Decyzja EBC/2003/20 określająca warunki przekazywania przez krajowe banki centralne udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Bentralnym oraz sposób dostosowania opłaconego kapitału

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 18 grudnia 2003 r.
określająca warunki przekazywania przez krajowe banki centralne udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Bentralnym oraz sposób dostosowania opłaconego kapitału

(EBC/2003/20)

(2004/46/ES)

(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2004 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności artykuł 28 ustęp 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W związku z dostosowaniem wag przypisanych krajowym bankom centralnym w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego (EBC) (poniżej określane, odpowiednio, jako "wagi klucza kapitałowego" oraz "klucz kapitałowy"), zgodnie z decyzją EBC/2003/17 z dnia 18 grudnia 2003 r. dotyczącą procentowych udziałów krajowych banków centralnych w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego(1), niezbędne jest przyjęcie przez Radę Prezesów warunków przekazywania udziałów kapitałowych przez krajowe banki centralne, w celu zapewnienia zgodności pomiędzy opłaconymi udziałami a dokonanymi dostosowaniami.

(2) Decyzja EBC/2003/18 z dnia 18 grudnia 2003 r. określająca środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez uczestniczące krajowe banki centralne(2) określiła w jaki sposób i do jakiego poziomu krajowe banki centralne Państw Członkowskich, które wprowadziły walutę EUR (poniżej określane jako "uczestniczące krajowe banki centralne") powinny dokonać opłacenia kapitału EBC w związku z dostosowaniem klucza kapitałowego. Decyzja ECB/2003/19 z dnia 18 grudnia 2003 r. określająca środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez nieuczestniczące krajowe banki centralne(3) określiła w jaki sposób i do jakiego poziomu krajowe banki centralne Państw Członkowskich, które nie wprowadziły waluty EUR (poniżej określane jako "nieuczestniczące krajowe banki centralne") powinny dokonać wpłat na poczet kapitału EBC w związku z dostosowaniem klucza kapitałowego.

(3) Uczestniczące krajowe banki centralne opłaciły przypadające na nie udziały w subskrybowanym kapitale EBC zgodnie z decyzją EBC/1998/2(4) oraz, w przypadku Banku Grecji, zgodnie z artykułem 2 decyzji EBC/2000/14(5) oraz decyzji EBC/1998/14(6). Biorąc pod uwagę powyższe, artykuł 2 decyzji EBC/2003/18 nakazuje, aby dany uczestniczący krajowy bank centralny dokonał przekazania dodatkowych kwot na rzecz EBC albo też, odpowiednio, aby EBC dokonał zwrotnego przekazania odpowiednich kwot na rzecz danego uczestniczącego krajowego banku centralnego - w celu osiągnięcia kwot wskazanych w tabeli zawartej w artykule 1 decyzji EBC/2003/18. Podobnie, nieuczestniczące krajowe banki centralne opłaciły przypadające na nie udziały w subskrybowanym kapitale EBC zgodnie z decyzją EBC/1998/14. Biorąc pod uwagę powyższe, artykuł 2 decyzji EBC/2003/19 nakazuje, aby dany nieuczestniczący krajowy bank centralny dokonał przekazania dodatkowych kwot na rzecz EBC albo też, odpowiednio, aby EBC dokonał zwrotnego przekazania określonych kwot na rzecz danego nieuczestniczącego krajowego banku centralnego - w celu osiągnięcia kwot wskazanych w tabeli zawartej w artykule 1 decyzji EBC/2003/19,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przekazanie udziałów kapitałowych

Uwzględniając udział w kapitale EBC, subskrybowany przez każdy z krajowych banków centralnych na dzień 31 grudnia 2003 r., jak również udział w kapitale EBC, subskrybowany przez każdy z krajowych banków centralnych od dnia 1 stycznia 2004 r. w wyniku dostosowania wag klucza kapitałowego opisanych w artykule 2 decyzji EBC/2003/17, krajowe banki centralne dokonają samodzielnie odpowiedniego przekazania udziałów kapitałowych w drodze przekazów do EBC bądź z EBC - aby zapewnić zgodność pomiędzy opłaconymi udziałami na dzień 1 stycznia 2004 r. a dostosowanymi wagami. W tym celu, każdy z krajowych banków centralnych, na mocy przepisów niniejszego artykułu i bez konieczności spełniania dalszych wymagań formalnych lub wydawania dalszych aktów, przekaże lub otrzyma 1 stycznia 2004 r. udział w subskrybowanym kapitale EBC, wskazany obok nazwy odpowiedniego banku w czwartej kolumnie tabeli zawartej w Załączniku 1 do niniejszej decyzji, przy czym znak "+" odnosi się do udziału kapitałowego przekazywanego przez EBC na rzecz danego krajowego banku centralnego, a znak "-" do udziału kapitałowego przekazywanego przez dany krajowy bank centralny na rzecz EBC.

Artykuł  2

Dostosowanie opłaconego kapitału

1.
Uwzględniając wysokość kapitału EBC opłaconego przez każdy krajowy bank centralny oraz wysokość kapitału EBC, którą każdy krajowy bank centralny opłaci na dzień 1 stycznia 2004 r., wskazane, odpowiednio, w artykule 1 decyzji EBC/2003/18 w odniesieniu do uczestniczących krajowych banków centralnych oraz w artykule 1 decyzji EBC/2003/19 w odniesieniu do nieuczestniczących krajowych banków centralnych, każdy krajowy bank centralny w dniu 2 stycznia 2004 r. przekaże lub otrzyma kwotę (w EUR) wskazaną obok nazwy danego banku w czwartej kolumnie tabeli zawartej w Załączniku II do niniejszej decyzji, przy czym znak "+" odnosi się do kwoty przekazywanej przez krajowy bank centralny na rzecz EBC, a znak "-" do kwoty przekazywanej przez EBC na rzecz krajowego banku centralnego.
2.
W dniu 2 stycznia 2004 r., EBC oraz krajowe banki centralne podlegające obowiązkowi przekazania odpowiednich kwot zgodnie z ustępem 1 powyżej, dokonają także, niezależnie od powyższego, przekazania naliczonych odsetek za okres od 1 stycznia 2004 r. do 2 stycznia 2004 r. w odniesieniu do odpowiednich kwot należnych od EBC oraz od krajowych banków centralnych, zgodnie z ustępem 1 niniejszego artykułu. Podmioty przekazujące i otrzymujące odsetki będą identyczne z podmiotami przekazującymi i otrzymującymi w stosunku do których te odsetki zostały naliczone.
Artykuł  3

Przepisy ogólne

1.
Każde przekazanie środków określone w artykule 2 powyżej dokonane zostanie za pomocą Transeuropejskiego Automatycznego Systemu Ekspresowych Rozliczeń Międzybankowych w Czasie Rzeczywistym (TARGET).
2.
Wszystkie odsetki naliczane zgodnie z artykułem 2 ustęp 2 obliczone zostaną w stosunku dziennym, przy założeniu 360-dniowej metody kalkulacji, w oparciu o stopę procentową odpowiadającą stopie referencyjnej równej ostatniej stopie przy której Europejski System Banków Centralnych przeprowadził główną operację refinansującą.
3.
EBC oraz krajowe banki centralne podlegające obowiązkowi przekazania odpowiednich kwot zgodnie z artykułem 2 niniejszej decyzji wydadzą, przy zastosowaniu odpowiednich procedur, wszelkie instrukcje niezbędne dla prawidłowego przekazania odpowiednich środków w sposób terminowy.
Artykuł  4

Przepisy końcowe

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 19 grudnia 2003 r.
2.
Niniejsza decyzja zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Frankfurt nad Menem, dnia 18 grudnia 2003 r.

Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 9 z 15.1.2004, str. 27.

(2) Dz.U. L 9 z 15.1.2004, str. 29.

(3) Dz.U. L 9 z 15.1.2004, str. 31.

(4) Dz.U. L 8 z 14.01.1999, str. 33.

(5) Dz.U. L 336 z 30.12.2000, str. 110.

(6) Dz.U. L 110 z 28.04.1999, str. 33.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

KAPITAŁ SUBSKRYBOWANY PRZEZ KRAJOWE BANKI CENTRALNE

Krajowy bank centralny Udziały subskrybowane na dzień 31 grudnia 2003 r. (EUR) Udziały subskrybowane od dnia 1 stycznia 2004 r. (EUR) Udziały podlegające przekazaniu (EUR)
Nationale Bank van België/Banque Nationale de Belgique 143.290.000 141.485.000 - 1.805.000
Deutsche Bundesbank 1.224.675.000 1.170.200.000 - 54.475.000
Bank Grecji 102.820.000 108.070.000 + 5.250.000
Banco de España 444.675.000 439.005.000 - 5.670.000
Banque de France 841.685.000 825.875.000 - 15.810.000
Central Bank and Financial Services Authority of Ireland 42.480.000 51.270.000 + 8.790.000
Banca d'Italia 744.750.000 728.630.000 - 16.120.000
Banque centrale du Luxembourg 7.460.000 8.540.000 + 1.080.000
De Nederlandsche Bank 213.900.000 221.615.000 + 7.715.000
Österreichische Nationalbank 117.970.000 115.095.000 - 2.875.000
Banco de Portugal 96.160.000 100.645.000 + 4.485.000
Suomen Pankki 69.850.000 71.490.000 + 1.640.000
Danmarks Nationalbank 83.545.000 86.080.000 + 2.535.000
Sveriges Riksbank 132.685.000 133.180.000 + 495.000
Bank of England 734.055.000 798.820.000 + 64.765.000
Suma: 5.000.000.000 5.000.000.000 0

ZAŁĄCZNIK  II

KAPITAŁ OPŁACONY PRZEZ KRAJOWE BANKI CENTRALNE

Krajowy bank centralny Udziały opłacone na dzień 31 grudnia 2003 r.

(EUR)

Udziały opłacone od dnia 1 stycznia 2004 r.

(EUR)

Kwota przekazywanej płatności

(EUR)

Nationale Bank van België/Banque Nationale de Belgique 143.290.000 141.485.000 - 1.805.000
Deutsche Bundesbank 1.224.675.000 1.170.200.000 - 54.475.000
Bank Grecji 102.820.000 108.070.000 + 5.250.000
Banco de España 444.675.000 439.005.000 - 5.670.000
Banque de France 841.685.000 825.875.000 - 15.810.000
Central Bank and Financial Services Authority of Ireland 42.480.000 51.270.000 + 8.790.000
Banca d'Italia 744.750.000 728.630.000 - 16.120.000
Banque centrale du Luxembourg 7.460.000 8.540.000 + 1.080.000
De Nederlandsche Bank 213.900.000 221.615.000 + 7.715.000
Österreichische Nationalbank 117.970.000 115.095.000 - 2.875.000
Banco de Portugal 96.160.000 100.645.000 + 4.485.000
Suomen Pankki 69.850.000 71.490.000 + 1.640.000
Danmarks Nationalbank 4.177.250 4.304.000 + 126.750
Sveriges Riksbank 6.634.250 6.659.000 + 24.750
Bank of England 36.702.750 39.941.000 + 3.238.250
Suma: 4.097.229.250 4.032.824.000 - 64.405.250

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.9.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2003/20 określająca warunki przekazywania przez krajowe banki centralne udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Bentralnym oraz sposób dostosowania opłaconego kapitału
Data aktu: 18/12/2003
Data ogłoszenia: 15/01/2004
Data wejścia w życie: 19/12/2003