Decyzja 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie cząstotliwości 5 GHz celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLANs)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 lipca 2005 r.
w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie cząstotliwości 5 GHz celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLANs)

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 2467)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/513/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lipca 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zalecenie Komisji 2003/203/WE z dnia 20 marca 2003 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących zapewniania publicznego dostępu Lokalnych Sieci Radiowych do publicznych sieci i usług łączności elektronicznej dla Wspólnoty(2) zalecało Państwom Członkowskim zapewnienie publicznego dostępu Lokalnych Sieci Radiowych do publicznych sieci i usług łączności elektronicznej w dostępnym paśmie 5 GHz.

(2) Uznano również, że dalsza harmonizacja w szczególności pasma 5 GHz może być konieczna w ramach decyzji nr 676/2002/WE, aby zapewnić dostęp dla Lokalnych Sieci Radiowych we wszystkich Państwach Członkowskich i aby zmniejszyć rosnące przeciążenie pasma 2,4 GHz przeznaczonego dla Lokalnych Sieci Radiowych decyzją(01)07 Europejskiego Komitetu Radiokomunikacyjnego(3).

(3) Stosowne części pasma 5 GHz zostały przeznaczone dla służby ruchomej z wyłączeniem służby ruchomej lotniczej na zasadzie pierwszej ważności, we wszystkich trzech regionach Międzynarodowej Unii Telekomunikacji (ITU) przez Światową Konferencję Radiokomunikacyjną 2003 (WRC-03), uwzględniając potrzebę ochrony innych służb pierwszej ważności w tych pasmach częstotliwości.

(4) Światowa Konferencja Radiokomunikacyjna 2003 przyjęła uchwałę Międzynarodowej Unii Telekomunikacji ITU-R 229 w sprawie "Wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150-5 250 MHz, 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz przez służbę ruchomą celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe", co stało się impulsem do dalszej europejskiej harmonizacji pozwalającej na szybki dostęp systemów Lokalnych Sieci Radiowych w Unii Europejskiej.

(5) W celu takiej harmonizacji Komisja udzieliła pełnomocnictwa(4) Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) dnia 23 grudnia 2003 r. zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 5 GHz do wykorzystania przez Lokalne Sieci Radiowe.

(6) Na mocy tego pełnomocnictwa CEPT za pośrednictwem swojego Komitetu ds. Łączności Elektronicznej określiła w swoim sprawozdaniu(5) z dnia 12 listopada 2004 r. i swojej decyzji ECC/DEC(04)08 z dnia 12 listopada 2004 r. szczegółowe techniczne i eksploatacyjne warunki korzystania z konkretnych częstotliwości pasma 5 GHz, które są do przyjęcia przez Komisję i Komitet ds. Spektrum Radiowego i które należy stosować we Wspólnocie, aby zapewnić zharmonizowany rozwój WAS/RLAN we Wspólnocie.

(7) Urządzenia WAS/RLAN muszą spełniać wymagania dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(6). Artykuł 3 ust. 2 wyżej wymienionej dyrektywy zobowiązuje producentów do zapewnienia, że urządzenia nie będą źródłem szkodliwych zakłóceń dla innych użytkowników widma.

(8) W kilku Państwach Członkowskich radary wojskowe i meteorologiczne muszą korzystać z zakresów pomiędzy 5 250 i 5 850 MHz, co wymaga szczególnej ochrony przed szkodliwymi zakłóceniami ze strony WAS/RLAN.

(9) Istnieje również potrzeba określenia stosownych limitów zastępczej mocy promieniowanej izotropowo i ograniczeń eksploatacyjnych, takich jak ograniczenia użytkowania w pomieszczeniach dla WAS/RLAN, w szczególności w zakresie częstotliwości 5 250-5 350 MHz w celu ochrony systemów pracujących w służbie satelitarnej badań Ziemi (aktywnej) i w służbie badania kosmosu (aktywnej) oraz łączy dosyłowych w służbie ruchomej satelitarnej.

(10) Jak określono w raporcie CEPT, współużytkowanie między radarami służby radiolokalizacyjnej a WAS/RLAN w zakresach 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz jest możliwe jedynie przy zastosowaniu ograniczeń mocy i technik mitygacyjnych, które zapewnią, że WAS/RLAN nie będą zakłócały systemów aplikacji radarowych. Sterowanie Mocą Nadajnika (TPC) i Dynamiczny Wybór Częstotliwości (DFS) zostały w związku z tym włączone do zharmonizowanej normy EN 301 893(7) opracowanej przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), aby zapewnić domniemanie zgodności urządzeń WAS/RLAN z dyrektywą 1999/5/WE. Sterowanie Mocą Nadajnika (TPC) w WAS/RLAN w zakresach 5 250-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz ułatwi współużytkowanie ze służbami satelitarnymi istotnie zmniejszając łączne zakłócenia. DFS, który jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi wykrywania, eksploatacji i reagowania ustanowionymi w załączniku I do zalecenia ITU-R M. 1652(8) eliminuje używanie przez WAS/RLAN częstotliwości wykorzystywanych przez radary. Efektywność technik mitygacyjnych w EN 301 893 mających na celu ochronę radarów o stałej częstotliwości będzie kontrolowana. Będzie poddawana przeglądowi w celu uwzględnienia nowych osiągnięć, w oparciu o badania przez Państwa Członkowskie odpowiednich metod testowych i procedur związanych z technikami mitygacyjnymi.

(11) Na poziomie Wspólnoty i ITU uznaje się potrzebę dalszych badań i możliwości rozwoju alternatywnych warunków techniczno-eksploatacyjnych dla WAS/RLAN, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej ochrony innych służb pierwszej ważności, w szczególności radiolokalizacji. Ponadto administracje krajowe powinny przeprowadzić pomiary i testy celem ułatwienia współistnienia różnych służb. Takie badania i rozwój będą uwzględnione w przyszłym przeglądzie tej decyzji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest harmonizacja warunków dostępności i efektywnego wykorzystania zakresów częstotliwości 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz dla Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLAN).

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji:

a) "Bezprzewodowe Systemy Dostępowe, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLAN)" oznaczają szerokopasmowe systemy radiowe pozwalające na bezprzewodowy dostęp dla publicznych i prywatnych zastosowań niezależnie od bazowej topologii sieci;

b) "użytkowanie w pomieszczeniach" oznacza użytkowanie wewnątrz budynku oraz w miejscach do tego przystosowanych, jak samolot, w których osłony będą zasadniczo zapewniały tłumienie konieczne w celu ułatwienia współużytkowania z innymi służbami;

c) "średnia zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.)" oznacza e.i.r.p. w trakcie transmisji, która odpowiada najwyższej mocy, jeżeli stosuje się sterowanie mocą.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie najpóźniej do dnia 31 października 2005 r. wyznaczą zakresy częstotliwości 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz i podejmują wszystkie stosowne środki w celu wprowadzenia WAS/RLAN, z uwzględnieniem szczegółowych warunków ustanowionych w art. 4.

Artykuł  4
1. 1
W zakresie częstotliwości 5.150-5.350 MHz systemy WAS/RLAN są ograniczone do użytkowania w pomieszczeniach z maksymalną średnią e.i.r.p. równą 200 mW. Ponadto w zakresie częstotliwości 5.150-5.350 MHz maksymalna średnia gęstość e.i.r.p. jest ograniczona do 10 mW/MHz w każdym paśmie 1 MHz.
2.
W zakresie częstotliwości 5 470-5 725 MHz użytkowanie WAS/RLAN w pomieszczeniach i na zewnątrz ograniczone jest do maksymalnej dopuszczalnej średniej e.i.r.p. wynoszącej 1 W i maksymalnej średniej gęstości e.i.r.p. wynoszącej 50 mW/MHz w każdym paśmie 1 MHz.
3.
WAS/RLAN funkcjonujące w zakresach 5 250- 5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz muszą stosować sterowanie mocą nadajnika (TPC), które zapewnia, średnio, współczynnik mitygacji przynajmniej 3 dB przy maksymalnej dopuszczalnej mocy wyjściowej systemów.

Jeżeli sterowanie mocą nadajnika (TPC) nie jest stosowane maksymalną dopuszczalną średnią e.i.r.p. i odpowiadające limity średniej gęstości e.i.r.p. dla 5 250-5 350 MHz i 5 470- 5 725 MHz zmniejsza się o 3 dB.

4.
WAS/RLAN funkcjonujące w zakresach 5 250- 5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz muszą używać technik mitygacyjnych, które zapewniają przynajmniej ochronę zgodną z wymaganiami dotyczącymi wykrywania, eksploatacji i reagowania, opisanymi w normie EN 301 893, celem zapewnienia kompatybilnego funkcjonowania z systemami radiolokacyjnymi. Takie techniki mitygacyjne muszą wyrównywać prawdopodobieństwo wybrania konkretnego kanału z wszystkich dostępnych kanałów, tak aby zapewnić, przeciętnie, prawie jednolite rozłożenie obciążenia widma.
5.
Państwa Członkowskie poddają regularnemu przeglądowi techniki mitygacyjne i informują o tym Komisję.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2005 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 78 z 25.3.2003, str. 12.

(3) Decyzja ERC (01)07 z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie harmonizacji częstotliwości, parametrów technicznych i zwolnienia z indywidualnych pozwoleń Urządzeń Bliskiego Zasięgu używanych w Lokalnych Sieciach Radiowych (RLAN) działających w zakresie częstotliwości 2 400-2 483,5 MHz.

(4) Pełnomocnictwo dla CEPT celem harmonizacji technicznych, a szczególnie eksploatacyjnych warunków mających na celu efektywne korzystanie z widma przez Lokalne Sieci Radiowe w zakresach 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz.

(5) Odpowiedź CEPT na pełnomocnictwo KE celem harmonizacji technicznych, a szczególnie eksploatacyjnych warunków mających na celu efektywne korzystanie z widma przez Lokalne Sieci Radiowe w zakresach 5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz.

(6) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10.

(7) EN 301 893 jest zharmonizowaną normą opracowaną przez ETSI (Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych), Sekretariat ETSI, zatytułowaną: Sieci Szerokopasmowe Dostępu Radiowego (BRAN); 5 GHz o dużej wydajności RLAN; zharmonizowana norma EN spełniająca istotne wymagania art. 3 ust. 2 dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych. ETSI jest organem uznanym zgodnie z dyrektywą 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Zharmonizowana norma została opracowana na podstawie pełnomocnictwa wydanego zgodnie z odpowiednimi procedurami dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Pełny tekst EN 301 893 można otrzymać od ETSI 650 Route des Lucioles F-06921 Sophia Antipolis Cedex.

(8) Zalecenie ITU-R M.1652 Dynamiczny Wybór Częstotliwości (DFS) w bezprzewodowym systemie dostępu obejmującym lokalne sieci radiowe celem ochrony służb radiolokalizacji w paśmie 5 GHz (Pytania ITU-R 212/8 i ITU-R 142/9).

1 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/90/WE z dnia 12 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.41.10) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.187.22

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/513/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie cząstotliwości 5 GHz celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLANs)
Data aktu: 11/07/2005
Data ogłoszenia: 19/07/2005
Data wejścia w życie: 19/07/2005