Decyzja 2005/610/WE ustanawiająca klasy odporności niektórych wyrobów budowlanych na działanie ognia

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 sierpnia 2005 r.
ustanawiająca klasy odporności niektórych wyrobów budowlanych na działanie ognia

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 2925)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/610/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 sierpnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych 1 , w szczególności jej art. 20 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 89/106/EWG uznaje, że aby uwzględnić różne poziomy zabezpieczeń prac budowlanych na szczeblach narodowym, regionalnym i lokalnym, konieczne może być ustanowienie, przez dokumenty interpretacyjne, klas odpowiadających odporności wyrobów w odniesieniu do każdego z wymogów zasadniczych. Dokumenty takie opublikowano jako "Komunikat Komisji w sprawie dokumentów interpretacyjnych w odniesieniu do dyrektywy 89/106/EWG 2 ".

(2) W zakresie zasadniczego wymogu bezpieczeństwa na wypadek pożaru dokument interpretacyjny nr 2 określa listę wzajemnie zależnych środków, które wspólnie definiują strategię bezpieczeństwa przeciwpożarowego, która ma być na różne sposoby rozwijana w Państwach Członkowskich.

(3) Jako jeden z takich środków określonych w dokumencie interpretacyjnym nr 2 identyfikuje się ograniczenie powstawania i rozprzestrzeniania się ognia i dymu na danym obszarze przez ograniczenie potencjalnych możliwości wyrobów budowlanych do przyczyniania się do pełnego rozniecenia ognia.

(4) Poziom takiego ograniczenia można wyrazić jedynie przez różne poziomy odporności wyrobów w różnych zastosowaniach użytkowych na działanie ognia.

(5) Jako rozwiązanie zharmonizowane przyjęto system klas na mocy decyzji Komisji 2000/147/WE 3  z dnia 8 lutego 2000 r. wykonującej dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do klasyfikacji odporności wyrobów budowlanych na działanie ognia.

(6) W przypadku niektórych wyrobów budowlanych konieczne jest stosowanie klasyfikacji ustanowionej decyzją 2000/147/WE.

(7) Klasyfikacja podana w decyzji 2000/147/WE dobrze ustala odporność na działanie ognia wielu wyrobów i/lub materiałów budowlanych i jest dobrze znana jednostkom regulującym zagadnienia pożarowe w Państwach Członkowskich, co oznacza, że nie muszą one badać pod tym względem określonych cech odpornościowych.

(8) Gdzie to właściwe, wyroby rozpatrywano pod kątem ich zastosowania użytkowego.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku określa się wyroby i/lub materiały budowlane, które spełniają wszystkie wymagania w zakresie cechy odporności na działanie ognia ("reakcja na ogień"), bez konieczności dalszego badania.

Artykuł  2

W załączniku do niniejszej decyzji określa się konkretne klasy mające zastosowanie do różnych wyrobów i/lub materiałów budowlanych w ramach klasyfikacji dotyczącej reakcji na działanie ognia, przyjętej w decyzji 2000/147/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 sierpnia 2005 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK 4  

Tabele zawarte w niniejszym załączniku wymieniają wyroby i/lub materiały budowlane, które spełniają wszystkie wymagania w zakresie cechy odporności na działanie ognia, bez konieczności badania.

Tabela 1

(skreślona)

Tabela 2

KLASY REAKCJI NA DZIAŁANIE OGNIA DLA LAMINOWANYCH POKRYĆ PODŁOGOWYCH

Typ pokrycia podłogowego(1) Szczegółowy opis wyrobu Minimalna gęstość (kg/m3) Minimalna grubość całkowita (mm) Klasa(2) pokrycia podłogowe
Laminowane pokrycia podłogowe Laminowane pokrycia podłogowe produkowane zgodnie z EN 13329:2000. 800 6,5 EFL
(1) Pokrycie podłogowe luźno położone na podłożu drewnianym klasy A2-s1, d0

lub dowolnym podłożu klasy A2-s1, d0.

(2) Klasa przewidziana w tabeli 2 Załącznika do decyzji 2000/147/WE.

Tabela 3

KLASY REAKCJI NA DZIAŁANIE OGNIA DLA ELASTYCZNYCH POKRYĆ PODŁOGOWYCH

Typ pokrycia podłogowego(1) Norma produktu EN Masa minimalna (g/m2) Masa maksymalna (g/m2) Minimalna grubość całkowita (mm) Klasa(2) pokrycia podłogowe
Linoleum zwykłe i dekoracyjne EN 548 2.300 4.900 2 EFL
Jednorodne i niejednorodne pokrycia podłogowe z polichlorku winylu EN 649 2.300 3.900 1,5 EFL
Pokrycia podłogowe z polichlorku winylu z warstwą pianki EN 651 1.700 5.400 2 EFL
Pokrycia podłogowe z polichlorku winylu na podkładzie z korka EN 652 3.400 3.700 3,2 EFL
Ekspandowane (amortyzowane) pokrycia podłogowe z polichlorku winylu EN 653 1.000 2.800 1,1 EFL
Półelastyczne płytki z polichlorku winylu EN 654 4.200 5.000 2 EFL
Linoleum na podkładzie z korka EN 687 2.900 5.300 2,5 EFL
Jednorodne i niejednorodne pokrycia podłogowe z gładkiej gumy na podkładzie z pianki EN 1816 3.400 4.300 4 EFL
Jednorodne i niejednorodne pokrycia podłogowe z gładkiej gumy EN 1817 3.000 6.000 1,8 EFL
Jednorodne i niejednorodne pokrycia podłogowe z gumy plastyczne EN 12199 4.600 6.700 2,5 EFL
(1) Pokrycie podłogowe luźno położone na podłożu drewnianym klasy A2-s1, d0 lub

dowolnym podłożu klasy A2-s1, d0.

(2) Klasa przewidziana w tabeli 2 Załącznika do decyzji 2000/147/WE.

Tabela 4

KLASY REAKCJI NA DZIAŁANIE OGNIA DLA WŁÓKIENNICZYCH POKRYĆ PODŁOGOWYCH

Typ pokrycia podłogowego(1) Norma produktu EN Klasa(2) pokrycia podłogowe
Maszynowo wytworzone wykładziny typu ściana-do-ściany z przyciętym włóknem oraz płytki wykładzin z przyciętym włóknem, bez zawartości składników opóźniających palenie(3) EN 1307 EFL
Pokrycia podłogowe z włókniny bez włókien przyciętych, bez zawartości składników opóźniających palenie(3) EN 1470 EFL
Pokrycia podłogowe z włókniny z włóknami przyciętymi, bez zawartości składników opóźniających palenie(3) EN 13297 EFL
(1) Pokrycie podłogowe klejone lub luźno położone na podłożu klasy A2-s1, d0.
(2) Klasa przewidziana w tabeli 2 Załącznika do decyzji 2000/147/WE.
(3) Włókiennicze pokrycia podłogowe o masie całkowitej do 4.800 g/m2,

minimalna grubość włókna 1,8 mm (ISO 1766) oraz:

- powierzchnia w 100 % z wełny;
- powierzchnia w 80 % lub więcej z wełny - w 20 % lub mniej z poliamidu;
- powierzchnia w 80 % lub więcej z wełny - w 20 % lub mniej z

poliamidu/poliestru;

- powierzchnia w 100 % z poliamidu;
- powierzchnia w 100 % z polipropylenu, a jeżeli na podkładzie z pianki

SBR (kauczuk butadienowo-styrenowy), całkowita masa > 780 g/m2. Wyklucza

się wszelkie wykładziny z polipropylenu na innych podkładach piankowych.

1Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
2 Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.
3Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 14. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/632/WE (Dz.U. L 220 z 3.9.2003, str. 5).
4 Załącznik zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/1227 z dnia 20 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.177.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 28 lipca 2017 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.208.21

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/610/WE ustanawiająca klasy odporności niektórych wyrobów budowlanych na działanie ognia
Data aktu: 09/08/2005
Data ogłoszenia: 11/08/2005
Data wejścia w życie: 11/08/2005