uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych 1 , w szczególności jego art. 24,
(1) System opłat wyrównawczych w sektorze mleka i przetworów mlecznych został rozszerzony zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1788/2003 na kolejne 11 okresów dwunastomiesięcznych następujących po sobie, począwszy od 1 kwietnia 2004 r. Szczegółowe zasady należy ustanowić przy uwzględnieniu nowych przepisów tego rozporządzenia. Szczegółowe zasady powinny również zawierać, w szerszym zakresie, przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1392/2001 z dnia 9 lipca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 3950/92 ustanawiającego dodatkową opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych 2 . Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 1392/2001.
(2) Należy również ustanowić zasady umożliwiające podział ilości krajowych między dostawy a sprzedaż bezpośrednią dla każdego Państwa Członkowskiego. W tym celu Państwa Członkowskie powinny uwzględnić nowe definicje pojęć "dostawa" i "sprzedaż bezpośrednia" w art. 5 lit. f) i g) rozporządzenia nr 1788/2003 oraz powiadomić o nich zainteresowanych producentów.
(3) Niniejsze rozporządzenie powinno również określić dodatkowe czynniki niezbędne do ostatecznego obliczenia opłaty wyrównawczej w odniesieniu do dostaw i sprzedaży bezpośredniej, środki gwarantujące dokonanie płatności przez Państwo Członkowskie do Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), Sekcji Gwarancji we właściwym terminie i wreszcie zasady dotyczące kontroli w celu zapewnienia, że wkład do płatności opłaty wyrównawczej został odpowiednio pobrany.
(4) Należy określić sposób uwzględniania zawartości tłuszczu w mleku przy sporządzaniu ostatecznego zestawienia dostarczonych ilości. Konieczne są specjalne przepisy w celu uwzględnienia przypadków, w których ilości referencyjne dla dostaw ulegają zmianie lub ilości referencyjne są przydzielane z rezerwy krajowej.
(5) Ponieważ wskaźniki referencyjnej zawartości tłuszczu w odniesieniu do każdego Państwa Członkowskiego zostały wyznaczone w rozporządzeniu (WE) nr 1788/2003, należy ustanowić zasady dostosowywania indywidualnych wskaźników referencyjnych, jeżeli okaże się to konieczne.
(6) Niezbędne jest, z jednej strony, przeprowadzenie kontroli dokładności danych przekazywanych przez skupujących i producentów, oraz zapewnienie, z drugiej strony, by producenci odpowiedzialni za przekroczenie krajowych ilości referencyjnych zostali rzeczywiście obciążeni opłatą wyrównawczą; W tym celu Państwa Członkowskie powinny odgrywać większą rolę w przeprowadzaniu kontroli i nakładaniu kar, które są zobowiązane wprowadzić, w celu zapewnienia, że wkłady do płatności opłaty wyrównawczej są pobierane we właściwy sposób. W szczególności Państwa Członkowskie powinny sporządzic krajowy plan kontroli na każdy dwunastomiesięczny okres w oparciu o analizę ryzyka oraz przeprowadzać kontrole na poziomie gospodarstwa, transportu i skupujących w celu zwalczania ewentualnych nieprawidłowości i nadużyć. Należy również określić nieprzekraczalne terminy oraz liczbę kontroli umożliwiające weryfikację, w określonym czasie, wykonania ustaleń przez wszystkie zaangażowane strony. Należy również przewidzieć kary w przypadku nieprzestrzegania podstawowych wymogów.
(7) Niezbędne jest również, aby Państwa Członkowskie zatwierdziły podmioty nabywające prowadzące działalność na ich terytorium; należy także ustanowić szczegółowe zasady postępowania, w przypadku gdy nabywający nie przestrzegają niniejszego rozporządzenia.
(8) Komunikaty przesyłane do Komisji odgrywają istotną rolę w administrowaniu systemem; należy zatem zwiększyć ich częstotliwość. W szczególności komunikaty na temat podziału między dostawy a sprzedaż bezpośrednią oraz wypełnianie rocznego kwestionariusza są kluczowe dla administrowania systemem, realizowanego przez Komisję. Również przestrzeganie ustanowionych dat jest czynikiem przyczyniającym się do skutecznego nim zarządzania. Komisja powinna być szczegółowo informowana o wdrażaniu systemu na poziomie krajowym w celu posiadania lepszej wiedzy na temat różnych systemów stosowanych w Państwach Członkowskich.
(9) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tego samego dnia, od którego stosuje się rozporządzenie (WE) nr 1788/2003.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1281/2006 z dnia 28 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.234.3) wprowadzającego odstępstwo w stosunku do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji z dniem 1 września 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1468/2006 z dnia 4 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.274.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 października 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1380/2014 z dnia 17 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.367.82) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/517 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.73) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1281/2006 z dnia 28 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.234.3) wprowadzającego odstępstwo w stosunku do Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Polski, Słowenii i Słowacji z dniem 1 września 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1468/2006 z dnia 4 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.274.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 października 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 258/2009 z dnia 26 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.81.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 760/2012 z dnia 21 sierpnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.226.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/517 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.73) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2015 r.
- dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 258/2009 z dnia 26 marca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.81.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 793/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.228.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 września 2009 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.94.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
Data aktu: | 30/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/04/2004, 01/04/2004 |