(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1550)(2005/413/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2005 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 5 i 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2004/696/WE z dnia 14 października 2004 r. w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do udziału finansowego Wspólnoty w 2005 r.(2) określa wykaz tych programów oraz proponowany udział i kwotę wkładu dla każdego programu.
(2) Decyzja Komisji 2004/863/WE z dnia 30 listopada 2004 r. zatwierdza programy zwalczania i monitorowania TSE na rok 2005 niektórych Państw Członkowskich oraz ustala wysokość wkładu finansowego Wspólnoty(3).
(3) W dniu 28 stycznia 2005 r. panel naukowy Wspólnoty, któremu przewodniczyło laboratorium referencyjne Wspólnoty zajmujące się TSE (CRL), potwierdził wykrycie gąbczastej encefalopatii bydła (BSE) u kozy poddanej ubojowi we Francji. Był to pierwszy przypadek zarażenia chorobą BSE małego przeżuwacza w warunkach naturalnych.
(4) W swoim oświadczeniu z dnia 28 stycznia 2005 r. Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) podkreślił, iż zasięg tego pojedynczego przypadku zarażenia kozy chorobą BSE we Francji powinien zostać poddany ocenie. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności wskazał, iż dla przeprowadzenia tej oceny istotne będą wyniki wzmocnionych kontroli przypadków TSE u kóz.
(5) W odpowiedzi na wspomniane oświadczenie, rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(4), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 214/2005(5), wprowadziło od dnia 11 lutego 2005 r. nowy program monitorowania TSE u kóz. Zgodnie z nowym programem monitorowania liczba zdrowych kóz poddanych ubojowi i kóz, które padły w gospodarstwie, które mają być poddane badaniu, została znacznie zwiększona.
(6) W związku ze specyfiką sektora mięsa koziego, ograniczoną wartością do celów uboju kóz powyżej 18 miesiąca życia, oraz ze względu na znaczenie skutecznego wprowadzania w życie wzmocnionego monitorowania w celu oceny występowania BSE u kóz właściwe jest zwiększenie wysokości stawki zwracanej Państwom Członkowskim przez Wspólnotę za przeprowadzone badanie do maksymalnej kwoty 30 EUR za szybki test przeprowadzony na kozach.
(7) Ponadto, rozporządzenie (WE) 999/2001, zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 36/2005(6), nakłada obowiązek przeprowadzania systematycznych badań mających na celu odróżnienie BSE od trzęsawki we wszystkich przypadkach TSE wykrytych u owiec i kóz od dnia 14 stycznia 2005 r. Ten środek należy uważać za kwalifikujący się do wkładu finansowego Wspólnoty w ramach programów monitorowania i zwalczania TSE w Państwach Członkowskich.
(8) Ze względu na znaczenie oceny występowania BSE u małych przeżuwaczy dla osiągnięcia celów Wspólnoty w dziedzinie zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt właściwy jest zwrot 100 % kosztów poniesionych przez Państwa Członkowskie na wstępne badania molekularne w celu odróżnienia BSE od trzęsawki.
(9) Konieczne jest zatem dokonanie przeglądu maksymalnej kwoty wkładu Wspólnoty do każdego programu, zgodnie z decyzjami 2004/696/WE i 2004/863/WE.
(10) Decyzja 2004/863/WE określa warunki wkładu finansowego Wspólnoty, w tym przekazywanie Komisji przez zainteresowane Państwa Członkowskie comiesięcznego sprawozdania dotyczącego postępów programu monitorowania TSE oraz poniesionych kosztów. Załącznik do decyzji określa koszty kwalifikujące się do zwrotu. Załącznik ten powinien zostać odpowiednio zmieniony, aby uwzględniał zmiany załączników III i X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, wprowadzone rozporządzeniami (WE) nr 36/2005 i nr 214/2005.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2004/696/WE i 2004/863/WE.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2005 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Markos KYPRIANOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(2) Dz.U. L 316 z 15.10.2004, str. 91.
(3) Dz.U. L 370 z 17.12.2004, str. 82.
(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 260/2005 (Dz.U. L 46 z 17.2.2005, str. 9).
(5) Dz.U. L 37 z 10.2.2005, str. 9.
(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2005, str. 9.
ZAŁĄCZNIKI
"ZAŁĄCZNIK I
Wykaz programów monitorowania TSE
Poziom i maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty
(w EUR) |
Choroba |
Państwo Członkowskie |
Poziom dla wykonania testów(1) |
Kwota maksymalna |
TSE |
Austria |
100 % |
2.076.000 |
|
Belgia |
100 % |
3.586.000 |
|
Cypr |
100 % |
353.000 |
|
Republika Czeska |
100 % |
1.736.000 |
|
Dania |
100 % |
2.426.000 |
|
Estonia |
100 % |
294.000 |
|
Finlandia |
100 % |
1.170.000 |
|
Francja |
100 % |
29.755.000 |
|
Niemcy |
100 % |
15.170.000 |
|
Grecja |
100 % |
1.487.000 |
|
Węgry |
100 % |
1.184.000 |
|
Irlandia |
100 % |
6.172.000 |
|
Włochy |
100 % |
8.677.000 |
|
Litwa |
100 % |
836.000 |
|
Luksemburg |
100 % |
155.000 |
|
Malta |
100 % |
36.000 |
|
Niderlandy |
100 % |
4.510.000 |
|
Portugalia |
100 % |
1.480.000 |
|
Słowenia |
100 % |
444.000 |
|
Hiszpania |
100 % |
8.846.000 |
|
Szwecja |
100 % |
313.000 |
|
Zjednoczone Królestwo |
100 % |
5.690.000 |
Ogółem |
96.396.000 |
(1) Szybkie testy i wstępne badania molekularne.". |
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................