uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,
uwzględniając wniosek Komisji,
(1) W dniu 27 stycznia 2003 r. Organ Rozstrzygania Sporów ("ORS") Światowej Organizacji Handlu ("WTO") przyjął raport Organu Apelacyjnego 1 i sprawozdanie zespołu 2 potwierdzone raportem organu apelacyjnego, które stwierdzają, że Ustawa o odszkodowaniach z tytułu kontynuacji dumpingu lub utrzymywania subsydiów ("Continued Dumping and Subsidy Offset Act" - "CDSOA") jest niezgodna ze zobowiązaniami Stanów Zjednoczonych wynikających z porozumień w ramach WTO.
(2) W związku z tym, że Stany Zjednoczone nie dostosowały ustawodawstwa do omawianych porozumień, Wspólnota zwróciła się do ORS o zezwolenie na zawieszenie stosowania koncesji celnych i zobowiązań wynikających z Układu Ogólnego w sprawie Ceł i Handlu GATT 1994 w stosunku do Stanów Zjednoczonych 3 . Stany Zjednoczone wyraziły sprzeciw w stosunku do poziomu zawieszenia koncesji celnych oraz zobowiązań i sprawa została poddana pod rozstrzygnięcie sądu arbitrażowego.
(3) W dniu 31 sierpnia 2004 r. arbitrzy stwierdzili, że poziom zniweczenia lub naruszenia korzyści Wspólnoty sięgał każdego roku 72 % kwot wypłaconych na mocy CDSOA związanych z cłami antydumpingowymi i wyrównawczymi płaconymi przy przywozie ze Wspólnoty w ostatnim roku, za który były dostępne dane, zgodnie z informacją opublikowaną przez władze Stanów Zjednoczonych. Arbiter stwierdził, że zawieszenie koncesji lub innych zobowiązań przez Wspólnotę, w formie nałożenia cła przywozowego, dodatkowego w stosunku do obowiązującego cła, na listę produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych odpowiadającej, w skali rocznej, łącznej wartości handlu nieprzekraczającej kwocie zniweczenia lub naruszenia korzyści, jest zgodne z zasadami WTO. W dniu 26 listopada 2004 r. ORS udzielił zezwolenia na zawieszenie stosowania w stosunku do Stanów Zjednoczonych koncesji celnych i zobowiązań wynikających z GATT 1994 zgodnie z decyzją arbitra.
(4) Kwoty wypłacone na mocy CDSOA w ostatnim roku, dla którego były dostępne dane, odnoszą się do wypłacania środków pochodzących z ceł antydumpingowych i wyrównawczych pobranych z ciągu roku podatkowego 2004 (od 1 października 2003 r. do 30 września 2004 r.). Na podstawie danych opublikowanych przez Biuro Celne i Ochrony Granic Stanów Zjednoczonych poziom zniweczenia lub naruszenia korzyści Wspólnoty obliczono na 27,81 milionów dolarów. Wspólnota może zatem zawiesić stosowanie koncesji celnych w stosunku do Stanów Zjednoczonych na równoważnym poziomie. Skutek 15 % dodatkowego cła przywozowego ad valorem na przywóz produktów z załącznika I pochodzących ze Stanów Zjednoczonych odpowiada, w skali roku, wartości handlu nieprzekraczającej 27,81 milionów dolarów. W odniesieniu do tych produktów Wspólnota powinna zawiesić stosowanie koncesji celnych w stosunku do Stanów Zjednoczonych od dnia 1 maja 2005 r.
(5) W przypadku dalszego niestosowania się do orzeczenia i zalecenia ORS Komisja powinna dostosować w skali rocznej poziom zawieszenia koncesji do poziomu zniweczenia lub naruszenia korzyści Wspólnoty spowodowanych wprowadzeniem CDSOA. Komisja powinna wprowadzić zmiany w liście w załączniku I lub stawce dodatkowego cła przywozowego, tak aby skutek dodatkowego cła na przywóz ze Stanów Zjednoczonych wybranych produktów, w skali roku, odpowiadał wartości handlu nieprzekraczającej kwoty zniweczenia lub naruszenia korzyści.
(6) Komisja powinna zastosować się do następujących kryteriów:
a) Komisja powinna wprowadzić zmiany do stawki dodatkowego cła przywozowego w przypadku, gdy dodanie lub usunięcie produktów z listy w załączniku I nie umożliwia dostosowania poziomu zawieszenia koncesji do poziomu zniweczenia lub naruszenia korzyści. W przeciwnym przypadku Komisja powinna dodać produkty do listy w załączniku I, jeśli poziom zawieszenia koncesji wzrasta lub wycofuje produkty z listy, jeśli poziom zawieszenia spada;
b) w przypadku dodania produktów Komisja powinna automatycznie wybrać produkty z listy w załączniku II zgodnie z kolejnością produktów na tej liście. W związku z tym Komisja powinna zmienić również listę w załączniku II, wycofując z niej produkty dodane do listy w załączniku I;
c) w przypadku wycofania produktów Komisja najpierw powinna wycofać produkty, które zostały w późniejszym okresie dodane do listy w załączniku I. Następnie Komisja powinna wycofać produkty obecnie znajdujące się na liście w załączniku I zgodnie z kolejnością produktów na tej liście.
(7) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 4 .
(8) W celu uniknięcia obchodzenia dodatkowego cła rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego publikacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
J. ASSELBORN | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 303/2014 z dnia 25 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.90.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/675 z dnia 26 lutego 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.111.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/654 z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.114.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/750 z dnia 24 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.113.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/632 z dnia 19 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.105.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 632/2006 z dnia 24 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.111.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 409/2007 z dnia 16 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.100.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 283/2008 z dnia 27 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.86.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 317/2009 z dnia 17 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.100.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 305/2010 z dnia 14 kwietnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.94.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 311/2011 z dnia 31 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.86.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 349/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. zmieniającego stawkę dodatkowego cła na produkty wymienione w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 673/2005 ustanawiającego dodatkowe cła przywozowe na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U.UE.L.13.108.6) z dniem 1 maja 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 303/2014 z dnia 25 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.90.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/632 z dnia 19 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.105.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2018 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 632/2006 z dnia 24 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.111.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2006 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 409/2007 z dnia 16 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.100.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2007 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 305/2010 z dnia 14 kwietnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.94.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2010 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 349/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. zmieniającego stawkę dodatkowego cła na produkty wymienione w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 673/2005 ustanawiającego dodatkowe cła przywozowe na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (Dz.U.UE.L.13.108.6) z dniem 1 maja 2013 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.110.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 673/2005 ustanawiające dodatkowe cła przywozowe na niektóre produkty pochodzące ze Stanów Zjednoczonych Ameryki |
Data aktu: | 25/04/2005 |
Data ogłoszenia: | 30/04/2005 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2005, 30/04/2005 |