Decyzja 2004/253/WE ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 marca 2004 r.
ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 724)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/253/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych na rynek Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 17b,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej z 2003 r., w szczególności dostosowania w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Węgrom przyznano trzyletni okres przejściowy w związku z systemem, który ma być stosowany na granicy z Rumunią w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt.

(2) Należy określić środki mające zapewnić, że wszystkie kontrole przewidziane w dyrektywie 91/496/WE są przeprowadzane przez władze węgierskie w trakcie wspomnianego okresu.

(3) W związku z kontynuowaniem negocjacji z Rumunią w sprawie przystąpienia tego państwa do Unii Europejskiej, niewłaściwe jest wymaganie przygotowywania infrastruktury na węgiersko-rumuńskich przejściach granicznych do przeprowadzania kontroli żywych zwierząt.

(4) Jednakże w trakcie okresu przejściowego należy przewidzieć inspekcje w stanowiskach inspekcyjnych w pobliżu granicy węgiersko-rumuńskiej, które są połączone z przejściami granicznymi. Wykonanie odpowiednich przepisów dyrektywy 91/496/EWG powinno zostać odpowiednio dostosowane.

(5) Zgodnie z art. 53 Aktu Przystąpienia uważa się, że nowym Państwom Członkowskim notyfikowano niniejszą decyzję w dniu przystąpienia.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Na granicy z Rumunią Węgry wykonują przepisy rozdziału I dyrektywy 91/496/EWG od 1 maja 2004 r. do 30 kwietnia 2007 r. zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Definicje

Dla celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

1) "przejście graniczne" oznacza lokalizację na granicy między Węgrami a Rumunią, gdzie dostarczane są żywe zwierzęta w celu ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty oraz gdzie dokonuje się ich kontroli zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG, dostosowaną niniejszą decyzją;

2) "stanowisko inspekcyjne" oznacza lokalizację w pobliżu granicy między Węgrami a Rumunią, gdzie dokonuje się kontroli żywych zwierząt zgodnie z dyrektywą 91/496/EWG, dostosowaną niniejszą decyzją.

Artykuł  3

Dostosowanie kontroli weterynaryjnych

Przepisy rozdziału I dyrektywy 91/496/EWG i aktów wykonawczych do niej stosuje się w odniesieniu do kontroli weterynaryjnych żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii zgodnie z następującymi dostosowaniami:

a) w art. 3 ust. 1 lit. a), art. 4 ust. 1, art. 8 sekcja A ust. 1 lit. a) i art. 12 ust. 1 lit. c) dyrektywy 91/496/EWG pojęcie "graniczny posterunek kontroli" zastępuje się pojęciem "przejście graniczne";

b) w art. 3 ust. 1 lit. b) i c), art. 4 ust. 2, art. 7, art. 8 sekcja A ust. 2, art. 9 i art. 10 dyrektywy 91/496/EWG pojęcie "graniczny posterunek kontroli" zastępuje się pojęciem "stanowisko inspekcyjne";

c) artikułu 6 dyrektywy 91/496/EWG nie stosuje się.

Artykuł  4

Wymogi w odniesieniu do stanowisk inspekcyjnych

Stanowiska inspekcyjne spełniają wymogi określone w załączniku I.

Artykuł  5

Szczególne wymogi dotyczące funkcjonowania przejść granicznych i stanowisk inspekcyjnych

1.
Wszystkie żywe zwierzęta dostarczane w celu wprowadzenia do Wspólnoty na granicy między Rumunią a Węgrami są dostarczane drogą lądową do przejścia granicznego wymienionego w załączniku II.
2.
Przejście graniczne jest połączone ze stanowiskami inspekcyjnymi wymienionymi w załączniku III. Przejście graniczne wraz z odpowiednimi stanowiskami inspekcyjnymi podlegają służbom weterynaryjnym odpowiedzialnym za kontrole graniczne.
3.
Żywe zwierzęta są niezwłocznie przenoszone z przejścia granicznego do odpowiednich stanowisk inspekcyjnych pod dozorem celnym w obecności personelu właściwego organu. Ponadto organ lokalnie odpowiedzialny za przejście graniczne powiadamia faksem urzędowego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za wyznaczone stanowisko inspekcyjne o odprawieniu każdej przesyłki.
Artykuł  6

Wykonanie

Władze węgierskie ustanawiają przepisy wykonawcze do niniejszej decyzji, w szczególności w zakresie kar mających zastosowanie w stosunku do naruszeń art. 5 ust. 1 i 3 popełnionych przez osoby fizyczne lub prawne, oraz zapewniają ich wykonanie. Wspomniane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. W poważnych przypadkach mogą one obejmować zniszczenie zwierząt zgodnie z przepisami art. 12 dyrektywy 91/496/EWG. Władze węgierskie powiadamiają o tych przepisach Komisję najpóźniej 1 maja 2004 r. i bezzwłocznie notyfikują wszelkie późniejsze zmiany ich dotyczące.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z zastrzeżeniem oraz w dniu wejścia w życie Aktu Przystąpienia.

Artykuł  8

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 kwietnia 2007 r.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r. (Dz.U. L 236 z 23.9.2003).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Stanowiska inspekcyjne muszą posiadać oraz zatrudniać:

1) urządzenia (najlepiej łatwe w czyszczeniu i dezynfekowaniu) do rozładowywania i załadowywania różnych środków transportu drogowego oraz urządzenia do przeprowadzania inspekcji, karmienia, pojenia i leczenia zwierząt, o odpowiedniej dla liczby zwierząt podlegających inspekcji przestrzeni, oświetleniu i wentylacji; urządzenia muszą zapewniać odpowiednią ochronę przed czynnikami pogodowymi dla zwierząt we wszystkich porach roku;

2) wystarczająco przestronne pomieszczenia do dyspozycji pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzanie kontroli weterynaryjnych, w tym przebieralnie, toalety i odpowiednie środki do mycia i dezynfekcji;

3) odpowiednie pomieszczenia i urządzenia do pobierania próbek do rutynowej kontroli określonej w regułach wspólnotowych;

4) skuteczny system przekazywania informacji między przejściem granicznym a ośrodkami inspekcyjnymi;

5) sprzęt i urządzenia do mycia i przeprowadzania dezynfekcji;

6) wystarczającą, w stosunku do liczby zwierząt wymagających kontroli, liczbę pracowników i personelu pomocniczego, specjalnie wyszkolonych do przeprowadzania kontroli przewidywanych w dyrektywie 91/496/EWG.

ZAŁĄCZNIK  II

Nagylak

ZAŁĄCZNIK  III

Stanowiska inspekcyjne:

Stanowisko nr 1: Horse Farm, Magyarcsanád, Külterület, 0180/115.

Stanowisko nr 2: Nagylak, Határátkelo, HRSZ 031/8.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.79.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/253/WE ustanawiająca środki przejściowe mające zastosowanie do Węgier w związku z kontrolami weterynaryjnymi żywych zwierząt wprowadzanych na Węgry z Rumunii
Data aktu: 10/03/2004
Data ogłoszenia: 17/03/2004
Data wejścia w życie: 17/03/2004, 01/05/2004