Decyzja 2005/413/WE zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 maja 2005 r.
zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1550)

(2005/413/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 5 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2004/696/WE z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do udziału finansowego Wspólnoty w 2005 r.(2) określa wykaz tych programów oraz proponowany udział i kwotę wkładu dla każdego programu.

(2) Decyzja Komisji 2004/863/WE z dnia 30 listopada 2004 r. zatwierdza programy zwalczania i monitorowania TSE na rok 2005 niektórych Państw Członkowskich oraz ustala wysokość wkładu finansowego Wspólnoty(3).

(3) W dniu 28 stycznia 2005 r. panel naukowy Wspólnoty, któremu przewodniczyło laboratorium referencyjne Wspólnoty zajmujące się TSE (CRL), potwierdził wykrycie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) u kozy poddanej ubojowi we Francji. Był to pierwszy przypadek zarażenia chorobą BSE małego przeżuwacza w warunkach naturalnych.

(4) W swoim oświadczeniu z dnia 28 stycznia 2005 r. Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) podkreślił, iż zasięg tego pojedynczego przypadku zarażenia kozy chorobą BSE we Francji powinien zostać poddany ocenie. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności wskazał, iż dla przeprowadzenia tej oceny istotne będą wyniki wzmocnionych kontroli przypadków TSE u kóz.

(5) W odpowiedzi na wspomniane oświadczenie, rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(4), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 214/2005(5), wprowadziło od dnia 11 lutego 2005 r. nowy program monitorowania TSE u kóz. Zgodnie z nowym programem monitorowania liczba zdrowych kóz poddanych ubojowi i kóz, które padły w gospodarstwie, które mają być poddane badaniu, została znacznie zwiększona.

(6) W związku ze specyfiką sektora mięsa koziego, ograniczoną wartością do celów uboju kóz powyżej 18 miesiąca życia, oraz ze względu na znaczenie skutecznego wprowadzania w życie wzmocnionego monitorowania w celu oceny występowania BSE u kóz właściwe jest zwiększenie wysokości stawki zwracanej Państwom Członkowskim przez Wspólnotę za przeprowadzone badanie do maksymalnej kwoty 30 EUR za szybki test przeprowadzony na kozach.

(7) Ponadto, rozporządzenie (WE) 999/2001, zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 36/2005(6), nakłada obowiązek przeprowadzania systematycznych badań mających na celu odróżnienie BSE od trzęsawki we wszystkich przypadkach TSE wykrytych u owiec i kóz od dnia 14 stycznia 2005 r. Ten środek należy uważać za kwalifikujący się do wkładu finansowego Wspólnoty w ramach programów monitorowania i zwalczania TSE w Państwach Członkowskich.

(8) Ze względu na znaczenie oceny występowania BSE u małych przeżuwaczy dla osiągnięcia celów Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt właściwy jest zwrot 100 % kosztów poniesionych przez Państwa Członkowskie na wstępne badania molekularne w celu odróżnienia BSE od trzęsawki.

(9) Konieczne jest zatem dokonanie przeglądu maksymalnej kwoty wkładu Wspólnoty do każdego programu, zgodnie z decyzjami 2004/696/WE i 2004/863/WE.

(10) Decyzja 2004/863/WE określa warunki wkładu finansowego Wspólnoty, w tym przekazywanie Komisji przez zainteresowane Państwa Członkowskie comiesięcznego sprawozdania dotyczącego postępów programu monitorowania TSE oraz poniesionych kosztów. Załącznik do decyzji określa koszty kwalifikujące się do zwrotu. Załącznik ten powinien zostać odpowiednio zmieniony, aby uwzględniał zmiany załączników III i X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, wprowadzone rozporządzeniami (WE) nr 36/2005 i nr 214/2005.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do decyzji 2004/696/WE zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

W decyzji 2004/863/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 2 kwota "3.550.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "3.586.000 EUR";

2) w art. 2 ust. 2 kwota "1.700.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.736.000 EUR";

3) w art. 3 ust. 2 kwota "2.375.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "2.426.000 EUR";

4) w art. 4 ust. 2 kwota "15.020.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "15.170.000 EUR";

5) w art. 5 ust. 2 kwota "290.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "294.000 EUR";

6) w art. 6 ust. 2 kwota "585.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.487.000 EUR";

7) w art. 7 ust. 2 kwota "4.780.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "8.846.000 EUR";

8) w art. 8 ust. 2 kwota "24.045.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "29.755.000 EUR";

9) w art. 9 ust. 2 kwota "6.170.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "6.172.000 EUR";

10) w art. 10 ust. 2 kwota "6.660.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "8.677.000 EUR";

11) W art. 11 ust. 2 kwota "85.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "353.000 EUR";

12) w art. 12 ust. 2 kwota "835.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "836.000 EUR";

13) w art. 13 ust. 2 kwota "145.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "155.000 EUR";

14) w art. 14 ust. 2 kwota "1.085.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.184.000 EUR";

15) w art. 15 ust. 2 kwota "35.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "36.000 EUR";

16) w art. 16 ust. 2 kwota "4.270.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "4.510.000 EUR";

17) w art. 17 ust. 2 kwota "1.920.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "2.076.000 EUR";

18) w art. 18 ust. 2 kwota "1.135.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.480.000 EUR";

19) w art. 19 ust. 2 kwota "435.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "444.000 EUR";

20) w art. 20 ust. 2 kwota "1.160.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "1.170.000 EUR";

21) w art. 21 ust. 2 kwota "305.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "313.000 EUR";

22) w art. 22 ust. 2 kwota "5.570.000 EUR" zostaje zastąpiona kwotą "5.690.000 EUR";

23) artykuł 23 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 23

Wkład finansowy Wspólnoty przeznaczony na programy monitorowania TSE określone w art. 1-22 stanowi 100 % kosztów poniesionych przez zainteresowane Państwa Członkowskie za wykonane testy (nie wliczając podatku VAT), z zastrzeżeniem:

a) maksymalnej kwoty 8 EUR za test w odniesieniu do testów wykonanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. u bydła i owiec określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;

b) maksymalnej kwoty 30 EUR za test w odniesieniu do testów wykonanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. u kóz określonych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001;

c) maksymalnej kwoty 145 EUR za test w odniesieniu do wstępnych molekularnych badań odróżniających wykonanych od dnia 14 stycznia do dnia 31 grudnia 2005 r. zgodnie z ustaleniami załącznika X, rozdział C pkt 3.2 lit. c) ppkt i) do rozporządzenia (WE) nr 999/2001.";

24) załącznik zastępuje się załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 316 z 15.10.2004, str. 91.

(3) Dz.U. L 370 z 17.12.2004, str. 82.

(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 260/2005 (Dz.U. L 46 z 17.2.2005, str. 9).

(5) Dz.U. L 37 z 10.2.2005, str. 9.

(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2005, str. 9.

ZAŁĄCZNIKI

"ZAŁĄCZNIK I

Wykaz programów monitorowania TSE

Poziom i maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty

(w EUR)
Choroba Państwo Członkowskie Poziom dla wykonania testów(1) Kwota maksymalna
TSE Austria 100 % 2.076.000
Belgia 100 % 3.586.000
Cypr 100 % 353.000
Republika Czeska 100 % 1.736.000
Dania 100 % 2.426.000
Estonia 100 % 294.000
Finlandia 100 % 1.170.000
Francja 100 % 29.755.000
Niemcy 100 % 15.170.000
Grecja 100 % 1.487.000
Węgry 100 % 1.184.000
Irlandia 100 % 6.172.000
Włochy 100 % 8.677.000
Litwa 100 % 836.000
Luksemburg 100 % 155.000
Malta 100 % 36.000
Niderlandy 100 % 4.510.000
Portugalia 100 % 1.480.000
Słowenia 100 % 444.000
Hiszpania 100 % 8.846.000
Szwecja 100 % 313.000
Zjednoczone Królestwo 100 % 5.690.000
Ogółem 96.396.000
(1) Szybkie testy i wstępne badania molekularne.".
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.141.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/413/WE zmieniająca decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE dotyczące finansowego wkładu Wspólnoty w programy zwalczania i monitorowania TSE w 2005 r.
Data aktu: 30/05/2005
Data ogłoszenia: 04/06/2005
Data wejścia w życie: 04/06/2005