Rozporządzenie 616/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 616/2005
z dnia 21 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 33,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1623/2000(2) przewiduje system zbywania poprzez sprzedaż publiczną alkoholu winnego do wykorzystania jako bioetanol we Wspólnocie. Aby umożliwić otrzymanie za ten alkohol jak najwyższej ceny zaoferowanej przez oferenta, należy zastąpić system sprzedaży publicznej przez system przetargowy.

(2) W tym celu należy stosować te same zasady w odniesieniu do różnych typów zbywania alkoholu winnego, respektując właściwości niezbędne do każdego wykorzystania lub końcowego zastosowania alkoholu.

(3) W celu sprawdzenia, czy alkohol wykorzystywany jest do produkcji bioetanolu, Państwa Członkowskie zatwierdzają zakłady, które uważają za kwalifikowalne na podstawie ich zdolności produkcyjnych, instalacji, w których alkohol jest przetwarzany, ich całorocznej zdolności przetwórczej oraz świadectw władz krajowych Państwa Członkowskiego nabywcy końcowego poświadczających, że zakład wykorzystuje alkohol wyłącznie do produkcji bioetanolu oraz że bioetanol jest wykorzystywany wyłącznie w sektorze paliwowym.

(4) Co kwartał należy przystępować do sprzedaży z zastosowaniem procedury przetargowej, po pierwsze w celu zapewnienia zbytu alkoholu składowanego przez agencje interwencyjne Państw Członkowskich, a po drugie dla zapewnienia pewnych gwarancji dostaw do zakładów założonych we Wspólnocie Europejskiej, które wykorzystują alkohol w sektorze paliwowym.

(5) Państwa Członkowskie powinny na koniec każdego miesiąca przekazywać informacje na temat ilości wina, osadu winnego i wina wzmocnionego destylowanych w poprzednim miesiącu, jak również ilości alkoholu obojętnego, alkoholu surowego i wyrobów spirytusowych.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1623/2000.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1623/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuły 92-94 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 92

Otwarcie procedury przetargowej

1. Komisja, stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 75 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, może przystąpić do otwarcia w każdym kwartale jednej lub kilku procedur przetargowych na alkohol, który ma być wykorzystywany wyłącznie w sektorze paliwowym we Wspólnocie jako bioetanol.

Ilości alkoholu przyznanego na mocy takiej procedury przetargowej nie przekraczają 700.000 hektolitrów alkoholu w przeliczeniu na 100 % obj. na procedurę przetargową.

2. Alkohol jest przyznawany zakładom znajdującym się we Wspólnocie Europejskiej i musi być wykorzystany w sektorze paliwowym.

W tym celu Państwa Członkowskie zatwierdzają zakłady, które uznają za kwalifikowalne i które przedstawiły wniosek z następującymi dokumentami towarzyszącymi:

a) oświadczeniem zakładu stwierdzającym, że jest on zdolny wykorzystać co najmniej 50.000 hl alkoholu rocznie;

b) położeniem biur administracyjnych zakładu;

c) położeniem zakładu i kopią planów zakładu, w którym alkohol jest przetwarzany, oraz wskazaniem rocznej wydajności przetwarzania;

d) kopią pozwolenia udzielonego przez władze krajowe danego Państwa Członkowskiego na prowadzenie zakładu; oraz

e) zaświadczeniem władz krajowych Państwa Członkowskiego jakiegokolwiek nabywcy końcowego poświadczającym, że jest on w stanie wykorzystywać alkohol wyłącznie do produkcji bioetanolu oraz że bioetanol będzie wykorzystywany wyłącznie w sektorze paliwowym.

3. Zatwierdzenie wydane przez dane Państwo Członkowskie obowiązuje w całej Wspólnocie.

4. Zakłady zatwierdzone przez Komisje z dniem 1 marca 2005 r. uważane są za zatwierdzone do celów niniejszego rozporządzenia.

5. Państwa Członkowskie informują Komisję o każdym nowym zatwierdzeniu lub wycofaniu zatwierdzenia.

6. Komisja regularnie publikuje wykaz zakładów zatwierdzonych przez Państwa Członkowskie.

Artykuł 93

Ogłoszenie o zaproszeniu do składnia ofert przetargowych

Ogłoszenie o zaproszeniu do składnia ofert przetargowych jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ogłoszenie takie określa:

a) szczególne zasady, które stosuje się do procedury przetargowej oraz nazwy i adresy danych agencji interwencyjnych;

b) ilość alkoholu wyrażona w hektolitrach alkoholu w przeliczeniu na 100 % obj., objętą procedurą przetargową;

c) partie;

d) warunki płatności;

e) formalności związane z uzyskiwaniem próbek;

f) kwotę wadium przetargowego wymaganego na mocy art. 94 ust. 4 i gwarancję wykonania wymaganą na mocy w art. 94c ust. 3.

Artykuł 94

Zasady stosowane w odniesieniu do ofert przetargowych

1. Oferent może złożyć tylko jedną ofertę na partię do przyznania. Jeżeli oferent składa kilka ofert na partię, żadna z tych ofert nie zostaje dopuszczona.

2. Aby oferty zostały uwzględnione, muszą one wskazywać Państwo Członkowskie końcowego wykorzystania przyznanego alkoholu oraz zobowiązanie oferenta o dopełnieniu obowiązku związanego z tym miejscem przeznaczenia.

3. Oferta musi dotrzeć do agencji interwencyjnej przedmiotowego Państwa Członkowskiego najpóźniej o godzinie 12 (czasu lokalnego Brukseli) w ostatnim dniu składania ofert ustalonym w ogłoszeniu o zaproszeniu do składaniu ofert przetargowych.

4. Oferta jest ważna tylko w przypadku, gdy przed terminem końcowym składania ofert dostarczono dowód, że oferent złożył w danej agencji interwencyjnej wadium przetargowe w wysokości 4 EUR na hektolitr alkoholu w przeliczeniu na 100 % obj. w odniesieniu do całości partii wystawionej na sprzedaż.

W tym celu zainteresowane agencje interwencyjne bezzwłocznie wydają oferentom oświadczenie poświadczające, że wniesiono wadium przetargowe w odniesieniu do ilości, za które odpowiedzialna jest każda agencja interwencyjna.

5. Do celów wnoszenia wadium przetargowego głównym wymogiem jest, w rozumieniu art. 20 rozporządzenia (EWG) nr 2220/85, zakaz wycofywania ofert po terminie końcowym ich składania oraz ustanowienie gwarancji wykonania.

Artykuł 94a

Powiadomienie dotyczące ofert przetargowych

Najpóźniej po dwóch dniach roboczych od terminu końcowego składania ofert przetargowych dana agencja interwencyjna przekazuje Komisji anonimowy wykaz dotyczący każdej oferty, która została jej przedstawiona, obejmujący:

a) zaoferowane ceny;

b) wymaganą partię;

c) docelowe miejsce przeznaczenia alkoholu.

Artykuł 94b

Udzielanie zamówień

1. W świetle złożonych ofert Komisja, działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 75 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, niezwłocznie podejmuje decyzję o udzieleniu lub nieudzieleniu zamówienia.

2. W celu udzielenia zamówienia Komisja przyjmuje najkorzystniejszą ofertę złożoną na każda partię, a jeżeli dwóch lub więcej oferentów podaje taką samą cenę, Komisja podejmuje decyzję w drodze losowania.

3. Komisja powiadamia o decyzjach podjętych na mocy niniejszego artykułu tylko te Państwa Członkowskie i agencje interwencyjne posiadające alkohol, których oferty zostały przyjęte.

4. Komisja publikuje wyniki procedury przetargowej w uproszczonej formie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 94c

Oświadczenie o udzieleniu zamówienia

1. Agencja interwencyjna bezzwłocznie powiadamia oferentów, na piśmie i za potwierdzeniem odbioru, o decyzji podjętej w sprawie ich ofert.

2. W okresie dwóch tygodni następujących po dniu otrzymania powiadomienia, określonego w ust. 1, agencja interwencyjna wydaje każdemu oferentowi oświadczenie o udzieleniu zamówienia zaświadczające, że jego oferta została przyjęta.

3. W okresie dwóch tygodni następujących po dniu otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, każdy oferent dostarcza danej agencji interwencyjnej dowód, że złożył gwarancję wykonania w wysokości 30 EUR na hektolitr alkoholu w przeliczeniu na 100 % obj., zapewniającą, że cały alkohol będzie rzeczywiście wykorzystany do celów przewidzianych w jego ofercie.

Artykuł 94d

Wycofywanie alkoholu

1. Agencja interwencyjna posiadająca alkohol i wybrany oferent uzgadniają prowizoryczny harmonogram wycofywania alkoholu.

2. Alkohol może być wycofany po przedstawieniu polecenia wycofania wydanego przez agencję interwencyjną po uiszczeniu płatności za ilości, które mają być wycofane. Ilość jest określona w zaokrągleniu do hektolitra alkoholu w przeliczeniu na l00% obj.

Każde polecenie wycofania wydawane jest na minimalną ilość 2.500 hektolitrów, z wyjątkiem przypadku ostatniego wycofania w każdym Państwie Członkowskim.

Polecenie wycofania wskazuje ostateczną datę, z którą alkohol musi być fizycznie wycofany ze składów danej agencji interwencyjnej. Termin wycofania nie może przekraczać 8 dni, licząc od daty wydania polecenia wycofania.

Jednakże kiedy polecenie wycofania obejmuje ponad 25.000 hektolitrów, termin ten może być dłuższy niż 8 dni, ale nie dłuższy niż 15 dni.

3. Prawo własności alkoholu objętego poleceniem wycofania przenosi się w terminie wskazanym w poleceniu, który nie może być dłuższy niż 8 dni od dnia wydania polecenia, a ilości, o które chodzi, uważa się za wycofane w tym terminie. Od tego momentu na nabywcy spoczywa odpowiedzialność związana z kradzieżą, utratą lub uszkodzeniem oraz kosztami składowania alkoholu, który zostanie wycofany.

4. Cały alkohol musi zostać wycofany ze składu w sześć miesięcy od dnia otrzymania powiadomienia o udzieleniu zamówienia.

5. Alkohol musi być w pełni wykorzystany w okresie dwóch lat od dnia pierwszego wycofania.";

2) w art. 97 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1. Oferty, aby zostały uwzględnione, muszą być składane na piśmie i muszą zawierać, oprócz szczegółowych informacji określonych w podsekcjach I, II lub III:";

3) w art. 98 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Po opublikowaniu ogłoszenia o zaproszeniu do składania ofert przetargowych i do terminu końcowego składania ofert w odpowiedzi na takie zaproszenie wszystkie zainteresowane strony mogą otrzymać próbki alkoholu oferowanego na sprzedaż za opłatą wynoszącą 10 EUR za litr. Ilość udostępniona każdej zainteresowanej stronie nie może przekraczać pięciu litrów na kadź.

2. Po terminie końcowym składania ofert oferent lub zatwierdzony zakład, określony w art. 92, mogą otrzymać próbki przyznanego alkoholu.

Po terminie końcowym składania ofert oferent, któremu proponuje się produkt zastępczy na mocy art. 83 ust. 3 akapit drugi, może otrzymać próbki proponowanego alkoholu zastępczego.

Próbki takie można otrzymać od agencji interwencyjnej za opłatą wynoszącą 10 EUR za litr w ilości nie przekraczającej pięciu litrów na kadź.";

4) w art. 100 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) W przypadku alkoholu przyznanego do nowych zastosowań przemysłowych oraz alkoholu przyznanego w ramach procedur przetargowych w celu wykorzystania go jako bioetanol w sektorze paliwowym we Wspólnocie, który należy poddać rektyfikacji przed przewidzianym ostatecznym zastosowaniem, wycofywany alkohol uważa się jako wykorzystany całkowicie do określonych celów, w przypadku gdy co najmniej 90 % całkowitych ilości wycofanego alkoholu na mocy procedury przetargowej jest wykorzystywane do tych celów.

Wybrany oferent, który zgodził się nabyć alkohol, informuje agencję interwencyjną o ilości, przeznaczeniu i zastosowaniu produktów poddanych rektyfikacji.

Jednakże straty nie mogą przekraczać wartości granicznych określonych w lit. b).";

5) w art. 103 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W odniesieniu do destylacji, na mocy art. 27, 28 i 30rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, Państwa Członkowskie powiadamiają na koniec każdego miesiąca:

a) o ilościach wina, osadu winnego i wina wzmocnionego poddanych destylacji w poprzednim miesiącu;

b) o ilościach alkoholu obojętnego, alkoholu surowego i wyrobów spirytusowych:

- wytworzonych w poprzednich miesiącach,

- przejętych przez agencje interwencyjne w poprzednim miesiącu,

- zbytych przez agencje interwencyjne w poprzednim miesiącu, oraz o wielkości procentowej ilości wywiezionych i ustalonych cenach sprzedaży,

- będących w posiadaniu agencji interwencyjnych na koniec poprzedniego miesiąca."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2005 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. L 194 z 31.7.2000, str. 45. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1774/2004 (Dz.U. L 316 z 15.10.2004, str. 61).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.103.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 616/2005 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1623/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do mechanizmów rynkowych
Data aktu: 21/04/2005
Data ogłoszenia: 22/04/2005
Data wejścia w życie: 25/04/2005