Rozporządzenie 827/2005 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie pomocy na prywatne składowanie niektórych serów w okresie składowania 2005/2006

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 827/2005
z dnia 30 maja 2005 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie pomocy na prywatne składowanie niektórych serów w okresie składowania 2005/2006

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), w szczególności jego art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 9 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 przewiduje, że pomoc na prywatne składowanie może być przyznana w odniesieniu do serów, które mogą być długo przechowywane, oraz serów, które są produkowane z mleka owczego i/lub koziego i wymagają przynajmniej sześciu miesięcy dojrzewania, jeśli rozwój cen i stan zapasów tych serów wskazują na poważne zachwianie rynku, które można zlikwidować lub zredukować przez składowanie sezonowe.

(2) Trudności wynikające z sezonowego charakteru produkcji niektórych serów, które mogą być długo przechowywane, oraz Pecorino Romano, Kefalo-Tyri i Kasseri pogłębiane są sezonowością konsumpcji, która stanowi odwrotność tej produkcji. Rozdrobnienie produkcji takich serów jeszcze bardziej pogłębia omawiane trudności. Należy zatem przewidzieć możliwość zastosowania sezonowego składowania ilości odpowiadającej różnicy między letnią a zimową produkcją.

(3) Należy określić rodzaje serów kwalifikujące się do uzyskania pomocy oraz maksymalną ilość, w odniesieniu do której ta pomoc może być przyznana, jak również okres trwania umów, który powinien odzwierciedlać rzeczywiste wymagania rynku oraz możliwości przechowywania odpowiednich serów.

(4) Niezbędne jest określenie warunków umowy składu oraz decydujących środków w celu umożliwienia identyfikacji i kontroli serów objętych umową. Kwoty pomocy muszą być ustalone z uwzględnieniem kosztów składowania oraz równowagi, którą należy utrzymać między serami, do których pomoc się odnosi, a pozostałymi serami sprzedawanymi na rynku. Biorąc pod uwagę te elementy, jak również dostępne zasoby, należy zmniejszyć kwoty dla kosztów stałych i kosztów składowania na dzień. Kwota dla kosztów finansowych musi być liczona na podstawie stopy procentowej w wysokości 2 %.

(5) Stosowne jest też ustalenie szczegółowych przepisów dotyczących dokumentacji, księgowości oraz częstotliwości i szczegółowych zasad kontroli. Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość przeniesienia całości lub części kosztów kontroli na wykonawcę.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe zasady przyznawania pomocy wspólnotowej na prywatne składowanie niektórych serów (dalej zwanej "pomocą") w okresie składowania 2005/2006.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) "partia składowana" oznacza ilość serów jednego rodzaju o wadze co najmniej 2 ton, przyjętą na skład do jednego magazynu jednego dnia;

b) "dzień rozpoczęcia składowania objętego umową" oznacza dzień następujący po dniu przyjęcia na skład;

c) "ostatni dzień składowania objętego umową" oznacza dzień poprzedzający dzień odebrania ze składu;

d) "okres składowania" oznacza okres, podczas którego ser może być objęty systemem prywatnego składowania i który został określony w Załączniku w odniesieniu do każdego typu sera.

Artykuł  3

Sery kwalifikujące się do przyznania pomocy

1.
Przyznawana pomoc dotyczy niektórych serów, które mogą być długo przechowywane, oraz na Pecorino Romano, Kefalo-Tyri i Kasseri według warunków określonych w Załączniku.
2.
Sery muszą być wyprodukowane we Wspólnocie i muszą spełniać następujące wymagania:

a) posiadać zamieszczone trwałe oznaczenie przedsiębiorstwa produkującego oraz dzień i miesiąc produkcji; informacje te mogą być podane w formie kodu;

b) pomyślnie przejść badanie jakościowe pozwalające na klasyfikację według kategorii określonych w Załączniku.

Artykuł  4

Umowa składu

1.
Umowy dotyczące prywatnego składowania zawierane są między agencją interwencyjną Państwa Członkowskiego, na którego terytorium sery są składowane, a osobami fizycznymi lub prawnymi (zwanymi dalej "wykonawcami").
2.
Umowy składu sporządzane są na piśmie na podstawie wniosku o zawarcie umowy.

Wnioski powinny być złożone w agencjach interwencyjnych w ciągu 30 dni od daty przyjęcia na skład i mogą dotyczyć tylko partii serów, których wprowadzanie na skład zostało zakończone. Agencja interwencyjna rejestruje datę przyjęcia wniosku.

Jeżeli wniosek wpłynie do agencji interwencyjnej w terminie nieprzekraczającym 10 dni roboczych po upływie ostatecznego terminu, umowa składu może wciąż zostać zawarta, jednakże pomoc zostaje zmniejszona o 30 %.

3.
Umowa składu zawierana jest na jedną lub więcej partii i zawiera w szczególności przepisy dotyczące:

a) ilości objętych umową serów;

b) terminów wykonania umowy;

c) kwoty pomocy;

d) określenia magazynów.

4.
Umowa składu zawierana jest w ciągu 30 dni od daty zarejestrowania wniosku o zawarcie umowy.
5.
Środki kontroli, w szczególności środki określone w art. 7, są przedmiotem specyfikacji sporządzonej przez agencję interwencyjną. W umowie składu znajduje się odniesienie do tej specyfikacji.
Artykuł  5

Przyjęcie na skład i odbiór ze składu

1.
Terminy przyjmowania na skład i odbioru ze składu podane są w Załączniku.
2.
Odbiorem ze składu jest odbiór całej składowanej partii.
3.
Jeżeli na koniec pierwszych 60 dni składowania objętego umową pogorszenie jakości serów jest większe niż podczas normalnego składowania, wykonawcy są uprawnieni, jednorazowo w odniesieniu do partii składowanej, do zastąpienia ilości o gorszej jakości na własny koszt.

W przypadku gdy kontrole podczas składowania lub przy odbiorze ze składu ujawnią ilości o gorszej jakości, pomoc w odniesieniu do tego towaru nie zostaje wypłacona. Ponadto część partii nadal kwalifikująca się do uzyskania pomocy musi ważyć co najmniej dwie tony.

Przepisy akapitu drugiego stosuje się również w przypadku gdy część partii zostaje odebrana ze składu przed rozpoczęciem okresu odbioru wskazanego w ust. 1 lub przed wygaśnięciem minimalnego okresu składowania wskazanego w art. 8 ust. 2.

4.
Do celów obliczenia pomocy w stosunku do zastąpionych ilości (ust. 3 akapit pierwszy) pierwszym dniem składowania objętego umową jest dzień rozpoczęcia składowania objętego umową.
Artykuł  6

Wymagania dotyczące składowania

1.
Państwa Członkowskie zapewniają, że wszystkie wymagania uprawniające do wypłacenia pomocy są spełnione.
2.
Wykonawca lub, na żądanie lub za zezwoleniem Państwa Członkowskiego, osoba odpowiedzialna za magazyn udostępnia właściwej agencji odpowiedzialnej za przeprowadzenie kontroli całą dokumentację dotyczącą produktów objętych prywatnym składowaniem, niezbędną do sprawdzenia następujących elementów:

a) prawa własności w czasie przyjmowania na skład;

b) pochodzenia i daty produkcji serów;

c) daty przyjmowania na skład;

d) obecności towaru w magazynie i adresu magazynu;

e) daty odbioru ze składu.

3.
Wykonawca lub, w razie potrzeby, osoba odpowiedzialna za magazyn prowadzi dla każdej umowy ewidencję towarową dostępną w każdym magazynie, podającą:

a) numer identyfikacyjny każdej składowanej partii produktów objętych prywatnym składowaniem;

b) daty przyjęcia na skład i odbioru ze składu;

c) liczbę serów i ich wagę w każdej składowanej partii;

d) umiejscowienie produktów w magazynie.

4.
Składowane produkty muszą być łatwe do zidentyfikowania, łatwo dostępne i identyfikowalne indywidualnie przez umowę. Do składowanych serów załączane jest szczególne oznakowanie.
Artykuł  7

Kontrole

1.
Wyżej wymieniona agencja przy przyjmowaniu na skład przeprowadza kontrole, w szczególności w celu zapewnienia, że produkty kwalifikują się do przyznania pomocy oraz w celu zapobiegania możliwości zastąpienia produktów podczas okresu składowania objętego umową.
2.
Agencja dokonuje niezapowiedzianych kontroli wyrywkowych w celu sprawdzenia, czy produkty znajdują się w magazynach. Próbka musi być reprezentatywna i stanowić co najmniej 10 % całkowitej ilości umownej w odniesieniu do prywatnego składowania.

Kontrole powinny obejmować, oprócz badania ewidencji towarowej wskazanej w art. 6 ust. 3, fizyczne sprawdzenie wagi, charakteru i możliwości zidentyfikowania produktów. Powinno dotyczyć to co najmniej 5 % próbki kontrolnej.

3.
Na koniec okresu składowania objętego umową agencja dokonuje kontroli, aby sprawdzić obecność produktów. Jeżeli pozostają one w magazynie po upływie maksymalnego okresu składowania objętego umową, kontrola taka może być przeprowadzona po ich odebraniu ze składu.

Do celów powyższej kontroli wykonawca informuje agencję, wskazując właściwe partie składowane, co najmniej pięć dni roboczych przed upływem okresu składowania objętego umową lub zanim okres ten się rozpocznie, czy odbiór odbywa się podczas czy po okresie składowania objętego umową.

Państwo Członkowskie może ustalić termin krótszy niż pięć dni roboczych, o którym mowa w akapicie drugim.

4.
W sprawie kontroli przeprowadzanych na mocy ust. 1, 2 i 3 sporządzane są sprawozdania określające:

a) datę kontroli;

b) czas jej trwania;

c) przeprowadzone czynności.

Sprawozdania podpisywane są przez inspektora i potwierdzane przez wykonawcę lub, gdy to właściwe, osobę odpowiedzialną za magazyn. Do sprawozdań należy załączyć dokumentację dotyczącą płatności.

5.
W przypadku nieprawidłowości dotyczących 5 % lub większej ilości skontrolowanych produktów kontrola zostaje rozszerzona na większą ilość próbek ustaloną przez agencję.

Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o takich przypadkach w terminie czterech tygodni.

6.
Państwa Członkowskie mogą ustalić, że koszty kontroli są w całości lub w części ponoszone przez wykonawcę.
Artykuł  8

Pomoc w odniesieniu do składowania

1.
Wysokość pomocy ustala się następująco:

a) 7,50 EUR na tonę dla kosztów stałych;

b) 0,20 EUR na tonę i na dzień składowania objętego umową dla kosztów składowania;

c) dla kosztów finansowych na dzień składowania objętego umową:

i) 0,23 EUR na tonę w przypadku serów, które mogą być długo przechowywane;

ii) 0,28 EUR na tonę w przypadku serów Pecorino Romano;

iii) 0,39 EUR na tonę w przypadku serów Kefalotyri i Kasseri.

2.
Nie przyznaje się pomocy, w przypadku gdy składowanie objęte umową jest krótsze niż 60 dni. Najwyższą pomoc wypłaca się za okres 180 dni składowania objętego umową.

Jeżeli wykonawca nie dotrzyma terminu określonego na mocy art. 7 ust. 3 akapit drugi lub trzeci, pomoc zostaje zmniejszona o 15 % i wypłacana jest tylko w odniesieniu do okresu, w stosunku do którego wykonawca udowodni w sposób dostateczny agencji, że sery pozostawały w tym okresie w składowaniu objętym umową.

3.
Pomoc jest wypłacana na wniosek wykonawcy, na koniec okresu składowania objętego umową, w ciągu 120 dni od wpłynięcia wniosku, pod warunkiem że zostały przeprowadzone kontrole wskazane w art. 7 ust. 3 i że wymagania uprawniające do wypłacenia pomocy zostały spełnione.

Jednakże jeżeli toczy się administracyjne postępowanie wyjaśniające w sprawie prawa do pomocy, pomoc nie jest wypłacana do momentu, gdy prawo to nie zostanie przyznane.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 186/2004 (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Kategoria sera Ilość kwalifikująca się do uzyskania pomocy Minimalny wiek sera Okres przyjmowania na skład Okres odbioru ze składu
Francuskie sery, które mogą być długo przechowywane: 16.000 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
- Beaufort i Comté,

chroniona nazwa

pochodzenia

2005 r. marca 2006 r.
- Emmental grand cru label

rouge

- Emmental i Gruyère klasa

A i B

Niemieckie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.000 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
Emmentaler/Bergkäse "Markenkäse" i "Klasse fein" 2005 r. marca 2006 r.
Irlandzkie sery, które mogą być długo przechowywane: 900 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Irish long keeping cheese. Emmental, special grade" 2005 r. marca 2006 r.
Austriackie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.700 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 2005 r. 1 października 2005 r. do 31 marca 2006 r.
"1. Güteklasse Emmentaler/Bergkäse/Alpkäse"
Fińskie sery, które mogą być długo przechowywane: 1.700 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"I luokka" 2005 r. marca 2006 r.
Szwedzkie sery, które mogą być długo przechowywane: 1 700 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Västerbotten/Prästost/Svecia/Grevé" 2005 r. marca 2006 r.
Polskie sery, które mogą być długo przechowywane: 3.000 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Podlaski/Piwny/Ementalski/Ser Corregio/Bursztyn/Wielkopolski" 2005 r. marca 2006 r.
Słoweńskie sery, które mogą być długo przechowywane: 200 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Ementalec/Zbrinc" 2005 r. marca 2006 r.
Litewskie sery, które mogą być długo przechowywane: 700 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Goja/Džiugas" 2005 r. marca 2006 r.
Łotewskie sery, które mogą być długo przechowywane: 500 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Rigamond, Ementāles tipa un Ekstra klases siers" 2005 r. marca 2006 r.
Węgierskie sery, które mogą być długo przechowywane: 300 t 10 dni 1 czerwca do 30 września 1 października 2005 r. do 31
"Pannónia" 2005 r. marca 2006 r.
Pecorino Romano 19.000 t 90 dni i wyprodukowane po 1 października 2004 r. 1 czerwca do 31 grudnia 2005 r. przed 31 marca 2006 r.
Kefalo-Tyri i Kasseri wytwarzane z mleka owczego lub koziego lub z mieszanki tych dwóch. 2.500 t 90 dni i wyprodukowane po 30 listopada 2004 r. 1 czerwca 30 listopada 2005 r. przed 31 marca 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.137.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 827/2005 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie pomocy na prywatne składowanie niektórych serów w okresie składowania 2005/2006
Data aktu: 30/05/2005
Data ogłoszenia: 31/05/2005
Data wejścia w życie: 01/06/2005