzoru afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 3161)

(Jedynie tekst w języku włoskim jest autentyczny)

(2005/624/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 sierpnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/60/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającą przepisy szczególne w celu zwalczania afrykańskiego pomoru świń oraz zmieniającą dyrektywę 92/119/EWG w zakresie choroby cieszyńskiej i afrykańskiego pomoru świń(1), w szczególności jej art. 11 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2005/363/WE z dnia 2 maja 2005 r. dotycząca środków ochrony zdrowia zwierząt przed afrykańskim pomorem świń na Sardynii we Włoszech(2) została przyjęta w odpowiedzi na występowanie afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech.

(2) Na Sardynii nadal występują ogniska afrykańskiego pomoru świń, a Włochy podejmują środki w celu zwalczenia tej choroby na Sardynii w ramach dyrektywy Rady 2002/60/WE.

(3) Dyrektywa 2002/60/WE stanowi, że bezpośrednio po urzędowym potwierdzeniu rozpoznania afrykańskiego pomoru świń u świń w gospodarstwie właściwy organ ustanawia strefę ochronną o promieniu co najmniej trzech kilometrów od ogniska choroby, znajdującą się wewnątrz strefy nadzoru o promieniu co najmniej dziesięciu kilometrów.

(4) Dyrektywa 2002/60/WE stanowi również, że świnie nie mogą opuszczać gospodarstwa, w którym były trzymane ("gospodarstwo pochodzenia") w strefie ochronnej lub strefie nadzoru przez okres, odpowiednio, 40 i 30 dni od zakończenia wstępnego oczyszczania i dezynfekcji, oraz w miarę potrzeby dezynsekcji zakażonych gospodarstw. Po upływie tego okresu właściwy organ może zezwolić na wywóz świń z gospodarstwa pochodzenia do rzeźni, o ile spełnione zostały określone warunki. W szczególności świeże mięso świń z takiego gospodarstwa musi zostać przetworzone lub opatrzone specjalnym znakiem i przetworzone w późniejszym czasie.

(5) Dyrektywa 2002/60/WE zezwala na przyznanie Państwom Członkowskim odstępstwa od wymienionych warunków na ich odpowiednio uzasadniony wniosek.

(6) Ognisko afrykańskiego pomoru świń zostało stwierdzone w gminie Anela na Sardynii w dniu 25 maja 2005 r. Właściwy organ natychmiast ustanowił strefę ochronną o promieniu trzech kilometrów od ogniska choroby, znajdującą się wewnątrz strefy nadzoru o promieniu dziesięciu kilometrów od ogniska. Kolejne ognisko zostało stwierdzone w ustanowionej już strefie ochronnej w gminie Bultei w dniu 10 czerwca 2005 r.

(7) Władze włoskie zwróciły się do Komisji z wnioskiem o przyznanie odstępstwa od wymogu znakowania świeżego mięsa przewidzianym do tego celu specjalnym znakiem oraz wymogu przetwarzania świeżego mięsa pochodzącego z gospodarstw znajdujących się w strefie nadzoru. Wniosek uzasadniono poważnymi trudnościami ze znalezieniem odbiorców przetworzonego mięsa, konsekwencjami dla dobrostanu świń w niektórych gospodarstwach, jeśli nie trafią one do uboju w odpowiednim czasie, oraz tym, że omawiane odstępstwo spowoduje znikome zwiększenie ryzyka w zakresie zdrowia zwierząt, o ile jednocześnie zostaną wprowadzone szczególne środki w celu zwalczania choroby. Należy zatem stwierdzić, że w pewnych warunkach mięso wieprzowe z gospodarstw znajdujących się w ustanowionej strefie nadzoru nie musi być przetwarzane lub oznaczane przeznaczonym do tego celu specjalnym znakiem i przetwarzane w późniejszym czasie. W celu zapobieżenia obecności afrykańskiego pomoru świń i wyeliminowania ryzyka rozprzestrzeniania się choroby należy wprowadzić dodatkowe środki dotyczące gospodarstwa pochodzenia i przemieszczania świń.

(8) Procedury kontroli i pobierania próbek, dotyczące przemieszczania świń z gospodarstwa mieszczącego się w strefie nadzoru do rzeźni zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym(3), muszą być w pełni stosowane. W przypadku zastosowania odstępstwa przewidzianego w art. 11 ust. 4 dyrektywy 2002/60/WE zastosowanie ma rozdział IV ust. 6 Załącznika do podręcznika diagnostycznego.

(9) Należy również stwierdzić, że mięso wieprzowe, produkty z mięsa wieprzowego i wszelkie inne produkty zawierające mięso wieprzowe świń pochodzących z gospodarstw, dla których przyznano omawiane odstępstwo, są oznaczane specjalnym znakiem przewidzianym w decyzji Komisji 2005/363/WE, w celu zagwarantowania, że nie zostaną one wywiezione z Sardynii, oraz w celu zapewnienia możliwości odtworzenia historii tego mięsa i produktów.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja ustanawia odstępstwo od warunków dotyczących przetwarzania świeżego mięsa świń pochodzących z gospodarstw znajdujących się w strefie nadzoru ustanowionej wokół gospodarstw, w których urzędowo potwierdzono rozpoznanie afrykańskiego pomoru świń w gminach Anela (rozpoznanie stwierdzono dnia 25 maja 2005 r.) i Bultei (rozpoznanie stwierdzono dnia 10 czerwca 2005 r.) na Sardynii we Włoszech.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje znajdujące się w art. 2 dyrektywy 2002/60/WE i art. 2 decyzji 2005/363/WE.

Artykuł  3

Odstępstwo od art. 10 ust. 3 lit. f) tiret czwarte dyrektywy 2002/60/WE

Właściwy organ może zezwolić na to, by świeże mięso świń, które zostały przetransportowane bezpośrednio do rzeźni zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2002/60/WE, nie było przetwarzane zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. f) tiret czwarte, o ile spełnione zostały następujące warunki:

a) gospodarstwo pochodzenia spełnia wymogi zawarte w art. 4;

b) przemieszczanie świń odbywa się zgodnie ze wszystkimi stosownymi wymogami zawartymi w dyrektywie 2002/60/WE, w szczególności wymogami zawartymi w art. 11 ust. 1 lit. f) oraz art. 4 tej dyrektywy dotyczącymi okresu odpowiednio 30 lub 21 dni od zakończenia wstępnego oczyszczania i dezynfekcji, oraz w miarę potrzeby dezynsekcji zakażonych gospodarstw, w czasie którego świnie nie mogą opuszczać gospodarstwa pochodzenia;

c) mięso, produkty z mięsa wieprzowego oraz wszelkie inne produkty zawierające mięso wieprzowe takich świń są oznaczane specjalnym znakiem zdrowia lub identyfikacyjnym przewidzianym w art. 4 decyzji Komisji 2005/363/WE.

Artykuł  4

Wymogi dotyczące gospodarstwa pochodzenia

Gospodarstwo pochodzenia, o którym mowa w art. 3, musi spełniać następujące wymogi:

a) gospodarstwo pochodzenia nie może znajdować się w strefie ochronnej ustanowionej w następstwie stwierdzenia ogniska afrykańskiego pomoru świń;

b) przed ustanowieniem wokół ogniska afrykańskiego pomoru świń strefy nadzoru, obejmującej swoim zasięgiem gospodarstwo pochodzenia, w gospodarstwie tym zostały wprowadzone i zatwierdzone przez właściwy organ odpowiednie środki bezpieczeństwa biologicznego mające na celu zapobieżenie pojawieniu się afrykańskiego pomoru świń, o których mowa w planie zwalczania zatwierdzonym decyzją Komisji 2005/362/WE(4), oraz program samokontroli służący wykryciu afrykańskiego pomoru świń, o którym również jest mowa we wspomnianym planie zwalczania;

c) w ciągu co najmniej dwóch lat poprzedzających wywóz świń z gospodarstwa pochodzenia nie rozpoznano w nim afrykańskiego pomoru świń.

Artykuł  5

Informacja dla Komisji i innych Państw Członkowskich

Poczynając od dnia przyjęcia niniejszej decyzji, Włochy będą co miesiąc przekazywać Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim wszelkie istotne informacje na temat stosowania niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 września 2005 r.

Artykuł  7

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 sierpnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 192 z 20.7.2002, str. 27. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. L 118 z 5.5.2005, str. 39. Decyzja zmieniona decyzją Komisji 2005/494/WE (Dz.U. L 182 z 13.7.2005, str. 26).

(3)Decyzja Komisji 2003/422/WE z dnia 26 maja 2003 r. zatwierdzająca podręcznik diagnostyczny dotyczący afrykańskiego pomoru świń (Dz.U. L 143 z 11.6.2003, str. 35).

(4)Decyzja Komisji 2005/362/WE z dnia 2 maja 2005 r. zatwierdzająca plany zwalczania afrykańskiego pomoru świń u dzikich świń na Sardynii we Włoszech (Dz.U. L 118 z 5.5.2005, str. 37).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.219.45

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/624/WE dotycząca odstępstwa od wymogu znakowania mięsa wieprzowego i wymogów dotyczących jego późniejszego użycia, przyznanego niektórym gospodarstwom w strefie nadzoru afrykańskiego pomoru świń na Sardynii we Włoszech
Data aktu: 22/08/2005
Data ogłoszenia: 24/08/2005