(Dz.U.UE L z dnia 6 lipca 2005 r.)
RADA STOWARZYSZENIA,
uwzględniając Układ Europejski między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony a Rumunią, z drugiej strony, podpisany w Brukseli dnia 1 lutego 1993 r., w szczególności jego art. 93,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE(1), w szczególności jej art. 12,
uwzględniając list z dnia 10 listopada 2003 r., przesłany przez Misję Rumunii przy Wspólnotach Europejskich do Dyrektora Generalnego ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów, z wnioskiem do Komisji o wszczęcie procedur, umożliwiających Rumunii dostęp do systemu RAPEX,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 93 Układu Europejskiego stanowi, że Strony współpracują ze sobą w celu osiągnięcia pełnej zgodności systemów ochrony konsumentów w Rumunii i Wspólnocie. W granicach istniejących możliwości, współpraca ta obejmuje między innymi wymianę informacji oraz dostęp do baz danych Wspólnoty.
(2) Artykuł 12 ust. 4 dyrektywy 2001/95/WE stanowi, że dostęp do systemu RAPEX przysługuje krajom ubiegającym się o członkostwo w ramach umów między Wspólnotą a tymi krajami, stosownie do ustaleń poczynionych w tych umowach. Wszelkie takie umowy muszą opierać się na wzajemności i muszą zawierać przepisy dotyczące poufności, odpowiadające przepisom mającym zastosowanie we Wspólnocie.
(3) Załącznik II do dyrektywy 2001/95/WE ustanawia procedury związane ze stosowaniem systemu RAPEX i wytyczne dotyczące powiadomień.
(4) Zgodnie z wymogiem określonym w pkt. 8 załącznika II do dyrektywy, w dniu 29 kwietnia 2004 r. Komisja przyjęła wytyczne dotyczące zarządzania systemem RAPEX(2).
(5) Od samego początku w maju 1999 r. Rumunia brała czynny udział w systemie TRAPEX (Przejściowy system szybkiej wymiany informacji), który odzwierciedla działania systemu RAPEX w krajach ubiegających się o członkostwo,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 2005 r.
W imieniu Rady Stowarzyszenia | |
J. ASSELBORN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, str. 4.
(2) Dz.U. L 151 z 30.4.2004, str. 86. Sprostowanie (Dz.U. L 208 z 10.6.2004, str. 73).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.173.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2005/482/WE w sprawie uczestnictwa Rumunii we Wspólnotowym systemie szybkiej wymiany informacji w sprawie niebezpieczeństw wynikających z używania produktów konsumenckich (system RAPEX) na mocy dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów |
Data aktu: | 25/05/2005 |
Data ogłoszenia: | 06/07/2005 |
Data wejścia w życie: | 25/05/2005 |