Decyzja 2005/37/WE ustanawiająca Europejskie Centrum Technicze i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem

DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 października 2004 r.
ustanawiająca Europejskie Centrum Technicze i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem
(2005/37/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,

uwzględniając decyzję Rady 2003/861/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. dotyczącą analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro 1  oraz decyzję Rady 2003/862/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. rozszerzającą skutki decyzji 2003/861/WE dotyczącej analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem 3 , w szczególności jego art. 5, przewiduje analizę i klasyfikację fałszywych monet euro przez Krajowe Centrum Analiz Monet (KCAM) z każdego Państwa Członkowskiego oraz przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN). Rozporządzenie Rady (WE) nr 1339/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. 4  rozszerza zastosowanie art. 1 do 11 rozporządzenia (WE) nr 1338/2001 na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty.

(2) Od października 2001 r. ECTN prowadzi tymczasowo swoją działalność w Mennicy Paryskiej, korzystając z pomocy administracyjnej i kadrowej Komisji, zgodnie z wymianą listów między przewodniczącym Rady a francuskim ministrem finansów w dniach od 28 lutego do 9 czerwca 2000 r.

(3) ECTN przyczynia się do osiągnięcia celów programu "Perykles", zgodnie z decyzją Rady 2001/923/WE z dnia 17 grudnia 2001 r. ustanawiającą program wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem 5  i decyzją Rady 2001/924/WE z dnia 17 grudnia 2001 r. rozszerzającą skutki decyzji ustanawiającej wymianę, pomoc i programy szkoleniowe w zakresie ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles") na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty 6 .

(4) Artykuł 1 decyzji 2003/861/WE przewiduje, że Komisja ustanawia ECTN oraz czuwa nad sprawnym prowadzeniem jego działalności, jak również nad koordynacją działań prowadzonych przez właściwe władze techniczne w celu ochrony euro przed fałszowaniem. Artykuł 1 decyzji 2003/862/WE stanowi, że postanowienia decyzji 2003/861/WE rozszerza się na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty.

(5) W liście francuskiego ministra finansów z dnia 6 września 2004 r. władze francuskie zobowiązały się do utrzymania obecnego podziału kosztów pomiędzy Mennicą Paryską a Komisją. Wymiana listów między członkiem Komisji odpowiedzialnym za walkę z nadużyciami finansowymi a francuskim ministrem finansów w sprawie stałej działalności ECTN dotyczącej analiz i klasyfikacji falsyfikatów euro uwzględni zasady organizacyjne ECTN powstałe w trakcie tymczasowej działalności ECTN przy Mennicy Paryskiej, zgodnie z wymianą listów między Przewodniczącym Rady a francuskim ministrem finansów w dniach od 28 lutego do 9 czerwca 2000 r.

(6) Ponadto należy kontynuować regularne informowanie Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, Europejskiego Banku Centralnego, Europolu, jak również właściwych władz krajowych o działalności ECTN i sytuacji dotyczącej fałszowania euro.

(7) W związku z powyższym należy ustanowić ECTN w ramach Komisji w Brukseli, działające przy Europejskim Urzędzie ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

(8) Komisja koordynuje działania prowadzone przez wszelkie właściwe władze techniczne, mające na celu ochronę euro przed fałszowaniem; koordynacja ta obejmuje metody analizy fałszywych monet euro, badanie nowych przypadków fałszywych monet i ocenę skutków, wzajemne informowanie się o działaniach KCAM i ECTN, przekazywanie informacji na zewnątrz w sprawie fałszywych monet, wykrywanie fałszywych monet przez urządzenia obróbki monet, jak również badanie każdego problemu technicznego w tej dziedzinie.

(9) Należy kontynuować wspomnianą koordynację w ramach Komitetu Doradczego ds. Koordynacji w zakresie Nadużyć Finansowych 7 , prac zespołu ekspertów ds. fałszerstwa monet składającego się z osób odpowiedzialnych za KCAM i ECTN, którym kieruje i któremu przewodniczy Komisja, zapewniając jednocześnie regularne informowanie Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.

(10) W celu wykonania decyzji 2003/861/WE i 2003/862/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1  8  
1. 
W ramach DG ECFIN w Brukseli ustanawia się Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN).
2. 
Do celów stosowania niniejszej decyzji Dyrektor Generalny DG ECFIN jest upoważniony do podejmowania niezbędnych działań i zawierania porozumień administracyjnych z władzami państw trzecich i prywatnymi podmiotami, umożliwiających ECTN wykonywanie powierzonych mu zadań. Wspomniane porozumienia administracyjne mogą dotyczyć w szczególności przekazywania i wymiany informacji technicznych.
Artykuł  2  9  

ECTN wykonuje następujące zadania:

a)
analizuje i klasyfikuje wszelkie nowe rodzaje fałszywych monet zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1338/2001;
b)
przyczynia się do osiągnięcia celów programu "Perykles 2020" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 10 ;
c)
wykonuje zadania zgodnie z art. 4, 5, 7 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 11  i art. 2, 4, 5 i 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 2182/2004 12 ;
d)
udziela wsparcia Krajowym Centrom Analiz Monet (KCAM) oraz organom ścigania, a także współpracuje z właściwymi instancjami celem analizowania fałszywych monet euro i wzmocnienia ochrony;
e) 13
 przeprowadza zaawansowane i nieniszczące analizy wysokiej jakości fałszywych monet euro w celu informowania Europolu i organów ścigania o pojawiających się zagrożeniach.
Artykuł  3  14  
1. 
W celu wypełnienia swojej misji ECTN przeprowadza wstępną analizę techniczną w Brukseli, a analiza dodatkowa może zostać wykonana we francuskim Krajowym Centrum Analiz Monet utworzonym w ramach Mennicy Francuskiej.
2. 
DG ECFIN udostępnia ECTN odpowiedni sprzęt techniczny służący do przeprowadzania w Brukseli analizy nieniszczącej w celu identyfikowania pojawiających się zagrożeń związanych z wysokiej jakości fałszywymi monetami euro oraz wczesnego reagowania na te zagrożenia.
3. 
ECTN korzysta z personelu i wyposażenia Mennicy Francuskiej w celu przeprowadzenia niezbędnych analiz dodatkowych wykonywanych w jej siedzibie. Władze francuskie udostępniają odpowiedni personel oraz sprzęt z pierwszeństwem dla ECTN. Władze francuskie są odpowiedzialne za serwisowanie sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.
4. 
Koszty personelu ECTN i sprzętu technicznego niezbędnego do wykonywania zadań ECTN w Brukseli pokrywane są z budżetu Unii. Wydatki związane z kosztami podróży służbowych personelu ECTN do Pessac oraz różne uzasadnione drobne wydatki, które mogą pojawić się podczas korzystania ze sprzętu technicznego w laboratorium Mennicy Francuskiej, pokrywane są z budżetu Unii.
5. 
DG ECFIN może, we współpracy z Mennicą Francuską, opracować procedury administracyjne mające zastosowanie do ECTN w przypadku korzystania ze sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.
Artykuł  4  15  

Komisja koordynuje działania niezbędne do ochrony monet euro przed fałszowaniem oraz zapewnia skuteczne i jednolite wdrażanie procedur weryfikacji autentyczności w strefie euro, między innymi poprzez okresowe spotkania z Europolem i ekspertami z dziedziny fałszerstwa monet.

Komitet Ekonomiczno-Finasowy, Europejski Bank Centralny, Europol, jak również właściwe władze krajowe są regularnie informowane na temat działalności ECTN oraz sytuacji dotyczącej fałszowania monet.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
W imieniu Komisji
Michaele SCHREYER
Członek Komisji
1 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 44.
2 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 45.
3 Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 6.
4 Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 11.
5 Dz.U. L 339 z 21.12.2001, str. 50.
6 Dz.U. L 339 z 21.12.2001, str. 55.
7Decyzja Komisji 94/140/WE (Dz.U. L 61 z 4.3.1994, str. 27).
8 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/1507 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 2017 r.
9 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/1507 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 2017 r.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles 2020") i uchylające decyzje Rady 2001/923/WE, 2001/924/WE, 2006/75/WE, 2006/76/WE, 2006/849/WE oraz 2006/850/WE (Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 1).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu (Dz.U. L 339 z 22.12.2010, s. 1).
12 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2182/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro (Dz.U. L 373 z 21.12.2004, s. 1).
13 Art. 2 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 kwietnia 2023 r.
14 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2017/1507 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 września 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 kwietnia 2023 r.

15 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.80.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024