uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(3) zawiera ramy odniesienia dla wspólnych standardów, definicji, klasyfikacji oraz zasad rachunkowych stosowanych przy tworzeniu rachunków Państw Członkowskich, wymaganych w statystyce Wspólnoty oraz dla uzyskiwania wyników porównywalnych między Państwami Członkowskimi.
(2) Sprawozdanie Komitetu Walutowego na temat wymogów informacyjnych, zatwierdzone przez Radę ECOFIN dnia 18 stycznia 1999 r., podkreśliło, że dla właściwego funkcjonowania Unii Gospodarczej i Walutowej oraz jednolitego rynku, efektywny nadzór i koordynacja polityki gospodarczej mają zasadnicze znaczenie i że wymaga to spójnego systemu statystycznej informacji, dostarczającego politykom koniecznych danych, na których mogliby opierać swoje decyzje. W sprawozdaniu tym stwierdzono również, że należy nadać priorytet krótkoterminowej statystyce finansów publicznych Państw Członkowskich, szczególnie tych, które uczestniczą w Unii Gospodarczej i Walutowej, i że należy zdążać w kierunku opracowywania kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych, stosując podejście krok po kroku.
(3) Kwartalne narodowe dane dotyczące rachunków finansowych (transakcje i bilansy) dla sektora instytucji rządowych i samorządowych stanowią dużą część wszystkich transakcji finansowych i bilansów finansowych w obszarze euro, a także dostarczają ważnych informacji dla prowadzenia polityki monetarnej. W związku z tym i dla swoich własnych celów Rada Prezesów Europejskiego Banku Centralnego przyjęła przepisy i wytyczne, by zabezpieczyć przekazywanie danych o większej częstotliwości niż roczna w zakresie statystyki finansowej i narodowych rachunków finansowych do Europejskiego Banku Centralnego.
(4) Dane sektora odpowiadającego dotyczące rządowych transakcji finansowych i bilansów są potrzebne, by umożliwić spójną analizę finansowania instytucji rządowych i samorządowych i inwestycji finansowych w podziale na odpowiadający sektor i środki finansowe.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 264/2000 z dnia 3 lutego 2000 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych(4) i rozporządzenie (WE) nr 1221/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie kwartalnych niefinansowych sprawozdań administracji publicznej(5) określają niefinansowe kwartalne dane dla instytucji rządowych i samorządowych, które mają być przesyłane do Komisji (Eurostatu) przez Państwa Członkowskie.
(6) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 2223/96 ustalają warunki, na których Komisja może przyjąć poprawki do metodologii Europejskiego Systemu Rachunków w celu wyjaśnienia i ulepszenia ich zawartości. Opracowanie kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych wymaga dodatkowych środków w Państwach Członkowskich i nie może z tego względu być przedmiotem decyzji Komisji, ale powinno raczej być objęte określonym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady.
(7) Komitet ds. Programów Statystycznych, ustanowiony na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(6) i Komitet ds. Statystki, Statystki Finansowej i Bilansu Płatniczego (CMFB), ustanowiony na mocy decyzji Rady 91/115/EWG(7), zadeklarowały swoje poparcie dla projektu niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 10 marca 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | D. ROCHE |
Przewodniczący | Przewodniczący |
(1) Dz.U. C 165 z 16.7.2003, str. 6.
(2) Opinia z dnia 21 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 22 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).
(4) Dz.U. L 29 z 4.2.2000, str. 4.
(5) Dz.U. L 179 z 9.7.2002, str. 1.
(6) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(7) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.81.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 501/2004 w sprawie kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych |
Data aktu: | 10/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 19/03/2004 |
Data wejścia w życie: | 08/04/2004, 01/05/2004 |