Decyzja 2005/341/WE ustanawiająca kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji dla przyznawania komputerom osobistym wspólnotowego oznakowania ekologicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 kwietnia 2005 r.
ustanawiająca kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji dla przyznawania komputerom osobistym wspólnotowego oznakowania ekologicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1024)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/341/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 maja 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit drugi,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznawane produktom posiadającym cechy, które pozwalają im w znaczącym stopniu przyczyniać się do poprawy kluczowych aspektów ochrony środowiska.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 stanowi, że dla poszczególnych grup produktów należy ustalić określone kryteria oznakowania ekologicznego opracowane na podstawie kryteriów sporządzonych przez Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego.

(3) Stanowi ono ponadto, iż odpowiednio wcześnie przed końcem okresu ważności kryteriów określonych dla danej grupy produktów należy przeprowadzić przegląd kryteriów znakowania ekologicznego, jak również ocenę i weryfikację wymagań związanych z tymi kryteriami.

(4) W celu odzwierciedlenia rozwoju sytuacji na rynku stosownym jest dokonanie przeglądu kryteriów ustanowionych decyzją Komisji 2001/686/WE z dnia 22 sierpnia 2001 r. ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania komputerom osobistym wspólnotowego oznakowania ekologicznego(2).

(5) Ponadto w celu wyraźnego wyłączenia serwerów z grupy produktów należy zmodyfikować definicję grupy produktów ustanowioną w tejże decyzji.

(6) W celu zachowania przejrzystości należy zatem zastąpić decyzję 2001/686/WE.

(7) Zrewidowane kryteria ekologiczne, jak również związane z nimi wymogi oceny i weryfikacji powinny obowiązywać przez okres czterech lat.

(8) Stosownym jest pozostawienie okresu przejściowego niedłuższego niż dwanaście miesięcy producentom, których produktom przyznane zostało oznakowanie ekologiczne przed dniem notyfikacji niniejszej decyzji, lub którzy złożyli wniosek o przyznanie takiego oznakowania przed tym dniem, tak aby mieli oni dostateczną ilość czasu na dostosowanie swoich produktów do zrewidowanych kryteriów i wymogów.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "komputery osobiste" obejmuje komputery przeznaczone do użycia w stałym miejscu, takim jak biurko, i składające się z jednostki systemowej i monitora, bez względu na to, czy mają wspólną obudowę oraz klawiatury.

Ta grupa produktów obejmuje także jednostki systemowe, klawiatury i monitory przeznaczone do użycia z komputerami osobistymi.

Grupa produktów nie obejmuje serwerów.

Artykuł  2

Aby uzyskać wspólnotowe oznakowanie ekologiczne dla komputerów osobistych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1980/2000, urządzenie musi zaliczać się do grupy "komputerów osobistych" oraz musi spełniać kryteria ekologiczne przedstawione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "komputery osobiste" oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji są ważne do dnia 30 czerwca 2011 r.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych numerem kodowym przydzielonym "komputerom osobistym" jest "013".

Artykuł  5

Decyzja 2001/686/WE zostaje uchylona.

Artykuł  6

Oznakowania ekologiczne przyznane przed dniem notyfikacji niniejszej decyzji odnośnie do produktów zaliczających się do grupy produktów "komputery osobiste" mogą nadal być używane do dnia 31 marca 2006 r.

Jeżeli wnioski o przyznanie oznakowania ekologicznego dotyczące grupy produktów "komputery osobiste" zostały złożone przed dniem notyfikacji niniejszej decyzji, produktom tym można przyznać oznakowanie ekologiczne na warunkach określonych w decyzji 2001/686/WE. W takich przypadkach oznakowanie ekologiczne może być używane do dnia 31 marca 2006 r.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 kwietnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 242 z 12.9.2001, str. 4.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY RAMOWE

Aby kwalifikować się do oznakowania ekologicznego, komputer osobisty, jednostka systemowa, monitor lub klawiatura (zwane dalej "produktem") musi zaliczać się do grupy produktów zdefiniowanej w art. 1 i musi spełniać następujące kryteria przedstawione w niniejszym załączniku (każda indywidualna część z wyjątkiem myszy może ubiegać się o oznakowanie ekologiczne):
Jednostka systemowa Monitor Klawiatura Komputer osobisty
Oszczędność energii: jednostka systemowa X X
Oszczędność energii: monitor X X
Przedłużenie żywotności: jednostka systemowa X X
Przedłużenie żywotności: monitor X X
Zawartość rtęci w monitorze z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym (LCD) X (gdy stosowne) X (gdy stosowne)
Hałas X X
Emisje promieniowania elektromagnetycznego X X
Zwrot i recykling X X (w stosownych przypadkach) X (w stosownych przypadkach) X (w stosownych przypadkach)
Instrukcje użytkownika X X X (w stosownych przypadkach) X (w stosownych przypadkach)

Po złożeniu wniosku przeprowadzane są wskazane w kryteriach badania, które wykonują laboratoria spełniające ogólne wymagania przedstawione w normie EN ISO 17025. W stosownych przypadkach mogą być użyte inne metody badawcze, jeżeli są one zaakceptowane jako równoważne przez odpowiedni organ oceniający wniosek. W przypadku braku badań lub gdy są one poddawane weryfikacji lub kontroli, właściwe organy powinny opierać się na oświadczeniach i dokumentacji dostarczonej przez kandydata oraz/lub na niezależnych weryfikacjach.

Zalecane jest, aby podczas oceniania wniosków i kontrolowania zgodności z kryteriami przedstawionymi w niniejszym załączniku właściwe organy wzięły pod uwagę wdrożenie uznanych programów zarządzania środowiskiem, takich jak EMAS lub ISO 14001. (Uwaga: wdrożenie takich programów zarządzania nie jest wymagane).

KRYTERIA EKOLOGICZNE

1.

Oszczędność energii

Jednostka systemowa

a) Jednostka systemowa komputera posiada łatwo dostępny włącznik/wyłącznik.

b) Jednostka systemowa komputera spełnia wymagania konfiguracyjne Energy Star(1), które umożliwiają energooszczędne tryby pracy.

Kandydat dostarcza właściwemu organowi oświadczenie potwierdzające, że jednostka systemowa komputera spełnia wymagania konfiguracyjne ("Wytyczne") przedstawione w Energy Star.

c) Komputer jest wyposażony w opcję stan uśpienia ACPI(2) S3 (zawieszenie do RAM) umożliwiającą minimalne zużycie energii nieprzekraczające 4 watów. Komputer kończy stan uśpienia w odpowiedzi na komendę pochodzącą z jednego z poniższych:

– modem,

– połączenie sieciowe,

– działanie przy użyciu klawiatury lub myszy.

Domyślny czas zmiany trybu ze stanu działania na stan uśpienia ACPI S3 nie jest dłuższy niż 30 minut bezczynności. Producent musi uaktywnić tę funkcję, choć użytkownik może ją wyłączyć.

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport stwierdzający, że poziom zużycia energii w trybie ACPI S3 został zmierzony przy użyciu procedury podanej w aktualnym protokole ustaleń dotyczącym komputerów Energy Star. Raport ten podaje zmierzone zużycie energii w tym trybie.

d) Zużycie energii w trybie wyłączenia nie przekracza 2 watów. W tym kontekście stan wyłączenia jest stanem zainicjowanym poprzez komendę wyłączenia komputera.

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport stwierdzający, że poziom zużycia energii w stanie wyłączenia został zmierzony przy użyciu procedury podanej w aktualnym protokole ustaleń dotyczącym komputerów Energy Star. Raport ten podaje zmierzone zużycie energii w tym trybie.

Monitor

a) Monitor posiada łatwo dostępny włącznik/wyłącznik.

b) Zużycie energii monitora w trybie uśpienia(3) nie przekracza 2 watów. Domyślny czas zmiany trybu ze stanu działania na stan uśpienia ACPI S3 nie jest dłuższy niż 30 minut bezczynności. Producent musi uaktywnić tę funkcję, choć użytkownik może ją wyłączyć.

c) Zużycie energii monitora w trybie wyłączenia(4) nie przekracza 1 wata. W tym kontekście stan wyłączenia jest stanem zainicjowanym poprzez komendę wyłączenia monitora.

d) Monitory nie przekraczają wymagań Energy Star wersji 4 dla rzędu 2, maksymalne zużycie mocy czynnej. Monitory muszą odpowiadać odpowiedniej formule podanej poniżej:

i) jeżeli X < 1, to Y = 23

ii) jeżeli X ≥ Ý 1, to Y = 28X

(gdzie X oznacza liczbę megapikseli, a Y zużycie energii w watach).

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport potwierdzający, że poziomy zużycia energii w trybach wyłączenia, uśpienia i włączenia zostały zmierzone przy użyciu procedury podanej w Wymaganiach programu Energy Star dla monitorów komputerowych (wersja 4.0). Raport ten podaje zmierzone zużycia energii we wszystkich trzech trybach.

2.

Przedłużenie żywotności

a) Komputer jest zaprojektowany tak, aby pamięć była łatwo dostępna i mogła być wymieniana.

b) Komputer jest zaprojektowany tak, aby twardy dysk oraz napęd CD i/lub DVD, jeśli są, mogły być wymieniane.

c) Komputer jest zaprojektowany tak, aby karty graficzne były łatwo dostępne i mogły być wymieniane.

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami.

3.

Zawartość rtęci w monitorze z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym (LCD)

Podświetlenie monitora LCD zawiera nie więcej niż średnio 3 mg rtęci na lampę.

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami.

4.

Hałas

"Deklarowany poziom mocy akustycznej odniesionej do A" (re l pW) jednostki systemowej komputera osobistego, zgodnie z pkt 3.2.5 normy ISO 9296, nie przekracza:

- 4,0 B(A) w jałowym trybie pracy (równoważne 40 dB(A)),

- 4,5 B(A) podczas dostępu do napędu twardego dysku (równoważne 45 dB(A)).

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport sporządzony przez niezależne laboratorium badawcze akredytowane na podstawie ISO 17025 stwierdzający, że poziomy emisji hałasu zostały zmierzone zgodnie z ISO 7779 i wykazane zgodnie z ISO 9296. Raport podaje zmierzone poziomy emisji hałasu zarówno w jałowym trybie pracy, jak i podczas dostępu do napędu dysku, które są wykazane zgodnie z pkt 3.2.5 ISO 9296.

5.

Emisje promieniowania elektromagnetycznego

Monitor komputera osobistego spełnia wymagania przedstawione w normie EN50279, kategoria A.

Kandydat dostarcza właściwemu organowi raport wykazujący, że emisje monitora są zgodne z wymaganiem.

6.

Zwrot, recykling i substancje niebezpieczne

Producent oferuje bezpłatny odbiór produktu w celu modernizacji lub recyklingu oraz w celu wymiany dowolnego komponentu, oprócz elementów skażonych przez użytkowników (np. w zastosowaniach medycznych lub nuklearnych). Ponadto produkt spełnia następujące kryteria:

a) jedna wykwalifikowana osoba może go sama zdemontować;

b) producent sprawdza demontaż produktu i dostarcza raport z demontażu, który zostaje na żądanie udostępniony stronom trzecim. Raport ten potwierdza, między innymi, że:

– podłączenia są łatwe do odnalezienia i dostępne,

– podłączenia są maksymalnie znormalizowane,

– podłączenia są dostępne przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi,

– lampy podświetlenia monitorów LCD są łatwo rozdzielne;

c) niebezpieczne materiały są rozdzielne;

d) 90 % (wagowo) tworzyw sztucznych i materiałów metalowych zawartych w obudowie i w podstawie montażowej nadaje się do ponownego przetworzenia;

e) jeżeli wymagane są oznakowania, są one łatwo rozdzielne lub nieodłączne;

f) części z tworzyw sztucznych:

– nie zawierają celowo dodanego ołowiu lub kadmu,

– są, oprócz pokrywy, wykonane z jednego polimeru lub zgodnych ze sobą polimerów, które składają się z nie więcej niż dwóch rodzajów polimerów, które są rozdzielne i niepokryte np. lakierem,

– nie zawierają wstawek metalowych, które nie mogą być oddzielone przez jedną osobę przy użyciu prostych narzędzi;

g) części z tworzyw sztucznych nie zawierają środków zmniejszających palność w postaci polibromowanego dwufenylu (PBB) lub polibromowanego eteru fenylowego (PBDE) wymienionych w art. 4 do dyrektywy 2002/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5). Wymóg ten bierze pod uwagę późniejsze dostosowania i zmiany dyrektywy odnośnie do używania deka-BDE.

Części z tworzyw sztucznych nie zawierają środków zmniejszających palność o długości łańcucha atomów węgla 10 i 17 i zawartości chloru większej niż 50 % wagowo (nr CAS 85535-84-8 i nr CAS 85535-85-9).

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność z tym wymogiem;

h) części z tworzyw sztucznych o masie większej niż 25 gramów nie zawierają substancji lub preparatów zmniejszających palność, które w czasie składania wniosku o oznakowanie ekologiczne mają przypisany którykolwiek spośród następujących zwrotów oznaczających ryzyko:

Niebezpieczne dla zdrowia:

R45 (może powodować raka)

R46 (może powodować dziedziczne uszkodzenie genetyczne)

R60 (może niekorzystnie wpływać na płodność)

R61 (może powodować uszkodzenie nienarodzonego dziecka)

Niebezpieczne dla środowiska:

R50 (bardzo toksyczny dla organizmów wodnych)

R50/R53 (bardzo toksyczny dla organizmów wodnych, może powodować długotrwałe niekorzystne skutki w środowisku wodnym)

R51/R53 (toksyczny dla organizmów wodnych, może powodować długotrwałe niekorzystne skutki w środowisku wodnym),

zdefiniowanych w dyrektywie Rady 67/548/EWG(6);

i) części z tworzyw sztucznych posiadają trwałe oznaczenie identyfikujące materiał zgodnie z ISO 11469: 2000. Wyłączone z tego kryterium są wytłaczane tworzywa sztuczne oraz włókna światłowodowe monitorów z płaskim ekranem ciekłokrystalicznym;

j) baterie nie zawierają więcej niż 0,0001 % rtęci, 0,001 % kadmu lub 0,01 % ołowiu w stosunku do masy baterii.

Kandydat deklaruje zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami oraz dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię raportu z demontażu.

Odnośnie do kryterium 6 lit. h), środki zmniejszające palność, jeśli są zastosowane, nie mają przypisanego żadnego z powyższych zwrotów oznaczających ryzyko, ani nie są wymienione w załączniku 1 do dyrektywy 67/548/EWG lub jej późniejszych zmian w związku z klasyfikacją, pakowaniem i znakowaniem niebezpiecznych substancji. Wymóg ten nie stosuje się do środków zmniejszających palność, które po zastosowaniu zmieniają swój charakter chemiczny, tak że nie dają już podstaw do zaklasyfikowania ich do jednego z wyżej wymienionych zwrotów oznaczających ryzyko, oraz gdy mniej niż 0,1 % środka zmniejszającego palność w poddanej obróbce części pozostaje w takiej postaci jak przed zastosowaniem. Wszelkie środki zmniejszające palność, które są użyte w częściach z tworzyw sztucznych o masie > 25 g, muszą być wyszczególnione w dokumentacji wniosku z podaniem ich nazwy i numeru CAS.

7.

Instrukcje użytkownika

Produkt jest sprzedawany wraz z właściwymi informacjami przeznaczonymi dla użytkownika, które zawierają porady na temat jego właściwego użytkowania zgodnie z wymogami ochrony środowiska, w szczególności:

a) zalecenia dotyczące używania funkcji zarządzania energią wraz z informacją, że wyłączenie tych funkcji może prowadzić do większego zużycia energii, a przez to zwiększenia kosztów eksploatacji;

b) informację, że energia pobierana z sieci może być zmniejszona do zera, jeśli wtyczka komputera zostanie odłączona od zasilania sieciowego lub jeśli gniazdo ścienne zostanie wyłączone;

c) informację o dostępności części zamiennych. Podana jest informacja na temat odpowiednich procedur na wypadek, gdy konsument uzna za stosowne zmodernizować lub wymienić części;

d) informację o tym, że produkt został zaprojektowany z myślą o umożliwieniu ponownego wykorzystania części i recyklingu i nie powinien być wyrzucany;

e) poradę na temat tego, w jaki sposób konsument może wykorzystać oferowaną przez producenta opcję odbioru zwracanego produktu;

f) informację o tym, jak należy odpowiednio wykorzystywać karty WLAN, ograniczając przez to do minimum ryzyko związane z bezpieczeństwem;

g) informację o tym, że produktowi przyznano wspólnotowe oznakowanie ekologiczne wraz z krótkim objaśnieniem, co to oznacza, oraz z zaznaczeniem, że więcej informacji na temat oznakowania ekologicznego można znaleźć pod adresem internetowym (http://europa.eu.int/ecolabel).

Kandydat deklaruje zgodność produktu z niniejszymi wymaganiami i dostarcza egzemplarz instrukcji obsługi właściwemu organowi oceniającemu wniosek.

8.

Opakowanie

Opakowanie spełnia następujące wymagania:

a) wszystkie składniki opakowania dają się łatwo ręcznie rozdzielić na indywidualne materiały dla ułatwienia ich recyklingu;

b) opakowanie tekturowe, jeśli jest użyte, składa się co najmniej w 80 % z materiału wtórnego.

Ocena i weryfikacja: Kandydat deklaruje zgodność z wymaganiem i wraz z wnioskiem dostarcza właściwemu organowi przyznającemu oznakowanie ekologiczne próbkę (próbki) opakowania.

9.

Informacje widniejące w oznakowaniu ekologicznym

Rubryka 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

– zmniejszone zużycie energii,

– nadaje się do recyklingu,

– obniżony poziom hałasu.

Kandydat deklaruje właściwemu organowi zgodność produktu z tym wymaganiem i dostarcza kopię oznakowania ekologicznego w takiej postaci, w jakiej będzie ono widnieć na opakowaniu i/lub produkcie i/lub w dołączonej dokumentacji.

______

(1) Określone przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych i będące w stosowaniu według stanu na wrzesień 2004 r., http://www.energystar.gov/index.cfm?c=computers.pr_crit_computers

(2) Interfejs zaawansowanej konfiguracji i energii.

(3) Określonym dla monitorów w Energy Star wersji 4, http://www.energystar.gov/index.cfm?c=computers.pr_crit_computers

(4)Ibidem.

(5) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, str. 19.

(6) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 6 decyzji nr 2008/962/WE z dnia 15 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.340.115) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2009/888/WE z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.318.43) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 5 decyzji nr 2011/81/UE z dnia 4 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.31.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.115.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/341/WE ustanawiająca kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji dla przyznawania komputerom osobistym wspólnotowego oznakowania ekologicznego
Data aktu: 11/04/2005
Data ogłoszenia: 04/05/2005
Data wejścia w życie: 04/05/2005