Decyzja 2005/37/WE ustanawiająca Europejskie Centrum Technicze i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 października 2004 r.
ustanawiająca Europejskie Centrum Technicze i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem
(2005/37/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,

uwzględniając decyzję Rady 2003/861/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. dotyczącą analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro 1  oraz decyzję Rady 2003/862/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. rozszerzającą skutki decyzji 2003/861/WE dotyczącej analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem 3 , w szczególności jego art. 5, przewiduje analizę i klasyfikację fałszywych monet euro przez Krajowe Centrum Analiz Monet (KCAM) z każdego Państwa Członkowskiego oraz przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN). Rozporządzenie Rady (WE) nr 1339/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. 4  rozszerza zastosowanie art. 1 do 11 rozporządzenia (WE) nr 1338/2001 na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty.

(2) Od października 2001 r. ECTN prowadzi tymczasowo swoją działalność w Mennicy Paryskiej, korzystając z pomocy administracyjnej i kadrowej Komisji, zgodnie z wymianą listów między przewodniczącym Rady a francuskim ministrem finansów w dniach od 28 lutego do 9 czerwca 2000 r.

(3) ECTN przyczynia się do osiągnięcia celów programu "Perykles", zgodnie z decyzją Rady 2001/923/WE z dnia 17 grudnia 2001 r. ustanawiającą program wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem 5  i decyzją Rady 2001/924/WE z dnia 17 grudnia 2001 r. rozszerzającą skutki decyzji ustanawiającej wymianę, pomoc i programy szkoleniowe w zakresie ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles") na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty 6 .

(4) Artykuł 1 decyzji 2003/861/WE przewiduje, że Komisja ustanawia ECTN oraz czuwa nad sprawnym prowadzeniem jego działalności, jak również nad koordynacją działań prowadzonych przez właściwe władze techniczne w celu ochrony euro przed fałszowaniem. Artykuł 1 decyzji 2003/862/WE stanowi, że postanowienia decyzji 2003/861/WE rozszerza się na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty.

(5) W liście francuskiego ministra finansów z dnia 6 września 2004 r. władze francuskie zobowiązały się do utrzymania obecnego podziału kosztów pomiędzy Mennicą Paryską a Komisją. Wymiana listów między członkiem Komisji odpowiedzialnym za walkę z nadużyciami finansowymi a francuskim ministrem finansów w sprawie stałej działalności ECTN dotyczącej analiz i klasyfikacji falsyfikatów euro uwzględni zasady organizacyjne ECTN powstałe w trakcie tymczasowej działalności ECTN przy Mennicy Paryskiej, zgodnie z wymianą listów między Przewodniczącym Rady a francuskim ministrem finansów w dniach od 28 lutego do 9 czerwca 2000 r.

(6) Ponadto należy kontynuować regularne informowanie Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, Europejskiego Banku Centralnego, Europolu, jak również właściwych władz krajowych o działalności ECTN i sytuacji dotyczącej fałszowania euro.

(7) W związku z powyższym należy ustanowić ECTN w ramach Komisji w Brukseli, działające przy Europejskim Urzędzie ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

(8) Komisja koordynuje działania prowadzone przez wszelkie właściwe władze techniczne, mające na celu ochronę euro przed fałszowaniem; koordynacja ta obejmuje metody analizy fałszywych monet euro, badanie nowych przypadków fałszywych monet i ocenę skutków, wzajemne informowanie się o działaniach KCAM i ECTN, przekazywanie informacji na zewnątrz w sprawie fałszywych monet, wykrywanie fałszywych monet przez urządzenia obróbki monet, jak również badanie każdego problemu technicznego w tej dziedzinie.

(9) Należy kontynuować wspomnianą koordynację w ramach Komitetu Doradczego ds. Koordynacji w zakresie Nadużyć Finansowych 7 , prac zespołu ekspertów ds. fałszerstwa monet składającego się z osób odpowiedzialnych za KCAM i ECTN, którym kieruje i któremu przewodniczy Komisja, zapewniając jednocześnie regularne informowanie Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.

(10) W celu wykonania decyzji 2003/861/WE i 2003/862/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  8  
1. 
W ramach DG ECFIN w Brukseli ustanawia się Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN).
2. 
Do celów stosowania niniejszej decyzji Dyrektor Generalny DG ECFIN jest upoważniony do podejmowania niezbędnych działań i zawierania porozumień administracyjnych z władzami państw trzecich i prywatnymi podmiotami, umożliwiających ECTN wykonywanie powierzonych mu zadań. Wspomniane porozumienia administracyjne mogą dotyczyć w szczególności przekazywania i wymiany informacji technicznych.
Artykuł  2  9  

ECTN wykonuje następujące zadania:

a)
analizuje i klasyfikuje wszelkie nowe rodzaje fałszywych monet zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1338/2001;
b)
przyczynia się do osiągnięcia celów programu "Perykles 2020" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 10 ;
c)
wykonuje zadania zgodnie z art. 4, 5, 7 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 11  i art. 2, 4, 5 i 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 2182/2004 12 ;
d)
udziela wsparcia Krajowym Centrom Analiz Monet (KCAM) oraz organom ścigania, a także współpracuje z właściwymi instancjami celem analizowania fałszywych monet euro i wzmocnienia ochrony;
e) 13
 przeprowadza zaawansowane i nieniszczące analizy wysokiej jakości fałszywych monet euro w celu informowania Europolu i organów ścigania o pojawiających się zagrożeniach.
Artykuł  3  14  
1. 
W celu wypełnienia swojej misji ECTN przeprowadza wstępną analizę techniczną w Brukseli, a analiza dodatkowa może zostać wykonana we francuskim Krajowym Centrum Analiz Monet utworzonym w ramach Mennicy Francuskiej.
2. 
DG ECFIN udostępnia ECTN odpowiedni sprzęt techniczny służący do przeprowadzania w Brukseli analizy nieniszczącej w celu identyfikowania pojawiających się zagrożeń związanych z wysokiej jakości fałszywymi monetami euro oraz wczesnego reagowania na te zagrożenia.
3. 
ECTN korzysta z personelu i wyposażenia Mennicy Francuskiej w celu przeprowadzenia niezbędnych analiz dodatkowych wykonywanych w jej siedzibie. Władze francuskie udostępniają odpowiedni personel oraz sprzęt z pierwszeństwem dla ECTN. Władze francuskie są odpowiedzialne za serwisowanie sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.
4. 
Koszty personelu ECTN i sprzętu technicznego niezbędnego do wykonywania zadań ECTN w Brukseli pokrywane są z budżetu Unii. Wydatki związane z kosztami podróży służbowych personelu ECTN do Pessac oraz różne uzasadnione drobne wydatki, które mogą pojawić się podczas korzystania ze sprzętu technicznego w laboratorium Mennicy Francuskiej, pokrywane są z budżetu Unii.
5. 
DG ECFIN może, we współpracy z Mennicą Francuską, opracować procedury administracyjne mające zastosowanie do ECTN w przypadku korzystania ze sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.
Artykuł  4  15  

Komisja koordynuje działania niezbędne do ochrony monet euro przed fałszowaniem oraz zapewnia skuteczne i jednolite wdrażanie procedur weryfikacji autentyczności w strefie euro, między innymi poprzez okresowe spotkania z Europolem i ekspertami z dziedziny fałszerstwa monet.

Komitet Ekonomiczno-Finasowy, Europejski Bank Centralny, Europol, jak również właściwe władze krajowe są regularnie informowane na temat działalności ECTN oraz sytuacji dotyczącej fałszowania monet.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
W imieniu Komisji
Michaele SCHREYER
Członek Komisji
1 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 44.
2 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 45.
3 Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 6.
4 Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 11.
5 Dz.U. L 339 z 21.12.2001, str. 50.
6 Dz.U. L 339 z 21.12.2001, str. 55.
7Decyzja Komisji 94/140/WE (Dz.U. L 61 z 4.3.1994, str. 27).
8 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/1507 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 2017 r.
9 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/1507 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 2017 r.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles 2020") i uchylające decyzje Rady 2001/923/WE, 2001/924/WE, 2006/75/WE, 2006/76/WE, 2006/849/WE oraz 2006/850/WE (Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 1).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu (Dz.U. L 339 z 22.12.2010, s. 1).
12 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2182/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro (Dz.U. L 373 z 21.12.2004, s. 1).
13 Art. 2 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 kwietnia 2023 r.
14 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2017/1507 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 kwietnia 2023 r.

15 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.19.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/37/WE ustanawiająca Europejskie Centrum Technicze i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem
Data aktu: 29/10/2004
Data ogłoszenia: 21/01/2005
Data wejścia w życie: 29/10/2004