Decyzja 2004/248/WE dotycząca niewłączenia atrazyny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 marca 2004 r.
dotycząca niewłączenia atrazyny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 731)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/248/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/119/EWG(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2 akapity trzeci i czwarty,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414 EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artikuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG przewidywał zrealizowanie przez Komisję programu pracy w celu zbadania substancji czynnych, stosowanych w środkach ochrony roślin, które w dniu 25 lipca 1993 r. już znajdowały się w obrocie. Szczegółowe zasady realizacji tego programu zostały ustanowione w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), wyznaczyło substancje czynne, które należy poddać ocenie w ramach rozporządzenia (EWG) nr 3600/92, wyznaczyło Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy w zakresie oceny każdej substancji i określiło producentów każdej substancji czynnej, którzy przedłożyli w wymaganym terminie powiadomienia.

(3) Atrazyna jest jedną z 89 substancji czynnych wskazanych w rozporządzeniu (WE) nr 933/94.

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92, Zjednoczone Królestwo będące wyznaczonym Państwem Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy, przedłożyło Komisji, w dniu 11 listopada 1996 r., sprawozdanie ze swojej oceny informacji przedłożonych przez powiadamiających zgodnie z art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.

(5) Z chwilą otrzymania sprawozdania Państwa Członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy, Komisja podjęła konsultacje z ekspertami z Państw Członkowskich, jak również z głównym powiadamiającym Syngenta, jak przewidziano w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(6) Dnia 6 czerwca 2003 r. Komisja zorganizowała trójstronne spotkanie z głównym dostawcą informacji i Państwem Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy w sprawie tej substancji czynnej.

(7) Sprawozdanie z oceny przygotowane przez Zjednoczone Królestwo, zostało poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd został zakończony w dniu 3 października 2003 r. w formie sprawozdania kontrolnego Komisji w odniesieniu do atrazyny.

(8) Dokumentacja oraz informacje pochodzące z przeglądu zostały również przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. Komitet został poproszony o wydanie opinii w sprawie aspektów możliwego zanieczyszczenia wód podziemnych przez atrazynę. W swojej opinii(7), Komitet Naukowy ds. Roślin nie przyjął dostarczonych obliczeń dotyczących środowiskowego stężenia w wodach podziemnych. Komitet uważa również, że dostępne dane z monitorowania nie wykazują, że stężenia atrazyny lub jej produktów rozpadu nie przekroczą 0,1 µg/l w wodach podziemnych i spodziewa się, że dla gleb mających pH powyżej sześciu, stężenie atrazyny i jej produktów rozpadu nie przekroczą 0,1 µg/l.

(9) Oceny przeprowadzone na podstawie przedłożonych informacji nie wykazały, że można oczekiwać, iż zgodnie z proponowanymi warunkami stosowania środki ochrony roślin zawierające atrazynę spełniają zasadniczo wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG. W szczególności, dostępne dane z monitoringu były niewystarczające do wykazania, że na dużych obszarach stężenia substancji czynnej i produktów jej rozpadu nie przekroczą 0,1 µg/l w wodach podziemnych. Ponadto, nie można zapewnić, że stałe stosowanie na innych obszarach pozwoli uzyskać zadowalającą jakość wód podziemnych w miejscach, gdzie stężenia przekroczyły już 0,1 µg/l w wodach podziemnych. Te poziomy substancji czynnej przekraczają limity określone w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG i miałyby niedopuszczalne skutki dla wód podziemnych.

(10) Dlatego atrazyny nie należy włączać do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(11) Należy podjąć środki w celu zapewnienia, że istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające atrazynę zostaną cofnięte we wskazanym terminie, oraz nie zostaną odnowione, a także nowe zezwolenia na te środki nie będą udzielane.

(12) W świetle informacji przedstawionych Radzie okazuje się, że w sytuacji braku skutecznej alternatywy dla niektórych ograniczonych zastosowań w niektórych Państwach Członkowskich, zachodzi potrzeba dalszego stosowania tej substancji czynnej tak, aby umożliwić rozwój rozwiązań alternatywnych. Dlatego uzasadnione jest w obecnych okolicznościach ustanowienie, na rygorystycznych warunkach mających na celu zmniejszenie zagrożenia, dłuższego okresu na wycofanie istniejących zezwoleń w odniesieniu do ograniczonych zastosowań uznanych za istotne, w stosunku do których brak jest obecnie skutecznej alternatywy dostępnej do celów zwalczania organizmów szkodliwych.

(13) Termin na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin zawierających atrazynę przyznany przez Państwa Członkowskie, powinien zostać ograniczony do okresu nieprzekraczającego 12 miesięcy w celu umożliwienia zużycia istniejących zapasów w ciągu nie więcej niż jednego dodatkowego sezonu wegetacyjnego.

(14) Niniejsza decyzja nie ogranicza jakiegokolwiek działania, które Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do tej substancji czynnej w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(8), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 807/2003(9).

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Atrazyny nie włącza się jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewniają, że:

1) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające atrazynę zostaną cofnięte w terminie do dnia 10 września 2004 r.;

2) od dnia 16 marca 2004 r. żadne zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające atrazynę nie zostaną udzielone lub odnowione na mocy odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG;

3) w odniesieniu do zastosowań wymienionych w kolumnie B Załącznika, Państwo Członkowskie określone w kolumnie A może utrzymać w mocy zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające atrazynę do dnia 30 czerwca 2007 r., pod warunkiem że:

a) zapewni, że takie środki ochrony roślin pozostające w obrocie są ponownie oznaczone etykietą w celu zgodności z warunkami ograniczonego zastosowania;

b) 1 w celu zapewnienia ochrony zdrowia ludzi i zwierząt oraz ochrony środowiska wprowadzi wszelkie właściwe środki dla ograniczenia możliwości wystąpienia ewentualnego zagrożenia; oraz

c) 2 zapewni poszukiwania alternatywnych środków lub metod dla takich zastosowań, w szczególności za pomocą planów działania

Zainteresowane Państwo Członkowskie powiadamia Komisję najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r. o stosowaniu niniejszego ustępu, w szczególności o działaniach podjętych na podstawie lit. a)-c), oraz przedstawia w trybie rocznym oszacowane ilości atrazyny użytej do celów istotnych na podstawie niniejszego artykułu.

Artykuł  3 3

Termin przyznany przez Państwa Członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG, jest możliwie najkrótszy, oraz:

a) w odniesieniu do zastosowań, w stosunku do których zezwolenia cofa się w dniu 10 września 2004 r., wygasa najpóźniej w dniu 10 września 2005 r.;

b) w odniesieniu do zastosowań, w stosunku do których zezwolenia cofa się do dnia 30 czerwca 2007 r., wygasa najpóźniej w dniu 31 grudnia 2007 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 41.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin w sprawie poszczególnych pytań Komisji dotyczących oceny atrazyny w kontekście dyrektywy Rady 91/414/EWG - SCP/ATRAZYNA/002-Final - przyjęta dnia 30 stycznia 2003 r.

(8) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

(9) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36.

ZAŁĄCZNIK  4

Wykaz zezwoleń, określonych w art. 2 ust. 3

Kolumna A Kolumna B
Państwo Członkowskie Zastosowanie
Irlandia Kukurydza, leśnictwo
Zjednoczone Królestwo Kukurydza cukrowa, leśnictwo
Hiszpania Kukurydza
Portugalia Kukurydza
Polska Kukurydza
Węgry Kukurydza
1 Art. 2 pkt 3 lit. b) zmieniona przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.04.78.53/1).
2 Art. 2 pkt 3 lit. c) zmieniona przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.04.78.53/1).
3 Z dniem 1 stycznia 2007 r. od stosowania art. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 8 rozporządzenia nr 2024/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.79). Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2007 r.
4 Załącznik zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 835/2004 z dnia 28 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.127.43) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.78.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/248/WE dotycząca niewłączenia atrazyny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną
Data aktu: 10/03/2004
Data ogłoszenia: 16/03/2004