(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 2514)(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)
(2005/568/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 22 lipca 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając szóstą dyrektywę Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2004/66/WE(2), w szczególności jej art. 12 ust. 3 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 12 kwietnia 2005 r. Republika Węgierska poinformowała Komisję o zamiarze zastosowania obniżonej stawki VAT na dostawy gazu ziemnego.
(2) Zgodnie z załącznikiem X Traktatu o Przystąpieniu Węgrom udzielono pozwolenia na stosowanie obniżonej stawki VAT na dostawy gazu ziemnego i energii elektrycznej przez okres jednego roku po przystąpieniu do UE. Od dnia 1 stycznia 2004 r. Węgry stosowały standardową stawkę VAT na dostawy energii elektrycznej.
(3) Węgry zamierzają w dalszym ciągu stosować obniżoną stawkę na dostawy gazu (15 %) oraz standardową stawkę na energię elektryczną (25 %). To zróżnicowanie stawek nie powoduje ani zakłócenia konkurencji, ani odchodzenia od używania energii elektrycznej kosztem zwiększenia zużycia gazu ziemnego. Wynika to głównie z przepisów krajowych dotyczących ustalania cen, które są różne dla gazu i energii elektrycznej, oraz z faktu, że z techniczno-technologicznego punktu widzenia oba produkty można stosować wymiennie tylko w celach grzewczych. Zgodnie z informacjami dostarczonymi przez władze Węgier cena elektryczności około trzykrotnie przewyższa cenę gazu ziemnego.
(4) Ponadto przepisy dotyczące VAT w odniesieniu do miejsca dostawy gazu, określone w szóstej dyrektywie w sprawie podatku VAT, zostały zmienione dyrektywą 2003/92/WE(3). Dostawa energii elektrycznej i gazu w stadium końcowym, od podmiotów gospodarczych i dystrybutorów do konsumenta końcowego, podlega opodatkowaniu w miejscu, w którym klient dokonuje użytkowania i konsumpcji tych towarów, w celu zapewnienia, że opodatkowanie ma miejsce w kraju, w którym dochodzi do faktycznej konsumpcji.
(5) Planowany środek ma charakter ogólny i polega na zastosowaniu obniżonej stawki VAT na dostawę gazu ziemnego na mocy art. 12 ust. 3 lit. b) szóstej dyrektywy w sprawie VAT.
(6) Ponieważ dotyczy to środka o charakterze ogólnym, który nie przewiduje wyjątków, ryzyko zakłócenia konkurencji należy uznać za nieistniejące. Ponieważ został spełniony warunek ustanowiony w art. 12 ust. 3 lit. b) szóstej dyrektywy, Węgry mogą zastosować przedmiotowy środek z chwilą notyfikacji niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
László KOVÁCS |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1.
(2) Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 35.
(3) Dz.U. L 260 z 11.10.2003, str. 8.