(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
po konsultacji z komitetem powołanym na mocy art. 29 dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Komisja, w imieniu Wspólnoty, zadecyduje o zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty każdego z chemikaliów podlegających procedurze zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC).
(2) Program Ochrony Środowiska Narodów Zjednoczonych (UNEP) i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wyznaczono do zapewnienia obsługi w zakresie sekretariatu dla funkcjonowania procedury PIC, ustanowionej przez Konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC) w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, zatwierdzonej przez Wspólnotę decyzją Rady 2003/106/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. dotyczącą zatwierdzenia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 3 .
(3) Komisja, działając jako wspólny wyznaczony organ, zobowiązana jest do przekazywania, w imieniu Wspólnoty i jej Państw Członkowskich, decyzji w sprawie chemikaliów do Sekretariatu procedury PIC.
(4) Konieczna jest zmiana poprzednich decyzji w sprawie przywozu chemikaliów aldryny, chlordanu, chlordimeformu, DDT, dieldryny, dinosebu oraz jego soli i estrów, EDB (1,2-dibromoetanu), tlenku etylenu, fluoroacetamidu, HCH (mieszaniny izomerów), heptachloru, heksachlorobenzenu, lindanu, metamidofosu, pentachlorofenolu oraz jego soli i estrów, polichlorowanych bifenyli (PCB), polichlorowanych terfenyli (PCT), a także toksafenu, z uwagi na rozszerzenie Wspólnoty w dniu 1 maja 2004 r. oraz konieczność uwzględnienia zmian regulacyjnych, jakie miały miejsce we Wspólnocie od momentu przyjęcia tych decyzji.
(5) Chemikalia aldryna, chlordan, chlordimeform, DDT, dieldryna, dinoseb oraz jego sole i estry, EDB (1,2-dibromoetan), fluoroacetamid, HCH (mieszanina izomerów), heptachlor, polichlorowane bifenyle (PCB) oraz polichlorowane terfenyle (PCT) były objęte wspólnotowymi decyzjami w sprawie przywozu, opublikowanymi po raz pierwszy w okólniku V PIC, przedstawiającym sytuację na dzień 30 czerwca 1995 r.
(6) Chemikalia aldryna, chlordan, DDT, dieldryna, HCH (mieszanina izomerów), heptachlor, które były objęte procedurą PIC jako pestycydy, a także polichlorowane bifenyle (PCB), objęte procedurą PIC jako chemikalia przemysłowe, były zabronione lub ściśle ograniczone (zakazane poza pewnymi ściśle określonymi wyjątkami) rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającym dyrektywę 79/117/EWG 4 .
(7) Chemikalia EDB (1,2-dibromoetan) i dinoseb oraz jego sole i estry są objęte dyrektywą Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującą wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne 5 . Ponadto żadne z tych chemikaliów nie zostało zidentyfikowane lub zgłoszone w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/8/WE z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych 6 . Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2032/2003 z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie drugiej fazy dziesięcioletniego programu pracy określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1896/2000 7 nie jest dopuszczalne takie zastosowanie tych chemikaliów.
(8) Fluoroacetamid wchodzi w zakres dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 8 . Zgodnie z decyzją Komisji 2004/129/WE z dnia 30 stycznia 2004 r. dotyczącej niewłączania pewnych substancji czynnych do załącznika I do powyższej dyrektywy oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje 9 fluoroacetamid został wyłączony z załącznika I dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję miały zostać wycofane do dnia 31 marca 2004 r. Ponadto substancja ta została zidentyfikowana, lecz nie została zgłoszona w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 98/8/WE. W związku z tym Państwa Członkowskie mogą zezwolić na jej wykorzystanie w takich produktach najpóźniej do dnia 1 września 2006 r. zgodnie z przepisami ustawodawstwa krajowego.
(9) Chlordimeform jest objęty procedurą PIC jako pestycyd. Nie został on jednakże objęty wspólnotowym programem oceny istniejących substancji w ramach dyrektywy 91/414/EWG. Tym samym jest on wyłączony z załącznika I do tej dyrektywy. Ponadto substancja ta nie została zidentyfikowana ani zgłoszona w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 98/8/WE. W związku z tym nie jest ona dopuszczona do użycia jako środek ochrony roślin lub środek biobójczy.
(10) W świetle powyższego, wcześniejsze decyzje w sprawie przywozu, opublikowane w okólniku V PIC, dotyczące aldryny, chlordanu, chlordimeformu, DDT, dieldryny, dinosebu oraz jego soli i estrów, EDB (1,2-dibromoetanu), fluoroacetamidu, HCH (mieszaniny izomerów), heptachloru i polichlorowanych bifenyli (PCB) powinny zostać zastąpione.
(11) Polichlorowane terfenyle (PCT), objęte procedurą PIC jako chemikalia przemysłowe, podlegają surowym ograniczeniom w obrębie Wspólnoty na mocy dyrektywy Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych 10 . Poprzednia decyzja w sprawie przywozu powinna zostać zastąpiona celem odzwierciedlenia stanowiska we wszystkich 25 Państwach Członkowskich.
(12) Chemikalia heksachlorobenzen, pentachlorofenol oraz jego sole i estry, a także toksafen, które są objęte procedurą PIC jako pestycydy, oraz metamidofos, którego niektóre formy użytkowe są objęte procedurą PIC jako formy użytkowe bardzo niebezpiecznych pestycydów, były objęte odpowiedziami dotyczącymi przywozu zawartymi w decyzji Komisji 2000/657/WE z dnia 16 października 2000 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów 11 .
(13) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2002 z dnia 20 listopada 2002 r. przedłużającego okres określony w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG i dotyczącego niewłączania niektórych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje 12 pentachlorofenol został wyłączony z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia dla zawierających go środków ochrony roślin miały zostać wycofane do dnia 25 lipca 2003 r. Środek ten został zidentyfikowany, lecz nie został zgłoszony w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 98/8/WE. W związku z tym środek ten może zostać tymczasowo dopuszczony do takiego zastosowania, pod warunkiem że jest ono zgodne z przepisami dyrektywy 76/769/EWG.
(14) Stosowanie heksachlorobenzenu i toksafenu zostało zakazane na mocy rozporządzenia (WE) nr 850/2004.
(15) Metamidofos jest objęty wspólnotowym programem oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 91/414/EWG. Dyrektywa ta ustanawia okres przejściowy, w jakim Państwa Członkowskie mogą podejmować decyzje na szczeblu krajowym dotyczące substancji i produktów wchodzących w zakres dyrektywy w oczekiwaniu na decyzję Wspólnoty. Środek ten nie został zidentyfikowany ani zgłoszony w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 98/8/WE. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2032/2003 środek nie jest dopuszczony do takiego zastosowania.
(16) Odpowiedzi w sprawie przywozu heksachlorobenzenu, metamidofosu, pentachlorofenolu oraz jego soli i estrów, a także toksafenu zawarte w decyzji 2000/657/WE powinny zatem zostać zastąpione.
(17) Lindan, objęty procedurą PIC jako pestycyd, był przedmiotem odpowiedzi w sprawie przywozu zawartej w decyzji Komisji 2001/852/WE z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie przyjęcia wspólnotowych decyzji dotyczących przywozu na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów i zmieniającego decyzję 2000/657/WE 13 . Stosowanie środka zostało ściśle ograniczone (zakazane poza pewnymi ściśle określonymi wyjątkami) rozporządzeniem (WE) nr 850/2004. Skutkiem tego odpowiedź w sprawie przywozu zawarta w decyzji Komisji 2001/852/WE powinna zostać zastąpiona.
(18) Środek tlenek etylenu jest objęty dyrektywą 79/117/EWG. Jednakże środek ten został zgłoszony w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 98/8/WE, która ustanawia okres przejściowy, w trakcie którego Państwa Członkowskie mogą, w oczekiwaniu na decyzję Wspólnoty, zezwolić na jego wprowadzenie do obrotu dla celów biobójczych, zgodnie z ustawodawstwem krajowym. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w decyzji w sprawie przywozu, zawartej w decyzji Komisji 2003/508/WE. Odpowiedź w sprawie przywozu zawarta w tej decyzji powinna zostać zastąpiona w celu odzwierciedlenia stanowiska we wszystkich 25 Państwach Członkowskich.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje w sprawie przywozu z 1995 r. opublikowane w okólniku V PIC i decyzje 2000/657/WE, 2001/852/WE oraz 2003/508/WE,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
-zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2009/966/UE z dnia 30 listopada 2009 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniającej decyzje Komisji 2000/657/WE, 2001/852/WE, 2003/508/WE, 2004/382/WE i 2005/416/WE (Dz.U.UE.L.09.341.14) z dniem 30 listopada 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.147.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2005/416/WE przyjmująca wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniająca decyzje 2000/657/WE, 2001/852/WE i 2003/508/WE |
Data aktu: | 19/05/2005 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2005 |
Data wejścia w życie: | 10/06/2005 |